Mijn zoontje is 8 maanden, dus over een maand moet ik al stoppen met kolven. Ik heb inmiddels na een dip weer een behoorlijke (over)productie: ik heb vandaag in 2x kolven totaal 550 ml gekolfd. Meestal is het trouwens ongeveer 450 ml. Hij krijgt 400 ml mee naar het kinderdagverblijf. Het probleem is dat hij vaak 's nachts drinkt en dan 's morgens niet of nauwelijks hoeft. (En vannacht dronk hij maar 1x en heeft hij 's morgens ook niet veel genomen). Ik heb dan rond 10 uur echt al zware borsten. Geen probleem, lekker vroeg kolven. Maar hoe doe ik dat als ik niet kan kolven? Moet ik gaan afbouwen, door maar 1x te kolven? Of door gewoon maar tot de benodigde 400 ml te kolven en dan te stoppen? Het is de bedoeling om thuis gewoon verder te gaan met voeden. Ik werk de ene week 2 dagen en de andere week 3 dagen. Helaas kan ik het niet maken om te kolven in mijn lunchpauze. Ik ben rond 8.30 - 8.45 uur op het werk (dat is de bedoeling, maar meestal toch pas 8.45 uur...) en om 16.55 begin ik in te pakken, zodat ik 17.00 uur stipt het pand verlaat om de kinderen op te halen. Ik haal tussen de middag snel een broodje en eet achter de PC. Ik ben dus niet echt de gebruikelijke 8 1/2 uur aanwezig. Edit: bij mijn dochter heb ik per ongeluk tot 11 maanden gekolfd, omdat ik en mijn werkgever toen niet beseften dat er geen grens aan zat. Mijn werkgever kwam daar later achter! (En was best een beetje pissig daarover achteraf). Ik ben toen gewoon doorgegaan tot de leidsters van het KDV zeiden dat ze het er niet meer in kregen bij haar. Dus dit is een nieuw probleem.
Zou je bijvoorbeeld voor de periode van 1 maand kunnen proberen om een kwartier eerder te beginnen op je werk, zodat je net even iets langer lunchpauze hebt? Je kan dan langzaam die kolfbeurt gaan afbouwen. Steeds iets minder lang kolven. Op die manier heb ik het kolven overdag afgebouwd.
idd voor het werk kolven, kwartiertje eerder op staan. En neem een handkolf mee in je tas, als je echt plofborsten krijgt op je werk kun je op de wc even snel in 5 min de druk erafkolven en de melk weggooien
Inderdaad met handkolf. Kun je overal even kolven. Maar weggooien? Waarom? Toilet is mss niet de fijnste plek om te kolven, maar weggooien? Hahaha
Hmm, op zich goede tips allemaal. Bedankt! Inderdaad het meest logisch om te zorgen dat ik op tijd op het werk ben. En als je er om 8.45 kunt zijn, kun je er ook om 8.30 u zijn, zou je zeggen... Maar, ik sta sinds kort al om 6.10 op in plaats van 6.30. Ik moet namelijk de kinderen brengen (en ook ophalen), omdat mijn man de hele week in het buitenland zit. In het weekend is hij er wel. Als ik dan ook nog tevoren het ontbijt klaar zet, dan lukt het net om er om 8.45 te zijn. Als ik een langere pauze wil of voor het werk moet kolven, dan moet ik dus nog eerder opstaan Ik moet toegeven dat ik er niet naar uitkijk, met een niet-doorslapende baby.... Vannacht kwam hij gelukkig maar 1x, om 4.30 u. Zou je zeggen dat hij om 7.30 uur wel weer trek heeft. Nee, hoor, meneer weigerde te drinken. Dus ik ging al met zware borsten werken en kolfde zo 350 cc om 10.30 uur! (Kan me voorstellen dat mensen daar jaloers op kunnen zijn...) Helaas heb ik geen handkolf. Ik kreeg de Medela Pump in Style van mijn schoonzus dus ik heb die altijd gebruikt. Ook zouden ze hier wel gek opkijken als ik met mijn handtas naar de wc ga. Er werken hier maar 5 mensen, dus alles wordt gezien. Ook als je met een flesje melk van het toilet komt... Ik denk dat ik aan mijn baas ga voorstellen 1 vrije dag in de te leveren, dan kan ik nog 16 dagen een half uur kolven rond het middaguur. Ik hoop alleen niet dat hij dan die 2 maanden van de vorige baby ook op die manier terug wil hebben... Hij is de eigenaar van de zaak dus dan kijk je er wat anders tegenaan dan wanneer je in loondienst bent natuurlijk. Andere optie is dat ik vast begin met afbouwen als hij 8,5 maand oud is. Of nu al....
