Wanneer zijn jullie met 'vaste' voeding begonnen? Onze dochter (18weken) krijgt nu nog volledig borstvoeding. Bij het cb gaven ze aan dat ze in principe als tussendoortje wel eens wat fruit zou mogen hebben (n.b. NIET ter vervanging van een voeding!), bijvoorbeeld twee lepeltjes tussen de voedingen door. Zodat ze er alvast aan kan gaan wennen. Maar ik vraag me even af wat jullie ervaringen daarmee zijn. Gingen ze dan toch niet minder drinken?
Ik ben zelf begonnen toen ze 6 maanden waren. En nee ze dronken er niet minder om. Nu wel Ik ben begonnen met gekookte appel. Dat vonden ze heerlijk!
Ik ben begonnen toen dl 6 maanden was. De WHO norm is 6 maanden exclusief (borst)melkvoeding, dus ik vind het wat vreemd dat jouw CB anders adviseert... hebben ze daar een reden voor? Met 6 maand is mijns inziens vroeg genoeg! Bovendien geven wij volgens de rapleymethode, dus geen gepureerde prut. En dat kan echt pas vanaf dat ze zelfstandig kunnen zitten dus niet met 4 maand en een beetje...
Wat raar. Waarom zeiden ze dat? Is daar een reden voor? Het is idd normaal om met borstvoeding voor 6 maanden exclusief BV te gaan. Dat wordt aangeraden door de WHO en het CB zou dit dus ook moeten aanraden. Maar daarbij snap ik niet waarom je nu al zou beginnen, érg vroeg. Is daar een reden voor, doet ze het niet goed?
ik ben begonnen 3 dagen voor hij 6 maanden werd, omdat dat in het weekend viel en dat was leuk voor mijn man. ik begon met gekookte peer. heerlijk vond ie het en ging er niet minder van drinken
Ze heeft aangegeven dat sommige kindjes eerder dan de 6 maanden behoefte hebben aan vast voedsel. Dat kun je merken als ze geintresseerd naar je kijkt als je zelf eet, of als ze op dingen gaan 'kauwen' ipv sabbelen. Ze doet het verder prima! Het is niet bedoeld als bijvoeden of zo. Maar meer als oefenen voor als ze straks 6 maanden is. Ik hoor overigens toch wel vaker dat mama's al met een maand of 4-5 met vast voedsel beginnen. Heb het idee dat het toch wel vaker geadviseerd wordt. Als ze er niet minder om gaan drinken zie ik het probleem ook niet. Of zijn daar nog andere theorieen over?
Onzin. Ze zal altijd geinteresseerd naar je kijken, al eet je een gebruikte sok (goed voorbeeld wat ik elders las). En op dingen kauwen doen ze ook als ze b.v. tandjes krijgen. Alles wat je naast de bv geeft is bijvoeding, of je het nou zo bedoeld of niet. Oefenen is nergens voor nodig, als ze 6 maanden is heeft ze die vaardigheid die ze nodig heeft gewoon. Het is maar net wat je vast voedsel noemt. Als jij daarmee die perfect glad gepureerde papjes bedoeld, dan heb je inderdaad gelijk... 1. Je weet nu niet of ze er minder om gaat drinken en 2. het gaat niet eens om het minder drinken, maar meer om dat de darmpjes er nog helemaal niet aan toe zijn om vast voedsel te verwerken (zelfs met 6 maanden zul je zien dat in het begin de meeste stukjes onverteerd retour komen). Maar waarom wil jij zelf nu al met bijvoeding beginnen?
Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt. Maar er zitten inderdaad meer nadelen dan voordelen aan aan het zo vroeg bijvoeden, naar mijn mening. En verder ben ik het helemaal eens met bovenstaand bericht! Echt zo raar dat mensen denken dat een baby die alleen maar melk kent, zelf aan geeft dat hij/zij klaar is voor groente en/of fruit.
@kruimel Ik weet nog niet of ik met vast voedsel wil gaan beginnen (en nee ik ga zowieso niets uit potjes geven maar alles zelf bereiden), ik ben me alleen aan het orienteren op alle 'voors en tegens' voordat ik een keuze maak waar ik achter sta. Reden dat ik erover nadenk is omdat het me vandaag geadviseerd is op het cb.
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Borstvoeding en de introductie van bijvoeding
Dan nog zul je alles tot een prutje moeten vermalen, want je kind is nu nog niet in staat om zelf op normale wijze vast voedsel te eten. Maar die link op bv.com is een hele goede om eens door te lezen!
Jammer dat ik het gevoel krijg dat ik me moet verantwoorden (al hoop ik dat dat niet de bedoeling is). Ik heb vandaag een advies gekregen van iemand (de wijkverpleegkundige van het cb) waarbij ik er vanuit ga dat dat een gedegen advies is. Iedereen maakt keuzes op zijn/haar manier. Het is zowieso al moeilijk om wijs te worden uit de veelal verschillende adviezen die je overal krijgt. Wat je zegt over darmen die er nog niet klaar voor zijn; dat vind ik nou een gedegen argument. En dat zijn de zaken waarop ik mijn keuze wil baseren.
Persoonlijk vind ik het zeer kwalijk dat een wijkverpleegkundige van het CB je dit advies geeft, terwijl de WHO-norm nog steeds 6 maanden exclusief melk(borst)voeding is! Daar mag je best wat van zeggen op het CB!! Op bv.com wordt heel duidelijk uitgelegd hoe je na die 6 maanden op verantwoorde wijze je kindje bijvoeding kunt gaan geven. Help je productie nou niet om zeep door nu al te gaan bijvoeden... wacht nog even tot je kindje 6 maanden is en ga dan bijvoeden (en ook dan is alles wat ze binnenkrijgt nog BIJvoeding en de bv de hoofdvoeding en hoeft er dus nog niks perse naar binnen).
Dat doen alle kinderen rond die leeftijd. Heeft niets te maken met toe zijn aan vast voedsel, maar is gewoon imitatiegedrag. Alles wat jij doet is interessant en elke beweging die je doet wordt geïmiteerd, als je kind je zou zien roken of bierhijsen zou het die bewegingen ook nadoen, toch zal niemand je dan vertellen dat je kind aan de eerste peuk of pils toe is kon de wvp je ook uitleggen waarom je kind dat moet oefenen? Eten is iets dat ze vanzelf doen als ze er motorisch gezien aan toe zijn hoor, en dat zijn ze met 18 weken echt nog niet. Daar hebben ze geen oefenen voor nodig. Tot je kind een jaar is blijft borst de hoofdoedingsbron, dus tiet zat... Je kind is toe aan vast voedsel als het zonder al te veel steun recht kan blijven zitten, als het dingen kan oppakken en naar de mond kan brengen
Ik sluit me helemaal aan bij Kruimel. Je kunt je kindje (vooral zijn darmpjes, immuunsysteem en dus minder rusico op allergieen) de beste start geven door 6 maanden exclusief te voeden. Dat blijkt uit ieder onderzoek. De redenatie dat een kindje gaat smakken en dus toe is aan bijvoeding komt uit de prehistorie. Daarnaast is er inderdaad risico dat je productie keldert als je eerder begint met bijvoeding.