Joepie! Ik ben in verwachting van mijn tweede kindje!!! Ik ben op zoek naar leuke tip's en ideetjes om mijn dochtertje voor te bereiden op de komst van haar broertje of zusje. Wat zijn leuke boekjes? En zijn er nog andere leuke 'speelse' dingen die ik kan gebruiken? Ze gaat vanzelfsprekend mee naar de vk maar er zijn vast ook andere leuke dingen die kunnen helpen. Alvast bedankt!!
Ik vond het boekje "Bobbi krijgt een broertje" en "Kleine Pluis" van Nijntje erg leuk. We lezen die nog steeds vaak, hoewel onze 'baby' inmiddels al bijna 1,5 is. Verder heb ik mijn oudste aan het eind een paar keer meegenomen naar de verloskundige, zodat hij ook het hartje kon horen en even aan mijn buik mocht voelen net als de 'buikendokter'. En mijn man luisterde soms met een lege wc-rol op mijn buik, dat vond hij ook altijd erg leuk om te doen. Het was hem in elk geval wel duidelijk dat er iets in mijn buik zat, en hij was ook helemaal niet verbaasd toen de baby er op een gegeven moment was. Gelijk ook laten zien dat mama's buik weer min of meer plat was (gelukkig zien ze het geflubber op die leeftijd nog niet). Hij denkt dat zijn broertje uit mijn navel is gekomen, dat hebben we maar even zo gelaten. Je hoeft ook weer niet al te specifiek te worden toch?
Ik zou sowieso met een heleboel dingen wachten tot na 16 weken, anders duurt het zooooooo lang. En voor de rest vaak melden dat je een baby in je buikt hebt en dat hij/zij een broertje of zusje krijgt en de kamer laten zien etc.
Wij hadden ook kleine pluis. En nog een boek: Mama, wat zit er in je buik. We lezen het nog steeds veel, maar had zelf de indruk dat hij de link niet echt legde. Wat hij wel geweldig vond was samen met mij in bad en dan mocht hij de baby wassen. Dan praten we erover.
Dat zou ik idd ook doen! Verder nemen wij Milan idd vaak mee naar de vk en met de termijnecho issie ook meegeweest (met de 20-weken-echo dan weer niet, dat vond ik iets te lang duren voor hem). En hij gaat vaak mee "babyshoppen", dan gaan we samen iets uitzoeken voor zijn zusje. Ik ben nu overigens begonnen met een kraammand voor Milan te maken, met daarin 8 kleine cadeautjes die "zijn zusje voor hem heeft meegenomen", zodat we straks als de kleine is geboren iig elke dag een speciaal Milan-momentje hebben. Het eerste cadeautje daarin is een pop, dan kan hij mij helpen/nadoen met verschonen etc. Enne, gefeliciteerd met je zwangerschap!
Mn dochter is vanaf de 2de keer dus ongeveer bij 14 weken meegeweest naar de vk. We hebben een soort van dokterssetje en zij komt vaak nu met die stetescoop (of hoe heet dat ding om naar je hart te luisteren) en zet die op mn buik. Zij gaat dan ook luisteren. Als de baby beweegt leg ik haar handje erop, zij legt dan zelf haar hoofd erop. Ze gaat mee babyshoppen en we lezen boekjes en vertellen regelmatig over de baby in de buik.
Het boekje van " Bobbi wordt grote broer" is echt een aanrader! Die hebben we hier stukgelezen (en dan veranderd in grote zus...) Ik weet niet meer precies wanneer we het onze oudste hebben verteld, ik denk vanaf het moment dat het zichtbaar werd.
Wij hebben Noa Lynn+ de andere kids (6-2-05 en 24-3-06) het vertelt toen ik 19 weken zwanger was. We wisten toen al dat ze een zusje kregen. Ze zijn ook heel vaak mee geweest om kleertjes voor de kleine de kopen. Nu hebben ze dus een zusje (Carlijne (5-7-10) en ze is niet meer weg te denken uit hun en ons leven!
Bedankt voor de tips! Ik wilde het trouwens ook pas later tegen mijn dochtertje zeggen maar om haar vast een beetje 'voor te bereiden' heb ik haar foto's laten zien van toen ik zwanger van haar was. Nu loopt ze de hele dag: 'mama baby in buik, mama baby in buik' haha! Oops...
Ik had van kimio het boekje Baby (oid): gele kaft. Het enige boekje voor peuters waarin de baby de borst krijgt (voor zover ik weet) en dat vond ik wel belangrijk . Liesbeth Sleegers heeft ook wel een leuk boekje (hadden ze bij de bieb). Sowieso zou je bij de bieb kunnen kijken . En idd veel foto's van eerdere zwangerschap. Als ik nu zwanger zou zijn (nu M 2,5 is) zou ik ook veel zelfverzonnen verhaaltjes vertellen. Veel rollenspellen spelen: idd met wc rol naar buik luisteren, maar ook met pop spelen (borst/fles geven, in bad, schone luier, in bed leggen etc). Ook een heel lief boekje is 'Allemaal de liefste' (over drie beertjes die alledrie de liefste zijn aldus papa en mama)!
als ik het zo lees doe je het prima!... Geen tips verder eigenlijk! Hij zal vast een super trotse broer zijn als zijn zusje er eenmaal is! ok misschien toch een... vrienden van ons hadden toen ze thuis kwamen een klein kado voor hun zoon meegenomen. Dit had de baby zogenaamd voor hem meegenomen...
Mijn dochter had ook een cadeau gekregen van haar broertje. dat versterkte de band gelijk al een beetje. Het zei haar dnek ik dat haar broertje ook ist positiefs bracht ipv alleeen maar de aandachtopeiser. hahaa Mijn dochter si erg jaloers aangelegd, dus we zijn er toen d ebaby er eenmaal wa wel even heel alert op geweest, maar ze kon vanaf dag 1 niet meer zonde rhem.
Het boek 'een baby'tje op komst' van William Sears vind ik ook super, omdat er ook kaders staan voor als ze alles willen weten. En dan staan er handige termen waarin je toch kan uitleggen hoe de baby eruit komt in peutertaal bijvoorbeeld