Het is bijna zo ver... nog 6 weken en dan is mijn dochtertje 1 jaar. Rond die tijd wil ik de BV gaan afbouwen. Ik wil nu al langzaam aan voedingen laten vallen. Ik wil met 12 maanden echt niet meer kolven op het werk (ik kolf nu nog 1x zo'n 150 cc in de lunchpauze). Ik wil rond die tijd ook echt gaan stoppen, omdat ik dan weer zwanger wil worden en ze het terugplaatsen van embryo's als je BV geeft afraden (minder kans). Ik vind het wel erg moeilijk. Ze geniet nog zo van het drinken aan de borst! Het is zo genoeglijk, ik geniet er zelf ook van. Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan... Hoe kan ik het beste in een positieve, zorgzame sfeer afbouwen, zodat ze weet dat mama nog steeds heel veel van haar houdt en zodat ze zich geborgen blijft voelen? Tips? Hoe hebben jullie het gedaan? Ik voel me echt mega-onzeker hierover... (wil trouwens ook niet met theezakjes eindigen....) Ze drinkt vaak voor 't slapen, waardoor ik eigenlijk een beetje bang ben voor drama en niet willen slapen. Nu gaat ze altijd makkelijk slapen. Maar op het KDV of als ze met mijn man is, drinkt ze ook niet (altijd) voor 't slapen. En soms wil ze ook niet. Dus ze kan best in slaap vallen zonder borst. Ik geef nu nog rond de 6 voedingen, best veel! Maar soms is het een paar slokjes en klaar. Soms heb ik echt het gevoel dat ze zelf al afbouwt door minder te drinken. Maar welke voeding ze minder drinkt, dat verschilt van dag tot dag. 6.00/7.00 uur: 1e voeding. voor het 1e slaapje. voor het2e slaapje. voor het 3e slaapje (soms slaapt ze maar 2x, dan vervalt deze voeding). 18.30 uur: voor het slapen gaan. 's Avondvoeding(en): soms 1 rond 21.00/21.30 uur en nog 1 rond 23.00/00.00 uur. Soms maar 1 keer.Ik ben nu net gestopt haar wakker te maken rond 23.00 uur. Dit deed ik nog steeds met hoop op doorslapen.... In de nacht (00.00-6.00 u) krijgt ze in principe niets, maar ik moet vaak wel nog 1 of meer keer naar haar toe om te troosten. Het CB heeft aangeraden om de voeding van 18.30 te vervangen door een toetje na het eten, omdat ze daar voller van zou zitten en beter door zou slapen. Dit heb ik gisteren voor het eerst gedaan. Ze heeft nog wel een paar slokjes borst na gehad. I.v.m. het kolven, laat ik de middagvoedingen het liefst als eerste weg. Ze drinkt nog heel weinig ander drinken. Ik bied het wel aan, ze neemt een paar slokjes, maar 't is geen succes. Tips?
Ik lees met je mee, mijn plan is dit ook! Inmiddels heb ik wel ervaren met mijn zoon da thet echt een gewenning is. Hij is even ziek geweest en daardoor lekker bij ons geslapen soms (miss niet goed, maar het voelde op dat moment wle goed) en hij is 's nachts dus niet meer gekomen, terwijl hij altijd steevast tussen 4 en 5 u in de nacht nog een keer kmt. Het toetje, bij ons vanille yoghurt, krijgt hij al na zn avondmaaltijd en dan daarna bij naa rbed gaan nog een volledige BV. Ook dat is een gewennig. Ik ben ook bang voor het drama om naar bed te gaan. Hoewle hij overdag prima slaapt zonder BV.... Dus TIPS inderdaad!! Onze kindjes schelen 1 dag, mijn zoon is op valentijsdag geboren!
Bij beide dochters heb ik ervaringen met het afbouwen van bv rond het 1e jaar. Mijn oudste dochter heeft uiteindelijk 14 en mijn jongste dochter 16 maanden bv gehad. Rond de 10 - 11 maanden heb ik de voedingen terug gebracht tot 3 voedingen; ochtend- middag en avond. Op mijn werk kolfde ik niet meer, thuis voedde ik wel. Ik heb het heel geleidelijk afgebouwd, zonder einddatum in gedachten. Bij beide meiden de ochtendvoeding als laatste over gehouden en die droogde langzaam op. Het geven van bv is méér dan alleen je kindje melk geven. Het is vaak een rustmoment op de dag, lichamelijk contact. En dat is voor jullie allebei zo. Misschien is het een idee om de voedingen voor het slapen gaan te vervangen door samen een boekje te lezen of liedjes te zingen. Zo missen jullie allebei het rustmoment niet, het wordt alleen anders ingevuld. Verder zou ik het niet gaan forceren, vooral niet als je er zelf emotioneel nog niet helemaal achter staat. Als je er rustig mee begint gaat het bijna vanzelf. Het heeft bij mij in ieder geval nooit drama's opgeleverd. Vraagt je kindje er wel om dan kan je afleiden en als dat niet lukt nog wel even aan de borst laten. @Ona81 Het is inderdaad gewenning, maar gewenning klinkt wat oppervlakkig. Voor kleine kindjes is de borst echt een rustplek. Zowel de oudste en mijn jongste dochter vinden het nog steeds fijn om tegen mijn borst aan te liggen. Als de jongste haar flesje melk drinkt of als ze moe is wil ze nog steeds aan mijn borst zitten. Ik vind dat niet altijd prettig, maar het geeft wel aan wat bv geven betekent voor een dreumes.
