Welke brief was een baan waard?

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 3 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Het helpt ook om niet alleen jezelf erg op te hemelen in een brief maar je interesse voor het bedrijf erin te vermelden. Licht toe wat je aantrekt in wat ze doen etc.

Ook heb ik een kennis die zijn cv en brief in een gouden envelop verstuurde. Na al heel veel gecolliciteerd te hebben. Hij is het toen geworden. (dit is al wel wat jaartjes terug, misschien is het nu niet meer zo origineel).

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Mijn man is een keer een brief persoonlijk komen afleveren met een appeltaart erbij. In de vacature stond namelijk dat je goed moest zijn in appeltaarten bakken. Grapje als bedrijf om aan te geven hoe de sfeer daar is natuurlijk, maar hij had hem afgeleverd en zat nog niet in de auto en hij werd opgebeld dat hij op gesprek mocht komen. Als het aan de manager had gelegen was hij het ook geworden, maar het hoofd had de voorkeur voor iemand anders helaas.

3. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Met deze brief ben ik aangenomen voor een BBL VZIG opleiding. Ook heb ik bij mijn CV een profiel toegegevoegd. De kleuren van mijn brief pas ik aan op de kleuren van de werkgever.
    Er waren meer dan 300 sollicitanten waarvan er 6 zijn aangenomen

Geachte mevrouw D......,

Bij deze wil ik solliciteren op de vacature voor Leerling verzorgende I.G. De zorgaanbieder P....... spreek mij aan omdat er naast de persoonlijke zorg veel aandacht gaat naar het welzijn. Er worden veel activiteiten aangeboden en zelfs vakantie´s georganiseerd. Ik wil graag bijdragen om de dag van de cliënten een beetje mooier te maken door goede zorg te bieden en persoonlijke aandacht te geven.

Bij deze zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben M.... B....... en .. jaar. Na jaren in de schoonmaak gewerkt te hebben wilde ik een baan waar ik echt mijn hart in ligt. Voor mij is dat werken in de zorg met ouderen. Vanuit daar heb ik besloten om me te laten omscholen en ben ik een MBO2 opleiding helpende zorg en welzijn gestart. Nu ben ik op het punt beland dat ik in juni 2013 mijn diploma behaal. Doordat ik met verschillende stages heb kunnen rondkijken in de zorg, weet ik nu ook duidelijk wat ik wil en bij mij past. Wat ik wil is verder opgeleid worden tot verzorgende IG en misschien in de toekomst tot verpleegkundige. En werken in een zorg organisatie waar het welzijn en goede zorg bovenaan staan. Waar aandacht is voor de individuele persoon. Waar de cliënt voorop staat en zoveel mogelijk het leven kan leiden zoals daarvoor.

Voor mijn opleiding heb ik verschillende stages gelopen.
    Mijn eerste stage was in de S... te H.... op afdeling somatiek. Hier heb ik de hele basis van de opleiding geleerd.
    Mijn tweede stage was Kleinschalig wonen B...... te L..... op een PG woning. Deze stage was heel bijzonder. Doordat er verschillende zorgorganisaties zoals P...., T...... en GGZ samenwerken en ieder hun eigen woning hebben bij elkaar, kunnen ze daar hun kwaliteiten delen. Op deze manier heb ik kunnen meekijken op de verschillende woningen met verschillende soorten van zorg.
    Mijn derde en laatste stage is in de B..... te H...... Ik werk nu op kleinschalig wonen op een PG woning. Deze stage ben ik nog mee bezig en ben daar in juni klaar mee en behaal ik mijn diploma.

Het leukste vind ik om te werken op een pg afdeling. Ik heb me veel verdiept in de verschillende benaderingswijze en verschillende soorten zorg. Deze soort van zorg past dan ook echt bij mij. Toch heb ik het ook erg naar mijn zin gehad op somatiek, maar pg heeft mijn voorkeur.

Graag zou ik dit alles willen toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik hoop daarom ook op een uitnodiging.

Met vriendelijke groet,

M..... B......

4. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36

Gefeliciteerd dat je het geworden bent met deze brief. Ik moet zeggen dat ik niet kapot ben van je brief. Er staat een aantal taalfouten in en sommige zinnen vind ik tenenkrommend. Veel woorden gebruiken om iets simpels te zeggen.
    Je begint 2 keer na elkaar een alinea met "Bij deze....". Je noemt 2 keer dat je deze zomer je diploma gaat behalen. Er staat ook 2 keer in dat je goede zorg en welzijn bij de organisatie belangrijk vindt.

Tussen al die regels door lees ik wel dat je gemotiveerd bent, da's dan weer positief :)

5. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Misschien dat mensen dan een voorbeeld kunnen neerzetten van hoe het wel moet??

6. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Bij deze stuur ik u mijn open sollicitatie op een functie binnen uw bedrijf. Ik heb kennis genomen van uw bedrijf ***** via *******. Zij heeft mij laten zien en verteld wat jullie zoal doen en wat het werk inhoudt.

Het concept spreekt mij erg aan. Een ******* is doorgaans niet ingericht om een uitgebreide administratie bij te houden en het idee om zo een hoop werk uit handen te nemen, vind ik bijzonder goed.

Momenteel ben ik werkzaam als zelfstandig ondernemer. Ik ben gastouder en ik verzorg kleinschalige kinderopvang bij mij thuis. Ik vind het erg leuk werk maar na ruim vier jaar ben ik toe aan een nieuwe baan. Ik mis het sociale aspect van een baan buitenshuis en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Voordat ik voor mezelf begon, heb ik op de klantenservice van een groot ****bedrijf gewerkt. Mijn werkzaamheden bestonden onder andere uit het beantwoorden van e-mails en het voeren van telefoongesprekken met klanten. Ook konden collega's die er met klanten met meer complexe factuurvragen niet uit kwamen, mij consulteren of de klant doorverbinden. Tijdens mijn werk daar heb ik trainingen gehad in gespreks- en e-mailtechnieken op basis van de trainingen van Kenneth Smit.

Ik denk dat ik een aanwinst kan zijn in jullie bedrijf omdat ik snel en accuraat werk. Ik werk graag zelfstandig maar het werken in een team, waarbij je terecht kunt met eventuele vragen en zij ook bij jou, heeft zeker mijn voorkeur. Ik leer snel en graag en heb affiniteit met het werken met computers. In principe heeft een 24-urige werkweek mijn voorkeur, maar ik vind het ook geen probleem als dit 32 uur is.

Hopelijk is mijn brief aanleiding voor u om mij uit te nodigen voor een oriënterend gesprek, zodat ik mijn motivatie mondeling kan toelichten. Ik zie uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Dit is mijn brief. Kom maar op met commentaar :D

7. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Je wilt niet weten wat wij af en toe binnen krijgen. Ooit zo'n hele fotoreportage gekregen aan het strand ergens in Turkije. In allerlei ordinaire houdingen. Fel gekleurd papier, opvallende lettertypes, dingen vermelden in de motivatiebrief die totaal niet van belang zijn. Soms liggen we echt in een deuk op kantoor.

8. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Mag ik jou mijn cv eens sturen?
    Of aan jou kletskoek?

9. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ik zou het graag doen, maar heb al 15 jaar niet gesolliciteerd. Mijn huidige baan is begonnen op uitzendbasis. En voor interne vacatures hoefde ik nooit een brief te schrijven.
    Op randstad.nl staan diverse tips voor brief en cv.

10. soeza

soeza Niet meer actief

Haha dat kan ik me voorstellen ja :D

11. Smnee

Smnee Niet meer actief

Hahahaha echt?!:D

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik hou het bij een recht toe, recht aan zakelijk motivatie en een duidelijk cv. Zonder 23 miljoen werkzaamheden te noemen, allerlei hobby's of i.d.
    Wat werkgevers moeten weten, dat kunnen ze lezen in mijn CV en aanvullende info in de motivatiebrief.
    Eigenlijk altijd wel uitgenodigd op sollicitatiegesprek. En vaak ook wel de baan gekregen.

13. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

GEWELDIG! :D Mijn cv is dus ook niet standaard. En zitten ook allemaal kleurtjes in verwerkt. :)

14. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Bellen :)

Ik belde altijd van te voren voor meer informatie over de functie; of als het even kon, vroeg ik of ik een keer mocht komen kijken om me te oriënteren. Ik solliciteerde in het hoger onderwijs, dus ik mocht een paar keer langskomen om te kijken wat voor school het was. Het toont dat je het serieus meent en dat je bewust voor dat bedrijf kiest.

Ook achteraf bellen helpt; gewoon vragen waarom je het niet geworden bent. Natuurlijk niet aanvallend, maar omdat je graag wil weten of je iets kan verbeteren aan je brief of cv. Ik ben daardoor een keer als eerste gebeld toen ze een vacature wilden openstellen. En iemand heeft me een keer uitgelegd dat er meer dan 250 sollicitanten waren. Ik had het net zo goed kunnen worden.

Een stem aan de telefoon is toch anders dan een brief. Het kan een geode manier zijn om eruit te springen :)

15. kabouter24

kabouter24 Bekend lid

4 jan 2014
    880
    1
    0
    Noord-Brabant
    Yes bedankt, doe ik! Alleen kan ik ook een bijlage toevoegen?
    Want anders ziet het er een beetje raar uit...:D

16. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    @skatje. Ik vind jouw brief super! Het is natuurlijk lastiger om een open sollicitatie te doen maar ik vind dat jij duidelijk je interesse toont in het bedrijf. Ik hou het even in mijn achterhoofd, bedankt dat je het wilde delen :)

17. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Dank je! :)

18. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn cv ziet er opgeruimd uit :) Dus geen honderd werkgevers (die ik ook niet heb gehad) en zeker niet alle werkzaamheden die ik ooit heb gedaan. Gewoon kort en bondig.
    Eerst had ik mijn opleidingen bovenaan staan, maar kreeg je de tip je werkervaring bovenaan te zetten.
    Ook mijn brief is beknopt. Werkgevers krijgen zoveel brieven, ze lezen ze vaak niet eens of heel vluchtig. Ik vind er niks bijzonders aan, aan mijn brief :) Maar toch ben ik elke keer snel aan de bak.
    Vorig jaar nog een baan gekregen uit 150 sollicitaties.

Deel Deze Pagina