Zoals het onderwerp al zegt, ruim 16 maanden geef ik nu al met heel veel liefde borstvoeding, maar soms begin ik te twijfelen over wanneer ik moet stoppen. Ze drinkt nog steeds graag bij me, 3x per dag, ochtend middag en avond. Maar soms kijk ik ook wel uit naar de tijd na de bv, zeker omdat ik best last heb van acne en ik daar altijd de Diane-35 voor slikte, wat nu natuurlijk niet meer kan. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en vraag me af hoe ik weet wanneer het moment om te stoppen daar is. Want het voelt wel een beetje egoïstisch om te stoppen zodat ik weer aan de pil kan. Ik weet hoe goed het voor haar is en dat ze het fijn vindt en eraan gewend is... Twijfel, twijfel, twijfel!!!
Jeetje wat een twijel he, tja wanneer is een goed moment om te stoppen? Ik vind 16 maanden persoonlijk al een hele prestatie! Maar begrijp je gevoel. Ik vind het niet egoïstisch als je besluit om te stoppen en nu weer even voor jezelf kiest. Maar je moet doen wat je gevoel je ingeeft want niemand kan jou denk ik adviseren het besluit ligt uiteindelijk toch bij jezelf. Succes met wat je ook besluit!
Herkenbaar... Maar is mijn zoontje nog jonger... Ik heb voor mezelf nu een leeftijd in gedachten dat ik er mee stop. Ga me wel schuldig voelen dan maar ik heb er dan gewoon geen zin meer in...
Ik bekijk het nu steeds per blok van 3 maanden. Ben nu bijna 3 maanden aan het geven en daarna ga ik voor de 6 maanden. Heb ik 6 maanden gevoed ga ik weer naar de 9 maanden. Daarna wil ik wel gaan afbouwen denk ik....
Ik denk niet dat je egoistisch bent als je na 16 maanden stopt met bv. Ikzelf ben met 11 maanden gestopt omdat ik geen zin meer had om het te moeten bijkolven. Ik ben dus de laatste die kritiek op je zou mogen hebben. Maar, als het nog steeds zo goed gaat is het ook wel zonde. De WHO raadt aan tot 2 jaar. Als het nog lekker loopt zou ik toch proberen het nog even vol te houden, juist omdat je twijfelt. Als je op een gegeven moment met volle overtuiging de keus maakt om te stoppen, denk ik dat het veel makkelijker voor jou en je kindje is.
Allereerst, echt top dat je al zo lang borstvoeding hebt gegeven.. ik zie het mezelf serieus waar nog niet halen! Maar goed, ik denk dat de meeste vrouwen die zelf de borstvoeding gaan afbouwen dat om een min of meer egoïstische reden doen. Dus voel je daar alsjeblieft niet schuldig over. Maar omdat je twijfelt zou ik het zoals femkes zegt nog even proberen vol te houden. Spreek voor jezelf een datum af en dan niet maanden vooruit maar een paar weken bijvoorbeeld. Misschien dat de fijne gevoelens dan weer de overhand nemen en je er weer met hart en ziel voor gaat. En als dat niet zo is, dan kan je terugkijken op een hele mooie periode en hopelijk ook zonder schuldgevoelens afbouwen..
Als je het met name om de acne gaat: vroeger dacht men dat het alleen de Diane 35 zou zijn die hielp tegen acne, dat blijkt achterhaald, het zijn alle pillen Misschien is de minipil een optie? Of een lotion met antibiotica voor je huid? Ik geef het je ter overweging mee om eens met je huisarts te bespreken.
Ik heb dat dilemma opzij gezet toen we besloten dat niet de ouders gingen beslissen over wanneer het met de bv genoeg was, maar de kinderen.
Hier ook en hoefde er daardoor dus niet meer over na te denken. Had hier ook geen redenen om te stoppen en vond het niet belastend. Dochter is hier net voor haar 2e verjaardag gestopt door de zwangerschap en wil nu ook niet meer.
