Hoi allemaal, Ik ben heel benieuwd of het schema wat wij nu hanteren wel goed is ? Wij moeten deze week naar het cb dus kunnen daar ook e.e.a. navragen maar hoor ook graag jullie meningen en wat we eventueel kunnen veranderen of wat beter is. Ons schema nu: 7 uur 120/4 opvolgmelk en 1 boterham 10.15 1 stuk fruit 12.30 1 á 1,5 boterham 14.30 150/5 opvolgmelk 17.30 groente met aardappels/rijst of pasta en soms vis/vlees 19.00 180/6 opvolgmelk Krijgt hij genoeg eten/melk? De melk geven wij nu nog met fles. Staat in folder van cb dat je ze uit bekertje moet laten drinken maar dat lukt nog niet is dat erg? Ook wilt ons kindje alleen maar waterige diksap drinken uit zijn tuitbeker is dat erg? Gewoon water en/of thee wilt hij niet. thanks alvast
Ons schema was met 9 maanden: 8:00 ontbijt: 180ml/6 opvolgmelk + bambix + fruit 10:00 drinken (tuitbeker thee, water of sterk aangelengde diksap) 10:30 slapen (1 uur) 12:30 lunch: 1 boterham + fruit + thee 15:00 drinken (zie boven) + rijstwafel of iets dergelijks 18:00 avondeten: 200 gram volledige maaltijd + 100 ml toetje (volle yoghurt of volle kwark) 19:30 fles 150ml/5 Goedenacht Een heel vergelijkbaar schema dus. Alleen ging bij ons de 15:00 fles er al af in de 8e maand maar dat verschilt per kind. Volgens mij heb je een prima schema wat betreft hoeveelheden. Kijk goed naar je kindje. Is hij tevreden en blij? Dan is het allemaal goed hoor. Het is niet zo raar dat je kindje alleen maar diksap wil.. dat is natuurlijk ook lekkerder dan water of thee. Heb je al smaakjesthee geprobeerd? Oefenen met een tuitbeker is wel handig en zeker met een gewone beker. Dat hij dat nog niet kan is helemaal niet erg maar je wilt wel proberen hem helemaal van de flessen af te krijgen over een paar maanden (ongeveer met 1 jaar).. Je hebt dus nog wel even. Belangrijk bij tuitbekers en spenen is dat ze er niet de hele dag mee lopen. Oja, ik zou 'm wel proberen wat meer fruit aan te bieden bijvoorbeeld bij het ontbijt of de lunch. 1 stuk is niet erg veel
Super bedankt voor je reactie. Thee smaakje zou ik inderdaad wel kunnen proberen is zeker een goed idee. Wat fruit betreft heb 1 stuk geschreven maar denk dat het wel telt als 1,5 stuk. Meestal 2 kiwi's of halve mango, banaan, vrij grote peer. Soms 8mnd potje als we bijvoorbeeld weg moeten/zijn. Zou dat aan fruit genoeg zijn??
Hier het volgende schema. Moeten aankomende week ook naar het CB, ben benieuwd 7.30 fles 180/6 11.30 1 boterham (nog zonder korstjes) en fles 120/4 14.30 fruit (heel potje of vers) 17.00 avondeten (aardappel/groente/vlees of potje) 18.30 fles 210/7 Hoop dat je er wat aan hebt! Groetjes shampoo
Prima schema hoor! fruit is ook genoeg. Ik gaf altijd 2 stuks, maar vlgs het CB is 1 stuk ook goed. meestal neem ik nu 1 appel/ peer/ banaan met wat druiven of een mandarijntje of kiwi (iets kleins dus). Je geeft nu 500cc opvolgmelk, dat is precies goed. Minimale vochtintake moet 500cc zijn, daaraan zit je prima, zeker met het fruit, het toetje en evt diksap erbij. als je al volwardige maaltijden geeft, en dat doe je, ook incl broodmaaltijden dan is het niet erg als je ook minder opvolgmelk geeft, wel moet je dan het vocht aanvullen tm 500cc per dag (dus aanvullen met water, diksap, thee enz) en vitamine d aanvullen. Met 9 maanden heb ik de laatste fles voor de nacht laten vallen aangezien er nauwelijks meer wat in ging. Mijn schema was het vlg: 7:30: 180/6 + pap (ook 1 boterham met 120/4 geprobeerd, maar eerlijk gezegd is die papfles puur gemakzucht...) 10:00: fruit 12:30: 1,5 boterham met 120/4 15:00: 100cc -150cc thee of wat karnemelk (smaakjesthee of kruidenthee, diksap wil hier niet zo) met tussendoortje: soepstengel, ontbijtkoek enz 18:00: warm eten met 100cc yoghurt Thee doe ik tegenwoordig ook weleens met een schep melk erdoor heen. Ik heb het idee dat ie dat lekkerder vindt. Tegenwoordig doe ik ook weleens wat sinasappelsap bij de yoghurt savonds voor wat extra vocht. Of gewoon aanlengen met wat water en diksap. Ik geef alleen de pap nog door een fels met 1,2,3 speen, de overige dranken geef ik in een tuitbeker met harde tuit. Dit heeft wel ca 1 maand geduurd voor het een beetje wilde hoor!! Heel veel oefenen en blijven volhouden! ben nu ook bezig met een open beker, maar het is zooooo'n geknoei... Succes!