Ik vind gewenning een rotwoord. Wij drinken in de ochtend ook graag een kop koffie of thee. Puur gewenning. Stoppen we daar dan ook mee omdat het 'gewenning' is? Ander verhaal is afbouwen. Handigste is om eerst die kolftijden af te bouwen. Kolven is maar zelden iemands hobby en je kind krijgt dan toch al iets anders wat ook voldoet op dat moment. Verder kun je op momenten dat je kind om borst vraagt proberen af te leiden en te verleiden. Dus iets anders aanbieden. Onder minder knuffelen kom je vrees ik niet uit als je afbouwen wilt forceren terwijl je kind het niet ziet zitten. Voor je kind ben je eten, en het is nogal wreed om je kind veel te knuffelen en het dan niet goed te vinden dat het borst vraagt (ik stel het een beetje zwart-wit hoor, zodat je even ziet hoe het op een kind overkomt). Na een poosje kun je dan wel weer knuffelen, dat is als je kind de koppeling mama=eten niet meer maakt. In de tussentijd zal je kind gewoon even wat meer papatijd moeten krijgen.
Dank voor jullie antwoorden! Ik ga het heel rustig aanpakken, dit heb ik ook met mijn man afgesproken. Dan gaan we eventueel wat later weer embryo's terug laten plaatsen. Minder knuffelen? Oei, dat vind ik moeilijk... ik knuffel juist zo graag! Inmiddels heeft ze al 2x haar kwark na het eten gehad, daarna nog 1 slok BV, maar daarna hoefde ze niet meer (logisch ze zat helemaal vol). Dus dat is feitelijk een voeding minder. Nadeel is dat ze zo wel dorst krijgt rond 21.00 uur. Die borst kan ik haar nu nog niet weigeren, ik weet dat ze genoeg gegeten heeft, maar niet genoeg gedronken en ze mag niet dorstig in haar bedje liggen. Als het zo een tijdje goed gaat, ga ik de overdagvoedingen minderen. Die maakt ze zelf trouwens steeds korter, steeds vaker maar een paar minuutjes, alleen één borst... Komt dat vaker voor? Als ze nu maar ook eens wat anders dronk thuis (op het KDV doet ze dat dus wel!) dan was ik al een stuk geruster. Tips, hulp, alles blijft welkom! @Ona: grappig dat onze kinderen bijna even oud zijn. Ik was zelf maar wat blij dat ze niet op Valentijnsdag kwam. Ik heb niets met die datum...
@Ona: grappig dat onze kinderen bijna even oud zijn. Ik was zelf maar wat blij dat ze niet op Valentijnsdag kwam. Ik heb niets met die datum...[/QUOTE] Ik had er ook niks mee tot afgelopen jaar.....hahaha!
Je kunt vast rustig aan stoppen met kolven en op de opvang 2x een bekertje karnemelk laten geven. Vond DL hier heerlijk! Kun je om 21u niet een flesje lauwwarm water aanbieden? Kijken of ze het pakt? Als ze echt dorst heeft misschien wel. Maar dat is misschien een voeding die je er zelf graag zo lang mogelijk in houdt Pas maar op, voor je het weet ben je adgebouwd En wb drinken overdag: sowieso een leuke beker ergens hebben staan zodat ze er zelf bij kan. En je kunt haar bij elke maaltijd toch best een paar slokken geven tussendoor, zeker als het ook weer uit een leuk bekertje is en je een positieve heisa maakt van het zelf drinken? Hier lukt dat ieg wel, of met wat andere afleiding. Sowieso steeds een klein bodempje geven ivm omvallen etc, en haar dan prijzen als ze het op heeft. Ik merk trouwens ook dat dl er best wel oren naar heeft dat ze "nu even iets moet omdat het belangrijk of goed voor haar is", oftewel uitleggen. Maar ze is natuurlijk wel wat ouder. Het niet meer uit de borst drinken (in ons geval 's nachts) heb ik haar twee x uitgelegd en begreep ze meteen. Dat kun je dus ook nog proberen bij de voedingen die je wilt afbouwen: nee liefje, we gaan vanaf nu samen een boekje lezen voor het slapen gaan. Of we gaan vanaf nu water drinken bij het eten ipv borst.
