Bv en misschien koemelkallergie?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door chocotof, 11 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hallo meiden,

Ik ben opzoek naar ervaringsdeskundigen. Mijn dochter is nu bijna twee maanden oude en zit in haar gezicht helemaal onder de eczeem.
    Ze heeft dikke oogleden het jeukt en het lijkt erger te worden. Ik ben vorige week naar de huisarts geweest en ze zei dat het babyacne was. Zalfje mee en smeren maar. (Zit alleen vaseline in geen hormoonzalf oid)
    Ik heb zelf vroeger koemelkallergie gehad en mijn zwager ook. Daarnaast bronchitis gehad en op latere leeftijd astmatische klachten. Toen ik aan mijn huisarts vroeg of het wellicht koemelk kon zijn gaf ze aan dat de kans dat het door de borstvoeding heen komt bijna niet aanwezig is. (Wat mij sterk lijkt maar goed)
    Toch wordt de uitslag niet minder. Waar het eerst bultjes waren worden het nu dikke rode jeukende plekken. Ze heeft het ook in haar nekje, achter haar oren en op haar hoofd.

Wie kan mij tips geven over koemelk vrij eten en zou je eens willen schetsen hoe je dagmenu eruit ziet? Ik weet dat ik dus alles zou moeten vermijden zonder koemelk en dus niet alleen de melk boter etc maar ook de weipoeder ed. Ik kan me alleen niet een goed. Beeldvormen wat dan te eten.
    En mijdt je ook bijv. ei en noten, soja?

Hartelijk dank voor je reactie alvast.

Groetjes chocotof

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal even zoeken naar mijn dieet. Ik mocht geen dierlijke melkproducten, geen ei en geen soja. Heb ook een tijdje noten, pinda's, schaal- en schelpdieren vermeden ivm die allergieen bij mijn man, maar daar reageerde mijn dochter niet op.

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier mijn dieet:

Volledig vermijden: Alle soorten melk- en melkproducten: melk, karnemelk, melkdranken (chocolademelk, fruitzuiveldranken), vla, pap, pudding, kefir, biogarde, yoghurt, kwark, Hüttenkäse, hangop, yoghurtdranken, vruchtenyoghurt en -kwark, koffiemelk, koemelkpoeder, roomijs, softijs, slagroom, zure room, crème fraîche, roomboter.
    Alle soorten kaas (ook 'plantaardige kaas'), smeerkaas, smeltkaas.
    Geiten-, schapen-, buffel- en paardenmelk en producten die hiervan zijn afgeleid.
    Alle producten waarin melk of melkbestanddelen zijn verwerkt.

Bij de ingrediëntendeclaratie op de verpakking van producten kan koemelk ook worden aangeduid met “wei, caseïne, lactoglobuline of lactose”. Lactose is melksuiker, waarop niet allergisch wordt gereageerd, maar deze kan nog kleine hoeveelheden koemelk bevatten en is daarom niet toegestaan.

Alle soorten ei (kippen-, eenden-, kwartel- ganzenei) en eiergerechten.
    Alle producten waarin ei is verwerkt zoals eiersalade, eiermie, eierkoeken, cake, quorn, beschuit, pastasoorten met ei.

Sojamelk, tempé, tofu, tahoe, sojaburgers en andere gebruiksklare vleesvervangers, ketjap en andere producten waarin soja is verwerkt.

Soja-lecithine wordt als allergeen op de verpakking aangegeven. Soja-lecithine is een vet, dat in kleine hoeveelheden wordt gebruikt. Het is in dit dieet wel toegestaan.

Wanneer er staat 'kan sporen van ... bevatten', dan mag ik dat wél gewoon eten.

4. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hoi Purk,

Bedankt voor je reactie! Wat eet jij dan bijvoorbeeld op een dag? Maw hoe ziet je eetschema eruit?

Groetjes chocotof

5. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Brood (Blue Band of Vitaal Flora verkrijgbaar bij AH zijn koemelkvrij, veel ander brood bevat broodverbeteraar met koemelk), crackers. Daarop Becel Light of Wajang. Qua beleg kan natuurlijk jam gewoon, maar veel vleeswaren ook, controleer de ingredientenlijst wel. Oh en houmous is erg lekker en voedzaam! Verder at ik veel tapenades (ook even checken of er geen kaas in zit!) en ook gewoon olijven.
    's Middags een kleine salade met pasta (ook even checken of er geen ei in zit). Zelf pesto maken is ook lekker, maar dus wel zonder kaas.
    Ook lekker; avocado! Bv geprakt op een cracker. Ook erg voedzaam. Oh en ik at graag visfilet in tomatensaus uit blik.

Qua avondeten veel groente, geen saus op basis van pakjes/zakjes. Maar bv kokosmelk kan prima, dus daar kun je goed curry's mee maken bijvoorbeeld. Aardappel/rijst/pasta kan gewoon, vlees ook. Voor bij de pasta een saus met tomatenblokjes uit blik en wat italiaanse kruiden bv.

