Ik ben me aan het oriënteren in de wereld van de babyspullen, maar zie door de bomen het bos niet meer! Er is zo bizar veel keuze in alles... Neem dekens, de meeste dekentjes zijn ontzettend duur en alle goedkopere opties van bijv. Hema lijken me zo dun . Ik slaap zelf immers onder een dik donzen dekbed, krijgt baby het dan niet ijskoud onder z'n dunne katoenen fleece dekentje? Of kan een pasgeboren baby ook in een slaapzak, lijkt me zo veel behaaglijker
Een slaapzakje kan zeker, vond ik ook ideaal. Geen gerommel met een laken en deken e.d. Overigens hadden ze het hier warm genoeg hoor met een lakentje en daar over heen dan een iets dikker dekentje van wol. In het begin warmde we het bedje voor met een kruikje. Maar eerlijk is eerlijk: ik vond die slaapzak veel praktischer
Hier lagen ze vrijwel meteen in een slaapzakje; veel fijner ook met bijvoorbeeld nachtvoedingen, bleef ze lekker warm en kon ze ook zo weer lekker warm terug het bedje in. Ze gingen hier ook al snel het hele bedje door, in de kraamweek lagen ze wel onder laken + deken en trapten ze dat al helemaal af of schoven er gewoon onder- of bovenuit (= koud of gevaarlijk). Met een slaapzak kunnen ze veilig woelen
Hier de eerste weken onder een dik (lees: duur) Koeka deken met teddystof. Vanaf een maand ongeveer overgeschakeld naar slaapzakken en die gebruik ik nu nog steeds bijna 2 jaar later. Een dikke in de winter en een dunne in de zomer
Het verschilt natuurlijk heel erg per kindje. Mijn dochter is veel warmer van zichzelf dan ik. Hier lag ze de eerste weken onder een lakentje + dekentje (niet extreem dik) Daarna zijn we overgegaan op een slaapzak, omdat ze telkens de deken van zich af schopte.
Als je een (goedkoper/dunner) ledikantdeken koopt voor in de wieg kan je op het moment kiezen of je hem dubbelvouwt of enkel gebruikt. Misschien kan je hem zelfs in drieën of vieren vouwen als dat nog te koud is. Het lakentje vouw je er omheen dus voor de veiligheid maakt het niet uit. Hooguit dat je het dus te warm maakt, maar dat moet je sowieso goed in de gaten houden.
Goed om te weten! Dan is zo'n dure deken dus niet zo nodig. Ik heb inmiddels mooie ledikant dekens van Meyco gevonden die, mooi maar niet zo heel duur zijn en die dubbelgevouwen dan prima kunnen dienst doen als wat dikkere wiegdeken. En dan daarna zo snel mogelijk overstappen op slaapzakje, veel praktischer! Dank voor de tips!