Schema lijkt me prima. Neem alleen wel aan dat de kleine tussendoor wat vocht aangeboden krijgt, naast de 3x kunstvoeding . Anders zou ik dat aanpassen , maar geloof dat je dat wel doet, die tuitbeker vind ik overigens niks mis mee, gewoon lekker laten drinken. Soms lekker oefenen uit mama's beker ofzo om zonder tuit te leren drinken is ook erg leuk. Ons schema van 9 maanden is totaal niet vergelijkbaar met die van jullie maar vooruit, het schema van onze kleinste nu met 9 maanden is (tijden zijn natuurlijk geen stipte tijden ) -> 06.00 Borstvoeding. 09.00 Borstvoeding, en erna rond 09.30 fruit. 12.00 Borstvoeding. 15.00 Borstvoeding. 17.45 Groenten en pasta/rijst. 18.00 Borstvoeding. 21.00 Gekolfde borstvoeding. 23.30 Gekolfde borstvoeding. 03.00 Nachtvoeding, maar al 3 nachten doorgeslapen ! Liefs, Hanneke!
Ons schema is nu zo ongeveer (ik doe wel alles op verzoek dus de tijden kunnen weleens anders zijn: 8.30: bv 9.15: 210/7 pap 10.00: mandarijntje of zoiets kleins 10.30: slapen 13.30: 2 boterhammen en 1 appel/banaan (iets groots, ze eet dan meestal een halve) 14.30: de andere halve stuk fruit en 110 ml thee/sap 15.30: bv en slapen 17.30: potje (vers weigerd ze nog) en 150 ml yoghurt 19.00: Kreeg ze bv maar dat wil ze sinds afgelopen weekend niet meer en kv uit fles wil ze niet dus krijgt ze 150/5 pap en dan slapen
Hier het volgende schema: 7:00 180 cc + 6 scheppen pap 10:30 potje fruit 11:30 rijstwafeltje (brood wil ze echt niet) + ca. 50 cc diksap/thee 13:00 uur 180 cc + 6 scheppen opvolgmelk 15:30 uur rest van fruit en liga of soepstengel + ca. 50 cc diksap/thee 18:00 avondeten (eet ze heel veel) en als ze gaat huilen als het op is ook nog wat biogarde 21:30 180 cc + 6 scheppen opvolgmelk Laatste fles wil ik eigenlijk met het avondeten geven maar omdat ze dan al zo veel eet wil ze die dan niet meer. Maar ik wil deze ook nog niet laten vallen omdat ze weinig ander drinken wil. En brood blijft een probleem, er gaat geen stukje in, broodkorst sabbelen wil ze ook niet maar een rijstwafeltje daar in tegen brengt ze wel naar haar mond...
Goh wat fijn dat ik dit draadje hier vind! Aangezien we in Duitsland niet met CB werken en de kinderarts niet echt advies geeft qua voeding (ja, of ze al van een lepeltje wil eten enzo) Voor een deel ga ik ook af op het KDV in NL waar ons meisje heen gaat. Hier met bijna 9 maanden: 07.00 uur 180 cc + 5 opvolgmelk (Duits merk met groter lepeltje ) 09.30 /10.00 uur 150 a 180 cc sap (limonade oid) plus fruit 12.00 uur boterham zonder korstjes en 180cc + 5 opvolgmelk 15.00 uur liga/soepstengel oid + 150 a 180 cc sap/thee 18.00 uur aardappelen, groente, vlees ongeveer 180 gram, danoontje toetje of klein flesje met sap 19.30 uur 180 cc + 5 opvolgmelk of met Bambix oid Onze dame is inmiddels 79 cm lang en 10,2 kilo zwaar... en kerngezond!!! Als ik jullie schema's zo lees, dan kunnen we smorgens wel meer pap gaan geven ipv alleen maar melk of dat we een boterham erbij geven. En evt smiddags mag ze dan ook wat meer hebben.
mooie schema's allemaal Hanneke: inderdaad bieden wij ons zoontje ook tussendoor nog ander drinken aan
Mijn dochtertje is volgende week 9 maanden en dit is ons schema: 8.00u/8.30 180/6 pap bambix met lepeltje 10.30 Fruit, meestal vers geprakte banaan of een mandarijntje. 12.30 Brood met een fles 150/5 15.30 beetje drinken, thee of rosevice dit drink ze dan uit een tuitbeker (heb die van nuby met een zachte tuit om te proberen) + een liga of rijstewafel. 17.30 groente + toetje En daarna gaat ze naar bed tot de volgende ochtend. Ze zit dus in principe nog maar op 2 flessen, daarom geef ik al vitamine D extra. De laatste fles na de groente wilde ze niet meer. Dit is al een maand ongeveer. Ze groeit verder goed, zit met haar gewicht op de bovenlijn dus dat gaat goed. Maar ik wist niet dat ze ook al kiwi's mochten!
Vitamine D wordt hier in Duitsland standaard voorgeschreven in tabletvorm. Omdat ons dametje nu al twee tandjes heeft, krijg ik nu de VitamineD +fluor tabletjes voorgeschreven. Hier geven we dat totdat ze twee jaar zijn. Dus ook als ze nog volledig op flesvoeding staan, wordt de VitD toegevoegd. By the way (niet meer van toepassing hoor) Vitamine K wordt hier ook compleet anders toegepast. De Kinderarts geeft gewoon bij ieder bezoek een "booster"injectie en hoef je verder niets bij te geven.