Korte LF fase / eitje geeft hormonen af ??

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Toggie12, 23 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toggie12

Toggie12 Lid

1 jul 2017
    43
    7
    8
    Vrouw
    #1 Toggie12, 23 aug 2018
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
    Lieve meiden,

Een vraag! Ik snap er niets meer van hoor.
    Korte uitleg; na 2 jaar zijn we gestart met een IUI traject, eerste IUI achter de rug. Echter helaas mislukt.
    LF fase is ong 9 dagen, soms na 7 dagen al bruinverlies.

Arts heeft met mij in het verleden besproken dat ik wellicht ooit een kandidaat zou zijn voor utrogestan.

Nu vandaag gebeld met de verpleegkundige met de vraag of ik utrogestan kan krijgen.

Na overleg kreeg ik het antwoord, nee, de arts vind dit niet nodig en ik zie ook niet in waarom.

Toen ik aangaf dat een innesteling tussen dag 6 en dag 10 plaatsvind en mijn inziens een bevrucht eitje niet de kans krijgt om in te nestelen kwam het volgende verhaal.

Een eitje is 3,4 dagen onderweg naar de baarmoeder. Als het bevrucht is geeft het eitje een hormoon af wat het progesteron vast houd / opbouwt waardoor innesteling plaats kan vinden en dus je slijmvlies niet loslaat.

Maar HOEZO, ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat een eitje hormonen afgeeft waardoor je baarmoederslijmvlies besluit vast te houden, of bij geen bevruchting, afbreekt..

Ik ben boos, gefrustreerd en verdrietig. De verpleegkundige zegt letterlijk dat een LH fase van 9 dagen geen probleem is en dat ze totaaaaaal (ja zo zei ze het) geen probleem ziet. Met andere woorden, stel je niet aan, deal with it dit is wat ik zeg en daar doe je het maar mee.

Iemand ervaring mee??!! Ik ben in de war

2. Annebeth

Annebeth Bekend lid

11 sep 2015
    688
    449
    63
    Volgens mij werkt het indirect :
    De bevruchte eicel zorgt via HcG dat het gele lichaam in stand wordt gehouden. Het gele lichaam maakt de progesteron aan.

Ik kan alleen even niet vinden of de blastocyste (zo heet het op dat moment geloof ik) pas HcG na innesteling aanmaakt. Want als dat zo is dan heb je er in jouw geval nog niks aan.

https://www.24baby.nl/zwanger/zwangerschap-zo-werkt-het/progesteron/

3. Toggie12

Toggie12 Lid

1 jul 2017
    43
    7
    8
    Vrouw
    Wat fijn dat je reageert, bedankt! Dit komt inderdaad overeen met de wat ik op het volgende forum heb gevonden:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/vanaf-wanneer-hcg.244946/

4. Annebeth

Annebeth Bekend lid

11 sep 2015
    688
    449
    63
    Precies!

Graag gedaan overigens, Ik kan me je frustratie heel goed voorstellen.

5. Faithful

Faithful Niet meer actief

Als ik mij niet vergis moet eerst een innesteling plaatsvinden en dan komen die hormonen vrij hcg. Maar pin me er niet op vast.

Hier ook korte lf gehad wisselend 6/10 dagen en uiteindelijk wel utrogestan gekregen en dat hielp! Eitje kreeg eindelijk de kans om in te nestelen ipv dat het 'werd weg gespoeld' door de menstruatie.

Zou toch een gesprek met arts aangaan ipv verpleegkundige en je verhaal doen.
    Mag ik vragen hoelang je al een korte lf hebt? Hopelijk gaan ze je serieus nemen en mag je het toch gaan gebruiken.

6. Toggie12

Toggie12 Lid

1 jul 2017
    43
    7
    8
    Vrouw
    Inderdaad, nu lees ik wel of sommige plekken dat een bevrucht eitje / gele lichaam bij bevruchting in een hele lage dosis hcg aanmaakt wat het progesteron in stand houd, maar alsnog lijkt mij een korte lf fase niet goed voor een eventuele innesteling.

In mijn normale cyclus, zonder IUI / hormonen, begin ik rond dag 5-7 bruinverlies te krijgen, af en toe ook later. Soms vrij heftig en veel maar een heldere menstruatie is het nog niet. Mijn echte menstruatie breekt gemiddeld tussen dag 9 en dag 12 na ovulatie door.. Hetzelfde in een hormoon gestimuleerde cyclus

Ik wil inderdaad het gevoel hebben dat ik serieus genomen word. Soms denk ik wel eens, de assistentes weten maar half hoe beladen het is met hun stomme opmerkingen, maar dat is wellicht te snel geoordeeld haha. Ieder huisje zijn kruisje.

7. Annebeth

Annebeth Bekend lid

11 sep 2015
    688
    449
    63
    Toevallig las ik net in een veelomvattend zwangerschapsboek en daar stond het volgende:

'De rondtuimelende bevruchte eicel zendt ondertussen 'signalen' uit naar de baarmoeder, zodat die zich alvast kan voorbereiden op haar komst... Binnen ongeveer 24 uur na de bevruchting begint het celklompje een heel kleine, maar steeds toenemende hoeveelheid HCG te produceren. Dit zet de eierstokken aan tot de productie van een ander belangrijk hormoon, dat er vervolgens weer voor zorgt dat de menstruatie uitblijft en dat de baarmoeder extra bereid is je bevruchte ei te ontvangen.'

Toggie12 vindt dit leuk.
  8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.448
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Eicel groeit in het follikel.
    Follikel knapt open: eisprong.

Vanaf dat moment heet het follikel - waar dus geen ei meer in zit - geel lichaam.

Geel lichaam maakt progesteron aan.
    Progesteron wordt ook we het zwanerschapsbeschermende hormoon genoemd. Een week na de eisprong - in geval van zwangerschap is je hcg hormoon nog lang niet hoog genoeg om de zwangerschap te beschermen.

Vraag eens aan je gyn om je progesteron gehalte te monitoren - dmv bloedprikken - zodat je dan weet of je progesteron hoog genoeg is en lang genoeg hoog blijft. Als je waarde te snel daalt weet je dat je capsules nodig hebt.

Toggie12 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina