Hoi meiden! Het is nog lang niet zover hoor, maar ik vroeg me iets af en zou graag jullie mening horen. Ik dacht altijd dat een baby vanaf 3 maanden begon met een fruithapje (naast de gebruikelijke voeding). Nu hoor ik steeds vaker dat 'men' moet moet beginnen met een groentehapje (of een afwisseling), zodat het kindje jong went aan de smaak van groente. Klopt dit? Nu sta ik er zelf zeker achter, maar dan komt de vervolgvraag. Ik ben niet zo van de potjes uit de winkel. Het is handig als je een keer weggaat, maar ik wil er geen standaard van maken. Hoeveel groente mag je geven? En zou zo'n apparaat handig zijn dat stoomt en blendt? Ik zag bijvoorbeeld de Beaba babycook Solo. Hebben jullie ervaring met zo'n apparaat? Kun je dit al gebruiken vanaf drie maanden met zo'n groentehapje en dat je het daarna gebruikt als je baby meer vast voedsel gaat eten? Of is dit onnodig geld uitgeven en kan het op een goedkopere en gemakkelijkere manier? Hoor graag van jullie
Fruit of groente mag vanaf 4 maand, niet 3. Groente is milder, minder kans op allergieën, en je laat je kindje eerst wennen aan die zachte smaken voor je naar het zoetere fruit gaat. Wat ze meestal toch meteen lekker vinden. Aangeraden wordt om drie dagen hetzelfde te geven, dus 1 groente. Dit om te wennen, maar ook zodat je het snel ziet als er een reactie optreedt. De eerste keren zullen dat hoogstens enkele lepeltjes zijn, daarna hangt het af van je kindje. Ik vond een babycook bijzonder handig. Opzetten en niet meer naar hoeven om te kijken, het apparaat houdt vanzelf warm maar slaat wel af als het klaar is. Handig als je een high maintenance baby hebt. Maar je kan ook wat groente in een pot met water doen en dat even laten koken. Al is stomen wel gezonder dan koken. Nog een tip: diepvries groente. Zitten eigenlijk meer vitamines in dan in vers, en zoveel makkelijker op een moment dat je kindje slechts enkele happen eet.
3 maanden is echt te vroeg. Vanaf 4 maanden zou je mogen beginnen, dit is de grens zeg maar. Fruit of groente maakt niets uit, ik gaf alles door elkaar. Als je kindje wat allergisch is aangelegd kan je t wel op de manier doen zoals je hebt gelezen
Oké, duidelijk. Vanaf vier maanden dus Drie dagen dezelfde (maar een soort) groente is nieuw voor me. Dank voor je tip! Ik vind stomen ook beter dan koken en ook lekkerder trouwens. Wat voor babycooker gebruikte jij? Er zijn meerdere soorten, maar kosten best veel geld.
Bijvoeden is inderdaad op z'n vroegst vanaf 4 maanden. Hier nam ik gewoon wat groente van wat wij aten en zette hier de staafmixer even op en dan had ik een hapje voor ons zoontje. In het begin vroor ik het in in een ijsblokvorm en dan kreeg hij per keer 1 ijsblokje wat ik dan steeds verder opbouwde. Ik vond zo'n stomer/blender ding inderdaad zonde van m'n geld. Voor je het weet eten ze gewoon met de pot mee en gebruik je dat ding helemaal niet meer.
6 maanden is echt beter voor de darmen! Fruit en groente kun je best tegelijk introduceren (is mijn ervaring...)
Ik zei ook dat is mijn ervaring Mijn dochter heeft gelukkig nooit last van krampjes dus dat was ook niet nodig. Als je een gevoelig kindje hebt is het wel verstandiger om rustig te introduceren
Je kunt altijd met iets neutraals beginnen, zoals aardappels en dan rustig opbouwen. Ik ben gewoon met een appel begonnen. Vind fruit zelf veel toegankelijker, en hij vindt fruit net zo lekker als groente nu. Alles gaat erin. Basiskookboek van ah opperdepop is een goede om een basis te leggen. Heb wel avant stomer, in begin heel fijn, en nu met 10 maanden wordt ie nauwelijks gebruikt.
Ik heb een avent stomer / blender waar ik heel tevreden mee ben. In het begin handig voor de hapjes en ik maak er nu ook appelmoes in voor mezelf. Of pesto ofzo.
Ik ben er ook niet mee begonnen. Wel gehoord van andere moeders dat ze vaak daarmee starten omdat het neutraal smaakt.
Dank voor je tip. Ik zou graag met groente willen beginnen. Ik zie nu teveel om mij heen dat kindjes dol zijn op zoet, want deze smaak hebben ze als eerste ervaren en vrijwel geen groente lusten. Misschien is het onzin, maar ik vind het logisch klinken De WHO neem ik niet zo heel erg serieus met bepaalde zaken. Zij geven adviezen die wereldwijd gelden, maar kindjes die in ons land geboren worden kun je niet vergelijken met kindjes die in niet-westerse landen worden geboren. Excuses als ik nu iemand tegen het zere been schop. Ik wil hier verder geen discussie opstarten hoor, maar zo denk ik erover. Zo'n apparaat lijkt me heel handig! waarom gebruikte jij de Avant met 10 maanden niet meer?
Ik had een beaba babycook. Hier tot anderhalf echt dagelijks gebruikt. Wij werken allebei voltijds, dus zelf koken voor zij in bed moest, dat lukte niet. De stoomkoker was dan ideaal.
Hij eet nu veel grotere porties. En je moet alles best klein snijden om te passen, en ik geef hem momenteel gewoon grote stukken groente en fruit. Om vlees te stomen vind ik het nog steeds wel fijn en makkelijk in gebruik