3 follikels te weinig voor succesvolle IVF?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door mariska11, 21 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag de eerste echo gehad voor onze eerste IVF-poging. De follikels waren al mooi groot (14-15-17 mm), maar het waren er maar 3 :(
    Ik moet vanavond nog 150 Puregon spuiten en morgen krijg ik weer een echo. Het zou kunnen dat er nog kleintjes doorgroeien, maar dat verwacht ik niet. De punctie zal ergens eind deze week zijn.
    Zijn er dames bij wie de follikels toch ineens nog een groeispurt maakten net voor de punctie?

De arts was overigens wel positief en hij gaf aan dat onze kansen niet veel kleiner zijn dan wanneer we veel follikels hadden gehad. Hij baseerde dit op het feit dat ze vaak zien dat er bij weinig follikels meestal in iedere follikel een eitje zit (en vaak ook van goede kwaliteit).

Ik weet dat er maar 1 goede embryo uit hoeft te komen, maar toch baal ik van dit lage aantal en vraag me af of het echt niet te weinig is. De kans op een embryo en cryo is iig al een stuk lager natuurlijk, maar ja wie weet zit het 'gouden ei' er toch tussen en maak ik me nu voor niks zorgen......

2. Oef, met maar 3 follikels zou ik het toch afblazen hoor, en dan in een nieuwe ronde beginnen met een hogere dosering (of een ander medicijn)! Natuurlijk is het zo 'dat je er maar eentje nodig hebt', maar ik zou het toch een beetje zonde vinden van de poging, zeg maar.

Je arts heeft misschien wel gelijk, maar mijn ervaring is toch ook dat er meestal een paar eitjes afvallen én dat bij niet alle bruikbare eitjes een bevruchting plaatsvindt.. Je kent mijn verhaal; 9 eitjes, maar 2 bruikbaar, en 0 bevruchtingen.. Als ik bij een volgende poging maar 3 eitjes zou hebben zou ik voor een escape-IUI gaan en de maand daarop weer met een nieuwe poging beginnen..

Waarom gooit je arts trouwens de dosering nu niet omhoog? Je zit pas op stimulatiedag 6.. Bij mij is de dosering ook na een week omhoog gegooid, en was de punctie pas op SD15..

3. sjak

sjak Niet meer actief

Als er maar drie klaarliggen kunnen dat er nooit veel meer worden door een hogere dosis, dat is een misverstand. Het kan wel dat er kleintjes liggen die ze niet gezien hebben door kunnen groeien door extra hormonen, maar dan is het verschil in grote al te groot.
    Tja, ik vind drie een twijfelgeval. Ik had bij mijn laatse vijf follokels, waaruit 4 eitjes, drie bevrucht, twee teruggeplaatst en een dochter gekregen.
    De derde poging had ik er 28 (!) en dat is ook niet leuk!!! Waarvan er twee teruggeplaatst zijn, vier cryo's waarvan er maar een goed (nou ja goed...) ontdooide.
    Het opperhoofd van de afdeling, die toevallig mijn keizersnede deed, legde tijdens de operatie het verschil in kwaliteit en kwantiteie uit. Hij is ervan overtuigd dat als er minder zijn, de kwaliteit beter is.
    Weet je, als je hier leest denk je dat iedereen maar minimaal 8 cryo's heeft, maar dat is in NL, vaak maar een uitzondering. Volgens 'de statestieken' heeft maar 25% ook daadwerkelijk cryo's.
    Als je arts positief is, zou jij dat ook moeten zijn, anders zou hij je wel aanraden de poging af te breken, jullie hebben toch altijd nog hetzelfde doel! Dat jij zwanger wordt!
    Succes x

4. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er waren nog wel een paar kleinere follikels te zien, waarvan de arts niet uitsloot dat ze nog zouden kunnen groeien (al waren die rond de 10 mm, dus moeten ze ineens wel heel hard gaan). Ga morgen wel eens informeren of het een optie is om wat langer door te spuiten met een hogere dosering.

De arts gaf idd aan dat ze zien dat bij weinig follikels er meestal goede eitjes in zitten en dat het eindresultaat (hiermee bedoel ik het aantal eitjes en de kwaliteit daarvan), dus vaak hetzelfde of soms beter is dan bij vrouwen met veel follikels.
    Shaddixxx, jouw verhaal is daar eigenlijk een goed voorbeeld van. Jij had 9 eitjes, maar uiteindelijk heeft dat niks opgeleverd. Veel eitjes is dus blijkbaar geen garantie op een geslaagde IVF.

