Welke basisschool? Sociaal gericht of leergericht?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tumtummetje, 31 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    wauw dat gebouw van de Swetten is prachtig! Is dat de "sociale school"? Voor mij een dikke pre, een gebouw moet ook lekker voelen!

2. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Nou, daar zitten ook nadelen aan het gebouw. Het is van de jaren vijftig en ze willen al jaren nieuwbouw. De gemeente zegt gewoon geen geld te hebben. Dus als mijn dochter er straks heen gaat en ze blijft er totaal 8 jaar, dan komt er vast wel nieuwbouw. En daar ben ik minder blij mee. Noodlokalen, etc.

3. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Dus als je niet om toneel en drama geeft, ben je per definitie ELITAIR? En je zou je op school nummer 1 niet fijn kunnen voelen? Dat vind ik nu nog eens een :(:(:(:(:( waard.

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik denk dat Guppie haar reactie vooral gericht is op de omschrijving van ts over de eerste school. Die komt mij eerlijk gezegd ook redelijk elitair over. Vooral hoogopgeleide ouders en erg prestatie gericht. Jij houdt niet van drama en toneel, maar vergeet niet dat je kind maar 1x kind is en eigenlijk alle facetten van het leven mee moet krijgen om later zijn/haar eigen, gerichte keuzes te kunnen maken. Met alleen prestatie ervaring, is je kind toch een stuk meer wereldvreemd, dan een kind dat in zijn/haar jonge jaren heel divers is gedoceerd.

Maar ieder kijkt natuurlijk anders naar zijn/haar kind en heeft andere inzichten in hoe onderwijs eruit moet zien voor dat kind...Maar als ik een kind zie, dat de gehele dag met z'n koppie in de boeken moet zitten of een kind dat daarbuiten ook erg veel plezier kan beleven en sociaal en emotioneel meer wordt geprikkeld, waardoor een kind een stuk weerbaarder en zich op een breder niveau ontwikkeld, dan zou dat mijn keuze zijn..

Dus mijn keuze zou in deze school nummer 2 zijn;)

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Vergis je niet, het is belangrijker dan je denkt!

Ik wou dat wij dat vroeger hadden, dan had ik veel minder podiumangst gehad, expressiever durven zijn zonder schaamte, en vergeet niet dat ze hierbij ook leren voor grote groepen mensen te staan, zodat een presentatie geven later ook een stuk makkelijker wordt.

Onze (toekomstige) school doet ook aan weekafsluitingen met toneelstukjes enzo, en dat vind ik helemaal super!

Ik zou ook voor de tweede school gaan dus.

6. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Hier ook iemand die voor de sociale school zou gaan. Wij hebben voor onze dochter zelfs een montesori achtige school gekozen, omdat we het heel belangrijk vinden dat ze zelf inspraak heeft en niet een gezet rooster moet volgen. Als deze school niet in onze buurt zou zijn, dan zouden we er niet elke dag 15 km voor om rijden, maar hij is nu wel in de buurt en hoe meer ik er over hoor (van buren en kennissen) hoe blijer ik ben dat hij er wel zit.
    Ik vind dus ook dat expressieve vakken niet alleen leuk zijn, maar als ondertoon je alvast leren voor publiek te spreken en een rol aan te nemen (die soms in het bedrijfsleven goed van pas kunnen komen).
    Ja en engels vanaf groep 1, het zijn sponzen, dus zou best goed voor ze zijn, maar ik kreeg het pas vanaf groep 7 en praat nu toch ook best goed engels (al zeg ik het zelf ;))
    En verder denk ik ook dat op zo'n jonge leeftijd al zo prestatie gericht bezig zijn helemaal niet goed is voor die kleintjes. Denk dat degene die niet zo heel snel met alles meekomen meer kans hebben om bv faalangst te krijgen. Zeg niet dat dat perse zo is, maar lijkt mij dat als goede prestaties flink gestimuleerd worden en beloond worden het voor kindjes die niet zo goed meekomen en dus nooit de beste van de klas zijn, nooit het stickertje krijgen, zeer demotiverend werkt.

