Oudergesprek meedoen op afstand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yeuu, 2 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Ik ben altijd heel betrokken bij school. Help met vanalles, maar over een week of twee, kan ik helaas niet fysiek aanwezig zijn bij het oudergesprek met de (nieuwe) leerkrachten. Zij kennen mij wel, ik hen ook, maar nu voor het eerst zit mijn oudste bij hun in de klas. Is het dan gek om via videobellen met mijn man, die daar wel zit, toch aanwezig te zijn? Of gewoon mijn man het gesprek laten doen.. dat laatste voelt ze vreemd ik zou er toch graag bij willen zijn, als dit niet gek is via zon schermpje...

2. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #2 Zana28, 3 sep 2022
    Laatst bewerkt: 3 sep 2022
    Wat denk je dat besproken gaat worden aan het begin van het schooljaar?
    Bij ons is het een ouder- kind gesprek van 10 minuten, de andere twee gesprekken later in het schooljaar zijn 15 minuten.
    De leerkracht is voornamelijk met het kind aan het praten en de ouders "zitten erbij". Ik vond het eerlijk gezegd niet zo nuttig (in elk geval voor ons als ouders, de juf had kaartjes met eigenschappen en daar mocht mijn zoon een paar kiezen en dat hebben ze besproken, dat hadden ze bij wijze van spreken ook zonder ons kunnen doen)...ja het is wel leuk om kennis te maken, maar meestal zit er toch maar die leerkracht die werkt op die dag, dus de andere (nieuwe) leerkracht hebben wij toen ook niet gezien en de ouderavond is wegbezuinigd. Wel hebben wij eerder een boekje gekregen met informatie over het schooljaar.
    Je man kan dit vast wel alleen als er geen bijzondere dingen besproken moeten worden, maar vragen of de juf on-line iets kan regelen, kan altijd.

3. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Hier is het kennismakingsgesprek zonder de kinderen. Het gaat echt om wat zij kunnen verwachten van ons kind (en onze steun daarin) en wat wij van hen kunnen verwachten.
    In principe hoeft de leerkracht niks te regelen. Mijn man kan zijn telefoon met beeldbellen gewoon op tafel zetten..

Maar is misschien toch overdreven.. haha.

4. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    In dat geval heeft het denk ik echt toegevoegde waarde en zou ik het ook op die manier proberen om deel te nemen ( en eventueel vooraf de leerkracht laten weten).

5. MissXray

MissXray Niet meer actief

Wat zou hier gek aan zijn? Mensen die in wisselende diensten werken kunnen niet altijd maar in de avond vrij nemen voor zo’n gesprek. Mijn man of ik hebben vaak zat ingebeld via teams, terwijl de ander aanwezig was. Er is geen leerkracht die daar ooit moeilijk over doet. Overigens is dit sinds corona heel normaal toch? Dan deden we die gesprekken ook via teams en de leerkracht vanuit huis.

6. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.847
    4.103
    113
    Bij ons geven ze zelf al aan dat online aansluiten een optie is.
    Als je er graag bij wilt zijn, kan dat gewoon online lijkt mij. Daar hebben ze vast geen probleem mee en zeker als je het vantevoren even meldt.

7. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Is het altijd 's avonds? Bij ons is het voornamelijk 's middags en één avond. De ouders met twee of meer kinderen krijgen één dag eerder toegang tot het on-line reserveren, zodat ze het een beetje achter elkaar kunnen plannen.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Oh ja, waarom niet? Hebben wij ook wel eens gedaan.

9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik ben leerkracht en ik zou dat zeker niet gek vinden! (Ik zou het alleen wel op tijd willen weten, zodat ik alles kan klaarzetten.)

10. MissXray

MissXray Niet meer actief

Nee hoor ook in de middag na school, maar een middagdienst start om 13.30 en eindigt om 23.00 uur :).

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.043
    113
    Als je kind gewoon met plezier naar school gaat en er zijn geen bijzonderheden, dan zou ik alleen mijn man laten gaan. Hij kan dan wel doorgeven wat er van ons wordt verwacht.

12. RLSD

RLSD Niet meer actief

Wij gaan altijd samen naar de gesprekken etc op school maar als het een keer niet uit zou komen dan zou ik mijn man alleen laten gaan, dan hoor ik het later wel.

Videobellen vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Als het zo belangrijk zou zijn dat ik er zelf bij wil/moet zijn, dan zou ik het gesprek verplaatsen.

13. juffie81

juffie81 Bekend lid

7 aug 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Online aansluiten kan prima! Dat doen wij op school ook regelmatig, ben zelf ook leerkracht.
    Maar misschien kun je de afspraak ook verplaatsen, ik vind dat meestal geen probleem. Vind het belangrijk op beide ouders te spreken en te leren kennen.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het als leerkracht prima vinden hoor. Als ouder zou ik het jammer vinden om dit gesprek te missen, maar zou er denk ik niet voor gaan videobellen. Althans; niet in de situatie zoals jij die beschrijft.

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.886
    6.416
    113
    Hier is dat sinds corona etc juist heel gangbaar, de leerkrachten vinden het ook heel fijn dat ze bij veel gesprekken nu 2 ouders spreken. Soms is 1 ook gewoon prima natuurlijk, maar zeker een kennismakingsgesprek is wel fijn met allebei.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Sinds covid heb ik nog maar 1x een conferentie met een leerkracht face to face gehad en dat was puur omdat ik toch al toevallig op school was als vrijwilliger voor iets. De rest was allemaal via Zoom. Ik weet niet hoe het in Nl is, maar sinds covid vindt iedereen Zoom volkomen normaal!

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou het ook doen ;) . Ik ben bij ons degene die toch het meest betrokken is bij schooldingen etc. Door corona etc is het nu helemaal niet gek meer hoor... Teken van je betrokkenheid toch ?

18. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier ook gedaan, toen mijn man in het buitenland zat.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Nooit gedaan, als het gesprek gepland was en ( in ons geval) mijn man was vrij dan ging hij mee. En moest hij werken ( onregelmatige diensten) dan ging ik alleen.

20. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Leerkrachten gaven aan dat alles kan en mag. Man alleen, online beide of een andere, aparte afspraak.

Ik wil hun niet opzadelen met een extra afspraak, dus ik ben er online gewoon bij. Hoeven zij niks voor te regelen en zo ben ik toch betrokken.

Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina