Ik heb ook de freestyle en bij mij zat er twee jaar geleden een hele set met rubber bandjes bij om de 'toeters' aan je boobs te koppelen, zodat je gewoon rond kon lopen en je handen vrij had, hihi. Maar dat vond ik teveel gedoe. Ik hield eerst met één arm beide schildjes op hun plek en daarna bleven ze door het vacuüm en door de flapjes van m'n voedingsbh die ik dan weer iets omhoog klapte prima op hun plek zitten. Wij hebben een gedeelde kolfruimte op werk, dus meestal zaten we gewoon met z'n vieren te kletsen en als ik op een rustig tijdstip kwam, speelde ik een spelletje op m'n telefoon of las wat in een tijdschrift. Ik heb ook wel eens geprobeerd om notulen voor werk ofzo te lezen, maar daar kon ik m'n aandacht niet bijhouden Ik had trouwens eerst een Avent enkelzijdige elektrische kolf geleend van een vriendin. Ook een prima ding met als voordeel dat je 'm ook handmatig kon gebruiken. Dan hoefde je het zware motortje niet mee te nemen. Voor dagjes uit, concerten en Lowlands enzo had ik die dus altijd mee, want dat scheelde toch weer gesjouw. Maar die vriendin kreeg een paar maanden na mij een zoontje en moest hem dus weer terug
Toen ons zoontje vorige week was geboren en hij niet meteen bij mij kon drinken, heb ik de bv ook met de Medela Symphony op gang gebracht. Geweldige kolf inderdaad! Heb zelf de Medela Freestyle, was wel weer even heel anders kolven.
ik had bij mijn eerste kindje een medela swing gekocht (enkelvoudig). Ik had ergens een keuzehulp online gevonden waarin stond dat als je 3 dagen werkte of minder je best een enkelvoudige kolf kon kopen. Probleem was alleen dat ik een heel slechte kolver was en savonds en op mn vrije dagen ook nog zat te kolven om genoeg opbrengst te hebben Dus uiteindelijk gebruikte ik dat ding misschien nog wel vaker dan iemand die 5 dagen werkte Ik ga nu ook echt een dubbelzijdige kolf kopen hoor ... voor mij geen getob meer!
Ik heb de lansinoh affinity pro. Dat is een dubbele elektrische borstkolf die beter bij onze portemonnee paste en ben er erg tevreden mee. Kan zelf instellen qua zuigkracht en geluid vind ik erg meevallen. Heb hem online bij borstvoedingscentrum Schermer besteld. Hebben vaak korting op kolven en dergelijke en krijg je bij aankoop een gratis kolfconsult door lactatiedeskundige die je zelf kan aanvragen wanneer je die nodig hebt.
Hier ook de medela freestyle, echt een fijne kolf. Zou niet anders meer willen. Ik klem de schilden altijd tussen mijn voedingsbh, bakkie thee met wat lekkers en een tijdschrift bij de hand en kolven maar! Ik heb de kolf tweedehands gekocht van iemand die m maar 3 dagen had gebruikt ivm een pd. Ik heb er 170 voor betaald en hij was nagenoeg nieuw! Ik zou m gerust tweedehands durven kopen, slangetjes kun je vervangen en de rest kun je uitkoken. Aan de moter kan eigenlijk niets kapot.
Paar dagen in zh gelegen voor en na bevalling. Daar gebruikten ze de medela symphony. Deze heb ik voor thuis ook een aantal weken gehuurd van de thuiszorgwinkel, erg prettig. Kostte 2,50 per dag... Een aantal weken gehuurd totdat uk volledig bij me dronk. Voor daarna had ik philips avent handkolf. Deze is prima te hanteren, maar vond t een heel gedoe, had echt mn handen nodig.... Toen een Medela Swing gekocht, daar pastte mn individuele kolfset op die ik moest kopen toen ik de symphony huurde ( dus eigen borstschilden, slangen en dergelijke) Fijn apparaatje en met een strak hemdje met een gaatje erin gemaakt idd erg handig. Gewoon lezen,thee drinken, computeren terwijl de kolf het werk doet. (Heb de swing evt te koop met allerlei toebehoren) Na vijf maanden en allerlei omstandigheden-> oa werken en borstweigeren is mn voeding zo terug gelopen,dat ik besloten heb om af te bouwen en dat lukt prima met de handkolf.
Ik had de eerste weken de Medela Symphony om de bv op gang te brengen. Daarna heb ik de borstkolf van Difrax gekocht. Die is handsfree en de melk gaat via een slangetje direct het flesje in. Je stopt de schelp gewoon onder je bh of shirt en de kolf naast je op een tafeltje. Niemand die iets ziet. Persoonlijk vond ik het erg fijn dat ik mijn bovenkant nooit hoefde te ontbloten. Mijn zoon heeft overigens nooit aan de borst kunnen drinken dus heb altijd moeten kolven. Mijn vriendin had ook deze kolf en ze zou geen andere willen.
