Ik werd ook best vaak extra gebeld om extra bloed te komen geven, maar vaak was mn HB nog niet hoog genoeg dan. Inmiddels mag ik helaas geen donor meer zijn ivm te laag ferritine gehalte.
B negatief, 1,3% van de bevolking. De bloedbank was altijd heel blij als ik kwam en ik zag laatst nog een oproep dat ze B negatieve donoren zoeken.
Ik heb trouwens echt geen idee welke bloedgroep mn kind heeft. Hoe weten sommigen van jullie dat? Ik weet wel iets negatiefs, want ik heb geen rhesusprik gehad. Betekent dat automatisch dat dochter mijn bloedgroep heeft?
Via de bloedbank. En bij mijn kinderen werd de rhesusfactor bepaald omdat ik negatief ben. Alleen de jongste was positief. Verder moeten ze wel O hebben, omdat man en ik dat beiden hebben. Je kan dus een positief kind krijgen als je een positieve man hebt. Mijn ouders waren beiden negatief, dus ik en mn broertjes zijn alle 3 negatief. Tijdens de eerste zwangerschap met een positief kind is dat niet een probleem, maar bij de bevalling (of miskraam) is er bloedcontact en maakt de moeder antistoffen aan tegen de rhesusfactor. Dat is dan bij een volgende zwangerschap een probleem omdat die antistoffen (dmv geheugencellen) in je lichaam blijven. Nu bepalen ze bij 30 weken de rhesusfactor van de baby en bij positief krijg je dan en na de bevalling een prik met antistoffen, zodat je zelf niet gaat maken en ook geen geheugencellen.
Ab- en dan ook nog met anti stof e (in zwangerschap achter gekomen, loop nu met een transfusie kaart…)
Ja ik snap hoe dat werkt hoor. Maar mijn vriend heeft niet O, maar iets anders. Dus ik heb geen idee welke mijn dochter heeft. Mijn vraag was: hoe weten degene die het wel weten van hun kind? Want dat wordt niet standaard getest.
Onze zoons zijn beiden opgenomen geweest waar bij de kruis bloed hebben moeten prikken voor het geval dat.
Ik heb ook geen idee wat ze hebben hoor, weet alleen dat ze positief zijn. Ik ben negatie, betekend dat dus dat mijn man positief is?
Maar je hebt toch niet altijd dezelfde bloedgroep als je ouders? Mijn moeder heeft A+ en mijn vader B+. Ikzelf heb 0+. Mijn moeder vind dat heel vreemd en dacht dus dat je altijd dezelfde bloedgroep heb als 1 van je ouders.
Je hebt verschillende mogelijkheden. Als je A+ hebt, kun je bloedgroep Ai hebben of AA (1 ressecief allel en 1 dominant allel of 2 dominante allelen). Zelfde geldt voor B, Bi of BB. In jouw geval zullen jouw ouders beiden Ai en Bi hebben en hebben ze de ii aan jouw doorgegeven, dan krijg je namelijk 0. Je krijgt dus idd de bloedgroep van je ouders, maar dat hoeft niet hetzelfde te zijn. Je krijgt van beide ouders 1 allel, dus je had ook AB als bloedgroep kunnen hebben, of A of B. Wel altijd + als je beide ouders + hebben.