Voeding pureren

Discussie in 'Voeding' gestart door Sandana, 25 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Goedenavond....

ik heb een vraag. Ik heb een staafmixer waarmee ik groente en fruit pureer voor de kleine. Alleen doet die het niet goed genoeg naar mijn smaak. De erwtjes waren echt te grote stukken en met fruit heeft hij zeker moeite.

Probleem is eigenlijk dat ik een grote hoeveelheid nodig heb voordat het goed werkt. Met kleine hoeveelheden zoals ik nu heb gaat het echt heel slecht.

Nu ben ik maandag jarig en ik mag een blender of iets dergelijks vragen aan mijn schoonmoeder. Een blender heb ik al, maar ik vroeg mij af of wellicht een juicer uitkomst zou bieden? Dan doe ik achteraf het vocht en de puree weer gewoon bij elkaar...

Hoe pureren jullie je groente en fruit?

groetjes!

2. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Ik heb de Babycook van Beaba. Hier kun je in stomen en daarna malen/pureren. Wordt superglad. Vindt het een fijn apparaat.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Babycook inderdaad. Topding.

4. Delta

Delta Niet meer actief

Die babycook heb ik ook, alleen ik pureer het niet meer, maar gebruik de stomer nog bijna elke dag! Fijn ding idd.

5. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik heb ook zo een apparaat, maar dan van Avent. ideaal. ik gebruik hem nu nog steeds. niet meer om te pureren, maar wel om groente en aardappeltje te stomen. die geef ik nu gewoon in stukjes of geprakt. Stomen is heel gezond en je hebt er geen omkijken naar, zoals een pan op het vuur.

6. karnijn

karnijn Bekend lid

22 jun 2011
    958
    3
    0
    Moulinex coupcoup. Heel tevreden over dat ding. Ik kan er kleine hoeveelheden mee mixen, geen stukjes meer, snel en gemakkelijk af te wassen hier geen vaatwasser dus dat is een vereiste :)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een juicer gaat niet werken voor babyvoedung hoor.
    Ik zou het zelf een beetje raar vinden om voor die drie, vier weekjes dat je nog voor je kind pureert een apparaat aan te schaffen. Als e de dingen voldoende kook/stoomt heb je aan een vork al voldoende.

Wil je graag fijn prutten, vraag dan om een roerzeef, die maakt dingen fijner dan een blender en is ook handig als je tomatenpuree of appelmoes maakt.

8. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Braun staafmixer, topding!! Mix mix en klaar!!! :D

9. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Avent babycook. Ideaal ding.

Je hebt ook staafmixers met zo'n bakje erbij. Die zijn ook handig voor het hakken van een uitje, noten, harde kaas...

10. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank je voor de reacties

@ babycook of die van avent
    Een stomer heb ik al. Daar ga ik dus niets extra's voor aanschaffen. Dan is zo;n apparaat toch wat te duur ;)

@ Moulinex coupcoup (Karnijn)
    Ik google erop en ik krijg praktisch niets.... heb je een link? :(

@ dirksmama
    Waarom zou een juicer niet werken? Ik dacht namelijk dat het handig zou zijn, omdat ik hem achteraf ook nog kan gebruiken voor smoothies. Wortels bijvoorbeeld krijgt de blender niet helemaal fijn, er blijven wat stukken in. De puree die overblijft uit een juicer is toch fijngemalen? Sap er weer bij en klaar.
    Aan de passefiet (roerzeef) had ik trouwens nog niet gedacht inderdaad....

@ zonnestraal
    Werkt die echt zo goed? Zelfs als je maar een 50 gram hebt? Of een halve peer bijvoorbeeld?

11. adi

adi Niet meer actief

Ik had al een staafmixer met een mini hak machine in huis, en dat heb ik gebruikt voor die paar werkjes. Het HOEFT toch niet super glad te zijn? Je baby went beter aan bijvoeding als ze wat structuur proeft.
    Wortels heb ik bijv gekookt en dan geraspt in de hak machine, klein beetje kookvocht erbij en een super lekker hapje. Zacht genoeg om te slikken, maar vereist wel enige kauwbewegingen van de baby. En dat is juist de bedoeling van bijvoeding, leren eten.
    Ik zou de hapjes niet zo glad maken dat de baby ze kan opslurpen.

