IUI met lage zaadkwaliteit, toch zwanger?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Roverita, Aug 1, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Hoi,

Vandaag de 2e IUI gehad met 1 miljoen zaadcellen, vorige IUI 300.000.... We krijgen binnenkort een telefonisch consult met de gyn of we hiermee door moeten gaan of doorverwezen worden voor ivf/icsi.

Vroeg me af of er hier dames zwanger zijn geraakt met zulke lage waardes?

2. Colinn

Colinn VIP lid

Jul 8, 2014
    5,836
    1,241
    113
    Na opwerking moet er voor iui toch minimaal 1 miljoen overblijven? Dat is ons iig verteld. Bij ons is het zaad 3x onderzocht. De uitslagen: 0,7 0,0 & 0,4. Weinig kans van slagen voor iui dus gelijk in het icsi traject gezet.

Roverita likes this.
  3. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Hoi Colinn,
    Ja bij de laatste IUI dus 1 miljoen over na opwerking, dat is echt net de grens voor iui. Wij hadden eerder wel betere uitslagen, maar opeens was het heel slecht: van bijna geen zaadcellen gevonden tot daarna 300.000, en daarna 1 miljoen, dus misschien loopt het nu weer een beetje op. Als de waardes zo blijven worden wij ook doorgestuurd voor icsi of ivf. Succes met je ICSI-traject! Valt het een beetje mee tot nu toe?

4. joan1984

joan1984 Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    1,641
    164
    63
    Hoi roverita,

Wij hadden de laatste iui poging, nog geen miljoen zaadcellen. eigenlijk te weinig voor iui dus. Toch de iui gedaan, weinig verwachtingen van maar je ziet aan mijn banner het resultaat. Toch gelukt dus. De keren daarvoor hadden we wel betere resultaten. Maar het zegt dus niet alles. Het is niet perse een verloren ronde nu. Ik hoop dat je straks mooi resultaat hebt. Succes!

Roverita likes this.
  5. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Hoi Joan,

Wat fijn! Dat geeft toch weer een beetje hoop dankjewel! En ja wie weet, moeten toch maar proberen positief te blijven he. Gefeliciteerd met je zwangerschap!

joan1984 likes this.
  6. joan1984

joan1984 Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    1,641
    164
    63
    Ja zeker weten, uiteindelijk is er echt maar 1 nodig. Dank je wel. We hadden het niet meer verwacht maar zo blij mee.

Roverita and Madelie like this.
  7. femkepeeters

Mar 9, 2017
    64
    30
    18
    Wij hadden opmerkelijk veel meer zaadjes door wat langer aan onthouding te doen... dat is misschien een tip? Ook langere opwinding en het orgasme wat uitstellen en er een paar keer tegenaan lopen verhoogt de hoeveelheid.

Roverita likes this.
  8. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Hoi femkepeeters,
    Al dat soort dingetjes hebben wij uiteraard allemaal al geprobeerd in de begintijd;), maar als het zaad echt slecht is, gaat je dat waarschijnlijk niet veel helpen, blijkt ook na 2,5 jr vanalles geprobeerd te hebben, en zul je toch meer nodig hebben om uiteindelijk zwanger te kunnen worden. Denk dat wij binnenkort doorverwezen worden voor ivf/icsi...

9. Pennetje

Pennetje Bekend lid

Aug 6, 2018
    860
    615
    93
    Female
    Onze doorverwijzing naar een fertiliteitskliniek kwam van onze huisarts na semen-onderzoek: vriendlief zou te weinig actieve zwemmers produceren. Toen wij onze arts bij de fertiliteitsdinges van het ziekenhuis voor het eerst spraken, zei zij juist dat het allemaal wel meeviel. Ik meen dat de uitslag van het onderzoek dat de huisarts aangevraagd had 0,8 aangaf. Volgens FA dus goed genoeg.

Maar vervolgens tijdens IUI behandeling 1, kreeg mijn vriend meteen de vraag of hij misschien ziek geweest was. Uitslag toen: 0,7. Bij behandeling 2 vroeg ze er niet eens meer naar, toen werden we meteen teruggestuurd naar de arts. Uitslag toen: 0,5. De arts heeft bij dat vervolggesprek meteen voorgesteld IUIs te stoppen en over te gaan op ICSI.

Gek genoeg zei ze toen dat 0,8 de kritieke grens was (diezelfde grens die vriendlief bij begin traject al bereikt had, maar wat toen nog niets was om ons zorgen over te maken).

Maar goed, blijkt dus dat de zwemmers van mijn vriend absoluut niet houden van de trukendoos die het lab opentrekt. Bij opwerking gaan ze spontaan allemaal recalcitrant stilliggen, of de andere kant opzwemmen of zoiets ergerlijks, waardoor we ook geen IVF kunnen doen (wordt zaad ook voor opgewerkt in het lab).

Ik heb geen idee waarom ik je dit allemaal vertel, behalve dan hierom: als je onder die 0,8 zakt, is er best wel een goede kans dat ze ICSI aan gaan raden.

Roverita likes this.
  10. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Hoi Pennetje,

Bedankt voor je bericht! Altijd fijn om even je ei kwijt te kunnen toch.

Maar zoals je schrijft zo heb ik het ook begrepen, als je onder de 1 miljoen zakt, gaat iui en ook ivf niet en ben je aangewezen op icsi. Wel raar dat de artsen er bij jullie zo verschillend over denken. Ik verbaasde me overigens ook wat er idd na bewerking nog maar overblijft, alleen de echte snelle jongens blijkbaar. Want voor bewerking was het ook wel weinig, maar niet zo dramatisch als erna!