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Engels vanaf klas 1 vind ik eerlijk gezegd belachelijk! Laat ze eerst maar goed Nederlands leren, dat Engels komt vanzelf wel. Spreek het zelf vloeiend en heb het helemaal niet gehad op de basisschool. Tegenwoordig is de opvoeding sowieso gigantisch prestratiegericht. Alles moet nuttig en zinvol zijn. Al vanaf 3 maanden educatief speelgoed dat de ontwikkeling stimuleert. Brrrr ... ik krijg er pukkels van :D

Hier lang getwijfeld tussen Vrije School, Jena Plan en regulier. De laatste lijkt op jouw school 1, maar wat minder heftig, Jena op keuze 2 en VS is 'nog erger' (minder cognitief, meer expressief en creatief). Wij kiezen voor Jena: mooie middenweg, wel cognitief, maar ook creatief. Bovendien dichtbij, is ook wat waard.

Tenzij je duidelijk een kind hebt dat niets geeft om sociale/creatieve activiteiten en juist heel erg gericht is op het cognitieve, hoewel je zelfs dan zou kunnen stellen dat juist het ontwikkelen van sociale en creatieve vaardigheden zeer waardevol is.

Ik hoop dat mijn kinderen iets gaan doen waar ze heel gelukkig van worden én waarmee ze zichzelf kunnen onderhouden. Presteren moeten ze nog een leven lang, laat de kindertijd maar een gelukkige, blije, vrije kindertijd zijn waarin ze de basisvaardigheden leren.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou zeggen, kies de school waar je je het prettigst bij voelt. Ga misschien nog een keer naar allebei en neem je kind mee. Misschien kan ze eens in groep 1 kijken. Dan kun je ook kijken hoe de leerkrachten met haar omgaan enzo.

Ik zou zelf naar school 1 neigen. Niet omdat die nou zo prestatiegericht is (en aan de foto's te zien doen ze genoeg leuke dingen), maar ook omdat die klein is. Een kleine school kan vaak meer aandacht geven aan leerlingen.
    Je kunt natuurlijk ook nog vragen hoe ze omgaan met kinderen die een achterstand hebben of slimmer zijn (zou ik bij beide scholen doen trouwens).

Je kunt verder nog kijken naar locatie (hoe ver moet je reizen), rooster (wel of geen continu-rooster), hoe is bso geregeld etc...

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het idee is juist dat het op die leeftijd nog heel makkelijk gaat om een andere taal te leren omdat je daar juist op jongere leeftijd meer op ingesteld bent (heeft met bepaalde mentale processen te maken die op die leeftijd heel actief zijn en afnemen naarmate je ouder wordt).

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm in rottedam doen ze aan "brede scholen" waarmee je dus onderandere de keuze hebt om Engels te leren voor kleuters.
    De Early Bird Methode oid... dus heel idioot is het niet
    Persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit.. maar het is vooral spelenderwijs engelse woordjes leren.
    Dus net zo prestatiegericht als Dora zegmaar
    (en hoeveel kindjes kijken hier Dora omdat het leuk EN leerzaam is?)

Wij hadden dezelfde keuze overigens.. en zijn gegaan voor de "kunstzinnige" school. Niet omdat ze later kunstenaar moet worden maar wel omdat het fijn is om ALS je ergens goed in bent dat ook te kunnen doen onder schooltijd.

