Dochterlief is nu 3 1/2 week. Sinds een dag of 10 geleden ging het aanleggen moeilijker, ze hapte niet goed, liet vaak weer los en 'beet' op mijn tepels met als gevolg pijn en kloven. Ik heb een lactatiekundige gebeld, die is begin van de week langsgeweest en constateerde spruw bij dochter en beginnende borstontsteking bij mij (die een dag later nog even door dreigde te zetten, maar warme kompressen en extra kolven hebben dat gelukkig weten te voorkomen). Ze heeft me geleerd hoe haar beter aan te leggen en een recept voor de spruw gegeven en dat gaat al veel beter, aanhappen gaat beter, ze drinkt ook rustiger en het is al een pak minder pijnlijk (nog niet helemaal pijnloos, maar goed die kloven hebben ook wat tijd nodig). Alleen, nu is mijn productie een stuk minder. Tot begin van de week had ik regelmatig nog een beetje stuwing, nu helemaal niet meer, mijn borsten voelen de hele dag slap. Gisteren heb ik nog net gered, vandaag hebben we een flesje uit de vriezer gegeven, maar daar heb ik er nog maar 1 van. Ik heb haar de hele dag elke anderhalf a twee uur gevoed, beide kanten, daar vraagt ze ook om. Alleen na dat flesje vanmiddag heeft ze bijna 3 uur geslapen (en ik ook). Na een voeding kan ik handmatig nog een paar ml kolven, dus het is niet zo dat er niks is. Heel verhaal, maar ik wil niet stoppen! Kan iemand mij gerust stellen dat het nog wel goedkomt, dat dit gewoon een dipje is door de spruw, de dreigende ontsteking en het warme weer en dat met dit regime van elke anderhalf-twee uur voeden, ik over een paar dagen weer ruim voldoende melk voor mijn meisje maak. Er staat nu een blik fv in de keuken en ik hoop dat ik dat ongebruikt weg kan gooien (of naar China verkopen) De lactatiekundige zegt dat ik niet moet gaan stressen, daar heeft ze wel gelijk in, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Na mijn bericht van gisteren hebben we nog tot 2 uur geclusterd, daarna heeft ze geslapen tot 7! uur vanochtend, toen 2 borsten genuttigd en sindsdien slaapt ze weer, dus ook alweer 2,5 uur. We zijn er nog niet, maar ik word hier wel alvast voorzichtig blij van. Vandaag nog maar een dagje cocoonen thuis.
Gewoon doorgaan! Ik zit met dit warme weer midden in een paar regeldagen, ik heb op het punt gestaan om te stoppen met de bv. Maar ik ben zo trots op hoe goed mijn zoontje groeit op mijn melk dat ik het nog niet wil opgeven. De eerste weken zijn echt het moeilijkst en daarna wordt het zoveel makkelijker (weet ik nog van mijn oudste zoon). Goed voor jezelf zorgen en probeer wat te ontspannen, dan komt het vast goed.
Ga door! Fijn dat de spruw word behandeld. En jij drinken,drinken,drinken, goed en gezond eten, brood, fruit,noten, groenten! Regelmatig aamleggen, je doet t hartstikke goed zo!
Dank jullie wel voor de bemoedigende woorden. Ik heb de oudste bijna 2 jaar gevoed, toen waren de eerste weken ook het moeilijkst, daar zie ik niet tegenop. Alleen bij de oudste heb ik zeker 8-10 maanden een enorme productie gehad, echt dagelijks wel een keer stuwing. Nu heb ik al anderhalve week helemaal geen stuwing, dat voelt zo raar en dat ik dan gisteren echt te weinig had, was zo'n teleurstelling, ik was echt bang dat ik moest gaan bijvoeden en eigenlijk wil ik dat niet. Gelukkig lijkt het ergste alweer achter de rug, meisjelief heeft na de voeding van 7 uur 3,5 uur geslapen, toen weer goed gedronken en is tot nu toe nog heel tevreden daarmee. Voor de zekerheid kolf ik na de voeding nog even na, voor wat extra productie en voor een beetje voor de vriezer. Dat blik fv blijft mooi dicht, wat mij betreft
Ik dronk altijd 3 kopjes bv thee ( weleda) tijdens productiedipmomenten. En misschien komt je 4mnd dip er ook al aan.. Ik slikte ook boezemvriendjes van Eurolac. Ik heb ook bijna nooit stuwing gehad en voed toch ook al 22 mnd
Ik heb bij de jongste alleen in de kraamweek 2 dagen stuwing gehad. Verder dus niet. En een prima productie. Dus dat zegt niks.
De meeste melk wordt tijdens de voeding aangemaakt; dus je hoeft geen stuwing te hebben of het gevoel van volle borsten. Maar zeker met dit weer zelf goed drinken en aanleggen, aanleggen, aanleggen
ik heb ook een tijdje geen stuwing meer en dit gaf me ook een raar gevoel... leek net alsof ik geen melk meer zou hebben en dat bv niet goed meer zou lukken gelukkig blijkt dit niet het geval te zijn... mijn redmiddelen: borstvoedingsthee, veel water drinken en heel veel aanleggen ik heb ook een babyweegschaal gehuurd (BE) en nu kan ik zelf het gewicht van B.erre in het oog houden en dat vind ik persoonlijk wel prettig
Een laatste update; het gaat goed! We hebben een heerlijk ontspannen weekend achter de rug. Een kant is al heel mooi genezen, de andere kant zit nog 1 kloof, maar die ziet er ook al beter uit, aanhappen is ook nauwelijks meer pijnlijk en het belangrijkste, er is weer voldoende melk! Ze komt nu om de 4 uur, soms iets korter, 's nachts laat ze zelfs al een keer 5 a 6 uur ertussen.
Super dat het zo goed gaat!! Hier nu bij de tweede ook nauwelijks stuwing gehad en nog niet... En hij slaapt al een hele tijd de nacht door (klokje rond) en groeit als kool. Al kolf ik dan wel nog om de productie wel goed te houden haha... Maar ook zonder stuwing dus genoeg melk aan de tevredenheid en groei te zien!!
Stuwing betekent juist dat jouw productie en de vraag van de baby niet goed op elkaar zijn afgestemd. Stuwing remt je productie namelijk een beetje. Geen stuwing betekent dus helemaal niet dat je te weinig melk hebt. Dat je kindje elke twee uur komt trouwens ook niet. Gewoon bij elke kik lekker aanleggen!