Hallo allemaal. Gister ben ik bij het CB geweest. Mijn zoontje is 6 maanden en gaat zelf op zijn buik liggen in bed. Ik dacht dat dit niet zo erg was aangezien hij zelf draait en slaapt op zo'n Aerosleep matrasje. Maar goed die mevrouw van het CB was het dus niet met mij eens en begon een heel verhaal over wiegendood enzo..... Ik zei ook tegen haar: ik kan toch moeilijk naast zijn bed blijven staan en hem telkens omdraaien?! Zij begon toen over een speciale slaapzak waarin ik hem vast kan leggen maar dit voelt gewoon niet goed. Wat zouden jullie doen?
lekker laten gaan! Kan hij zijn hoofdje omhoog houden? Is zijn neke goed sterk? (lijkt me wel gezien zijn leeftijd). Mijn dl lag met een maand of 3 op haar buik en ze leeft nog steeds Ik begrijp je onrust hoor, maar ik zou me niet druk maken als ik jou was.
Hier geen buikslaper maar echt niet naar het cb luisteren hoor! Als ze zich goed kunnen draaien is er niks aan de hand, gewoon laten slapen zoals je baby graag ligt en echt niet vastmaken. Je eigen gevoel volgen zoals je deed en laat hun maar praten
Niks van aantrekken. Mijn dochter sliep veel eerder op haar buik en ook nog bij ons in bed! Ik heb het cb nooit verteld hoor. Mijn meisje sliep niet als ze op haar zij of rug lag. Rug vond ik ook eng want ze deed enorm veel spugen.
Wiegendood door met 6 maanden naar buik draaien? Vreemd verhaal (niet van jou maar van de verpleegkundige). Als hij sterk genoeg is om zelf op zijn buik te gaan liggen dan kun je er volgens mij ook wel vanuit gaan dat hij sterk genoeg is om zijn hoofd op te tillen als hij het benauwd zou hebben. Ik zou me er echt geen zorgen over maken. Volg je gevoel! Jij bent zijn mama en vastleggen zou ik zelf ook niet doen.
Sluit me bij de dames aan, niks van aan trekken, hij is sterk genoeg om te draaien, dan vast ook sterk genoeg om zijn nek op te tillen !!
Vast leggen lijkt mij veel gevaarlijker als hij kan draaien. Niet druk over maken en lekker op zijn buikje laten slapen.
Strikt genomen hebben ze geen ongelijk. Ook al is die kans zeer klein, helemaal met een aerosleep. Als er een kans is dan moet een arts je daarover informeren, zo luidt het protocol. Het is verder aan jou wat je ermee doet. Kan hij zijn hoofd goed naar de zijkant draaien? Hier deed ze dat ook vanaf 5/6 maanden. Ik heb niet zo'n speciale slaapzak gebruikt.
Hier ook een buikslaper! zoonlief heeft verborgen reflux en wil absoluut niet op rug of zij slapen. Ik laat hem lekker op zijn buik slapen. Ik was laatst bij de kinderarts voor de verborgen reflux en die vroeg hoe het ging, toen ik zei dat hij alleen op zijn buik kan slapen zij ze dat ik dat vooral moest doen!!!! rust is heel belangrijk. Onze zoon is wel al heel sterk en kan al makkelijk zichzelf op zijn onderarmpjes helemaal omhoog drukken, en draait veel met zijn hoofdje naar links en rechts..
Ach jemig, weer zo'n doos van het CB die gelooft dat alle kids dood gaan enkel omdat ze op hun buik gaan liggen Je kindje gaat ZELF zo liggen en kan dus ook zelf weer anders gaan liggen. Nekje is sowieso sterk genoeg om het hoofdje goed op te tillen, als ze kunnen draaien, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken, zeker niet als je een aerosleep hebt. Als je kindje dan toch het hoofdje in het matras duwt, kan het gewoon door blijven ademen.