Plus dat de andere school.. als je niet goed bent in rekenen vooral heel veel extra tijd steekt in rekenen.. Waarvan je het niet leuk gaat vinden! Terwijl als je op een andere manier oppakt het minder tijd kost, minder saai is en je er niet meteen een hekel aan hebt voor de rest van je leven.
    Ik geloof best dat je uiteindelijk alles leert als je genoeg oefent.. maar meeste dingen die je niet zo goed kan vind je ook vaak niet zo leuk.. en dat motiveert denk ik niet heel erg om het goed te leren.

overigens.. de "kunstzinnige" school die ze hebben hier gaan ook de kleuters gewoon op vrijdagmiddag naar school.
    Dat is om te compenseren voor alle uren die ze doorbrengen op de kinderboerderij, de leertuin, het museum, de extra tijd voor creatieve, leuke dingen of gewoon buitenspelen.
    Het kost dus wat extra lestijd om dezelfde resultaten te halen

De andere school heeft positievere citoresultaten.
    Dat bleek bij navraag een simpele oorzaak te hebben.
    En dan bedoel ik niet alleen dat ze gewoon meer tijd aan leerprestaties besteden maar ook kindjes die het niet goed doen.. gaan naar een andere school.. maar kinderen die op een andere school problemen hebben worden niet toegelaten. dus dat levert gemiddeld genomen betere cijfers op. Want de kindjes met problemen zijn natuurlijk niet degenen die de beste cijfers halen. (of ze nou slim zijn of niet.. als je school "haat" dan zijn je cijfers gewoon minder)
    dus die gaan weg.. en er komen geen nieuwe "problemen" bij.

zelf vind ik montessori wel ietsje TE vrij
    hoop kindjes kunnen het vast prima.. maar als je er niet mee om kan gaan zit je er mooi mee natuurlijk :)
    en van montessori naar een gewone basisschool gaan lijkt me best moeilijk.
    deze school heeft een knipoogje naar dalton en montessori.. maar geen volledige vrijheid. ik ben benieuwd hoe ze het er gaat doen :)
    hoop dat we de juiste keuze gemaakt hebben maar dat zullen we voorlopig nog niet weten :)

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou denk ik voor de meer sociale school gaan... gewoon omdat ik dat op die leeftijd het belangrijkste vindt. Kennis is altijd bij te krijgen ongeacht de leeftijd maar werken aan het sociale, het ontdekken van je ik ed., het opdoen van zelfvertrouwen en positieve ervaringen vindt ik op die leeftijd veel belangrijker.

Maar ik heb de scholen niet gezien en ken je kind niet. Hier ook bewust gekozen voor een school die regelmatig uitvoeringen heeft. Creativiteit vindt ik heel belangrijk

12. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn oudste word in april 3 en zit nu nog op een psz die in een basisschool zit... het is een montessorie onderwijs en dat bevalt me erg goed... ik wil dan ook allebei mijn dochters naar die school hebben... sociaal is toch ook een belangrijk aspect in de opvoeding en vooral voor later!! en ze worden op elke school ook de basisvaardigheden aangeleerd hoor...

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Iedereen weet hopelijk toch wel dat scholen er niet zijn voor de opvoeding? Het staat hier niet zo hoor maar het zou zo wel gelezen kunnen worden.

Toch bijzonder hoe aardig we allemaal willen zijn en ook gevonden willen worden. In de VS zal hier heel anders tegen aan gekeken worden. Competitie en prestatiedrang lijken in Nederland wel vieze woorden...

Ik zou kiezen voor het schooltype waar mijn kind zich het meest prettig voelt en als dat de school is met de prestatiegevoeligheid dan gaat hij daarnaast maar op een teamsport of een ander teamgeorganiseerd iets. Sociale vaardigheden kunnen ook prima in een andere context geleerd worden (dit geldt ook voor prestatie hoor)

Ik ben trouwens heel benieuwd over een paar jaar... Mijn man heeft Jenaplan gedaan en dat paste bij hem prima. Ik zat in een klassikaal systeem en Jenaplan of Montessori was niets voor mij geweest.

