Ik word GEK van mijn konijn!!

Discussie in 'De lounge' gestart door xElles, 12 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Meiden, ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Wij hebben al 5 jaar 2 konijntjes.
    Altijd super lief, ook met elkaar.

Sinds een paar weken word ik echter he-le-maal gek van 1 van de 2. Het vrouwtje.
    Ze graaft aan 1 stuk door in het hok. Haar nageltjes krassen dus steeds over de bodem van de bak. Het haalt ondertussen het bloed onder mijn nagels vandaan!! :x

Ook kan ik elke dag stofzuigen, want iedere ochtend als ik beneden kom, heeft ze bijna al het stro uit het hok gedaan.

Het is niet zo dat ze een nestje maakt.. Ze haalt gewoon de hele inhoud van het hok ondersteboven!
    Het hok maken we 2x per week schoon, dus dat kan het toch ook niet zijn?
    Ze gaan ook elke dag uit het hok, en dan is er niets aan de hand.. Maar zodra ze er weer in gaan begint ze weer!

Weten jullie wat ik hier aan kan doen?
    Ik word echt gek ervan!

Dank u!!

2. violetta

violetta Niet meer actief

Misschien last van voorjaarskriebels en dat ze wil proberen te ontsnappen om een mannetjes te vinden om mee te paren?! Wel heel vervelend inderdaad. Misschien anders even googlen?
    Ik heb dit nooit gehad bij m'n konijnen..

3. Linana

Linana Niet meer actief

Is je vrouwtje geholpen? Zo niet, dan is dat je antwoord...
    Vrouwtjes hebben ook last van hun hormonen :p

Mijn vrouwtje doet dit nu ook, ze schuift zelfs het toilet door het hok heen, gooit ook alles eruit etc... De dierenarts gaf aan dat haar laten helpen waarschijnlijk zou helpen.

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Herken je verhaal.
    Alleen bij ons is het een mannetje die dit doet.
    Gelukkig niet altijd,maar meestal smiddasg als ons zoontje op bed ligt,en ik eindelijk rust heb ;)
    Ons konijn die mag bijna de hele dag zijn kooi uit.
    Mijn man heeft een keertje een kleedje over zijn kooi heen gelegd (schijnt bij vogels ook te helpen?)
    En raar maar waar het helpt :)

5. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    Hoe groot is het hok?
    Het kan ook zo zijn dat ze zich gewoon kapot verveelt en eruit wil...

6. SuperMama87

SuperMama87 Fanatiek lid

16 apr 2013
    1.067
    202
    63
    #6 SuperMama87, 12 apr 2014
    Laatst bewerkt: 12 apr 2014
    Wij hebben ook jaren konijnen gehad, helaas een paar weken geleden naar een konijnenopvang gebracht ivm privé omstandigheden.

Hoe groot is het hok? Hebben ze wel genoeg ruimte om te kunnen bewegen?
    Het konijn moet in de lengte languit kunnen liggen en in de breedte 5 keer kunnen zitten, in de hoogte moet het konijn op zijn achterpoten overeind kunnen staan. Ik ga zelf altijd uit van een vierkante meter leefruimte per konijn. Veel konijnenopvangen eisen tegenwoordig zelfs 1 vierkante meter leefruimte per konijn op een vlak oppervlak. De verdieping in een hok telt dus niet mee. Het is natuurlijk beter als het een groter hok is, voor konijnen is er geen maximum aan het formaat van het hok.

Ik was vroeger ooit lid van een konijnen forum, ben daardoor echt heel veel te weten gekomen over konijnen.
    Misschien kun je daar ook eens vragen waarom ze zo veel graaft.
    Maar ik denk dat t komt omdat de ruimte te klein is. Kan t verkeerd hebben hoor.

Trouwens als t binnen konijnen zijn zou ik ze niet in t hok laten maar lekker vrij laten lopen.
    Wij hebben ook altijd binnen konijntjes gehad want ze konden gewoon niet naar buiten toen we op een flat woonde. Wij hadden toen een grote bench met een grote panelen ren er om heen, die kan je zo groot maken als je zelf wil :) En als we thuis waren deden we de deurtjes open en liepen ze lekker de hele dag door de kamer. Ze waren trouwens zindelijk, dus als dr 1 moest plassen vlogen ze hun bench in om op t wctje te gaan :)

7. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Klinkt idd erg dat ze zich verveelt....
    Idd hok groot genoeg?
    2 konijnen in een binnenkooi moeten minimaal 120-50/60 hebben liefst groter..
    Hebben ze wat te spelen in het hok? Wc rolletjes, balletjes of stokjes dat ze kunnen gooien?

