Oh dit wist ik niet inderdaad! (ik heb nooit biologie gehad, gaat een wereld voor mij open hier, haha)
Als je bloedgroep A hebt, heb je ofwel 2 keer A ofwel 1 keer A en 1 keer O. Zelfde voor B: 2 keer B of B en O. Je moeder zal A en O hebben en je vader B en O. Ze hebben beiden O doorgegeven aan jou, waardoor jij O hebt.
Ik ook niet, maar zoon wel haha. Net gedaan afgelopen week en was best interessant. Ook best ingewikkeld.
Ja genen en zo blijken ook niet zo simpel als : Papa = bruin , mama = blauw , baby = bruin want bruin is dominant Nou goed, dat wist ik dan al wel hoor dat het niet zoooo simpel ligt. Maar dat er een compleet nieuwe bloedgroep kan ontstaan is voor mij wel nieuw, haha Wel leuk om zo een beetje mee te leren met je zoon
Bekijk bijlage 767197 Ja klopt! En het is idd veel ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht. Dit plaatje legt het wel handig uit vind ik. Maar in dit kruissingsschema is de Rhesus factor dus nog niet eens meegenomen, dus er zijn meer opties.
Ja, dit, bij beide dochters als baby al. Ik denk dat dat onderdeel was van het protocol bij opname van een baby?
Mijn oudste 2 zijn beiden al eens opgenomen, maar kan me niet herinneren dat er bloed is afgenomen (was voor noro virus), dus zal afhankelijk zijn van de reden denk ik. Heb in elk geval geen idee wat hun bloedgroep is. Man weet ik ook niet.
Ah op die manier. Ik had niet voor niets een onvoldoende als eindcijfer bij Biologie.. heb er nooit wat van begrepen
Is afhankelijk van continent/land. Het gaat meestal wel tussen O+ en A+ en blijft AB- de zeldzaamste, maar wie de grootste is varieert nogal. Zelf A+ maar mag geen bloed doneren owv gastric bypass. Plasma zou wel mogen.
Ik weet ook alleen dat m'n kinderen negatief zijn. Ben even kwijt welke ik zelf heb, AB- of B- en ben dus twee keer getest en heb twee keer geen prik gehad.
A positief Even terug gekeken in mijn dossier van t ziekenhuis. Van mijn kinderen weet ik niet. Zou ik dat ergens kunnen terug zien? Me zoon heeft weleens bloed geprikt voor zijn allergie
0+ Wat ik grappig ind is dat vele deze bloedgroep schrijven als O+. Maar het is echt 0 (nul). Bloedgroepen beschrijven bepaalde factoren die in je bloed te vinden zijn. Die zijn beschreven in A en B (en AB). Heb je die niet dan heb je zogezegd niks = 0. Als twee mensen een kind krijgen geef je dus beide een gen hiervan door, je hebt zelf dus twee genen (van je eigen ouders). Als je zelf bloedgroep 0 hebt, kan je ervan uitgaan dat je dus twee keer 00 hebt en dus altijd een 0 aan je kind doorgeeft. Als je bv bloedgroep A hebt, kan het zijn dat je AA hebt en dus altijd A doorgeeft of je hebt A0 (maar A is dominant want dat is iets, want 0 is gewoon nul (niks)) en kan dus ook 0 doorgeven. De + of - heb je de rhesus D factor wel (+) of niet (-). https://www.sanquin.nl/over-bloed/bloedgroepen