Er zijn op dit onderwerp natuurlijk al heel wat reakties geweest en toch kom ik niet duidelijk het antwoord tegen: Wat is het allerbeste middel om meer borstvoeding te krijgen? Is het vaker aanleggen of kolven nadat je gevoed hebt? Ik heb dit weekend 2 dagen lang mijn zoontje heel erg vaak aangelegd, ik zie op dag 3 niet echt verbetering. Vanaf vandaag ben ik dus begonnen met kolven na de voeding, dan krijg ik er nog maar 5 ml. per 2 borsten uit. Terwijl mijn zoon 's avonds na de borstvoeding nog 140 ml kunstvoeding krijgt....omdat hij anders niet tevreden is. (hij zit nu tegen de ondergrens, onderste lijn van de groeicurve, geboren met een gewicht tegen de bovenste lijn vd groeicurve). Ik hoop dat iemand wil reageren!
Ik zou in ieder geval geen kunstvoeding geven, maar gewoon vaker aanleggen. En als je echt je productie omhoog wil krijgen, zou ik eens proberen om dus beide te doen, dus en vaker aanleggen. En ook na elke voeding kolven. Succes in ieder geval!
Bedankt voor je reaktie. Ik ben ook niet zo'n fan van de fles maar hij zit nu echt aan de ondergrens van z'n gewicht, hij is nog maar 700 gram aangekomen in 14 weken! Als hij morgen niet is aangekomen (checken op het cb) gaan de alarmbellen rinkelen... ik moet dus wel iets!
Dan zou ik hem die kunstvoeding even geven tijdelijk, maar wel zelf ook echt kolven ! Op hoeveel voedingen zit je nu ongeveer per dag? Ik zou namelijk eens proberen om gewoon zeker elke 2 uur aan te leggen en erna te kolven. Tuurlijk heb je die eerste dagen niet meteen een hoop cc's meer. Maar na bijv een week moet je vast wat 'verbetering' zien. Verder zou ik eens een lactatiekundige mee laten kijken, of hij wel goed aan de borst ligt, of hij wel goed drinkt, en of ie dus wel echt effectief drinkt. Maar heb geen idee hoor verder, weet dat je hier van de week ook een topic had, maar geloof niet dat ik nog helemaal weet wat ermee was en hoe het liep enzo. Sorry daarvoor, en ook geen puf om te gaan doorlezen nu. Hoop voor je op andere tips van andere ! Liefs, Hanneke!
Geeft niets hoor dat snap ik wel. Maar het is op dit moment idd wel een echt probleem. Ik wil die fles ook nog als iets tijdelijks zien daarom ben ik ook echt aan het knokken voor die borstvoeding. Ik zit nu op voeden om de 4 uur en hij vraagt ook niet om meer. Bedankt voor je tip!
De allerbeste manier om meer melk te krijgen is aanleggen. Maar dan niet aanleggen zonder meer, vooral GOED aanleggen. Het is vaak millimeterwerk, maar een kind dat goed aangelegd is haalt veel sneller voldoende melk uit de borst en stimuleert de borsten ook veel beter tot productie. Naast goed aanleggen helpt borstcompressie, vooral als je kindje wat meer moet aankomen. Ook wisselvoeden, dus na je 2e borst een 3e en een 4e heeft een goed effect op je productie en op de groei van je kind. Nakolven heeft het meeste effect als je het niet meteen doet, maar een half uurtje na de voeding. Maar het is wel veel tijdsintensiever dan aanleggen! Om de vier uur voeden is echt veel te weinig voor een kindje dat groeien moet, je moet zeker uit zien te komen op 10 a 12 voedingen op een dag zolang je het groeiprobleem hebt! Die kunstvoeding is natuurlijk niet bevordelijk voor je productie. Ik zou zoveel mogelijk afgekolfde melk geven i.p.v. kunstvoeding. En zoalng je kv geeft, in elk geval meerdere malen per dag kolven, zodat je borsten echt het sein tot meer productie krijgen.