Qua tussendoortjes; pure chocola mag gewoon, er bestaat ook veganistische chocola op basis van rijstemelk, naturel chips van Lays is koemelkvrij (verschilt per merk!). Als je zelf iets wil bakken; apfelstrudel met filodeeg! Maar er zijn ook goede veganistische recepten zonder soja te vinden.

Na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker! Helemaal als je het verschil bij je kindje merkt.
    Ik merkte ook verschil bij mezelf, kreeg meer energie en minder darmklachten. Nu volg ik het dieet niet meer zo streng, ik eet bv wel weer soja en ei, maar melk vermijd ik grotendeels. Mijn dochter is over de kma heen gegroeid, maar ook zij eet melkproducten echt met mate.

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik heb alleen koemelk en weipoeder e.d. Gemeden.

(Bak)Boter nam ik van bertolli, is op olijfolie basis. In veel beleg van de jumbo zat geen koemelk en ik haalde speciaal koemelkvrij brood bij de bakker.
    At dus twee broodmaaltijden en savonds groente met aardappelen/rijst en vlees.
    Let wel op het vlees, want ook daar kan koemelk in verwerkt zijn!

7. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Oh super! Hier kan ik wat mee. Bedankt meiden!

8. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Ik volg mee

Hier afgelopen week naar de kinderarts geweest en het grote vermoeden dat mn dochter KMA heeft.
    Veel spugen, eczeem (ik dacht ook baby acne maar dat is het dus niet)
    bloed bij de ontlasting.

Wanneer ik een par dagen geen yoghurt at, werden de klachten minder
    dus nu ga ik ook op dieet, volgende week heb ik een afspraak bij de diëtiste maar fijn om hier al wat tips te lezen, voor mn gevoel kan/mag ik namelijk niets meer eten;)

Loop al 2 dagen met honger haha
    Dat wordt zo te lezen de komende tijd dus alles lezen in de supermarkt..
    ach ja...alles voor mn meisje ;)

9. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Ja ik heb dus ook het idee dat ik niets meer mag..
    Ik las een goede tip ergens; je kunt bij het voedingscentrum een allergieboekje op maat bestellen. Je vinkt aan wat je niet mag en dan krijg je (kost wel 20 euro) een boekje met wat je allemaal mag. Nu staan de middelen van de ah er niet op omdat die aan het updaten zijn. Verwachting is dat het aan het einde van deze maand klaar is. Dan hoef je dus niet alles te lezen alleen even je product nachecken. HANDIG!

10. Flubje

Flubje Niet meer actief

Het is even experimenteren. Hier ook alleen geen melkproducten (weipoeder etc). ZL knapte gelukkig heel snel op toen ik hier mee stopte. Hoewel ik het echt niet makkelijk vond (OVERAL zit melk in...) kun je eigenlijk best goed 'gewoon' blijven eten.
    Zo hebben ze bij de ah bijvoorbeeld chocopasta obv rijstmelk (mijn verslaving..)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt heel makkelijk beginnen door alle zichtbare zuivel te schrappen. Dus gewoon geen melk drinken, geen yoghurt of kaas eten. Vaak merk je dan al aan je kind of je in de goede richting zit of niet.
    Allergie kan van alles en nog wat als trigger hebben. Wat jij eet is maar een klein onderdeel. Wat je kind aanraakt of inademt is even goed belangrijk. Dus dingen als wasmiddelen, huisdieren, kamerplanten, luchtverfrissers, jouw cosmetica en geurtjes, pollen, het weer, kan allemaal een rol spelen.

12. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan echt aanraden wél meteen volledig koemelkvrij te eten ipv alleen zichtbare melk te vermijden; als je alles vermijdt en je ziet resultaat, kun je langzaam weer wat dingen introduceren om te kijken hoe dat gaat. Mijn dochter reageerde al toen ik ongemerkt een keer verkeerde margarine had gegeten (= heeel weinig koemelk), met alleen de zichtbare melk hadden wij amper verschil gemerkt en dus langer blijven zoeken naar wat er scheelde.

13. Tosti

Tosti Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.941
    0
    36
    Nederland
    Mijn dochter is nu 6 maanden en krijgt volledige borstvoeding en sinds een maand of 3 eet ik koemelk vrij.

Ik ben in overleg met het consultatiebureau koemelkvrij gaan eten omdat mijn dochter een huilbaby was. Klachten waren; huilen, krampen, vreemde en heel veel ontlasting, onrustig drinken, schrale wangen en een snotneusje.
    Ik ben in eerste instantie alleen zichtbare koemelk gaan weglaten en dat gaf verbetering. Daarna ben ik zo veel mogelijk alle verborgen koemelk gaan vermijden en dat gaat super.
    Nu krijg ik per ongeluk nog wel eens wat binnen en soms neem ik een plakje kaas , dat merk ik wel aan haar, maar haar klachten zijn nu heel mild.

Gelukkig is het bij haar een 'milde' KMA.

Ik ben ook bij de huisarts geweest, maar daar werd ik erg slecht geholpen en kreeg ik het advies om haar dan maar hypo-allergene voeding te geven. Door deskundige hulp bij het cb gaat het nu super!

Deel Deze Pagina