Welke borst geven bij afbouwen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MamaMarije, 26 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi Linda of Ilse,

De titel van het topic behoeft denk ik wat uitleg. Sinds afgelopen weekend zijn we begonnen met het afbouwen van de borstvoeding. De ochtendvoeding is vervangen door een bordje pap en het is echt een succes. Lucas krijgt daarnaast nog 4 voedingen.

Nu heb ik het probleem dat ik altijd al een soort 'voorkeursborst' had. Mijn linkerborst maakt meer melk dan de rechtse. Met afbouwen merk ik dus ook meer stuwing in de linker dan de rechter. Soms zit aan het eind van de dag de linker nog behoorlijk vol, terwijl de rechter bijna leeg is.

In principe geef ik de ene voeding links eerst, de andere voeding rechts eerst (zeg maar zoals het hoort). Maar als de linker veel voller zit, kan ik misschien beter die eerst aanbieden? Om een borstonsteking te voorkomen? Aan de andere kant stimuleer ik misschien dan ook de productie juist (en dat wil ik niet ivm het afbouwen).

Weten jullie hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Liefs!

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Marije,

ik begrijp wat je bedoeld. Waarschijnlijk heb je al heel lang je baby het meest geveod met je linker borst en deed de rechter alleen mee voor een voor- of nagerecht. Dit hebben veel vrouwen.
    Je moet nu je gaat afbouwen inderdaad goed de vulling in je borst in de gaten houden. De borst die het volst voelt kun je dan beter het vaakst voeden. Waarschijnlijk zal de linst volle borst nu heel snel minderen met produceren en moet je je het meest op de vollere borst richten.

Linda

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Dank je voor je antwoord!

Groetjes!

Deel Deze Pagina