kan zelfstandig....maar...( 4 jaar)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamajojo79, 30 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    Lieve mede mamas,

Mijn dochter van 4 is erg zelfstandig, althans, als het haar uit komt. ze KAN wel aankleden, naar wc en op school jas uit enzo, maar ze weigert het. SMorgens MOET ik dr aankleden, dr billen altijd afvegen ( ze kan zelf als ze het wil bijvoorbeeld ergens anders) haar broekje uit doen met wc, schoenen en jas aan. Ze wil dat mama alles doet.

Prima, vind niet zo heel erg. Maar moet ik dat niet keer gaan loslaten? Ik doe nu maar omdat ik optijd naar school moet ( moet 20-30 min fietsen) en we staan al 1,5 uur van te voren op om rustig te eten enzo. Maar zelf aankleden ziet ze geen reden toe, zelfs niet als ze daardoor eerder tv kan kijken, langer kan knuffelen of zelfs nog even kan schommelen......maar dan op andere dagen staat ze kant en klaar ineens voor me neus, aangekleed, zelf uit gezocht en schoenen en jas aan:cool: ze kan dus wel haha

met fietsen is zelfde, ze KAN fietsen, maar is snel afgeleid en leert dus gewoon niet, bij mama in de kar is veel makkelijker, alleen is ze nog jong dus maak daar geen probleem van

maar wat denken jullie, zo laten? of moet ik duidelijk maken dat er ook dingen zijn die ze zelf kan en dus moet doen...ben beetje bang dat als ze straks 6 is ik haar nog aankleed enzo, puur omdat zij wel makkelijk vind zo.

doe met liefde hoor, maar wil me kind wel voorbereiden tot de grote wereld waar veel zelf moet, en mama is er dan voor als even niet lukt. ze zit in groep 1 en doet zelf alles zodta ik weg ben, maar voor schoolbel moet ik ALLES doen. maar als de bel gaat en ik zet haar aangekleed enal voor de klas kan ze het ineens wel zelf zegt de juffrouw

oja heb vaak geprobeerd of belonen of zeggen " nynke jij kan het heel goed zelf, ik zit hier en als niet lukt dan ben ik er" maar ze gaat net zo lang wachten tot ik toch doe ( moet weg ofzo) of drama schoppen

of weleens gezegd heel gemeen: oh nynke kom mama kleed je aan, want kan jij toch nog niet. toch? dan zegt ze doodleuk: jawel hoor mama ik kan dat wel, maar heb er gewoon geen zin in dus doe ik het niet, doe jij toch wel......tja ..als ik zeg nee dan is ze uren later nog niet aangekleed.

als ik haar niet uitkleed voor wc plast ze gewoon op de grond, terwijl uur later als iemand er is ofzo doet ze zelfde kleding enzo gewoon zelf:D

wat denken jullie?

Liefs en alvast bedankt

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    wat ik deed (en soms nog doe ) bij mijn (net zo) eigenwijze dochter is het in stappen doen , zodat het voor mij ook nog "leuk " blijft.

Bij het aankleden dus b.v ik doe alles behalve de sokken die kun je zelf. Na een tijdje is dit normaal en dan pak ik het volgende aan, dus zelf nu ook je broek etc. Gewoon stapje voor stapje.

Ik heb dit eerst beneden gedaan , in de woonkamer laten omkleden zodat ik na de trui en broek ook weg kon gaan om b.v de ontbijttafel klaar te maken zodat ze echt kon zien dat ik ook 'druk' was en ze het dus zelf moest doen.

Nu dat allemaal goed gaat heb ik het sinds maandag naar boven (slaapkamer) verplaatst maar wel met de mededeling dat , als ze hulp nodig heeft ik haar kom helpen (vaak met een maillot)

Ik vind het fijner om het zo aan te pakken zodat er minder stress in huis is (mijn autistische zoon reageert daar nogal heftig op)

3. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ja euhh aan mij heb je waarschijnlijk niks maar hier een zoon die het met 5,5 jaar nog steeds af en toe door zijn assistente liever allemaal laat doen. Sinds kort zijn we er op aan het hameren en gaat het beter.

Stap voor stap is een goede. Succes

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier is het heel simpel: je kleedt je aan en mama kan best soms met bepaalde dingen helpen, maar je probeert het goed zelf. Daarna ontbijten. Niet willen aankleden, tja dan ga je in pyjama naar school en gaat je broodje mee voor tussendoor. Niet zelf naar de wc gaan, terwijl je het wel kunt: zelf vieze spul uitdoen, schone kleren pakken en weer aandoen.

