borstvoeding flesjes en andere zaken.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door cat2, 16 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Het liefste wil ik borstvoeding geven. Ik weet nu niet zo goed wat aan te schaffen. Ik moet sowieso nog een voedingskussen halen. Maar wat dan? Ik heb 1 flesje uit zo'n kraampakket. Is dit voorlopig voldoende? En wat voor flesjes nog meer dan? Je weet niet of de borstvoeding lukt. Zal ik toch maar 1 doosje aanmaakpoeder aanschaffen? En ik heb 1 speentje ook uit een kraampakket. Hoeveel moet ik er dan nog bijhalen?
    Ik weet dit soort dingen niet zo goed.

2. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had een flesje (zorg ervoor dat hij geschikt is voor een newborn!) en een bus melk op voorraad voor het geval dat. Voor de eerste dag is dat prima, eigenlijk kan je zelfs beter met een cupje voeden de eerste dagen.

Ik heb BV gegeven maar wel afgekolfd dus heb uiteindelijk een lading Medela flesjes en Calma spenen besteld, via Bol.com heb je ze de volgende dag in huis.

Speentje heb je in het begin nog niet nodig, dat merk je vanzelf of de kleine er behoefte aan heeft. Ook zijn sommige kindjes erg kieskeurig en willen ze maar 1 merk, je kan ze zo bijkopen als het moet.

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had een Aventflesje uit zo'n zwangerbox, in de kraamweek een pak voeding gekocht als back-up; beide niet nodig gehad, maar vond het fijn ze te hebben!

4. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik heb enkele flesjes uit cadeauboxen of gekregen
    En heb er 2 gekocht van Tommee Tippee
    Flessenverwarmer & sterilisator heb ik van mijn nicht kunnen krijgen

Voor de rest eigenlijk niks in huis gehaald voor flesvoeding..

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Behalve (voedings)kussen zou ik niets kopen als je voor BV gaat.
    Als het echt nodig is, dan kan het altijd nog gekocht worden. Ook de poedermelk. Een (dienst)apotheek heeft dit altijd staan, als de winkels dicht zouden zijn. Ook hebben ze flesjes, speentjes etc.

Mijn jongste moest van VK bijgevoed worden de eerste dag en zij had een klein flesje kant-en-klare kunstvoeding bij zich, die ze kosteloos achter liet, omdat ik zelf niets in huis had. Mijn dochter heeft slechts enkele ml van gedronken ;), daarna gewoon uitsluitend BV.

6. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Het is zonde om een groot pak kunstvoeding te kopen en te openen voor bijvoeding tijdens de borstvoeding. Zo'n pak is volgens mij nog maar drie maanden houdbaar na openen dus moet je het weggooien als je langer dan drie maanden borstvoeding geeft.

Ik heb zelf een speentje en een avent flesje in huis vanuit een pakket. Als je moet bijvoeden tijdens de borstvoeding mag dit vaak ook niet met een flesje maar met een cupje of een spuitje en je pink.

Je hebt bij de apotheek kleine verpakkingen met kunstvoeding die ideaal zijn voor bijvoeding tijdens de borstvoedingsperiode. Deze zou je evt al in huis kunnen halen maar het is niet altijd noodzakelijk dus je kunt er ook voor kiezen het pas in de kraamweek te halen. Als is dit wel wat lastiger als je het midden in de nacht nodig hebt omdat de kleine niet voldoende aan de borst krijgt en alles bij elkaar schreeuwt ;)

Verder is het handig een pakje zoogcompressen in huis te hebben en evt een kleine tube bepanthen of purelan tegen tepelkloven!

7. Tika86

Tika86 Fanatiek lid

8 sep 2014
    1.153
    225
    63
    Vrouw
    Een pak kv is maar 1 maand/4 weken houdbaar. Paar dagen langer is natuurlijk niet heel erg.

Verder handig topic! Was zelf ook net op onderzoek uit wat ik allemaal nodig zou hebben voor het geven van borstvoeding.

8. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik zou verder niks kopen, alleen kijken of je een borstvoedingsvoorlichting of dergelijke kan bijwonen, ik heb daar zelf wel veel aan gehad. Er zijn ook wel een aantal websites met veel info over borstvoeding. Verder nazoeken wat voor mogelijkheden je hebt straks lactatiekundige te raadplegen als je vragen hebt. Mijn aanvullende verzekering vergoedt daar wel het een en ander in en de kraamzorgorganisatie heeft ook een gratis telefonisch spreekuur. In sommige steden heb je ook een borstvoedingscafe waar je met vragen heen kunt.

