Hi allemaal, We hebben een hondje van 12 hier thuis. Nu valt het ons op dat hij de laatste maanden vaak diaree heeft. Verder eet en drinkt en speelt hij ook gewoon, word op tijd ontvlooit en ontwormd. Maar nu bedacht ik me dat een verandering van voer misschien een goed idee is. Hij krijgt nu brokken met een hapje vlees (zo'n alu pakje uit de supermarkt). We hebben wel geprobeerd het zonder vlees te geven maar dan eet hij niet. En dan gerust een week niet. Dus nu dacht ik misschien - of beter brokjes, of beter vlees- of alleen vlees. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. De da komt alleen maar met royal canin, volgens mij worden ze gesponsord ofzo haha de hele praktijk staat er vol mee. Iemand hier die er wat meer verstand van heeft en wat tips?
Vervelend dat jullie hond steeds diarree heeft. Misschien heeft hij Giardia, dit kan je laten uitsluiten met een test. Overgang van voer is afhankelijk waar je naar wilt overstappen. Bij verandering van brok naar een andere brok die op eenzelfde manier bereid is, kan je gaan mengen en steeds de verhouding van oud verkleinen en nieuw vergroten. Ga je van een krokante brok naar een gesperste brok, of van brokken naar kvv dan kan je beter in 1 keer overstappen. Wanneer je kvv wilt gaan voeren kan je het beste 8 uur wachten na de brokkenmaaltijd. Sommige honden reageren amper op verandering van voer waar een ander bij 1 brokje die anders is al reageeert. Onze hond krijgt geëxtrudeerde brokken (Acana) met blikvlees (Rocco) Weet je wanneer de diarree is ontstaan? Is dit ineens meer en iedere keer bij ontlasten? Of eens in de zoveel tijd?
Idd op giardia testen. En ik zou overgaan op een brok met een hoog aandeel in vlees. Wij geven zelf wolf of wildernis. Er is nog beter voer dan dit maar dan ga je qua prijs ook wel de hoogte in. En in dit voer heb je veel verschillende smaken en wij hebben een erg kieskeurige hond Ze hebben ook blikvoer, dat geven we ook regelmatig. We hebben ook een tijdje rauw vlees gevoerd, bestelde ik als gemengde, bevroren pakketten. Dat viel helemaal in de smaak maar ik vind het zo veel gedoe. En dat schijnt nu ook echt heel veel duurder te zijn geworden. www.voerwijzer.com kun je veel merken vergelijken.
Oh en wat ik ook doe; ik meng penskruimels of sardien olie door de brokken om het smakelijker te maken. En 1 keer per dag schapenvet met knoflook tegen de teken. Bestel ik allemaal bij dogbite
Ik zou naar een dierenwinkel stappen en daar om advies vragen. Er zijn zoveel soorten voeding inmiddels. Zou wel iets nemen voor zijn maag en darmen. En anders eerst eens kijken of een dierenartsenvoeding (royal canin, Hills, proplan) verbetering geven. Zo ja, dan kun je gaan kijken wat een dierenwinkel heeft en dan heel rustig overstappen. Het mengen met iets van blikvoer of vlees kan wel, let erop dat je niet teveel vlees gebruikt icm brokken, dit kan ook voor problemen zorgen in de maag. Blikvoer is dan weer geen probleem. Hier ook een hond die alleen zn brokken eet als er een lepeltje natvoer doorheen zit.
Hij heeft het sinds een aantal maanden, maar echt af en aan. Als hij constant diaree had was ik al wel vaker bij de da geweest, maar het is echt ineens twee dagen en dan weer paar dagen gewoon. Dus dan denk ik nou het gaat weer. Hij is sowieso erg gevoelig voor dit soort dingen, laatst gaf visite hem een stukje worst en nou dan gaat ie sowieso aan de dunne. Ik zal ook eens gaan kijken naar alle genoemde merken voer, en even contact opnemen met de da. Schapen vet gaf ik vroeger ook ja, dat is wel een goede om weer toe te voegen, heerlijk van die stinkende vette blokjes
Ik zou ook even langs dierenarts gaan.. hond van mijn ouders is 11 en heeft ook constant diarree. Die heeft Iets aan haar alvleesklier.. heeft prednison gekregen en gaat nu stukken beter
och jemig, dat is echt heel naar. we gaan sowieso volgende week naar de da, die had voor vandaag en morgen geen plek meer.
Je zou eens hypoallergeen brok kunnen proberen. Veel honden zijn tegenwoordig gevoelig op eiwitten. In hypoallergeen brok zit niet iets wat triggert. Van verschillende merken zijn hypoallergeen brokken te verkrijgen. Die kan je geven met of zonder blikvoer hypoallergeen. Onze hond heeft een IBD probleem. Meer maag dan darm en krijgt van Royal canin de hypoallergeen brok en blikvoer.