Op basis van de gegevens van de 12 weken (termijnecho) werd mijn uitgerekende datum op 23 december geschat. Nu had ik gisteren de groeiecho (30weken) en daar werd de uitgerekende datum ineens verzet naar 29 december. Zou dus ineens een week minder lang zwanger zijn dan bij de termijnecho.. Van welke berekening moet ik nu uitgaan? Of welke is het meest betrouwbaar?
Hebben het ze het echt verzet? Kortom, staat het nu ook zo op je status? Tijdens mijn groeiecho bleek mijn kleine anderhalve week voor op de groei te liggen, maar de datum is niet verzet. Dus ik vind het vreemd als dat bij jou wel is gedaan.
Hebben ze in het ziekenhuis of bij de vk dan ook daadwerkelijk je datum aangepast? Bij mij is hij met de termijnecho bepaald op 28 april, met de combinatietest was hij eigenlijk weer 25 april, maar laten ze hem wel staan op 28 april. het lijkt mij dat ze ergens vanuit moeten gaan, meestal de termijnecho, en dat als met de groei echo blijkt dat je kindje kleiner is dan zou horen bij de termijn, je gewoon een wat kleiner kindje hebt? Ik denk dat geen enkele baby zich netjes houdt aan de grammen en centimeters en dan zouden ze elke zwangerschap de datum meerdere keren moeten aanpassen. Ik zou uit gaan van 23 december.
Normaal gesproken wordt de datum vanuit de termijnecho aangehouden. Dit mede doordat er in die 1e 12 weken nog niet zo'n grote groeiverschillen tussen baby's op kunnen treden. Ieder babytje schijnt (tenminste zo legde de vk het mij uit) in die eerste 12 weken ongeveer hetzelfde te groeien. Na de 12 weken ontstaan er verschillen qua groei. Als het goed is, is je verlof ook afgestemd op de bepaalde datum van de 12 weken echo. Raar dat ze het veranderen
Op de papieren die ik zelf moet bewaren en meenemen van de vk hebben ze het niet aangepast. Na de 12 weken echo hadden ze namelijk overal neergezet dat de uitgerekende datum 23dec is. In hun computer systeem hebben ze wel neergezet dat de uitgerekende datum 29december is. Maar alle lengtes lagen ook iets onder het aantal weken van de zwangerschap. Hoofd en buik omtrek gaven precies 30 weken aan.. Het botje van het bovenbeen gaf 29+5 weken aan. Onze kindjes zijn nooit echt "groot" geweest bij de geboorte.. Dochter was 48 en zoon was 42/44 cm. Terwijl bij mijn zoon heb ik ook een groeiecho gehad, en volgens de echo daar moest ik rekening houden met een kindje van 48/50 cm...
Dan zou ik ze toch even bellen hoe dit nu zit. Het is ook vreemd dat zij zelf 2 data aanhouden blijkbaar. Een week overtijd vanaf 29 dec of vanaf 23 dec is nogal een verschil ook Jouw eventuele verlof hangt ook af van deze datum, dus er moet wel een datum vastgelegd worden lijkt me.
Uitgerekende datum blijft zoals die was met 12wkn. Je kleintje loopt gewoon ietsjes achter op groei. Tijdens mijn groeiecho loop ik ook 2 weken achter. Tot 12wkn groeien de kleintjes bij iedereen vrijwel gelijk en daarna krijgt elk kindje zijn/haar eigen groei.
Bij mij was de kleine op alle echo's voor de 12w echo uitgerekend op 6-2-'16. Tijdens de 12w echo bleek de kleine qua groei uitgerekend te zijn op 2-2-'16, na overleg dit ook daadwerkelijk aangepast. Bij de 20w echo zou de uitgerekende datum weer terug op 6-2-'16 liggen, maar dit is niet aangepast omdat de kleine ook net even een groeistop gehad kan hebben.
Meestal zetten ze rond de 12e week de datum wel vast. Je hebt een groei echo gehad en daaruit blijkt dat je kleintje voor het termijn niet op schema loopt. Voor zijn/haar lengte zou je dus korter zwanger moeten zijn. Gewoon de 1e datum aanhouden. kan zomaar zijn dat je kleintje de komende weken nog een spurt maakt.
Eerste datum van de termijnecho blijft staan. Daar gaan ze vanuit. Bij mijn groeiecho's liep hij 6 weken achter op groei. Dat werd ook niet aangepast. en verder wisselde het elke echo wel een aantal dagen qua uitgerekende datum. Uiteindelijk kwam hij een dag voor de oorspronkelijk uitgerekende datum. Die van de termijnecho is ook degene waar je vanuit gaat in verband met verlof etc.
Op advies van jullie heb ik toch maar de verloskundige gebeld van hoe of wat. Ze hebben het niet aangepast in de zin van dat de nieuwe berekening de uitgerekende datum is (ookal kwam het gisteren wel zo over) Maar ze hebben het als notitie erbij geschreven om ernaar te streven dat de kleine voor die datum geboren word, zo niet gaan ze na die datum inleiden.
Mij is altijd verteld dat een termijnecho tussen de 10 en 13 weken de exacte uitgerekende datum zal bepalen. Tot die tijd groeien kindjes hetzelfde, daarna volgt het een eigen lijn. Dus ook de groei( ene kind is kleiner als de ander. Terugzetten mag dan echt niet meer. Zo liep m'n jongste dus altijd 1,5 week tot een week achter in de buik, ze was zgn klein. M'n oudste liep standaard 3 weken voor. Uitgerekende datum is nooit verzet; kon btw ook niet (ivf kindjes) maar dan nog..... Groei gaat bij elk kindje anders.