Natuurlijk doen wij dat niet meteen en proberen wij ze zoveel mogelijk positief te benaderen (met bijv ook een beloningsbord etc.), maar als het echt een spelletje gaat worden, dan ben ik er heel snel klaar mee.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou op een rustig moment om de tafel zitten met elkaar en samen tot afspraken komen. Je vertelt wat jij belangrijk vindt en wilt en zij kan haar mening geven. Samen stel je een lijstje met afspraken op en daar moet iedereen zich aan houden en daar stem je dan allemaal mee in. (Vind ik belangrijk want dan hebben ze zelf ingestemd en kun je ze er echt aan houden ipv dat je ze verplicht)

Ik zou dan niet alles meteen in één keer verwachten maar beetje bij beetje wat regels en zelfstandigheid erbij.
    Gewoon neutraal in blijven en attenderen op de samen gemaakte regels. Als ze ze niet nakomt, dan is de consequentie dat ze in pyjama weg moet, of lopend naar school zal gaan. Dat is dan aan haar.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.015
    113
    Om tafel zitten en samen tot afspraken komen? Oke en dan geeft zij haar mening en die is dat mama haar moet aankleden. En dan?
    Uiteindelijk bepaal jij als ouder hoor.
    Inbreng prima, maar dan zou ik haar 's avonds zelf de kleding laten kiezen en 's morgens trekt ze die zelf aan. Je weet dat ze het kan dus wat is het probleem? Helpen kan altijd als je ziet dat het een keer wat minder vlot lukt. Gebruik een time timer of kleurenklok oid om te laten zien hoeveel tijd ze heeft. Niet klaar, dan maar in pyjama.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Begrijp jij niet wat samen is? Dat is dus niet alleen wat zij voor ogen heeft.

Wat wel helpt is om samen tot afspraken te komen waar beide partijen zich in kunnen vinden en die ook redelijk zijn. Want dat mama haar aankleedt is niet wat je samen overeen komt dan natuurlijk. Beetje verder denken graag.

Kinderen werken veel beter mee als ze hebben bijgedragen aan het bedenken van afspraken en regels. Je kunt ze dan ook makkelijker corrigeren, want ze hebben immers toegestemd met de regels. Waarom zo'n afstand tussen ouder en kind, ben jij de baas ofzo? Het gaat er uiteindelijk om dat je allebei tevreden bent en dat de belangrijkste zaken ook daadwerkelijk gebeuren.

Je kunt ook proberen om je zin te blijven doordrukken en duidelijk te maken dat jij de baas bent. Je kind zal meer in opstand komen en wat levert het uiteindelijk op? Een afstand tussen jou en je kind en elke dag drama rondom de zelfstandigheid.

Geef je kind vertrouwen door haar mee te laten denken naar een oplossing en zij zal met dat vertrouwen echt wel meer zelf gaan doen. Als je haar 'groot' behandeld, kan ze groeien. Als je haar als een baby verplicht tot iets, zal ze schoppen en heb he gewoon een rotsfeer elke ochtend.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zie dat je nog een jonger kindje hebt. Ik zat destijds een beetje in dezelfde situatie met mijn oudste. Wat ik deed, en dat werkte heel goed, ik maakte haar 's ochtends wakker (of zij mij, haha), dan hielp ik haar even op weg door haar kleren klaar te leggen, eventueel even uitleggen wat eerst moet (eerst sokken en dan pas je legging) en dan naar haar zusje te lopen om die te gaan aankleden. Ik kon horen wat ze deed en als het niet lukte kon ze naar mij toe komen, maar ik was wel bezig en kon niet de hele tijd naast haar staan. Dat werkte hier heel goed. Oh en hier is de regel gewoon, wie niet klaar is met aankleden, gaat niet mee naar beneden - dat vinden ze niet leuk dus dan schieten ze vanzelf meer op.

9. misa

misa Niet meer actief

Hier een zoon van bijna 5 en we kleden hem vaak aan op schooldagen, mits hij meewerkt. Anders moet hij het zelf doen. Ik vind het niet erg voorlopig nog.
    Zelf fietsen zou ik zeker geen issue van maken. Dat is hier trouwens eerder afremmen... ;)

Je gevoel volgen: vind je dat ze het zelf moet of niet. En kies een aantal dingen die ze zelf moet doen of welke jij wilt doen.

10. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier een zoontje die volgende week 4 wordt. Hij moet van ons al tijden zelf aankleden. Ik leg zijn kleren klaar, en hij moet zich aankleden, terwijl ik zijn jongere broertje help met aankleden. Wanneer hij niet 'wil' ga ik met de jongste vast naar beneden, en hij mag pas beneden komen wanneer hij is aangekleed. Gek genoeg kan het dan binnen 2 minuten wel.

Ik heb het idee dat ze er anders heel snel een spelletje van maken, want mama doet het toch wel. Zelfde met fietsen, heb je geen zin? Dan loop je, want fietsen kan je best.

11. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik heb dochterlief toen zij 4 jaar was en zichzelf niet wilde aankleden gezegd dat ze het zelf moest doen en anders zou ze in pyjama mee naar school gaan.
    Op dat moment had ik ook een peuter en een baby die aangekleed en alles moesten, dus ik had het echt druk. Ze kon het prima, maar mama laten doen is makkelijker.
    Ik ging gewoon iedereen in de auto zetten en als ik daarmee klaar was moest zij ook klaar zijn. Nou ze was klaar en heeft het nooit meer aan mij gevraagd. ;)

En tja dat plassen.... Zoonlief is nu bijna 4 en is volledig zindelijk. De ene keer gaat hij wel zelf naar de wc, maar heel vaak MOET ik mee. En als ik dat niet doe kan ik dweilen. Nu krijgt hij over een paar weken een broertje of zusje, dus dat dweilen zie ik niet meer zo zitten. Ik ga dan toch maar weer helpen.
    Ik weet ook even niet of ik daar nu wat aan moet doen. Wie weet is dat over een poosje vanzelf over.

12. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Ik had hier de indruk dat hij ineens door kreeg dat hij geen klein kind meer was, maar het toch nog graag wou zijn...
    Ik heb ruim op voorhand alle nudige dingen voor school geoefend, zelf aan- een uitkleden, schoenen en jassen aan- een uitdoen, plassen en poepen....het enigste wat hij echt niet deed was kont afvegen....ik heb hem elke keer minutenlang laten zitten en hij bleef maar om mij roepen, ik steeds herhaald dat hij het op school ook zelfs moet doen...nu het was hem echt niet aan te praten....tot hij een ongelukje kreeg op school en de juf hem blijkbaar "aan zijn lot overliet"....ik kon het eerst niet geloven dat de juf echt niet had geholpen (ik beschouwde dat als een soort indiaanenverhalen dat je dan naar school moet om het zelf te doen) en dat hij zich zelfs zo schoon heeft gekregen, maar hij moest zijn diarreeslip zelf uittrekken en zich schoon maken.... nu sindsdien kan hij het wonderbaarlijk ook thuis, en ik ben de "strenge" juf voor euwig dankbaar...want ik kreeg het echt niet voor elkaar. Wat had ik dat graag gezien, hoe het er toen aantoe ging...

Er zijn natuurlijk soms ook kledingstukken die makkelijker of moeilijker aan en uit gaan, echte knopen gaat nog steeds iets moeilijker. En 's ochtends doen wij altijd een wedstrijdje, wie het eerst is aangekleed, daar is die gevoelig voor. Ik leg de kleren klaar en geef ruim op tijd aan dat hij moet beginnen, maar wij hadden ook periodes dat ik met de sleutel in de hand bij de deur stond en hij nog in pyjama...

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.633
    2.409
    113
    haha wat een ontzettend grappige post :D

14. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk is de juf jou ook dankbaar, want zo reageren echt niet alle ouders....;)

Hier wilden ze ook niet zo graag alles zelf gaan doen. Ik ben ook eerst begonnen met ze de laatste kleine dingetjes zelf laten doen (vestje, sokken). Toen ze alles wel konden en het echt dwarsigheid werd heb ik ook gezegd: zelf doen en pas naar beneden komen als het klaar is. Niet op tijd klaar? Dan zonder ontbijt en kleren weg. Ook met de juf overlegd. Het is één keer bijna zo ver gekomen (geen idee of ik ook echt doorgezet zou hebben) en dat heeft genoeg indruk gemaakt om verder op te schieten.
    Het is niet dat ik niet wíl helpen, maar ik heb ook nog wel eens iets anders te doen...

15. misa

misa Niet meer actief

Ik vind er trouwens een heel verschil tussen niet kunnen en niet willen. Als ze bepaalde gepaste dingen gewoon kunnen dan vind ik het prima. Zoals ik zei, snap ik best dat ze al erg veel moeten en dus help ik met liefde wat en mag hij best op mijn fiets als hij zelf niet zou willen fietsen. Poep afvegen wil ik ook nog wel mee helpen: hij doet eerst, ik doe na. En ja op school moet ie het ook zelf, maar hij vind dat lastig en het wordt niet altijd schoon. Ook geen punt. Dus thuis wil ik hem best nog even helpen.
    Natuurlijk zijn er grenzen, zeker! Maar dit soort dingen. Ik weet dat hij het meeste gewoon kan en hij redt zich ook.

16. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Oh ja, afvegen lukt dan wel, maar nu heeft hij bedacht dat hij opeens niet meer bij het toiletpapier kan, onze kleine commandant....dus ik moet eigenlijk nog steeds komen opdraven...

17. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Je kunt bijvoorbeeld pictogrammen gebruiken
    Een zandloper
    Een beloningssysteem.
    Het lastige is dat ze nu van haar "probleem" die van jou maakt. Zolang jij het doet, dan zal ze het niet zelf doen. Ze vindt het zo wel prima.
    Probeer alleen strijd te vermijden, alleen het positieve noemen.

Het blijft natuurlijk niet gemakkelijk ;)

Deel Deze Pagina