Welke boodschappen worden duurder

Discussie in 'De lounge' gestart door mevrouwtje, 7 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Voor ons scheelt het dus wel. Ik merkte namelijk dat ik meer kocht (onbewust) wanneer ik elke week de frisdrank e.d. erbij deed dan nu in 1x. Ik koop dus minder op de lange termijn.

+ en dat vergat ik te melden scheelt me het ook nog eens met het slepen elke week aangezien ik nu alleen nog voor wat kleine dingen + verse groente ga 1x in de week.

2. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Oh ja zo snap ik het. Het slepen ook haha.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Het was toen ook al bekend dat het schaarser zou worden (want daarom duurder) en als iedereen dat toen deed dan hadden we al veel sneller een tekort gehad.
    Ik vind het niet zo zeer slim, wel niet zo netjes tegenover andere mensen.

Novi vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    #544 Zonnestralen, 21 apr 2022
    Laatst bewerkt: 21 apr 2022
    Ze heeft haar voorraad aangevuld. Ze heeft niet gezegd hoeveel ze nodig had om het aan te vullen. Ze is niet met een vol karretje naar de kassa gerend. Daarbij heeft ze het gekocht voor eigen gebruik. Niet om gebruik te maken van de schaarste en het door te verkopen op mp.

Je kan het ook omdraaien. Als iedereen een voorraad voor houdbare spullen zou hebben zou er ook niet veel gekocht worden op zo'n moment. Het is ongeveer een jaar houdbaar.

Of je een voorraad aanhoud of niet is een eigen keuze. Beiden opties hebben nou eenmaal nadelen. Ik ben wel voor het reguleren door supermarkten als er tekorten dreigen. Maar verder is de supermarkt gewoon een winstgevend bedrijf.

Amaranthas, Biny, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Het gaat echt niet om 1 fles hoor. Anders is het de moeite van het noemen niet. Ik heb ook hudbaar spul op voorraad, maar wel op een normale manier.

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Op het moment kan je bij de ah nog 3 flessen per keer bestellen. Dat is voor ons al een jaarvoorraad.

Er zijn mensen die nu waarschijnlijk echt veel te veel kopen. Maar dit lid heeft niet daadwerkelijk gezegd dat ze extreem veel liters heeft gekocht (zover ik mij herinner).

7. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Juist doordat er mensen zo zijn gaan hamsteren is de schaarste veel sneller gekomen en de prijs dus sneller omhoog.

De mensen die dus netjes een ander ook wat gunnen zijn er nu de dupe van geworden door de hamsteraars...

Clairemin, Nellie4, Mamavandrie34 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.839
    5.571
    113
    Ze heeft het niet specifiek benoemd maar wel dat ze meer dan 1 liter per maand gebruikt en in een ander bericht dat ze een voorraad aanhoudt van 2 jaar. Als ik dan bekijk wat ze allemaal aan voorraad heeft ( ze gaf aan wat ze op voorraad houdt) zou dat ongeveer 100 blikken tomatenblokjes, 24 flessen zonnebloemolie, 30 blikken witte bonen in tomatensaus enz zijn. Dat vind ik echt enorm veel.

tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Voor mij is 1 fles olie een jaar voorraad. Maar dat is de moeite niet van noemen in een topic als deze. Als er ergens gevraagd wordt hoeveel olie men op voorraad heeft en je benoemt voor 2 jaar voorraad. Dan ga ik er niet vanuit dat dat 2 flessen zijn. Dan zeg je nl: 2 flessen.

10. tuc

tuc Niet meer actief

En ook: " bij de eerste tekenen van schaarste heb ik al gezorgd voor een voorraadje".

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.740
    18.848
    113
    Vrouw
    #551 Neuzeke, 22 apr 2022
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
    Bij ons in de winkels is het max 2 stuks mee te nemen.
    Ook blij blik hangt zo een briefje.

Tja als je dat zelf niet weet, dat er voor iedereen wat moet zijn en je geen kar moet vol laden is zo een briefje idd nodig.

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Dat heb ik niet gelezen. Alleen dat ze ongeveer 1 fles per maand gebruikt en een jaarvoorraad aan houdt. Als het echt gaat om twee jaar dan is er kans dat de helft bederft. Dan is het ook geen eigen gebruik meer. Maar een jaarvoorraad voor 4 a 12 gezinnen die staat te bederven. Dat zou wel zonde zijn. Maar goed ik zie alleen het bericht van een jaar. Gelukkig is het nog verkrijgbaar.

