Draagdoek: advies gevraagd

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Tessa1991, 28 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tessa1991

Tessa1991 Niet meer actief

Hallo! Ik ben eens wat aan het rondkijken voor een draagdoek, omdat ik van plan ben deze (veel) te gaan gebruiken. Zijn er mensen met ervaring? En hebben ze advies voor wat voor soort of juist niet? Ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar.

2. Mamamama

Mamamama Actief lid

28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL

Bijgevoegde bestanden:

3. gusto

gusto Niet meer actief

Op slingomama.nl vind je verschillende modellen ergonomische draagdoeken en draagzakken. Ergonomisch is belangrijk want zitten de kindjes in een houding in die goedis voor de ontwikkeling van de heupjes. In bijvoorbeeld een babybjorn hangt je baby echt waardoor het zwaartepunt op het kruis hangt, niet goed.

Je zult voor jezelf eerst moeten kijken of je een draagdoek wilt, en dus gaat knopen, wat wel even wat oefening vereist, of een draagzak. Draagzakken zijn makkelijk in gebruik.

Op bovenstaande website kun je veel informatie vinden. Ook zijn er (even googlen) bedrijven waar je een draagdoek kunt huren zodat je kunt kijken welke het beste bij je past voor je m koopt. Daar kunnen ze je ook meer informatie geven over het knopen. Ook is er hier op het forum een uitgebreid draagdoekentopic.

4. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Hai!

Ik heb ons eerste zoontje eerst in een geleende elastische doek gedragen (dat vond ik in het begin makkelijker, omdat je dan eerst de hele knoop kunt maken en daarna je kindje erin kunt stoppen) , daarna in een geweven doek (dunnere stof, want zomer en warm) en daarna in een ergonomische drager (een Manduca)

Het is me alledrie goed bevallen en alledrie de versies kun je al vanaf de geboorte toepassen. Ik vond de site van Babybij.nl handig en dat is ook een webwinkel waar je zoals iemand hiervoor al zei doeken en dragers kunt uitproberen. Voordat ik de Manduca koos, heb ik er 3 gehuurd en met elkaar vergeleken.

Je kunt ook kijken of er een draagconsulent in je omgeving woont om je te leren knopen enzo. Zelf heb ik op youtube filmpjes opgezocht en dat nagedaan.

Onze tweede kan elk moment geboren worden en nu ga ik meteen met de geweven doek dragen, want ik heb zelf geen elastische meer en anders kan ik de Manduca ook gebruiken.

Succes met je oriëntatie!

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Draagdoeken is toch een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik heb geprobeerd een rekbare doek. Vond ik zelf niet echt fijn en vooral als je kindje wat zwaarder wordt, is 't wat mij betreft niet comfortabel meer. Een rekbare doek kun je wel op voorhand knopen, dat scheelt weer.

Geweven doek.
    Vind ik zelf wel fijn maar DL niet. Even handigheid met knopen krijgen, maar als de knoop goed zit, dan is 't heerlijk. Veel variatie mogelijk. Je hebt dunne en dikke doeken, wel goed uitkijken hoe draagkrachtig de doek is.

Maak op dit moment gebruik van de Hop Tye Mei Tai omdat DL dit het prettigst vindt en vind het zelf ook wel handig in gebruik.
    Om in een oogwenk en geen gedoe.

Draagzak
    Niet echt mijn ding, maar anderen vinden 't weer fijn;)

Misschien zou je idd eens advies kunnen inwinnen bij een draagconsulente of eens wat verschillende doeken/soorten kunnen testen.

Als je er op let dat de drager ergonomisch is (dus geen BB ofzo) en je geen draagzak koopt waarbij je baby in kommahouding moet liggen, komt 't vast helemaal goed:).

6. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ik zou je een consulent aanbevelen. Alleen doordat zij mij verschillende doeken, zakken en draagmethodes en knooptechnieken (want tussen knopen en strak trekken en echt goed knopen en straktrekken zit een heel groot verschil (met name ook voor je eigen comfort) heeft laten zien heb ik de juiste keuze voor mij gemaakt en veel gedragen en doe ik dit nog steeds.

Bij degene waar ik was koste dit niets (vrije gift) heb daar wel de doek gekocht en ze heeft me superenthousiast gemaakt voor het dragen.

Dragen maakt je leventje zoveel makkelijker, baby blij, lekker intiem, is goed voor hun lichaam (mits je een goede doek/zak hebt). Heerlijk gewoon. Super dat je dit gaat doen!

7. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam

Hier sta ik helemaal achter!!! Ik ga idd ook een draagconsult aanvragen. Vind het toch een erg fijn idee dat ik zeker weet dat ik de goede doek en knoop enz gebruik en dat het daardoor ook goed is voor mijn kindje als voor mij. Mocht je eerst een bepaalde doek of draagzak uit willen proberen, kijk dan eens op:Doekenbieb : draagdoeken en draagzakken | Doekenbieb. Daar kan je voor een klein bedrag, een doek of draagzak voor 2 weekjes lenen.

8. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Mochten er vragen zijn over dragen, jullie kunnen mij gerust een pb sturen met je vragen dan zal ik tijd nemen om ze te beantwoorden.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #9 dirksmama, 30 sep 2013
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je begint draagt een lange tricotdoek prettig, knoopt makkelijk.
    Als dat bevalt en je kindje is wat ouder en zwaarder, dan geeft een geweven draagdoek meer mogelijkheden.
    Daarnaast vind ik iets als een meitai ook makkelijk in het gebruik.

11. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Ik heb een geweven draagdoek ,ideaal!! ik had niet verwacht hem zo veel en zo graag te gebruiken.

kijk eens op babybij.nl of slingomama.nl misschien kun je daar iets vinden

Deel Deze Pagina