Ik heb sinds kort de ardo calypso. De medela freestyle leek mij eerst ook heel fijn, had de symphony eerder al gehuurd. Ik vond de freestyle alleen nogal herrie maken. Ten opzichte van de Medela Freestyle vind ik de Ardo Calypso echt veel stiller. Daarnaast kun je hem heel makkelijk ombouwen van enkelzijdig naar dubbelzijdig en andersom. Voor weinig geld kun je er een handgreep bij kopen, dan heb je ook nog een handkolf. Bij mij werkt het heel goed. De derde reden was de garantie, die is bij ardo niet 2 jaar maar 400 uur. Als je hem dus eerst 200 uur gebruikt en pas 4 jaar later voor je tweede kind weer, dan heb je nog gewoon garantie. Wat mij ook opviel is dat de medela het duurst is, maar dat ook alle accessoires duurder zijn dan bij andere merken. Ik weet niet wat je budget is, maar dat kan nogal schelen uiteindelijk. Een kolf is trouwens heel persoonlijk, wat de een heel fijn vindt hoeft voor de ander niet te werken. Ook de maat van de borstschilden verschilt per merk. Bij medela heb je bijv. 24 mm en 21 mm, bij ardo is dat 26 mm en 22 mm. Volgens mij zijn er bij beide merken ook grotere maten. Philips avent heeft maar 1 maat, maar als die voor jou goed is, dan is dat natuurlijk geen probleem. Ik heb de kolf eerst gehuurd via moedermelknetwerk.nl, daar kun je ook regelen dat je de kolf huurt en als het goed bevalt dat je hem dan houdt en dus koopt. Voor zo'n groot bedrag leek het mij wel fijn om eerst uit te proberen. Op de site van moedermelknetwerk kun je ook andere merken kolven huren en je kunt ook van elke kolf het geluid beluisteren.
Niet om mensen voor het hoofd te stoten, maar ik had bij medela echt zo'n geitenwollensokken gevoel. Bij iedere voorlichting over zwangerschap en bevallen stonden ze er en ik kreeg echt zo'n opdringerig gevoel van. Zelf stond ik heel open t.a.v. het borstvoedigsvraagstuk. Wilde graag proberen, maar niet ten koste van alles en had voor de bevallig ook al wat flesjes en kant en klaarpakjes flesvoeding gekocht. Gelukkig is het borstvoeden wel gelukt en heb ik het 9 maanden vol gehouden. Toen ik weer richting werken ging moest ik ook op zoek naar een kolfapparaat. Dat werd bij voorbaat dus voor mij geen medela (doet niets af aan de vraag of ze goed zijn hoor, daar twijfel ik niet eens aan, anders kiezen ze er bij het ziekenhuis en de kraam ook niet voor). Ik wilde geen dubbelzijdige kolf (kreeg daar een koeien melken idee bij, zuignappen op de uiers en pompen maar..) dus koos voor een enkelzijdige kolf van avent die zowel elektrisch als handmatig te gebruiken viel. Bij het vooruit kolven (voor de eerste keren uitproberen en de eerste werkdagen) gebruikte ik de elektrische variant, erg prettig, zuigkracht en snelheid goed aan te passen. Eerst werkdag (ook op nieuwe werk) eerste keer kolven zat ik op een plek waar geen stopcontact voorhanden was. Ik was zoooo blij dat ik het handdeel mee had genomen (man zij nog: heb je niet nodig, ook niet het extra deel waar je batterijen in kon doen zodat je toch stroom had.. Nooit meer naar luisteren dus haha). En het leukste van alles: handmatig vond ik zo veel fijner, ik heb nooit meer electorisch gekolft! Ik werk 3 aansluitende dagen op het werk en is op die manier goed bevallen!
De ardo is inderdaad een stuk stiller dan de Medela. Heb ze beide gehoord (medela freestyle) en de medela was erg luidruchtig in vergelijking met de ardo.
Ik had de ardo, later de medela freestyle gekocht. Die laatste is veel krachtiger, kleiner en kus oplaadbaar. De ardo met batterijen erin (6 geloof ik) was minder sterk dat op stroom. Ik zou nooit meer de ardo kopen!
Ik ben van plan om een electrische borstkolf van Midela te huren bij de zorgwinkel. Puur om m'n borstvoeding op gang te helpen. Er zit wel een prijskaartje aan van 17,50 per week (aankoopwaarde 2000) maar daarna een handkolf van 50 gebruiken lijkt me ook prima. Borstkolfapparaat Symphony kopen of huren? | Vegro Thuiszorgwinkel
Hier de eerste paar weken de symphony gehuurd en daarna de freestyle aangeschaft. Ik vind het een super fijne kolf, ik heb tot 7,5 maand fulltime mee gekolfd. Ook heel vaak handsfree, stond ik bv al kolvend te koken . Super handig dus! Kijk er weer naar uit om het te gaan gebruiken ( al hoop ik niet fulltime dit keer ) Ps. Ik raad je echt een dubbelzijdige aan, je kolft veel effectiever en bent dus sneller klaar.
Klopt. Ik gebruikte de Swing, prima maar het duurde laaaang...toen heb ik een 2e hands Swing erbij aangeschaft (losse onderdelen had ik al) en kon dus toch dibbelzijdig kolven.Het scheelde enorm, qua tijd maar ook de opbrengst was hoger
Ik vind het een erg fijne kolf. Hij is idd stiller dan die van medela. Een stuk goedkoper en er zit 400 uur garantie op.
Ik heb ook een ardo.. Met name het geluid was voor mij een belangrijk criteria. Thuis maakt het me niet veel uit maar ik denk dat de melkkraan wordt dichtgeschroefd als ik op het werk moet kolven met zon herriemaker. Ik heb m alleen nog maar op netstroom gebruikt dus kan niet beoordelen of de zuigkracht verminderd bij batterijvoeding.