Wij hebben denk ik ongeveer een jaarvoorraad. Maar we gebruiken niet zo veel houdbare spullen. Qua volume is het ongeveer even veel als we in de diepvries hebben. Wat ik bedoel is dat een jaarvoorraad verder niet zo veel zegt over de daadwerkelijke voorraad. Buiten de door haar genoemde dingen om.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    #553 Biny, 22 apr 2022
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
    Maar wie zegt dat die vrouw geen 2 frituurpannen heeft waar 3L in gaat…?
    Misschien heeft ze een groot gezin oid…
    Misschien neemt ze ook wat voor iemand anders mee..

dat weet je toch helemaal niet

Edit: ook dat ‘anders had ze wellicht nog meer gepakt’

ook dat weet je helemaal niet en vind het echt raar om zoiets te zeggen eigenlijk

Damay77, Spectre, Prettykitty en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

#554 GoldenClown, 22 apr 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 apr 2022
    Tomatenblokjes gebruik ik 3x per jaar, dat zijn er dus geen 100. Witte bonen in tomatensaus 0, dat eet niemand hier.

Kruiden, bouillonblokjes, pasta etc heb ik voor 2 jaar staan wel denk ik. Ruw geschat he, ik tel het niet en vul regelmatig bij. Daarnaast doe ik eens in de paar maanden boodschappen in Duitsland. Van die producten heb ik gemiddeld 24 verpakkingen staan, dus kidneybonen, mais (groot blik voor 49 cent, rest vd inhoud vriezen we in, dus we doen 3x met 1 blik), gezeefde tomaat, hele tomaten voor de soep etc. Tomatenpuree in tube (49 cent!) Standaard een traytje van 24 in de kast staan, dat vind je hier niet en zeker niet voor die prijs. En veel handiger dan blikjes.
    Maar zulke voorraden heb ik al wel 20 jaar ofzo, dat is voor mij geen plotseling hamstergedrag. Bleek wel erg handig te zijn toen de grens met Duitsland opeens een half jaar ofzo dicht ging tijdens corona.:thumup:

Zonnebloemolie heb ik de dag na de inval 6 2 literflessen gekocht, had er nog 2 staan dus dat is voor 8 maanden, gebruiken 2 liter per maand blijkt na de afgelopen consternatie. Bij de winkel waar ik ben geweest stonden de schappen nog zeker 2 weken daarna helemaal vol dus ik geloof niet dat ik veel mensen daarmee heb gedwarsboomd.

Bloem staat 1 plankje standaard vol, dat is een pak of 8 en vul ik dus altijd aan. Bacmixen voor bv wafels, kruidkoek etc staan ook standaard een aantal van in de voorraadkast.

Wc papier standaard een groot pak boven en 1 beneden (hebben 3 wc's) en vul ik dus aan indien nodig.

Drogisterij artikelen haal ik bijna uitsluitend in Duitsland en heb ik een voorraad van waar ik afhankelijk per product 1 a 2 jaar mee kan doen.

Twee vriezers vol vlees, friet, groente etc. En heel veel zelf ingevroren soep. Zijn de soepgroenten bijv afgeprijsd naar 50 cent, dan gooi ik gerust 6 zakken in de vriezer, dan hoef ik de deur niet uit voor een enorme pan soep, andere ingrediënten zijn ook standaard wel in huis voor de 6 soepen die ik regelmatig maak.

Op deze manier heb ik altijd een uitgebreide goedkope basis in huis, en het interesseert me werkelijk geen bal wat anderen daar van denken. Ik vind het dom om jezelf te veel afhankelijk te maken van de omstandigheden. En om meer te betalen dan nodig! Mijn streven is eigenlijk om alle producten die we gebruiken standaard ruim op voorraad te hebben, zo kun je maken wat je wil zonder afhankelijk te zijn Van welke omstandigheid dan ook. Alles komt op voor het bedorven is, kwestie van slim management.

Damay77, Suzy85, sannever en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.917
    8.094
    113
    Ben het serieus helemaal met je eens. Ik heb dan wel niet zo'n grote voorraad, maar ik kan me vinden in je redenering. En wat anderen daar van vinden? Tja. Wat maakt dat nou uit?

Spectre, citroenrasp, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.257
    12.633
    113
    Vrouw
    Als wereldgerechten in een goeie aanbieding zijn bv1+1 dan sla ik ook goeie voorraad in.
    En zo ook met andere dingen. Deed ik altijd al en doe ik nog steeds.
    Volgende week heb ik de glutenvrije macaronie in persoonlijke bonus. Dan haal ik ook meerdere verpakkingen alle beetjes helpen..

Zuul vindt dit leuk.
  17. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.850
    3.614
    113
    Vrouw
    Ik doe dat soort dingen ook. Net als luiers voor een paar maanden inslaan als ze in de aanbieding zijn. Ik heb denk ik voor de rest van het jaar billen doekjes liggen net als wc papier want dat kopen we altijd al groot in tijdens acties. Scheelt ons echt veel geld.

Biny en Loveischocola vinden dit leuk.
  18. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Hier zou het idd ook geen nut hebben. Hoe meer er in huis is, hoe meer er op gaat. Het zou hier dus echt geen besparing opleveren.

Saartje33 vindt dit leuk.
  19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.952
    113
    Vrouw
    Dat hebben wij ook.

20. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019