Ik wil zelf geen kunstvoeding in huis halen. Je kan het doen als je je er dan geruster op voelt, maar de kraamzorg heeft altijd wel een proefverpakking en in geval van nood kun je het altijd wel gauw ergens kopen. Voor mezelf heb ik zoiets dat ik het liever niet in huis heb, omdat ik echt wel graag borstvoeding wil geven en als ik kunstvoeding in huis heb zou ik misschien te makkelijk opgeven als het even moeilijk gaat.

Wat flesjes en speentjes betreft, zolang je borstvoeding geeft wordt geadviseerd dat de eerste weken (4-6?) niet te gebruiken. Als je bij moet voeden of gekolfde melk gaat geven, kun je dat met een cupje of spuitje doen. Drinken aan de borst vraagt een andere techniek als drinken uit een flesje of zuigen aan een speentje, als je dat in de eerste weken geeft terwijl je kindje nog aan het leren is om een goede techniek aan de borst te krijgen, loop je het risico dat dat mis gaat.

Als je over wilt stappen naar kunstvoeding is dat advent flesje volgens mij prima en kun je vervolgens wel uitproberen wat je kindje fijn vind. Als je in een later stadium naast borstvoeding ook uit een flesje wilt voeden, kun je waarschijnlijk beter naar een ander merk flesje kijken. Lactatiekundige zei dat normale flesjes vaak te hard gaan voor kindjes die borstvoeding gewend zijn en dat je dat kan testen door flesje op zn kop te houden, als er geen melk uit druppelt is de speen 'borstvoedingsvriendelijk'.

Wat je eventueel wel in huis kunt halen trouwens is vitamine K en D, in kunstvoeding zit dat toegevoegd maar bij borstvoeding wordt meestal wel geadviseerd dat te geven.

9. cat2

cat2 Niet meer actief

Dank je wel voor de uitgebreide info!

ik heb nog een hele andere vraag. Wie heeft ervaring met de babyfoon electa dvm-15?

10. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    in de supermarkt verkopen ze ook kunstvoeding kleine verpakkingen. Zitten 3 losse kleine zakjes in.
    ik ben naar de bv cursus geweest. Daar raden ze juist aan om rond de 4e week eens te beginnen met afgekolfde melk in de flesje te geven. Wennen ze er vast een beetje aan.

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Ik had gewoon van alles in huis. Een flesje (ook nodig voor afgekolfde melk) speen en doos voeding. Huismerk kost vrij weinig. Verder bepanthen zalf en zoogcompressen. Je wilt toch niet in de kraamtijd of midden in de nacht nog op pad moeten voor dit soort dingen? Kost weinig en wel zo prettig om bij de hand te hebben. Als je borstvoeding goed loopt mag je gewoon een speen geven (zelfs aangeraden bij veel zuigbehoefte anders heb jij snel kapotte tepels!). En op tijd wennen aan een flesje voorkomt flesweigeren later. Daarbij wil jij zelf ook wel eens weg zonder kind. Wel zo handig dat een ander afgekolfde melk kan geven. Alleen een kolf heb ik later gekocht (eerst kijken of bv wel zou lukken).

12. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    Ik heb ook van alles in huis, echt geen zin in om in de kraamweek op pad te moeten en ik woon ook niet vlak bij de winkels.

Op aanraden van ervaringsdeskundigen heb ik ook al een kolf besteld.

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Je hebt echt nog geen flesjes nodig.
    Mocht je moeten bijvoeden met kunstvoeding (wat bij een goed borstvoedingsbeleid zelden daadwerkelijk echt noodzakelijk is) dan geef je dat met een spuitje of een bekertje en niet met een flesje.
    Bedenkt ook dat baby's voor enkele dagen reserve in hun lijfje hebben en dat het normaal is dat je de eerste dagen nog weinig melk aan maakt. Laat je niet gek maken en meld je aan bij een goede borstvoedingcursus.

14. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Hier werd mij geadviseerd om 1 flesje in huis te hebben (uit een babydoos). Verder had ik verschillende spenen uit de babydozen in huis.

De kraamhulp had kleine flesjes kant en klare babyvoeding bij.
    Volgens mij had de verloskundige ook altijd babyvoeding bij, deze kon je dan evt. 's nachts bellen.
    Vraag dit even na bij je verloskundige.

En echt, je besluit niet midden in de nacht om te stoppen met de borstvoeding. Dit doe je overdag en vaak in overleg met de verloskundige. Dan heb je dus nog tijd om flesjes en babyvoeding enzo te kopen.

15. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik heb als kraamverzorgster toch al eens meegemaakt dat ik de volgende ochtend binnen kwam en de keuze om te stoppen met borstvoeding gemaakt was midden in de nacht door de ouders. Als je vreselijke last van tepelkloven hebt of bijv een baby die te weinig aan de borst krijgt en veel huilt om extra voeding (zorg ik meestal wel dat er al van te voren word bijgevoed, zeker in de nachten, maar de moeder moet dan wel na elke borstvoeding nog kolven om de voeding op gang te brengen. Pittige nachten hoor!) maar vooral de tepelkloven is vaak een reden dat moeders het niet meer zien zitten. En dan zeker midden in de nacht als je kleintje meer wakker is en meer voeding vraagt, en zij elke keer weer door die pijn heen moet (ook met tepelhoedje). Maar ik moet ook zeggen dat deze ouders vaak de spulletjes ook in huis hebben om kunstvoeding te geven en deze stap daardoor makkelijker maken.

Ik moet dit wel altijd in overleg met een verloskundige doen. Een overstap van borst naar fles. Maar uiteindelijk ben je zelf als ouder de eindverantwoordelijke en mag je overstappen wanneer je wilt.

16. Mamzb

Mamzb Niet meer actief

Mijn LK raadde af om kunstvoeding bij te kopen omdat je er inderdaad dan sneller naar grijpt als het om wat voor reden dan ook, niet lukt. Vooral snachts inderdaad.
    Die tip heb een gelukkig van harte aangenomen want de bv ging echt niet van een leien dakje, de eerste paar weken. Maar ik weigerde het voor mezelf gewoon in huis te halen:p en geef nu al een jaar probleemloos bv.

Ik gebruikte voor afgekolfde melk de Breastflow. Deze lijkt niet alleen qua vorm maar ook qua werking op de borst. Vond hem ideaal!!

17. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Knap hoor! Er zijn er niet veel die zo lang door blijven bikkelen. Maar uiteindelijk heb je er wel veel plezier van als het toch lukt!

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Trouwens, de babywinkels willen maar al te graag dat men kunstvoeding geeft. Allememachies!
    Ik ben in verwachting van een tweeling en krijg de dozen dubbel. Dus ook een dubbele hoeveelheid flesjes en speentjes etc! Ik heb net de laatste dozen opgehaald en ingeruimd en ik vind het niet normaal wat voor vracht ik nu heb aan dat spul. Ik heb 3 gratis Advent flesjes, 2 gratis tommy tippie nog wat flesjes en 2 gratis van die kromme flesjes. En om nog maar de zwijgen van alle fopspenen. Je hoeft echt niet van dat soort zooi bij te kopen ;)

19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Nou, ik ben een van die vrouwen waarbij bv niet goed ging. Kapotte tepels en een baby van 2 dagen in paniek omdat ze niet genoeg voeding kreeg. Ik bleef maar aanleggen. De volgende ochtend een kolf gehuurd en meteen een dubbele portie afgetapt! Zoveel stuwing had ik! Bij de huur van de kolf moest ik meteen een set flesjes en een speentje kopen. Nu kolf ik een geef de fles. Ik ben blij dat ik geen kunstvoeding in huis had, want dan was ik overgestapt.
    Je kunt altijd je vriend of de kraamzorg op pad sturen in de dingen te halen die toch nodig blijkt te hebben. Zorg er wel voor dat je contant geld in huis hebt voor als je kraamzorg op pad wilt sturen!

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Persoonlijk vind ik het een beetje onzin dat je geen flesje of pak flesvoeding in huis "mag" halen omdat je dan sneller over zou stappen. Dat is toch een beslissing die je zelf maakt? Iemand die vol overtuiging kiest voor borstvoeding doet dat ook wel bij enige tegenslag of als ze flesvoeding in huis hebben.

Daarbij is de borstvoeding toch niet volledig verpest als je een keer flesvoeding/bijvoeding geeft ?

Verder heb ik afgekolfde melk altijd uit een flesje gegeven. Dat gedoe met spuitjes, lepeltjes of vingers was echt zonde van de (met heel veel moeite) afgekolfde melk.

Ook was ik maar wat blij dat ik een speentje in huis had. Als ik het standaard advies (geen speen bij borstvoeding in het begin) had gevolgd was ik vast voortijdig gestopt (want veel zuigbehoefte maar geen honger meer, dan was alles echt kapot gegaan).

Soms moet je ook kijken wat voor jezelf werkt.

Deel Deze Pagina