Er is een nieuw boekje uit 'zindelijk maken is kinderspel' met kennelijk tips voor t zindelijk maken en dat je dus je kind al zindelijk kan maken met 1,5 jaar. Zelf was ik altijd ervan overtuigd dat ze pas zindelijk worden als ze daar zelf aantoe zijn. Maar met de oudste die nu al bijna 3 is en nog steeds niet aangeeft te willen twijfel ik. Misschien moet ik er toch maar meer werk van maken. En als we dan toch bezig zijn de jongste gelijk ook te starten. Die is nu 14 mnd. Dus dan over 4 mnd starten allebei in een keer proberen en niet afzonderlijk van elkaar. Hoe denken jullie hierover?
Ik moet hier eigenlijk een beetje om lachen. vooral omdat je 'een nieuw boekje zegt'. Volgens mijn moeder 'maakte' ze vroeger al kinderen met 1,5 jaar zindelijk. Er waren toen nog geen wegwerpluiers dat scheelt veel. In de loop der jaren is de leeftijd omhoog gegaan. Natuurlijk kun je beginnen wanneer je maar wilt. Maak het leuk en zie gewoon hoe het gaat. als het lukt dan is dat super fijn! Mijn dochter was zindelijk et 2,2 jaar en met 2,4 jaar ook 's nachts. Als je denkt dat jouw kind het aan kan, doen! Maar als het niet goed gaat zou ik even een paar maanden wachten alvorens je het opnieuw probeert.
Onze ouders geven ook regelmatig aan dat ze de problemen van tegenwoordig omtrent het zindelijk maken niet begrijpen. Vroeger waren er geen pampers die kinderen weet ik hoe lang droog hielden. En ook wij zijn dus van de generatie die al vroeg zindelijk waren. Wat ik vooral om me heen heel erg merk is dat ALLES gedaan wordt als de kindjes er aan toe zijn. Ik ben zelf van mening dat ouders vaak "moe" zijn van werken, drukke leven etc. en geen zin hebben om in bepaalde dingen tijd en aandacht te investeren. Mijn mening is dus ook zet je kindje gerust een keer spelenderwijs op het potje zonder er drama's van te maken. Hier hebben we dat met 18 maanden gedaan. We werden door onze omgeving voor gek verklaard. Je raad het mss al maar onze dochter was met 2 jaar (overdag) volledig droog terwijl de rest (3 en 3,5 jaar) nu nog lekker in een luier rondloopt. En de papa's en de mama's het nu toch wel steeds minder leuk beginnent te vinden dat hun kindjes nog niet droog zijn. Dus ga er lekker mee aan de slag zou ik zeggen en kijk hoe het gaat.
met 1,5 jaar gaf mijn zoontje elk poep en plas aan.met tegen 22 maanden oud gaf ik hem een po en zei dat het om in te poepen en plassen is. hij zei meteen 'broek uit mama' dat deed ik, ; 'odee-broek ook uit' dat deed ik ook en met luier om ging hij zitten op de po maar stond meteen weer op en zei ' luier uit uit doen' dat heb ik gedaan toen kwam niks. even later hetzelfde ritueel.maar hij heeft wel geplast in de po; maar eerst, zei hij, mama weggaan .ik moest hem alleen in zijn kamer laten, op de po zittend. tot leeftijd 2 jaar moest hij 12 keer plassen +2 keer poepen per dag(inc de nacht,luier was dus droog) vanaf 2 jaar oud 8 keer per dag plassen, 2 keer poepe. pas nadat hij 2 jaar en 3 maanden oud is plast hij 6 keer per dag. ik bedoel te zeggen, als je zo vroeg begint ben je de hele dag bezig. omdat blaasje heel klein is en het inderdaad een spelltje is. hij heeft 2 maal terug val gehad met doorkomende kiezen(wilde geen luier om maar ongelukjes, van een week) hij kan nu pas zijn broek uit doen om te plassen(hij kan zijn broek wel uit doen vanaf 2 jaar oud), en zijn billen te vegen, omdat hij gewend is dat mama hem helpt doet hij dat niet zo vaak. hij moet dus nog leren zelfstandig wc te gebruiken omdat hij zo vroeg begon. hij is nu bijna 2,5 jaar oud, 8 maanden lang zindelijk. snachts plast hij niet, maar hij heeft de luier wel om, omdat ik niet om 5 uur al op wil staan om hem op wc te zetten. met de luier slaapt hij tot 6:30u. als ik hem om 6:30 u op wc zet is de luier ook droog. ik wilde helemaal niet dat hij zo vroeg zindelijk werd, maar ik moest naar hem luisteren.hij hield ook zijn poep op als hij luier om had en dat was niet goed volgens de HA. het waren vermoeiende maanden omdat hij zo vaak moest plassen. ik hoor van de moeders die met 3 jaar oud beginnen die problemen niet hebben.het kind gaat dan zelf naar wc, doet zelf zijn broek uit en aan en je hoeft niet te vragen of ze naar wc moeten. (en ze moeten maar 5 keer of zo per dag.) IPV alleen aangeven dat hij naar wc moet. zindelijk op jonge leeftijd is dus totaal anders dan aanvoelen dat hij moet, en zelf naar wc gaan, broek uit doen en dan wc doortrekken, billen schoon maken, broek aan, handen wassen etc.
