vraagje over Liga de eerste stap naar vaste voeding

Discussion in 'Voeding' started by lizab, Jun 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Fenna stopt tegenwoordig alles in haar mondje, en aangezien wij nu zijn begonnen met het laten wennen aan vast voedsel, had ik bedacht dat we Fenna wel eens een stukje liga konden geven (die speciale van 4 t/m 6 maanden) Nu heb ik deze opgehaald, kijk ik op de verpakking, staat er dat het enkel is om te verkruimelen in de voeding.

Ook leuk, maar ik wil het toch ook graag zo geven omdat ik dacht dat ze er een beetje op kon zuigen/haar tandjes gebruiken (jaja, die heeft ze al, 2 stuks zijn al door)

Iemand hier ervaring mee?

2. RianneD

RianneD Actief lid

Nov 25, 2006
    252
    0
    0
    Hoi,
    Ik gaf het gewoon aan Ties. Of je het nou verkruimeld of niet, het komt toch in haar mondje terecht. Zag er geen kwaad in, ze maken alleen een lekkere troep, maar ze worden heel snel zacht dus ik vond ze ongevaarlijk en Ties is er groot van gegroeid :D

3. Kar76

Kar76 VIP lid

Oct 30, 2006
    5,124
    0
    0
    Maastricht!
    Volgens mij heb ik ze wel gewoon uit het vuistje gegeven toen.. Je kunt ook een rijstwafel proberen. (Of zitten daar ook gluten in?) Want die Liga eerste stap kruimelt idd erg snel, waardoor er ook grote stukken kunnen afbreken.

4. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Je kunt ook de babykoekjes van bambix proberen. Die zijn wat harder en daar kunnen ze langer op "knagen" :) Die vind ik zelf wat fijner, bij de liga breekt er snel een groot stuk af.

5. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Bedankt voor de tips,

Dan ga ik morgen de babykoekjes ook maar halen. We proberen het wel gewoon uit. :)

6. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

May 14, 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Wij hebben Sofiie laatst ook een liga gegeven maar ik zou het niet doen hoor. Er brak een groot stuk vanaf wat in haar keeltje schoot en ze stikte er bijna in. Doodeng, dus ik geef het niet meer.

7. Six

Six Actief lid

May 22, 2006
    449
    1
    0
    Gelderland
    Ik zou het ook niet geven, omdat het ook valt onder 'bijvoeding' en daar kan je beter mee wachten tot 6 maanden.

Verder ben ik niet zo tuk op liga vanwege de hoeveelheid suiker die daarin zit. Mijn CB is er ook niet zo'n groot voorstander van geloof ik.

Als je je kleintje persé wat wilt geven (al hoeft dat dus nog lang niet) zou ik beginnen met een broodkorst, omdat ze daarop lekker kan sabbelen.

Groetjes Six

8. vonneg

vonneg Actief lid

Feb 4, 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Ik ben het hier zo mee eens. Vermeng de Liga eerst maar eens door de pap, en laat haar alsjeblieft sabbelen op een broodkorstje. Ze is nog veelst te klein voor zulk voedsel, dus wacht ermee tot ze er aan "toe is"en voorkom zo dat ze smoort in allerlei dingen en straks niks meer wil eten............

Groetjes, vonneg

9. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

May 14, 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Broodkorst mag toch pas na 7 maanden? En wat voor broodkorst geven jullie dan? Wit/bruin/volkoren?

10. vonneg

vonneg Actief lid

Feb 4, 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Het hangt eigenlijk af van hoe je kleintje zich ontwikkelt, hoor...ons zoontje kreeg het pas rond de 6 maanden en nog zat ik met samengeknepen billen te kijken hoe hij zat te sabbelen...En ik gaf eerst wit, vanwege de zachtheid van de korst.

Nu ik er over nadenk vermoed ik het feit dat ze van alles in haar mondje doet meer met haar tandjes te maken heeft dan met de voeding :(

Groetjes, vonneg

11. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

May 1, 2006
    663
    0
    0
    Hier wordt sinds 2 weken
    lekker geknabbeld op soepstengels of korstje van het brood, geweldig vind ze het! haha

groetjes

12. frederike80

frederike80 Fanatiek lid

Feb 21, 2007
    1,923
    0
    0
    oosterwolde (fr)
    als je het zo wil geven kan je beter 2e stap geven...deze is om te leren kauwen...en het smelt sneller dan 1e stap...Rubin vind ze heerlijk :D

13. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hmm. WIj zijn begonnen met bijvoeding mede op advies van het CB. Ze moet haar smaken leren kennen.

Daarnaast geven ze aan dat liga eerste stap van 4 t/m 6 maanden is, vanaf zes maanden ga je alweer naar de volgende stap, dus het lijkt me onzin om te wachten tot 6 maanden. Ze kijkt trouwens het eten uit onze mond, dus dat is één van de redenen dat we begonnen zijn met bijvoeding (enkel een beetje groente voor de smaak)

Het voordeel van liga in tegenstelling tot broodkorst leek me dat liga lekker zacht gaat worden. Voor broodkorst vind ik haar eigenlijk nog te klein. Ze kan natuurlijk wel dingen in haar mond stoppen, maar bij broodkorst ben ik toch bang dat dat nog verkeerd gaat schieten.

Het blijft toch een beetje uitproberen denk ik. We gaan in eerste instantie toch maar voor de liga en de babykoekjes. Mocht dat nog niet naar tevredenheid gaan dan kijken we weer verder.

Overigens meng je de liga enkel met fruit toch? Of zijn er mensen die het ook met groente mengen? (Fenna krijgt nl. nog enkel groente)

14. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Super, als hij idd sneller smelt kunnen we dat ook nog proberen.

Share This Page