Ik zou niet gaan afbouwen hoor, om deze reden. Je kunt sowieso dus nog een maand gebruik maken van het kolfrecht en daarna hopelijk met bovengenoemde tips of eventueel je verlof (zoals je zelf schrijft) het nog wat langer volhouden. Zo rond de 10/11 maanden zou je dan best tussen de middag volle melk ipv bv kunnen gaan proberen en dan alleen 's ochtends, 's avonds en 's nachts bv geven. Dat zou je productie lijkt me nu wel aan moeten kunnen. Wat betreft het drinken 's ochtends: dl heeft dat ook een tijdje gehad, dan dronk ze heel vroeg in de ochtend en wilde ze daarna niet meer. Ik kreeg dan ook heel snel stuwing als ik op het werk was. Gelukkig verdween dat bij mij zo rond de 10 maanden, nu maakt dat allemaal niet meer zoveel uit en heb ik alleen nog stuwing als er echt uren tussen voedingen zit (wat zelden voorkomt). Hopelijk gaat dat bij jou ook zo Tot die tijd zou ik dan gewoon thuis even leeg kolven als hij niet wil drinken.
Ik heb nog een hele tijd in mijn lunchpauze gekolfd, als je van te voren brood meeneemt van huis hoef je daarvoor niet van je plek. Dan kun je die tijd gebruiken om te kolven. Je hebt nog steeds recht om te kolven, alleen niet meer in de baas zijn tijd. Dat hij zelf niet goed geïnformeerd was vorige keer kan jij niets aan doen. Neem aan dat je het niet expres hebt verzwegen.
Zeker niet! Ik dacht zelf dat het een jaar was of onbeperkt ofzo. Hij kwam er volgens mij ook pas achter toen ik al gestopt was, want hij stelde het pas veel later in een functioneringsgesprek aan de orde. Pas toen ben ik het gaan opzoeken en bleek dat hij gelijk had. Ik vergeet gewoon zo vaak mijn brood, dat ik besloten heb om er helemaal niet meer aan te doen. Dus altijd even wat te halen. Zeker nu ik 's morgens alles alleen moet doen, heb ik niet veel zin om ook nog eens brood te smeren. Maar goed, ik kan ook gewoon brood en kaas los meenemen en op mijn werk beleggen. Dan moet ik wel alsnog eerder beginnen, want een kwartiertje is echt niet genoeg om te kolven. Het halen van een broodje kost trouwens maar ongeveer 5-7 minuten.
's Morgens "even" leegkolven is trouwens ook niet zo makkelijk met 2 kleine kinderen als je partner van huis is. Hiervoor moet ik natuurlijk ook eerder opstaan en het kost zeker 20 minuten of langer, dus dan kan ik het net zo goed op het werk doen. Lopen de kinderen in ieder geval niet in de weg. Ik zou het trouwens ook niet zo erg vinden dat hij een paar flesjes KV in de week drinkt, hoor. Thuis heeft hij het ook een paar keer op toen ik een gigantische dip had. En soms krijgt hij pap van 30 cc water, een schepje KV en een lepel biobim. Hij eet slecht brood en ik heb geen zin om daar moedermelk aan te verspillen.
over het broodprobleem, haha. hier wordt het de avond van te voren gemaakt en koelkast in, is volgende dag nog prima hoor!
Hmm, ik vind het brood toch een beetje droog worden in de koelkast. En ik moet al zoveel doen/klaarzetten omdat mijn man er niet is (ik zet ontbijt klaar, doe koffie en water in het apparaat, evt. kleren klaarleggen voor 3 mensen en dan onder de douche....). Je houdt geen avond meer over.
Ik heb van de week besproken dat ik in mn eigen tijd ga kolven. De ruimte kan ik blijven gebruiken. Kost me twee keer 10 minuten op een dag. En afbouwen doe ik graag omdat mn kindje niet meer wil. Niet omdat de wet dat bedacht heeft. Maar ik deed het ook keurig eerst iedere 2,5 uur. Net zo vaak als mn zoontje anders bij mij zou drinken. Ik ga nu minder vaak kolven en voor de productie doet dat weinig. Het blijft prima op peil. 's Morgens kolven lukt hier ook weinig. In de nacht ben ik redelijk leeggedronken. Hij krijgt nog 100 ml verse melk mee. De rest kolf ik de dag ervoor (een flesje) en ik haal een portie uit de diepvries. Lukt prima zo.
Twee keer 10 minuten? Dan kolf je niet lang. Is dat puur om de productie gaande te houden? Ik kolf nu 1x een half uur en 1x 20 minuten. Na die ene keer moet ik de spulletjes nog afwassen. Ik heb dan wel 450-550 ml... Als ik 1x zou kolven heb ik 300 ml, denk ik. Op zich zeggen ze dat die 9 maanden gekozen is, omdat je dan kan blijven voeden op de dagen dat je thuis bent. Je borsten zijn dan zo flexibel dat kolven niet meer nodig zou hoeven zijn. Ik kan me dat nu nog niet echt voorstellen, nu ik er een maand voor zit.