Ook heb je houten kattenbak korrels, geeft een stuk minder troep!

8. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Een konijn hoort ook niet in een klein hokje. Haal je haar er ook uit en laat je m loslopen?

9. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Sorry, maar heb ik ergens gezegd dat ze in een klein hokje zitten?
    Toen we onze konijntjes kochten hebben we bij de dierenwinkel navraag gedaan over de grootte van het hok. Zij raadde ons toen inderdaad aan om een zo groot mogelijk hok te kopen, omdat we 2 konijntjes namen.
    Dus hebben we toen meteen maar t grootste hok uit de winkel meegenomen ;)

Ook zei ik al dat ze er elke dag uit gaan.

@Stephanie, ja we hebben van die kleine speeltjes erin, die eigenlijk voor katten zijn.
    Balletjes, van die rol dingen met een belletje en inderdaad wc rolletjes.

T gekke is, dat ze dit nooit eerder heeft gedaan..

Misschien komt het dan inderdaad doordat ze niet geholpen is.. Hormonen :p

10. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Oh en Supermama:
    Loslaten als we er niet zijn is echt geen optie.
    Telefoonkabel is al doorgebeten en de kabel van de adapter van de laptop ;)

11. Alou

Alou Bekend lid

14 nov 2013
    635
    0
    0
    Ik denk ook last van hormoontjes :D
    Vooral rond deze tijd van het jaar. Konijn van mijn zus zit samen met mijn kipjes in ruim kippenhok en dat konijn heeft het voor elkaar gekregen om al het stro van het boven binnenhok in haar bekje naar beneden te verplaatsen. Duidelijk gevalletje van schijnzwanger ;)
    Nog lastiger dan een broedse kip haha.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wat hormonen al niet doen:D haha

Kijk eens op bunnybunch, een goed forum is dat:)

13. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    De mijne doen dit elk jaar rond deze tijd. Ze zitten wel buiten, dus heb er niet echt last van. Is dat voor jou ook een optie? Weet natuurlijk niet of je een tuin hebt. Ze zitten hier in een ruime ren met een hok erin.

14. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Dan nog is t een klein rothok. Konijnen horen buiten te zitten en te kunnen graven.

15. arwin

arwin Lid

14 nov 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken het helemaal. Ik heb 2 konijnen van 6 jaar, 2 vrouwtjes en gezellig binnen. De een deed het in de laatste weken van mijn zwangerschap. Ik kon 3x keer per dag stofzuigen.

En het maakte niet uit of de kooi open of dicht was ze bleef graven en de boel verbouwen.

Op dit moment heeft ons andere konijn deze fase. Het is even doorbijten, maar het gaat vanzelf over.

16. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Dat stelt me weer gerust :D

Ze liggen nu heerlijk tegen elkaar aan te luieren in hun "kleine rothok".. En dan is ze ook echt wel lief hoor ;)

@Nijntje, met het mooie weer hebben we een grote ren die we altijd half op het gras en half op de tegels zetten. Dan kunnen ze lekker buiten rond.
    Of we zetten een stukje van het terras ermee af, kunnen ze ook lekker rondrennen.

Ik ga er dan maar vanuit dat het een fase is, gezien dit echt iets van de laatste tijd is.

17. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0

Zooo herkenbaar die van ons doet het ook meestal in de ochtend en knaagt aan de kooi zooo irritant! ;)

18. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Wel fijn dat je meedenkt met TS ;)

19. Zarah

Zarah Lid

4 feb 2008
    44
    0
    0
    Herkenbaar dat graven. Bij mij doen ze het niet in hun hok maar zodra ik ze vrij laten rennen in de tuin. De ene maakt luchtsprongen en rent lekker rondjes. De ander gaat standaard in de aarde diepe kuilen graven die ik dan weer dicht kan gooien. :D Ik laat ze lekker een uurtje uitrazen en dan weer hup terug hun hok in. Ik laat ze elke dag uit, net als honden. Daarna zie je ze in hun hok heerlijk relaxed liggen saampjes.

Deel Deze Pagina