Nog nooit ben ik thuis gebleven als mijn kind ziek is.... Maar nu hebben we echt geen opvang en onze jongste is net ziek geworden ze was de hele dag al huilerig en wilde niks eten. Ze spuugde de hele grond onder in een restaurant en ik denk ook dat ze koorts heeft. Heb onderweg naar huis al 3 mensen gevraagd en niemand kan. Oma is op vakantie. Geldt calamiteitenverlof hiervoor?
calamiteiten verlof kan worden gebruikt voor het vinden van een oplossing , het is dan geen hele dag maar bijv 2 , 3 uur van je werkdag.
Ik heb wel eens een dag opgenomen onder het mom van calamiteiten verlof toen ik geen oppas had voor zoontje omdat vaste oppas ziek was. Overleggen met je werkgever, dit is overmacht toch.
Mijn man heeft dit ooit gekregen(zorgverlof dan) om voor mij te zorgen na mijn operatie.. Denk niet dat hij het had gekregen omdat onze zoon ziek is. Wie zou er oppassen als je kind niet ziek was?
Ik heb laatst in soort gelijke situatie zorgverlof opgenomen. Zorgverlof past denk beter dan calamiteitenverlof. Calamiteiten is voor als je kind overdag, op een werkdag, ziek wordt en je naar huis gaat om opvang te regelen of een paar uur op te vangen. Zorgverlof is voor als je niemand anders hebt die kan helpen. Dit mag je voor 2 werkweken per jaar gebruiken. (Werk je 3 dagen is het dus voor 6 dagen per jaar). Er wordt dan 70% van je loon betaald voor die dag. Toevoeging; Zorgverlof | Onderwerp | Rijksoverheid.nl
Maakt niet uit wat het me zou kosten hoor om geld gaat het me niet maar ik heb werk waar ik niet zomaar kan zeggen: vandaag ben ik er even niet... Heb net mijn dienst kunnen ruilen naar een avonddienst en dan neemt mijn vriend het over in de middag als ik moet gaan. Oudste gaat gewoon naar kdv die was voor beide dames gepland.
Ik probeer dat ook te vermijden maar ik had niet veel keuze in de vakantietijd om iemand te vinden die me kon helpen. Gelukkig heeft een lieve collega haar plannen voor mijn gewijzigd.
In deze situate heb je wettelijk gezien recht op kortdurend zorgverlof. Google daar maar eens op en als je de site van de Rijksoverheid opent kun je er alles over lezen. Heel veel beterschap!
Kortdurend zorgverlof niet. Dat is juist voor als je acuut thuis moet blijven ivm zorg voor partner/kind. Misschien voor langdurig zorgverlof? Bij mij is het als volgt gegaan, ik liet mijn bureau (werk onder contract van uitzendbureau op een vaste locatie) weten dat ik die dag niet kon komen ivm ziekte zoon. Kreeg de vraag of ik thuis kon werken (werk op kantoor, maar dat is niet mogelijk) en kreeg toen gelijk terug "dan mag je dit onder zorgverlof boeken". Het was de eerste werkdag van die werkweek en heb het dus echt pas dezelfde dag kunnen melden. Wel fijn dat je het nu zo hebt kunnen regelen en je collega wil ruilen!
Ja ik werk als verpleegkundige dus thuis werken is onmogelijk. En ik heb ook een zwaar verantwoordelijkheidsgevoel en wil dit niet zomaar doen. Mijn vriend kan toevallig echt niet thuis blijven maar komt dan wel eerder.
Bedankt allemaal! Ik zal altijd proberen een oplossing te vinden maar dan weet ik dat ik hier toch recht op heb!
Dit valt inderdaad onder zorgverlof. Ver werkgevers kennen dit niet of willen dit niet kennen, maar hier heb je wettelijk recht op. Je hoeft dus geen vrije dag te nemen. Veel beterschap!