Denk dan ook dat als het zaad zo blijft dat wij ook voor icsi moeten gaan helaas. Had gehoopt dat we na de operatie met iui zwanger zouden kunnen worden, maar dat lijkt hem toch niet meer te gaan worden. Zijn jullie al bezig met het icsi-traject? Heel veel succes iig!

11. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Wij hadden vergelijkbare zaaduitslagen, maar het ziekenhuis liet ons gewoon IUI doen. Ze wilde dat maar liefst 12x doen (6x met Clomid en 6x met spuiten). Het was een streekziekenhuis dat zelf geen ICSI deed en de arts geloofde bij ons wel in IUI, ze wilden ons niet doorverwijzen. Maar wij hadden ook overal gelezen van de ondergrens van 1 miljoen dus wij geloofden er niet in. Na 5x IUI zijn we naar Dusseldorf gegaan voor een second opinion en de arts daar gaf wat betreft kansen aan dat dit vrij kansloos was. Hij raadde ICSI aan. Zo gezegd, zo gedaan. En met gelijk de 1e keer was ik zwanger.

12. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Hoi Appeltje85,
    Bedankt voor je reactie. Zo, 12x met zo'n waardes is wel erg bizar, en dat ze jullie dan ook niet doorverwijzen... Zo blijkt maar weer je moet gewoon je eigen gevoel volgen! Superfijn dat het bij jullie gelukt is met icsi!
    Wij hebben gisteren een telefonisch consult gehad met onze gyn, en ze was het helemaal met ons eens dat we verder willen, en gaat ons dan ook doorverwijzen naar het Radboud in Nijmegen. Dus nu ook eindelijk de knoop doorgehakt. Nu maar wachten op de oproep...

Groetjes!

Appeltje85 likes this.
  13. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Vanaf hier dan even een positief verhaal...
    Onze hoeveelheden bij de diverse iui:
    Iui 1 500.000 semen, iui 2 600.000 semen (zwanger maar bbz), iui 3 500.000 semen, iui 4 300.000 semen (maar ziek geweest)
    Vervolgens doorgestuurd voor icsi
    Icsi 1, 9 eitjes, 8 bevrucht slechts 1 tp
    Icsi 2, 6 eitjes, 6 bevrucht slechts 1 tp
    Icsi 3 afgebroken vanwege pore response (te weinig eitjes) hiervoor een escape-iui gehad met slechts 100.000 semen maar wel zwanger en ondertussen over de helft.
    Onze arts is altijd overtuigd geweest dat het bij ons met iui zou lukken, wij met een bepaald onder gevoel ook, al had ik dat bij deze poging dan weer niet verwacht.

Succes met het komende traject.

Roverita likes this.
  14. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Hoi Maev,
    Wauw wat een bijzonder verhaal. Superfijn dat het bij jullie uiteindelijk gelukt is met iui, en dan met zo'n lage zaadkwaliteit. Heb ook een beetje het idee dat de meningen van artsen hierover wel verschillen. De ene arts zegt dat zulke kwaliteit de kansen vrijwel nihil zijn, terwijl jullie arts dus blijkbaar overtuigd was dat het bij jullie met iui zou lukken. Blijf het wel een beetje vreemd vinden. Denk zelf dat je uitzonderlijk veel mazzel moet hebben om met zulke waardes zwanger te worden met iui, maar misschien zit ik er helemaal naast. Iig super voor jullie! gefeliciteerd!!

15. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Hoi Roverita,
    Het was ook echt puur gevoelsmatig bij zowel de arts als onszelf ;) en ook totaal tegen alle statistieken etc in. Al komt uit de diverse onderzoeken ook met deze aantallen een grotere kans dan ‘normaal’ natuurlijk. Maar goed we zien het dan ook echt als een wondertje wat er erg graag wilde komen op dat moment ;) we begonnen met de hormonen de dag dat mijn oma overleed en de dag voordat haar crematie was wisten we 95% zeker dat de icsi-poging afgebroken zou worden. Hadden voor ons gevoel toen ook een dubbel afscheid. Mijn oma heeft voor ze overleed mijn ouders op het hart gedrukt dat ze ruimte voor 2 ging maken, was zelf van een tweeling. Wist wel dat we in het zkh liepen maar niet dat we bijna zouden starten.

Roverita likes this.
  16. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Mag ik vragen in welk ziekenhuis/kliniek jullie onder behandeling waren? Gewoon nieuwsgierig.. Wij gaan naar het radboud in Nijmegen. Oke dus toch een grotere kans ongeacht de zaadkwaliteit dan?
    Maar wat een mooi verhaal zeg, als ik het zo lees is het inderdaad echt een wondertje, wat gewoon graag in jouw buik wilde komen. Heel veel geluk samen:)

17. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Wij liepen in het Amphia in Breda voor de 1e icsi gecombineerd met Erasmus en de 2e icsi vanwege de omstandigheden op de weg met het tweesteden Tilburg (monsterfile richting Rotterdam dus tijdens de punctie nog omgezet naar tilburg)
    Dank je wel, hopelijk is het bij jullie alsnog snel raak!

Roverita likes this.
  18. Roverita

Roverita Actief lid

Jul 26, 2018
    114
    29
    28
    Female
    Dankje!

Share This Page