12. karnijn

karnijn Bekend lid

22 jun 2011
    958
    3
    0
    Oeps 't is coupe coupe blijkbaar en als ik het google lijkt het een tamelijk oud apparaat te zijn. Hier heb je een afbeelding
    Moulinette moulinex coupe coupe - Te koop | 2dehands.be

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het hoeft inderdaad toch niet helemaal glad te zijn of moet het gedronken worden? Zou juist nu al wat meer gaan werken naar wennen aan stukjes en dus prakken met de vork.
    Als je de groenten lang genoeg kookt dan plet je ze zo plat met een vork.
    Zou persoonlijk ook niet voor die korte tijd nog een apparaat aan gaan schaffen... Of hoe lang was je nog van plan helemaal glad te pureren??

Hier hebben we ook de Philips Avent, maar heb eigenlijk alleen maar de stomer gebruikt. Nu gebruik ik die blender nog af en toe voor het maken van pastasaus van verse groenten...

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Juicer is voor rauwe groente. Een baby die begint met vast voedsel geef je geen rauwkost, dat verdragen ze nog niet.
    Het hele idee van vast voedsel is dat een baby went aan andere structuren, als je eten helemaal vloeibaar maakt dan went je kind niet aan groente. Een paar stukjes zoals je nu in je puree hebt is niet erg, het hoeft niet compleer glad te zijn.
    Als je de groente wat langer kookt wordt het vanzelf zachter als je het pureert.

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Er wordt nu de aanname gemaakt dat ik glad wil pureren, maar dat klopt niet. Alleen stukken van 3 x 2 cm vind ik te groot.

Ik geef aan dat het apparaat er stukken in laat, niet dat het niet glad genoeg maalt. Het gaat erom dat het apparaat gewoon niet alles gemalen krijgt. En dus moet ik te lang malen en dus wordt het te glad.

16. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    En gewoon prakken? Ik gebruik vaak een gebaksvorkje dan krijg je alles wat fijner. Ik ben begonnen met 6 maanden en heb nooit gepureerd. Zoon eet nog niet veel: 2 tot 8 hapjes; afhankelijk van of hij het lekker vindt en van zijn bui.

Je ziet ook dat hij moet wennen; hij maakt kauwbewegingen en trekt rare bekken. Maar dat is logisch en dit mag ook. Het gaat niet om de hoeveelheid maar om het proces.

Overigens gaan losse stukken hier beter dan geprakt; te grote brokken werkt hij er weer uit om het vervolgens in zijn mond te stoppen:D. Ik vind het zelf soms wel spannend die stukken, maar als dit beter bij zoon past dan volg ik hem hierin. Ieder zijn ding natuurlijk.

Ik had dus verwacht dat geprakt eten sneller zou gaan, maar volgens mij krijgt zoon nu meer binnen door het eten van stukjes. Dit zie ik ook aan zijn luiers. Je kunt het het beste allemaal maar een beetje proberen; dan kom je er vanzelf achter wat voor jouw kindje goed werkt.

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bamix staafmixer. Maar dan wel met wat grotere hoeveelheden. Een halve peer geef je al snel niet meer toch? Na de 6 maanden eten veel kindjes al snel 1,5-2 stuks fruit. Mijn staafmixer kon zelfs rauwe appel met bv banaan of rijpe peer pureren. Zoon wou relatief lang puree, dochter at met 6,5-7 maand alles rapley, zoon heeft tot bijna 9 maand puree gegeten en nu alles rapley.

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Volgens mij moet je dus altijd meer pureren dan wat je nodig hebt om het apparaat goed te laten werken. Ik pureer nu dus een hele peer bijvoorbeeld... en dan nog blijven en hele grote stukken in. En er blijft natuurlijk veel over wat we zelf opeten.

19. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat de beste oplossing voor je een goede vork/ een rasp/ of een kleine staafmixer is.
    In al die apparaten moet je inderdaad een grotere hoeveelheid stoppen.

Een rijpe peer smelt zowat als je die plet met een vork. Hetzelfde geldt voor een banaan/ broccoli/ bloemkool/erwten enz. Hardere groente en fruit kun je ook raspen (appel/ wortel ed)

20. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik gebruikte de eerste weken een blender met een beetje (kook)vocht erin waardoor het glad werd. Nu alleen geprakt of geraspt (bijv. een te harde appel).

Deel Deze Pagina