14. Saskia78

@cygnet: toch heeft een school weldegelijk een behoorlijke rol in de opvoeding.
    Bij ons thuis zal anne niet zo snel leren hoe om te gaan in groepen kinderen bijvoorbeeld :)
    En ze brengt er genoeg uur door om te leren wat sociaal wenselijk is en wat niet.

Maakt natuurlijk niet dat ouders verder niets hoeven te doen.. Maar school heeft een hoop invloed denk ik persoonlijk.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik denk dat je gewoon moet kijken wat het beste bij je kindje past. Wat voor het ene kind goed werkt, werkt voor het andere kind niet goed. Het ene sluit het andere niet uit natuurlijk, het is geen keuze tussen óf sociale vaardigheden leren/creatieve vakken óf leren/kennis opdoen. Beide scholen bieden die dingen, alleen hebben ze verschillende werkwijzen en ligt de nadruk meer op bepaalde vaardigheden.
    En dat ze Engels leren is toch ook prima. Ik heb in Friesland op de basisschool gezeten en kreeg daar ook Friese les. Dat is gewoon spelenderwijs woordjes en de taal leren. Die kleintjes pikken alles hartstikke snel op.

16. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    #36 senseemillia, 2 nov 2010
    Laatst bewerkt: 2 nov 2010
    Overbodig???? Dat is dus helemaal niet overbodig. Er zijn zoveel onderzoeken geweest en wetenschappelijke onderzoeken, waaruit blijkt dat kinderen die cultuur beoefenen zo veel meer socialer zijn dan kinderen die dat niet doen.
    Dat die mogelijkheid op school wordt aangeboden heeft overigens niets van doen met je boterham mee verdienen later...

Bovendien wat heb je aan veel kennis als je niet beschikt over sociale vaardigheden..

17. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Hier ook montessori onderwijs en dat bevalt mij ook tot nu toe erg goed. Er wordt goed gekeken naar het kind zelf, waar de interesses liggen, naast reguliere educatieve aspecten.

18. Saskia78

Mja ik heb bij montessori altijd een beetje het gevoel dat het wel HEEL erg vrij is.
    Waar natuurlijk ongetwijfeld best veel kindjes er prima mee om kunnen gaan... weet ik persoonlijk niet zo goed of mijn dochter dat ook zou kunnen.
    Maar 1 manier om het uit te vinden natuurlijk.. maar ik ga denk ik voor de veilige/gematigdere weg :)

school die wij hebben uitgezocht heeft weldegelijk goed afgekeken bij montessori en dalton onderwijs maar is niet volledig vrij.
    wel heel gericht op zelfstandigheid nog steeds.. maar dat op zich is voor iedereen goed denk ik :)

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, school heeft GEEN rol in de opvoeding! Ga maar eens in gesprek met een leerkracht. Opvoeden is een taak van de ouders. School draagt bij aan de ontwikkeling maar opvoeding is heel wat anders. MIsschien hebben we hier een verschil in definities maar echt... dit is een groot probleem op het moment... ouders die de opvoeding van hun kinderen overlaten aan de school!

Leren wat sociaal wenselijk BINNEN de context van de school is een taak van de school, daarbuiten is het echt alleen van jou en de jouwe!

Invloed heeft de school natuurlijk wel maar dat is heel wat anders dan opvoeding!

20. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Nou, hier een update!
    We zijn vanmiddag nogmaals gaan kijken op de "sociale school" en nu had ik mijn man en dochter meegenomen.
    We gaan waarschijnlijk wel voor deze school al vind ik basisschool 1 ook nog steeds erg goed / leuk.
    Maar je moet toch een keer de knoop doorhakken.

Het enige waar ik moeite mee heb bij de sociale school, is dat er bijna (nog) niets gedaan wordt aan meerbegaafde kinderen.
    Dat staat nog in de kinderschoenen zeg maar.
    En bij basisschool 1 wordt daar wel heel veel aan gedaan, door middel van levelwerk, etc.

Liefs Tumtummetje

Deel Deze Pagina