Maar ja, ik blijf het een lastige kwestie vinden. De IVF afblazen is voor mij geen optie, dus ik hoop dat er morgen misschien toch nog een follikel bij is gekomen en zo niet dan hoop ik dat het gouden ei er toch tussen zit.

Het ziekenhuis heeft overigens een fout gemaakt mbt mijn dosering (hebben me 100 gegeven ipv de 150 die voorgeschreven was, foutje van de apotheek), dus misschien heb ik daardoor nu weinig follikels. Mocht deze IVF niet goed uitpakken, dan overweeg ik wel om met ze te praten of we deze IVF niet op hun rekening kunnen zetten. Zij hebben tenslotte een fout gemaakt, dus wie weet kan ik er daar nog iets mee (heb daarnaast nog een heel dossier met eerdere fouten van ze liggen).

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou ook afblazen. Bij ons was 5 a 6 echt het minimum.
    In 1 of twee dagen is de kans heel klein dat er opeens nog follikels mee gaan doen die groot genoeg zijn voor de punctie. Ik zou mn hoop daar niet te veel op focussen.

Dosis kan juist niet omhoog nu. Ook dat is een misverstand. Dan is die van 17 morgen zo groot dat je niet meer kunt wachten met de prgenyl en dan loop je zelfs kans dat die van 14 mm ook niet meedoet.

Maar al met al ben ik het er wel mee ens dat als je moet kiezen dat het vaak wel zo is dat de kwalitei bij lagere aantallen vaak beter is. Maar nogmaals: drie zou voor mij echt te weinig zijn.

Sterkte met de beslissing en het wachten!

6. Ik zie het meer als; Met 3 eitjes waren er ook een paar afgevallen, want het gebeurt echt vrij vaak dat niet alle eitjes bruikbaar zijn. Dan was het dus vrijwel direct al afgelopen geweest. Je arts zegt dat bij weinig follikels de kwaliteit van de eitjes 'vaak' goed is, maar ik geloof niet meer zo in 'vaak' en 'meestal'. Voor mij zouden de kansen met 3 follikels echt te klein zijn om een punctie te ondergaan en om daar een poging aan te besteden. Maar goed, dat moet je zelf beslissen natuurlijk.

Als jij nog een hoop kleintjes hebt liggen zou ik er trouwens wél voor kiezen om de dosering te verhogen. Dan springen er maar 1 of 2 grote. Als je daar 5 kleintjes mee wint, prima toch.

7. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Tja ik zou doorgaan hoor. Ik had bij mijn eerste ivf poging maar twee follikels. Nog minder dus. Ook ik besloot om toch door te gaan. Uiteindelijk is er 1 eitje uitgekomen en 1 embryo (die helaas niet is blijven zitten...) Een excape iui doet vaak niet veel als je al in het ivf-traject zit (ik bedoel; die kans is net zo groot als je zo ongeveer met ovulatietesten aan de gang bent geweest...).
    Ik zit nu vlak voor de punctie van mijn tweede poging. Ik heb helaas maar weer drie follikels. En weer ga ik gewoon door. Ook omdat het misschien wel zo is dat mijn lichaam er uberhaupt niet meer aanmaakt. En ik spuit het maximale aan gonal f (450eh). Vorige keer spoot ik 300 eh.
    Ik weet niet hoeveelste poging dit is voor je, maar als het je eerste is zou ik gewoon doorgaan en maar zien waar het schip strandt.
    Langer doorspuiten om die kleintjes bij te krijgen qua grootte is vaak geen optie. Dan worden de grote alleen maar groter en die kleintjes moeten zoveel inhalen. Succes met beslissen (alhoewel, je zei volgens mij al dat stoppen geen optie was toch?)

8. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Het is inderdaad wel erg weinig, maar zolang je geen terugplaatsing hebt telt de IVF ook niet mee, dus als ze maar 1 of 2 eitjes uit de eiblaasjes kunnen halen dan wordt de IVF alsnog afgebroken en dat telt de volgende IVF pas als poging 1.

