Overkopen auto

Discussie in 'De lounge' gestart door Ligero, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ben even benieuwd naar jullie mening.
    Mijn moeder is ernstig ziek en uitbehandeld. Dat weten we nu sinds een maand of 2, de verwachting is dat ze nu nog ong. 4 maanden te leven heeft. Vanaf januari rijdt ze al geen auto meer en het is gezien haar verslechterende toestand niet de verwachting dat ze uberhaupt ooit nog auto gaat rijden.

Mijn broer gebruikt de auto vanaf januari al, zonder hiervoor wegenbelasting of verzekering te betalen. Dit staat nog op naam van mijn moeder. Nouja daar heb ik niet zoveel problemen mee maar moet natuurlijk niet maanden zo doorgaan (ik zou tenslotte ook best een 'gratis' auto voor de deur kunnen gebruiken). Nu heeft mijn broer aangegeven de auto wel te willen overnemen en ons hiervoor een bedrag te geven van 150 euro.

Het gaat om een Kia Picanto met nog geen 70.000km op de teller. Hij moet in mei APK gekeurd worden en mijn broer heeft er net flinke schade ingereden, krassen en een deuk (die waarschijnlijk nog wel via mijn moeders verzekering, want ze is flink verzekerd, kan worden gerepareerd). Op internet gaan deze auto's met flink meer kilometers (wel zonder zulke schade) nog wel voor tussen de 3000-4000 euro weg. 150 vind ik dus wel een beetje aan de zuinige kant. Ik hoef er zeker niet de volle prijs voor te hebben en ik wil al helemaal geen ruzie over geld/erfenis, zeker niet nu mijn moeder nog niet eens overleden is...maar wat is nu wel reëel? Ik zit er een beetje mee in mijn maag...

Mijn moeder heeft overigens niet meer het besef om dit met haar te kunnen bespreken. Er zijn wel dingen die wij bijvoorbeeld gekregen hebben, die mijn broer niet heeft gekregen (bijv. had ik voordat mijn moeder ziek werd al afgesproken dat wij een box zouden krijgen voor zoon-op-komst en die heb ik dus ook nog gehad, ze heeft een best spaarpotje voor onze dochter opgebouwd en onze dochter en zoon-op-komst al veel verwend met kleertjes enzo toen ze dat nog kon) Mijn broer heeft dan weer geen kinderen dus die heeft dat niet gehad. Dus misschien zeur ik wel om niks. Dat hoor ik dan ook graag. Wat ik al zei; het laatste wat ik wil is ruzie om geld, maar ik ken ook mijn broer en schoonzus een beetje...die verkopen dan de auto over een half jaar voor 4000 euro en dan voel ik me wel lichtelijk bekocht...dan had ik de auto voor 150 ook wel willen hebben.

(bah en als ik het zo opschrijf klinkt het allemaal erg materialistisch maar helaas gaat het zo, of je nu wilt of niet. Mijn vader leeft trouwens ook niet meer dus gaat alleen om mij en mijn broer)

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik zou het ook niet fijn vinden als hij nu de auto voor 150 koopt.
    das een schijntje waar iedereen wel een auto voor wil kopen.
    ik zou hem laten repareren en kijken wat de waarde dan is.
    maar gaat de verzekering wel akkoord om de schade die je broer heeft gemaakt te betalen?
    of is de auto all risk verzekerd?
    je kan wel met je broer afspreken dat hij wat minder dan de dagwaarde betaald voor de auto maar voor 150 is echt belachelijk..

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ik vind je helemaal geen zeurpiet! Voor 150 euro zou iedereen die auto wel willen hebben. Ik zou gewoon vragen aan je broer hoe hij aan die 150 euro komt en waarom hij dat een reëel bedrag vindt. Je kunt op internet vaak zo een check doen dmv het kenteken en dan zou ik gewoon de werkelijke waarde laten zien.
    Ik zou er bij zeggen dat je zeker geen ruzie wilt om geld maar dat 150 euro gewoon niet reëel is.

Dat jullie iets extra's gekregen hebben voor de baby veranderd niets aan de zaak. Als je broer kinderen had gehad hadden die dat ook gekregen.

4. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Dit! Ik wilde echt precies hetzelfde zeggen. € 150.- is absoluut niet reëel, en ik zou echt pislink worden als ze de auto over een paar maanden zouden verkopen.

5. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk dat ik dan toch aan zou geven dat je 'm ook graag wilt hebben. Dan kunnen jullie samen naar een oplossing zoeken. Ik bedoel, als je elk 2000 euro kan vangen, kan hij daarvoor ook best een 2e hands autootje kopen en heb jij geen onderbuik gevoel als hij de auto zou willen verkopen. Je zou ook af kunnen spreken dat hij er voorlopig nog in rijdt, maar bij verkoop de helft wilt hebben. Wat betreft de spulletjes voor je kinderen, dat vind ik er buiten staan. Dat heeft je moeder voor je kindjes gekocht en niet specifiek voor jou.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind je ook niet zeuren.
    Heeft je moeder een goede uitvaart verzekering waarin alles gedekt wordt? Klinkt cru maar ik zou de auto verkopen en alles opzij zetten. Als je moeder is overleden, en alles is betaald dan zou ik kijken wat er over is en dat verdelen over de kinderen.
    Hier helaas het afgelopen jaar het een paar keer moeten regelen en dit was wel de 'beste' en eerlijkste manier zonder teveel gezeik.

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wij denken dat de auto allrisk verzekerd is. Mijn moeder had niet zo verstand van verzekeren en we zien op haar afschriften dat ze best veel betaald. Maar dat is mijn broer nu aan het uitzoeken. Als hij het laat maken op haar verzekering, dan kost het hem niks en gaan haar schadevrije jaren eraan maar dat maakt in principe niet meer uit want die heeft ze toch niet nodig.

Ik wil zeker ook zo'n check doen op internet, volgens mij gaat dat via het kenteken toch?

En misschien is het inderdaad een idee om de auto eerst te laten repareren en dan bij een garage ofzo de waarde te checken wat die ervoor zouden geven als die hem zouden kopen. Wij hadden al wel bedacht dat als we er niet uitkomen, we de auto maar moeten verkopen en de opbrengst daarvan delen. Maar ik hoop er gewoon uit te komen.

8. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    @ Aszz, mijn moeder is goed verzekerd voor haar uitvaart en heeft ook spaargeld genoeg om eventuele extra kosten op te vangen. Ook als we bijvoorbeeld haar huis niet snel verkocht krijgen straks, is er genoeg spaargeld om dat nog een tijdje te kunnen opvangen.

9. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Lastige situatie, ik vind 150 ook veel te goedkoop.
    mijn moeder heeft pas de oude auto van mijn opa overgenomen voor 2000, hij was ook rond dat bedrag waard.
    Ik zou het aangeven aan je broer, 150 is echt te weinig voor die auto.

10. Sparky

Sparky Niet meer actief

Elke apk gekeurde auto is 500 euro waard in welke staat ook, want dan is hij veilig om te rijden. Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan. En idd de auto laten repareren en dan direct laten taxeren. Op basis daarvan overleggen of hij een redelijk bedrag over heeft voor de auto of jullie hem verkopen en het bedrag delen. Wat daarvan overblijft voor hem kan hij alsnog een autootje voor kopen. Lijkt mij redelijk.

11. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb in ieder geval al wat aanknopingspunten om mee verder te gaan zonder ruzie te krijgen (mijn broer en ik hebben verder altijd weinig contact met elkaar, we hebben niet echt een broer/zus relatie. Spreken elkaar nu toevallig vaak over praktische zaken ivm mijn moeders ziekte maar anders zien of spreken we elkaar bijna niet. Geen ruzie, maar ook geen klik).

Ik ga hem vanavond eerst laten weten dat we hebben nagedacht en rondgekeken naar soortgelijke auto's met soortgelijke kilometerstanden en zien dat deze véél meer waard zijn als je ze verkoopt via bijv. marktplaats. Dan kan ik hem vragen waarom zij denken dat 150 een reëel bedrag is. Ik hoef er niet de 3000-4000 euro voor te hebben maar denk dat ik met een bedrag van rond de 1500 wel realistisch ben? Dus kan ik aangeven dat daar best een groot verschil in zit. Daarnaast kan ik voorstellen om de auto te laten repareren en hem daarna te taxeren zodat óf we adhv de taxatie bepalen wat een realistisch bedrag is wat hij aan ons betaald óf we verkopen de auto aan de garage, krijgen ieder de helft en hij koopt er een ander autootje van...

