Ik heb jarenlang mijn teennagels fout afgeknipt, waardoor de nagels van mijn grote teen telkens dreigen in te groeien (bij de hoekjes) en ook steeds sneller. Nu heb ik op internet gevonden dat een podotherapeut je daarbij kan helpen, door een stukje weg te halen en de nagel dan de begleiden. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, wat doen ze dan precies?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ga je wel even volgen hier, heb zelf ook al jaren last van ingegroeide teennagels, auw!
Hier is het gelukkig nog niet zo ver dat ze zijn ingegroeid, maar ik merk wel dat ik steeds verder terug moet knippen om het te voorkomen. Ben benieuwd wat ze precies doen en ook wel een beetje of het pijnlijk is (alhoewel ingroeien waarschijnlijk veel pijnlijker is).
@ Dreames: Ingroeien is idd heel erg pijnlijk, merk er vaak pas echt wat van als het al te laat is en dan moet ik dus met de kiezen op elkaar gaan zitten pieren om het weg te kunnen knippen
Ik heb als pedicure gewerkt en ook eens een dagje meegelopen met een podotherapeut. Een podotherapeut kan inderdaad helpen je nagel weer recht te laten groeien, vaak d.m.v. een nagelbeugel. Vaak wordt er een klein ijzeren draadje over je nagel heengespannen dat met de uiteinden om de zijkanten van de nagels geklemd zit. In het midden maken ze hem vast met een beetje lijm nadat ze hem strak hebben gedraaid (al zijn er verschillende technieken voor, dus het kan ook anders). Licht ingroeiende nagels kun je ook wel bij de pedicure laten behandelen, maar dan zou ik wel kiezen voor een pedicure die daarvoor een speciale cursus heeft gevolgd. Het is namelijk nogal een secuur werkje om dat soort nagels te behandelen.
@jo79: weet jij toevallig wanneer ik het beste een afspraak kan maken. Ik heb nu net mijn nagels helemaal geknipt. Moet ik dan wachten tot het weer een beetje gegroeid is?
Die beugels zetten deed ik nooit, daar stuurde ik mensen voor door naar de podotherapeut (gaf wel aan dat ze het beste even een verwijsbrief daarvoor bij de huisarts konden vragen, want dan krijg je het vaak vergoed). Ik weet dus niet precies of je nagels nog wat aan moeten groeien of niet. Die beugels zitten op het bovenste deel van je nagel, dus als je echt ver hebt geknipt, dan kan die beugel geloof ik niet zo makkelijk geplaatst worden. Heb even gegoogled, op deze site zag ik een plaatje van zo'n beugel: Centrum voor podotherapie - Behandelingen
Oh ja, nog even een tip, laat alsjeblieft niet de huisarts aan je voeten gaan zitten 'knutselen'. Ze hebben er over het algemeen de ballen verstand van, niet het juiste materiaal voor en meestal maken ze het alleen maar erger i.p.v. beter. Gelukkig zijn een hoop huisartsen tegenwoordig wel zo wijs dat ze iemand doorsturen naar iemand die er wel verstand van heeft. Trouwens, zo'n stukje weghalen deed ik ook bij licht ingroeiende nagels. Dat is maar een heel klein spiesje. Vervolgens deed ik er een bepaald goedje onder, waardoor de nagel niet meer in de nagelwal zat te porren. Echt een priegelwerkje, er mag ook absoluut niets van een kleine onregelmatigheid achterblijven, want dan gaat de boel ook nog onsteken en dat wil je helemaal niet.
Hai hai, Mijn man heeft hetzelfde, heeft een aantal malen een behandeling ondergaan bij een podotherapeut. Ze had er een soort stukje dikke watten tussen gedaan. Om het omhoog te laten groeien. Maar was niet effectief. De behandelingen kwamen steeds korter bij elkaar te liggen. Ook de behandeling is duurder dan bij een pedicure. En behalve als je een hele dure zorgverzekering heb dan wordt het vergoed. Een behandeling bij de pedicure daar had hij veel meer baat bij. Doet wel zeer, af en toe tot bloedens toe. Maar de tussenpozen tussen de ene behandeling en de volgende duurt steeds langer. Zelfs die podotherapeut zei al, ik heb meer mensen met de zelfde klachten en die zal ik ook gaan doorsturen naar die pedicure.