Ik las laatst dat het nooit bewezen dat de acpil werkt tegen acné en dat de kans juist groter is dat het de situatie verergert. Dus om die reden zou ik niet stoppen met de bv.
Zijn er geen alternatieven die je wel in combinatie met borstvoeding kunt gebruiken? Ik zou het eens met de HA overleggen en na dat gesprek je opties bekijken. Het zou jammer zijn als je stopt met borstvoeding terwijl er mss opties zijn zodat je van beide voordelen kan genieten
Oh meis respect, ik kwam online om een topic te openen over t zelfde en las jouw bericht.....en dan ben ik pas onderweg...Ik ben t ook enorm zat, ook omdat ik op 12 voedingen zit en nog zolang moet, de muuren vliegen op me af. Ik kan me voorstellen hoe jij je moet voelen. Volg je hart.
@pri pri, gelukkig blijft dat niet zo meid! Dan zouden er veel minder langvoedsters zijn. De voedingen minderen op een gegeven moment en duren dan vaak een stuk korter. Hier was het op een gegeven moment een tijdlang maar een paar minuten. Je kleine begint straks ook meer op jou en het voeden te reageren en als je dan steeds een bigsmile krijgt, weet je waarvoor je het doet. Hier hadden we op een gegeven moment, zo rond 5 maanden denk ik, ook echt lol rond het voeden. Dan rolde ze s avonds van me af en probeerde van bovenaf te drinken en ondertussen gieren van het lachen of juist later toen ze begon te praten, geweldige momenten! De eerste tijd is het gewoon erg pittig en soms even doorbijten.
Ik ben een eigen topic begonnen omdat de startster er nix aan heeft als t hier nu over mij gaat... T gaat hier om haar.
Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe!!! De Dianepil heeft bij mij best goed gewerkt, dus na de bv ga ik die zoiezo weer slikken. Heb wel een tijdje de Cerazette gehad, maar dat was maar twee of drie maanden dus eigenlijk te kort om er iets over te kunnen zeggen. Maar dat is het enige dat je bij mijn weten mag gebruiken icm bv. Misschien dat ik die binnenkort weer ga slikken, al is één van de bijwerkingen die je ervan kan krijgen juist acné. Maar ik kan het altijd proberen... En misschien kan ik inderdaad eens naar de huisarts, wie weet waar die nog mee komt. Ik ben nooit echt van plan geweest om zo lang bv te geven, ik vond in de kraamweek zes maanden al een eeuwigheid! Ik heb een tijd geleden ook tegen mijn mannetje gezegd dat ik stop op het moment dat mijn dochtertje het aangeeft, dat het haar keuze moet zijn. Maar ik wil denk ik ook weer niet tot ze 3 of 4 is bv geven, of misschien zelfs nog wel langer... Ik had verwacht dat ik op een bepaald moment wel een gevoel zou krijgen van, het is mooi geweest zo, maar dat heb ik nog steeds niet eigenlijk... Afgezien dan van de kraamweek, maar dat is alweer zolang geleden. Dus ik vraag me echt af hoe je als langvoedster (wat een woord eigenlijk...) besluit om te stoppen. En of je dan later geen spijt hebt?
hier ook ruim 16 maanden de eerste gevoed en ben toen af gaan bouwen omdat we graag voor een 2e wilden gaan... toen ik de laatste voeding gaf was ik al zwanger maar wat mij wel hielp was het feit dat ik het niet meer echt als 'voeding' zag maar als extraatje, en daar heeft ze toch maar mooi 16 maanden van genoten ik vond het gewoon genoeg maar als het aan haar had gelegen had ik haar nu nog aan de borst gehad zo graag was ze haha! toch heeft ze het nooit moeilijk gehad hoor, na een paar weken taalde ze er niet meer naar.
Nou ja ik heb dus nooit besloten om te stoppen, maar ik denk dat dat iets is waar je naartoe groeit. Dan komt er een moment waarop je geen spijt of pijn voelt als je kind minder neemt. Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt 'nu is het mooi', en dat moment is bij iedereen anders. Spijt heb ik nooit gehad, wel soms een beetje heimwee.