Zijn er mensen die bekend zijn met chronische hyperventilatie? Ik zoek wat informatie en hoop dit te vinden bij ervaringsdeskundigen.
Ik zou graag willen weten wat jullie lichamelijke symptomen waren? Waar had je last van? En was het snel duidelijk? Mijn huisarts vermoed dat ik chronisch hyperventileer maar ik vind het moeilijk voor te stellen. Mijn ademhaling is volgens mij gewoon, rustig. Het enige wat ik wel merk, is dat ik mijn adem soms een beetje inhoud. Geen idee eigenlijk waarom. En hoe is de diagnose gesteld? Is er een test voor? Of speciaal onderzoek?
Chronische hyperventilatie is juist zo verradelijk vind ik omdat het niet gepaard gaat met echte aanvallen zeg maar. Je ademhaling is (onbewust) te hoog, dus niet de gewoonlijke buikademhaling. Waar ik vooral last van had is een doof/tintelend gevoel in verschillende ledematen, mijn gezicht/rond mijn mond. Duizeligheid, gevoel van flauwvallen, verkrampte borst/rug/nek schouderspieren. Druk op de borst, achter de schouderbladen. Dit niet tergelijkertijd maar afwisselend. Mijn fysio destijds wees mij erop dat het chronische hyperventilatie was. Nu herken ik het bij mezelf en voorkomt het dat ik in paniek raak en daardoor nog hoger ga ademhalen. Ik doe veel aan ontspanningsoefeningen die gericht zijn op buikademhaling. Dat helpt me wel.
Bij chronische hyperventilatie kan 1 ademhaling op zich wel rustig zijn, maar is de bijna geen pauze tussen 2 ademhalingen in. Ook kan de ademhaling te hoog zijn, waardoor je keel gaat knijpen. Bij mij leverde het ook allerlei klachten op. Niet heel ernstig, op 1 keer na toen ik het helemaal niet meer onder controle kon krijgen. Ik dacht dat ik het aan mijn hart kreeg en toen moest een ambulance komen. Maar was dus echt hyperventilatie. Ik heb cesartherapie gehad voor ademhalingsoefeningen. Die pak ik er nog zo nu en dan bij, maar het blijft een punt van aandacht.
Ok.. Een paar mnd terug heb ik een hartinfarct gehad. Dat is niet in mn koude kleren gaan zitten en met name psychisch heb ik er last van. Nu heb ik last van lichamelijke klachten, die de angst dat er iets met mn hart is weer aanwakkeren. Natuurlijk heb ik die onzekerheid bij m'n cardioloog neergelegt en contact met huisarts opgenomen. Nu vindt zij de klachten dus erg horen bij chronisch hyperventileren. Waar ik last van heb: Hartkloppingen, een soort van benauwdheid (lijkt ook af en toe wel of er een enorme boer vastzit en daardoor benauwd), druk/spanning op borst, rug, schouders, armen en een knijpgevoel in mn keel. Ik snap de gedachten van mn huisarts, maar omdat het ook bij hartklachten kan horen, wil ik dus niet zomaar uitgaan van hyperventileren. Mn ademhaling is naar mijn idee niet heel erg afwijkend (maar onbewust dus misschien wel?) De symptomen zijn er ook echt een groot deel vd dag. Vooral dat het allemaal zo vaag is, maakt het vervelend...
Hebben jullie ook vaak de behoefte om heel diep adem te halen? En dat het dan moeilijk is om "achter je adem" te komen?
Ik heb dit momenteel al een maand, maar heb wel vermoedelijke corona. Heb je daar niet toevallig last van? Of speelt dit langer? Oh en je hoeft niet te antwoorden als je dat liever niet hebt, maar ik vraag het zodat jij bij jezelf kan nagaan wat het eventueel kan zijn. Ik begrijp overigens wel dat je (onbewust) angstig bent na een hartinfarct, is volgens mij volkomen normaal. Ik ken meerdere mensen die een infarct hebben gehad en die ook voortdurend bang zijn om het weet te krijgen.
Hem heb ik een mail gestuurd, wacht nog op antwoord. Op advies van het ziekenhuis moest ik mn huisarts bellen, zodat zij kon overleggen met een dienstdoende cardioloog. De huisarts vond het niet klinken als acuute hartklachten maar als hyperventilatie. Wel moest ik mn cardioloog om advies vragen. Maar, die laat dus nog even op zich wachten....
Zo heel af en toe heb ik ook die gedachten: zou het Corona zijn?? Maar... geen koorts of verhoging, niet hoesten, hooguit wat meer niezen. Maar dat komt denk ik door het hooikoorts seizoen. Het speelt ongeveer een maandje denk.
Volgens mij is er nooit zekerheid wat betreft hartklachten, vooral niet bij vrouwen. Ik zou dus zeker op het antwoord van de cardioloog wachten, desnoods even bellen. Ze zullen het nu vast druk hebben met het hele corona gebeuren, maar (vermoedelijke) hartklachten kunnen ook niet wachten.
Ik heb ook geen koorts en ook geen verhoging. Heel soms wat hoesten, ongever 10x per dag? Maar dus wel benauwd, steken en pijn tussen de schouders, steken bij het hart, krampen, vermoeid enz. Corona klachten kunnen erg lijken op hartklachten.
Hier ook jaren gehad. Mijn klachten waren: Tintelingen in mijn gezicht. Vooral handen die helemaal verkrampten (kreeg ze niet meer open, werden vuisten zeg maar). Druk op de borst. Onbewust toch heel hoog ademhalen. De laatste 5 jaar nog maar 2x weer last van gehad gelukkig, het is heel vervelend!
Ja dit herken ik zeker! Een extra check bij de cardioloog kan geen kwaad. Misschien neemt dat een deel van je spanning weg. Heb je de klachten ook als je lekker ontspannen bent? Het viel mij namelijk op dat ik er dan geen last van had...daardoor kon ik onderscheid maken voor mezelf.
Hier ook veel gehad. Vooral wanneer ik ermee bezig was. Het ging dat bijvoorbeeld een paar dagen goed en dan had ik geen klachten, en juist wanneer ik dan dacht jij fijn ik heb al bijv 4 dagen Geen klachten gehad dan begon het weer. Ik had voornamelijk last van paniek aanvallen, gevoel geen adem te kunnen halen , gevoel ieder moment flauw te kunnen vallen, onzeker in mijn benen voelen , tintelingen enz. Ik heb veel gehad aan ademshalingsoefenigen bij de fysio. Want ik moet telkens een cirkel doorbreken. Zodra ik nu iets voel aankomen ga ik even rustig zit, mij focussen op mijn ademhaling en na een paar minuten gaat het weer beter
hier had ik het gevoel dat dat ik na een paar keer ademen, even écht genoeg in moest ademen... alsof ik telkens nét te weinig lucht inademende en zo tekort kwam. Via cesartherapie de boel weer op de rit gekregen. Ook oefeningen om de fysieke klachten - de verkrampingen her en der- tegen te gaan. Dat gaf ook een groot stuk rust.