Hier idem! Vanaf 5 weken en kinderarts gaf aan dat buikligging bij reflux juist het fijnste is, omdat de voeding dan minder gemakkelijk omhoog komt. Bovendien in bepaalde opzichten ook veiliger dan rugligging weer: een kind kan niet of veel moeilijker stikken in de eigen voeding, als die omhoog komt.
Bedankt voor jullie reacties! Ben blij dat ik niet de enige ben die het vastleggen een vervelend idee vind. Hij draait inderdaad zelf en hij kan zijn hoofd heel goed omhoog houden. Hij ligt ook heel vaak helemaal met zijn bovenlijfje omhoog geduwd. Met gestrekte armen zeg maar. Heb er wel een beetje een naar gevoel aan over gehouden. Ze gaf me echt het gevoel dat ik een slechte moeder was en gevaarlijke dingen met mijn kind doe ofzo.
Vastleggen? Die muts is niet goed wijs. Omrollen met 6 maanden is heel normaal en buikslapen ook. Wat overigens niets met wiegendood te maken heeft, wiegendood is namelijk niet stikken omdat het kindje met het gezichtje in het matras lag. En de kans dat dat gebeurt is zeer klein wanneer een kindje zelf draait, dan snapt hij al dat zijn hoofdje naar de zijkant moet. Geen zorgen maken en je zeker geen slechte moeder voelen!
Lekker laten gaan! Dan zou je tot 6 jaar je kindje niet op de buik mogen liggen want wiegedood komt helaas tot aan 6 jaar voor, soms nog iets erboven!
Van aerosleep is nog steeds nooit wetenschappelijk aangetoond dat het de kans op wiegendood verkleint. Hier drie buikslapers, ik was ook eigenwijs. Heb ze nooit op de rug in bed gelegd omdat mijn neefje met reflux bijna gestikt is omdat het in zijn mond bleef. Dus altijd op hun zij. De oudste ging ook vanaf dat hij zelf kon draaien op zijn buik, de tweede lag al eerder op zijn buik en de derde eigenlijk van begin af aan al. Voor zover ik weet spelen er nog veel meer factoren een rol inzake wiegendood. Dat op de buik slapen de kans vergroot zal ik niet ontkennen, maar vastleggen in bed is ook niet zonder gevaar.
Op de site van de stichting wiegendood start zelfs volgens mij dat het geen zin heeft om je kleintje terug te draaien als deze zelf op zijn buik kan draaien. Hier overigens een buikslaper vanaf de geboorte.
Vastleggen op advies? Bizar! Hier ook een buikslaper. Als ze het zelf doen, dan is dat al een teken dat hij/zij sterk genoeg ik om eventueel het hoofd op zij te draaien. En wat betreft Aerosleep: Wiegedood is een 'onverklaarde' dood, dus geen dood met verstikking als oorzaak (dit zou je dan namelijk via sectie moeten kunnen aantonen en dat is nog nooit vastgesteld). Aerosleep is pure commercie, die inspeelt op gevoelens van ouders (mijn mening). Enige 'plus' dat ik aan zo'n ding kan toeschrijven is dat het waterdicht is (maar dat is een zeiltje ook) en dat het bij extreme temperaturen (zoals de laatste tijd) mij iets koeler lijkt dat rechtstreeks op zo'n warm matras...
Op een kinderdagverblijf moet je vaak wel wel een formulier ondertekenen als ouder dat jij wil dat hij/zij op de buik slaapt En mocht er wat gebeuren het kinderdagverblijf niet verantwoordelijk is... En een aerosleel hebben ze er vaak ook niet...
Niet onzeker laten maken hoor! Vastleggen is vele malen onveiliger, omdat hij waarschijnlijk toch probeert om te draaien! Tevens is oververmoeid ook weer veel slechter. Mijn oudste kom met 4,5 maand draaien en slaapt sindsdien op zijn buik, nog steeds!