Kan ook per kindje verschillen natuurlijk. Ik heb een vroege vlotte tante die er echt geen spelletje van maakte en heel goed en lang haar urine en ontlasting op kon houden. Heel in het begin deed ze dat omdat ze zelf nog een beetje zoekende was naar hoe lang ze de boel op kon houden. Nu gaat ze al een hele tijd zelf naar toilet. Legt zelf de brilverkleiner op de bril en gaat dan via haar opstapje op toilet zitten. Wij willen zelf haar zelf nog afvegen om kleine veegongelukjes te voorkomen maar liefst deed ze dat ook nog zelf haha
mijn zoontje was dus met 22 maanden oud zindelijk. hij kan al maanden de wc verkleiner met trapje op zetten en er af halen. broek uit doen en aan doen etc. maar hij wil vaak dat mama dat alles vr hem doet.hij kan dus heel lang op mama wachten na het aan geven ipv zelf gaan. men zegt dat het komt omdat hij een jongen is(meisjes willen vaak alles zelf doen!) maar ik ben wel verbaasd hoe goed hij het allemaal doet hoor.terwijl ik dit schrijft(hem negerend)deed hij wel zijn broek omlaag en zit nu op zijn po(zijn waardevolste bezit sinds maanden) positive kanten van vroeg beginnen:je spaart elke week 10tje van luiers! luieruitslag wordt goed bestreden!(we hadden dr vaak last van)
mijn jongen vindt t nog steeds een leuk spel. als we naar een nieuwe plek gaan wil hij daar wel altijd n keer naar de wc terwijl hij niet echt persee hoeft. hij plast ook(dus geen grapje)echt maar n klein beetje. alleen om een andere wc te kunnen zien etc...
Dan is het toch al helemaal geen probleem als hij dat allemaal zelf kan. Ik ben er erg resoluut is als ik merk dat dochterlief mij voor haar karretje spant. Daar trap ik niet in.
ah ik ben zo een softie helaas. en mijn zoontje kan zo lief vragen. ik smelt altijd onder zijn charmes! maar goed, hij kan dat allemaal maar een beetje verwend. zijn baby tijd duurt dus langer hierdoor. aan mij zegt hij:mama ik moet plassen mama en aan zijn piemel zegt hijienel je moet even wachten ik moet nog op po zitten je moet in de po plassen pienel(=piemel)! als ik inderdaad zeg dat hij het zelf moet doen doet hij het wel. deze zomer moet hij ook helemaal zonder luier snachts dus het kan veel leuker worden als hij geen zin in slapen heeft!
Hahahaha dus daar zit het "probleem" Niet dat ik zo'n haaibaai van een moeder ben hoor. Wil ook wel een keer zwichten hoor
lydia is nu al aardig "poep-zindelijk" (bijna 9maanden oud), maar dat is vooral omdat ze heel lastig kan poepen, op het potje gaat het makkelijker. Daniel is nu 2j2m en bijna helemaal zindelijk nu. Oke, hij loopt wel zonder broek, alleen onderbroekje omdat hij zn spijkerbroek nog niet op tijd uit heeft, maar hij gaat nu wel zelf op tijd op het potje zitten. Merk wel dat hij nu minder gaat dan vorige week, toen was het soms 3x in een kwartier maar nu om de paar uur en poept dan ook En 2 nachten zonder luier op bed gelegen omdat hij al maanden sochtends droog is. Heb een vuilniszak om zn matras gedaan zodat die wel droog blijft. Met 17maanden begon hij intresse te krijgen maar omdat ik toen bijna was uitgerekend niet actief mee aan de slag gegaan, wel verkleiner gekocht maar die vind hij niks. Met lydia wil ik over een jaartje beginnen, ook zo rond 18maanden
Stijn was met 22 maanden zindelijk.. Hij wou geen luier meer om dus heb daar aan toegegeven en na 3 weken dweilen en wassen was hij zindelijk! Lisa is nu 2,5 jaar en al een paar maanden zindelijk als ze alleen een onderbroekje aan heeft en sinds een week ook met kleding aan.. Merk dat ik met Lisa minder tijd heb om haar hele dagen zonder luier te laten lopen omdat ik heen en weer naar school moet voor Stijn.. Bij Stijn ging dat allemaal een stuk makkelijker omdat ik geen andere kids had om rekening mee te houden..