Bedankt voor de tips! Het flesje lauw water heeft mijn man gisteren geprobeerd, maar het was echt hysterisch brullen. Ze dacht dat er borstvoeding zou zitten, maar dat was dus niet zo... Brullen! Toen heb ik haar maar de borst gegeven. Nadeel: 21.00 u BV, niet meer wakker gemaakt om 23.00 uur, om 2.30 u dus wel wakker en dan ben ik bang dat ze het niet redt tot 6 uur, dus toch weer een nachtvoeding gegeven. Dan om 6 uur wel wakker, maar veel te weinig drinken voor de ochtendvoeding... Zo komen we nooit in het goede systeem.... die nachtvoeding moet er eigenlijk af blijven natuurlijk. Wat denken jullie Toch nog wakker maken om 23.00 uur of niet ´s nacht wel voeden of niet. mijn vraagteken doet het niet, dus dan maar even zo...
Heb je hier een tuitbeker, rietjesbeker of iets anders voor? Ik heb de tuitbeker van Nuby, maar ben er niet echt tevreden over. En begreep ze het echt al? Ik bedoel, met 1 jaar en 2 maanden vind ik dat ook al knap, hoor!
Nee joh, juist NIET de nachtvoeding er af laten blijven. Nachtvoedingen stoppen ze zelf mee en zijn minder moeite. Probeer eerst zoveel mogelijk overdag af te bouwen. Dan is er veel meer afleiding dan in de nacht.
Ja, daar zit ook wel wat in! Bedankt voor je input. En eigenlijk geef ik liever een voeding dan dat ik anders met haar bezig ben 's nachts. Na een voeding gaat ze meestal weer lekker pitten. Maar ik vind het lastig dat ze 's morgens dan zo weinig drinkt, vooral als ze naar het KDV moet... dan heb ik het gevoel dat ik een niet-gevoed kind wegbreng. PS: Misschien is het ook wel dat ik me een beetje schaam dat ze nog steeds niet doorslaapt... maar ik hoef het niet te vertellen aan anderen natuurlijk, dat ze 's nachts weer gevoed wordt. Mijn man maakt het -denk ik- niet uit, zolang hij maar zoveel mogelijk kan slapen (vind ik ook niet erg, hoor, hij heeft een pittige baan en ik werk parttime).
Joh, als ze met een borst op naar het KDV gaat komt ze de eerste tijd daar wel door hoor. En als ze honger krijgt weten ze op het kdv heel goed wat ze er mee aan moeten!
Ik heb een of andere rode doorzichtige tuitbeker zonder de antilek die meestal met water op tafel staat. Zonder antilek begreep ze het niet, en met lekt ie en vindt ze het ook leuk om ermee te kliederen, maar dat vind ik niet zo erg. Ik denk echt dat ze het begreep, ze is altijd nogal ahum "eisend" als het gaat over de borst krijgen, maar toen ik haar voor het eerst alleen ging troosten had ik haar gepakt, en ze "hing" scheef naar de stoel waarin ik altijd voed, daarmee zegt ze dat ze daar heen wil en dus wil drinken, en ik zei alleen maar: nee schatje, we gaan nu niet drinken, het is nacht dus we gaan weer slapen. En ze ging gelijk weer recht hangen en nestelde zich op mijn schouder . Ik was echt enorm verbaasd en ontroerd tegelijk, had ik nooit zo verwacht. Het enige dat er was gebeurd was dat papa haar al twee nachten had getroost en geen melk gegeven. En overdag pikt ze het nooit als ze niet mag drinken, hoogstens af en toe als ik haar direct kan afleiden met iets lekkers te eten of drinken. Dat ging nog een keer zo de volgende nacht, dus in totaal heb ik het twee keer gezegd. Jammer van het lauwe water, maar ik snap haar op zich wel
Niet schamen hoor. Als je eerlijk vertelt dat je meissie nog niet doorslaapt krijg je in mijn ervaring juist wat begrip en steun. En je hoort andermans verhalen over niet doorslapende (ook kv!-) kindjes, dat is ook best lekker, als je weet dat je niet de enige bent EN dat het echt niet per se uit hoeft te maken dat je nog bv geeft.
Dank voor jullie hulp. @Dirksmama: ze drinkt dan 's morgens echt heel weinig, hoor. Een paar minuutjes aan 1 borst. Zucht... gisteravond was ze te moe om goed te eten, wel toetje gehad + 1 slok BV (daarna hoefde niet meer). Daarna 's avonds al 3x gevoed, ze nam steeds ietsje minder (dacht ik). Daarna 's nachts ook nog gespookt.... Brullen! Geen idee waarom. Tot zover het afbouwen! We zijn weer terug... Waarschijnlijk hoefde ze eigenlijk geen BV, maar ze was wel steeds onrustig... Ze wilde wel de troost van de borst maar eigenlijk niet de borst zelf. Ik heb een nachtlampje besteld en hoop dat dit helpt; als ze 's nachts ziet waar ze is, voelt ze zich misschien rustiger en in staat zelf weer in slaap te vallen als ze even wakker wordt?
Ik zou je er niet al te druk over maken, er kunnen natuurlijk altijd rare dagen tussen zitten. Je hebt nog even de tijd