Ik had 9 bevruchte embryo's (dacht 23 eitjes, waarvan er 12 bevrucht waren), waarvan we nu 3 gebruikt hebben, we hebben dus nog 8 goede embryo's in de vriezer zitten. De eerste 2 zijn bij de vorige poging, maar helaas is dat op niks uitgelopen. Veel embryo's/cryo's is dus ook geen garantie op een geslaagde IVF!

Heel veel succes!

9. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    De poging telt mee als poging als er een punctie is geweest hoor. Dus na de punctie afbreken gaat hem niet worden.

Ik lees dat je dhea slikt mariska, ik neem aan dat de poging niet kunnen afbreken komt door een laag amh en daardoor een tijdsdruk? Of zit ik fout? Je hebt natuurlijk kans dat ze 3 eicellen vinden. Maar meestal zit in 50% maar een bruikbaar ei en komt er gemiddeld van die 50% ook weer de helft tot bevruchting...dan blijft er 'wél weinig over.

Ik zou als ik jou was, en nog wel wat tijd had, toch de popging afbreken. juist door de verkeerde dosis medicatie zou je het kunnen verhalen. Zonder punctie geld het nog niet als poging.

10. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Ow sorry, dan heb ik dat verkeerd onthouden... Dacht dat de IVF pas telde als er een bevruchting onstaan is en dat is met de punctie nog niet zo. Dan moet je het inderdaad voor de punctie afbreken als je deze poging beter wilt benutten en als de dosis verkeerd geweest is dan is er een dikke kans dat het de volgende keer beter gaat.

11. lessie

lessie Actief lid

3 dec 2012
    279
    0
    16
    NULL
    #11 lessie, 22 jan 2013
    Laatst bewerkt: 22 jan 2013
    Hi,

Ik had ook niet zoveel follikels. Ze zagen er bij mij de eerste echo 6 follikels, maar schreven 3-4 op. Tweede echo schreven ze 2-3 follikels op.. de rest te klein.. 3e echo 1 follikel die sneller begon te groeien. Het was spannend of de anderen mee zouden kunnen komen. Die zijn uiteindelijk mee gaan groeien 1 van 17mm, 1 van 14mm, 2 van 11mm en 2 van 10 mm. Nog 3 avonden gonal f gespoten en daarna de pregnyl. De grootste was op de dag van pregnyl ruim 22mm.. en de anderen ongeveer 1x19mm, 1 x 17mm 2x 14mm en 1x12. Vond het allemaal heel spannend.

Uiteindelijk 5 eitjes, 4 bevruchtingen, 1 teruggeplaatst en 3 cryo's. dat had ik vantevoren echt niet gedacht..

Je kunt het een beetje uitrekenen, ze kunnen volgens mij 2 mm per dag groeien, in het gunstige geval en ze mogen ook niet te groot worden. Het viel mij mee dat ook de kleinere follikels toch eitjes hadden. Heel veel sterkte meid en met het maken van de keuze.

Voordat ik wist of de punctie zou doorgaan hadden we afgesproken te wachten per echo het aan te kijken. toitoi! veel liefs

ps persoonlijk had ik met 3 er ook voor gegaan, heb hier destijds ook over na moeten denken, ook met de 'gouden ei' gedachte;) en de artsen waren ook wel positief.

x

12. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Mij is altijd wel gezegd dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit..

Ik had 8 follikels die aangeprikt zijn, daaruit 4 eitjes, daaruit 3 A-kwaliteit embryo's.. 1 teruggeplaatst waarvan ik nu zwanger ben en de andere 2 liggen te wachten in de ijskast..

Maar goed, 3 follikels is wel weinig, wil niet zeggen dat je daar ook 3 eitjes uit haalt natuurlijk.. Maar afbreken zou ik ook weer niet zo snel doen, heb je de hele tijd voor niks gespoten.. Lastig hoor!

13. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    tja ik heb toendertijd voor dezelfde keuze gestaan als jij nu;)

Nu ik weet dat ik een heeeeeeeel laag AMH heb(wist ik toen nog niet) was het beter geweest om de punctie door te laten gaan.. maarja das achteraf;)

jij bent toch uit jezelf DHEA gaan slikken??
    tenminste ik kan me een topic daarover herinneren..

wat je moet doen??
    wat zegt je gevoel??

ik ben het eingeijk wel eens met PANTER'S advies :

Ik zou als ik jou was, en nog wel wat tijd had, toch de poging afbreken. juist door de verkeerde dosis medicatie zou je het kunnen verhalen. Zonder punctie geld het nog niet als poging.

trouwens mij is ook meerdere malen verteld dat kwaliteit beter is dan kwantiteit..

s6 meid met moeilijke beslissing

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier ook een laag AMH maar ik zou zeer zeker deze poging afbreken. Je spuit vreselijk weinig hormonen (150 IE las ik toch??)