Klinkt dat beetje redelijk?

12. Sparky

Sparky Niet meer actief

Vind ik heel redelijk.

13. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    erg redelijk

14. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    En ik hoor net dat ze inderdaad allrisk is verzekerd, dus aan de reparatie van de auto hoeven we niks te betalen. Dan vind ik 150 helemaal aan de zuinige kant...
    Er moet alleen een apk-keuring gebeuren in mei.

15. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Nou, vond het best moeilijk maar heb hem net gebeld.

Hij had van iemand begrepen dat auto nog 600 euro waard zou zijn. Daarop heeft hij de 150 gebaseerd (stel dat mijn moeder morgen zou overlijden, zou het ook nog even duren voor hij verkocht was en heb je daar ook kosten aan etc, en sowieso moet de opbrengst van de auto door 2 gedeeld worden). Dus ik snap nu in ieder geval hoe hij aan de prijs is gekomen.

Ik heb aangegeven dat op marktplaats en autotrader de auto's erop staan voor tussen de 3000 en 4000 euro en als je dat door 2 deelt, is het een groot verschil met 150 euro. We hebben afgesproken dat hij de auto gaat laten maken bij de garage en evt gelijk laat keuren en dat we dan gelijk navragen wat de garage voor de auto zou geven. Dan kunnen we daarop een prijs baseren waarmee we beiden tevreden zijn.

Denk dat we een mooi compromis gevonden hebben zo...

16. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Ik weet niet hoe jouw broer is...maar aangezien je zegt dat het je niet zou verbazen dat ze hem over een aantal maanden voor meer zouden verkopen...
    Hou even in de gaten dan of hij de auto daadwerkelijk laat maken nadat hij getaxeerd is bij de garage, en niet de kras en deuk laat zitten en het bedrag wat uitgekeerd word in zijn zak steekt.

Klinkt niet aardig, maar heb mensen gekkere dingen zien doen bij overlijden of voor overlijden van familie en geliefden.

17. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    auto kun je laten schorsen dus die extra kosten vallen ook wel mee.
    en zou zelf ook idd even checken of het wel allemaal gerepareerd is

18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ach nou komt hij over als een slecht persoon maar dat is mijn broer nu ook niet hoor. Heb, ondanks ontbrekende (wat anders als slechte) relatie met hem, geen slechte broer getroffen. Regelt veel praktische zaken.
    Hij zal hem wel echt laten maken want hebben afgesproken dat ik hem af en toe mag lenen (toen hij nog van mijn moeder was leende ik hem eens per maand als ik een weekenddienst had en dat kan gewoon doorgaan.

19. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Misverstanden over de waarde dus. Fijn dat het uitgesproken is.
    Nog heel veel sterkte met je moeder.

20. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    #20 kusjes1986, 16 apr 2015
    Laatst bewerkt: 16 apr 2015
    Ik vind je geen zeurpiet. Toen mijn moeder overleed ook een kia picanto vrij nieuw was nog geen jaar oud heb ik deze aan mijn zusje gegeven. De auto had ik voor mijn modedr gekocht. Voor mijn broer heb ik een goede auto gekocht. Ik kon dat financieel ook. Daarnaast had mijn moeder nog een hele oude suzuki alto. Deze hebben we verkocht voor 550 en verdeeld door 3. Ik zou geen auto weg doen voor 150 euro. Probeer er samen uit te komen. Mocht dit nou niet lukken dan zou ik het toch aan laten komen op verdeling van het testament. Hoe vervelend ook. Maar jullie zijn beide kinderen van je moeder en het moet een beetje eerlijk verdeeld worden.
    Persoonlijk vind ik dat je dit soort dingen past doet als iemand overleden is en er een uitvaart is geweest. Vind het naar dat mensen de spullen al verdelen en bezig zijn met geld terwijl de persoon nog leeft. Maar dit is puur mijn gevoel. Ik zou het vreselijk vinden als mijn kinderen dit zouden doen terwijl ik nog leef....

Deel Deze Pagina