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet wel hoe t vroegah ging. Dus idd is 'nieuw' boekje wellicht wat overrated qua term voor iets wat vroeger normaal was haha! Ik vind t wel lastig qua aanpak. De kinderen zitten 3 dagen op het kdv en een ochtend bij mijn schoonmoeder. Ik heb het idee dat bij het kdv ze alleen met je kind naar de wc gaan als hij zelf roept dat ie moet. En daar zit t juist. Hij kan met een rood aangelopen koppie achter het gordijn staan poepen, maar als je dan vraagt ben je aan t poepen dan krijg je nee als antwoord. Totale ontkenning dus. Van m'n schoonmoeder hoef ik oog niets te verwachten. Da's allemaal te ingewikkeld. Ik ben dan ook bang dat t wellicht te verwarrend wordt, want thuis wel op het potje moeten, maar dan bij oma en het kdv mag hij wel lekker in z'n broek piesen. Lastig dus!
Hier vanaf 2,3 zindelijk en ruim 2,5 's nachts. Met 1.5jr ook al begonnen, maar ze ging het ook misbruiken met slapengaan. Dus toen ben ik er tijdelijk mee gestopt. Geen zin in slaapdrama's, dat ging juist net wat beter.. Overigens heeft ze het met 2.3 ook veel misbruikt hoor. Net wat Belize zegt. Ze wilde overal plassen, vooral op lastige plekken (wist precies waar in welke winkels de toiletten waren). En ik ben echt niet meegaand hoor, alleen de eerste tijd toen ik nog niet wist hoe lang ze het kon ophouden. Maar heeft best wel een tijdje voor flink wat gegil in winkels gezorgd. We kwamen desbetreffende winkel binnen en ze begon al te wijzen en 'ik moet plassen!!' Nee, hou maar op tot thuis. wheeeeeee!! (Thuis gaf ik haar de gelegenheid om te plassen, maar dan wilde ze pertinent niet). Ze heeft overigens maar heel kort veel kleine plasjes gedaan en kon het al redelijk snel erg lang ophouden. Dus ik wist dat ze niet hoefde. Overigens geloof ik niet dat het 'misbruiken' van het plaspoep-gebeuren meer voorkomt op jonge leeftijd hoor. In het begin is het gewoon erg interessant, het is peutergedrag en het ene kind heeft er meer 'last' van dan het andere. Maar natuurlijk zijn ze nog langer peuter met bijbehorend gedrag als ze eerder zindelijk zijn !
kdv was zo vervelend!mijn jongen kon wel zeggen dat ie moest maar werd genegeerd omdat ze de luier niet uit wilde doen, want 8-9 keer naar wc brengen zou hen niet lukken.en hij moest wel dus minder vaak plassen!!!na 2 maanden heb ik mijn jongen daar weg genomen en psz geregeld(qua mijn werk kon dat).ik heb een po meegegeven(wc bij kdv was veel te hoog vr hem, en po mocht niet???)en hij mag nu gaan wanneer hij wilt en op eigen po zitten. ipv in een rij moeten wachten met minimaal 1 jaar oudere kinderen op KDV. kun je je voorstellen nog geen 2 jaar oud, zoekt de leidster tussen 16 kinderen om haar te zeggen dat hij moet plassen...
en ze moeten nog 4 kiezen krijgen!al die tandjes poep diarre in po schoon maken bah. ik had 2 po en wc om snel genoeg te kunnen zijn voor die diaarrre dagen.
Naar aanleiding van dit topic vandaag ook begonnen. Onze zoon een cadeautje beloofd als hij op potje plast en geen luier aan hoeft. Daar was hij wel gevoelig voor. Hij is 2,4 jaar. Hij lopt nu gewoon in boxershort en pyjamabroek en zit momenteel voor de tv op het potje ben erg benieuw hoe vaak ik mag dweilen en wassen. Maar ga het echt proberen. Vind het idd wel lastig. Morgen heb ik met vriendin afgesproken en kan hem daar toch niet zonder luier laten lopen. Donderdag gaat hij hele dag naar so en die zijn er al erg opgebrand dus weet niet of ik hem daar zo moet laten. Denk dat ik het eerst de momenten doe dat we thuis zijn. Hoe hebben jullie dit gedaan toen jullie aan het trainen waren?
De eerste 2 weken alleen thuis. Daarna ook buitenshuis als we eventjes weg waren. Toen dat goed ging pas op de psz.
na de eerste dagen tussen de plasjes heb ik hem toch luier om gedaan die dan wel droog bleef. maar na 3 dagen nam hij zijn po mee naar de woon kamer en zat er op en dat uren lang wilde ook eten op po zittend. aan het eind van de dag begon hij uitstapjes maken om speelgoed te pakken. maar goed, mijn zoon wilde zelf zindelijk worden. wilde dus geen luier om, en elke keer als plas kwam ripe hij vrolijk 'heyyy plas!'
Eerste plas is hier een feit en nog niet hieven te dweilen. Hij riep netjes dat hij moest plassen en ging op potje voor de tv zitten. Hij was super trots. Samen plas door de wc gespoeld en maar zwaaien. Haha. Net even naar de winkel geweest en luier was bij thuiskomst nog droog! Dus hup luier weer uit en pyjamabroek weer aan. Heb het potje voor de tv gezet. Als hij dan zegt te mieten plassen, af de tv eventjes aan. Anders blijft hij niet zo lang zitten nis een enorme spring in het veld. Ben toch wel een beetje trots op hem nu!