Afbreken deze hap en volgende keer veel meer hormonen gebruiken. Uiteraard is het zo dat met belachelijk veel eicellen de kwaliteit wat achteruit gaat, maar dat is met een stuk of 10 nog echt niet perse het geval. Je arts kan wel leuk zeggen dat je naw in alle follikeltjes een eitje hebt zitten, maar het is niet zo dat dit absoluut het geval zo zal zijn. Vele meiden hebben niet in alle follikels een eicel zitten. Als jij slechts 1 of 2 eicellen hebt, heb je vreselijke kans op geen bevruchtingen... Of slechts 1 of 2 maar welke de TP niet eens halen.

Jajajaa, de kans bestaat dat je met 3 follikels 3 bevruchtingen hebt en een TP hebt, misschien zelfs een cryo. En ja, je hebt maar 1 embryo nodig. Maar de kans op een goed embryo is net wat groter als je ff wacht en een betere poginge gaat starten met meer hormonen.

15. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie reacties!
    Net echo gehad. Er zitten nu 4 follikels. Ik word vanmiddag besproken en dan bellen ze terug.

Mijn amh is 0,9 en op de echo's was te zien dat er sowieso niet veel eitjes waren, dus ik vraag me af of het een volgende keer idd beter zal zijn.
    Ik heb overigens geen 150 puregon gespoten maar had Elonva.

De arts van gisteren en vandaag zagen geen reden om de IVF niet te doen, dus daardoor neig ik naar wel doen. Een zh heeft er nl totaal geen baat bij als een IVF mislukt. Is alleen maar slecht voor hun statistieken.

Nog ff wachten om te zien wat het team erover gezegd heeft en dan waarschijnlijk toch maar door laten gaan. Het is een gok, maar wie weet pakt het goed uit.

16. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    wat is elonva?? neem aan dat dat ook een stimulatie middel is?? .. en hoeveel heb je daar van gespoten/gebruikt??

ik citeer ff een bericht van gisteren van jou:

Ik moet vanavond nog 150 Puregon spuiten en morgen krijg ik weer een echo. Het zou kunnen dat er nog kleintjes doorgroeien, maar dat verwacht ik niet. De punctie zal ergens eind deze week zijn.

dus ik was er ook vanuit gegaan dat je puregon 150 had gespoten;)

17. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Elonva is vervanger van puregon, maar spuit je maar 1 keer op dag 2. Daarna hoef je pas na een week nog puregon bij te spuiten als je eitjes nog niet groot genoeg zijn.

18. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Ik zit een beetje mee te lezen omdat ook ik richting IVF ga en een beetje wil weten hoe het zit met aantallen etc.
    Deze opmerking van jou kan ik helemaal niet volgen... wat kan jou het schelen of het zh er baat bij heeft?? Gaat toch om jouw poging en dus vergoeding vanuit verzekering?? Klinkt als een behoorlijke gok op deze manier. Het lijkt me een enorm dilemma, maar ik zou misschien toch gaan voor een escape IUI (wie weet staat dat ook nog leuk in de cijfertjes van het ziekenhuis...?)

En even voor mij, ik lees steeds vaker over AMH. Wat is dat? Is dat iets wat ik ook zou moeten vragen om te laten metenn? En wat kun je daarmee?

19. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vind het belachelijk dat je arts je zo weinig hormonen, ik ken dat middel, in combi met jouw verlaagde AMH laat spuiten. Normaal spuiten vrouwen dat samen met menopur als zij een lage AMH hebben, of ze spuiten alleen hoge doseringen menopur.

Ik zou zeker niet daar door gaan en op zoek gaan naar Eem andere arts. Ik heb zelf een AMH van 0,68 en ik presteer het met genoeg medicijnen tussen de 7 en 15 eicellen te kweken.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    AMH zegt wat over je eicelvoorraad.

Deel Deze Pagina