Mijn oudste zoon gaat binnenkort naar school. We zijn er nog niet over uit naar welke BSO hij gaat. Er zijn 3 opties: - een die in de school zelf zit. Voordeel is dat hij niet van locatie hoeft te wisselen, maar het kan op deze manier ook een sleur worden. - een die ook voorschoolse opvang aanbiedt. Die kunnen wij misschien nodig hebben. Nadeel is de locatie (geen groen in de buurt) en een erg klein buitengedeelte - een nieuw te openen hier om de hoek. Veel sportfaciliteiten, in groot park met speeltuin en eigen vervoer, dus uitstapjes mogelijk. Maar dan moet hij wel van locatie wisselen. Zou het voor een kind een probleem zijn om van locatie A naar B te gaan na schooltijd? Ik weet ook niet wat zijn vriendjes doen. Straatgenootjes zijn dezelfde middagen vrij als hem, dus voor hen hoeft hij niet per se naar dezelfde BSO.
Ik zou eerst informeren of de andere bso's je kindje ook van school halen. Dit is nl niet altijd het geval. Zeker niet als er een bso intern zit. Wij hebben geen voor en naschoolse opvang nodig maar dit bieden ze beiden op school hier. Hebben ze bij jullie alleen naschoolse en geen voorschoolse opvang? Hier maken we alleen gebruik van vakantieopvang maar vind het juist prettig dat ze op een vertrouwde plek zitten met bekende leidsters die ik de tussenschoolse opvang doen.
Bij ons is er 1 BSO die kinderen met de auto ophaalt. 2 andere bso's komen lopend en nemen zo de kinderen mee. Maar inderdaad... Eerst maar eens informeren of ze je kind wel op willen halen BSO waar wij naast wonen gaat ook niet naar de school van onze dochter... Nu gaat ze naar een (achteraf betere en leukere) BSo die op 5-10 minuten lopen van school zit.
O maar dat weet ik al: alle 3 de BSO's vangen ook kinderen van zijn school op. Da's natuurlijk het eerste waar ik naar kijk
Vaak staat op de site van de BSO wel met welke scholen ze werken en anders inderdaad even informeren. Ik zou kiezen voor de BSO die je biedt wat je nodig hebt en waar je het beste gevoel bij hebt. Als je voorschoolse opvang nodig hebt, dan moet de BSO van je keuze dat wel bieden. Als je dat niet per sé nodig hebt of het ook anders kunt regelen, dan zou ik naar andere dingen (als buitenspeelruimte ed) kijken. Wij hebben hier de keuze uit vier BSO's: ze halen allemaal de kinderen van de drie scholen hier in de wijk, alleen bieden ze niet allemaal voorschoolse opvang en brengen ze 's ochtends niet allemaal naar alle schoollocaties. Om die reden zijn we wel een beetje beperkt in de keuze. Onze dochter gaat naar een BSO buiten haar schoollocatie, terwijl er ook twee in haar locatie zitten. Zij en wij vinden het geen probleem dat ze na school ergens anders naar toe moet: dat zou ze ook moeten als ze naar huis ging, toch? En wisselen kan altijd nog, gaat onze dochter nu ook doen, omdat op een andere BSO allemaal klasgenootjes/vriendinnetjes zitten en blijkt dat zij alles veel beter organiseren.
Bedankt Niekekris voor je verhaal. Daar ben ik ook bang voor: dat ik hem naar BSO 3 doe en dat al zijn vriendjes en buurtkinderen naar BSO 1 gaan. Ik wil hem namelijk niet uit een groep halen. Maar als blijkt dat er meerdere naar die locatie gaan, dan lijkt me het probleem kleiner. Praktisch vanuit onze kant gezien lijkt BSO 3 ons makkelijker: we moeten namelijk de jongste ook nog van het kdv halen dat weer op een andere locatie is. Ik dacht er ook al aan om hem 1 dag op BSO 3 te doen en 2 op BSO 3, maar dit kan weer verwarrend voor hem zijn.
Misschien op school navragen waar de meeste kinderen uit de klas naar toe gaan? Ik zou hem niet op twee BSO's doen...dat lijkt me verwarrend, maar vooral ook veel (qua juffen/meesters, kinderen, locaties, regels, enz.) en moeilijk om dan op de BSO waar weinig kinderen van school zitten iets op te bouwen. Dan zou ik nog eerder voor twee dagen BSO 3 gaan. Bij ons heeft voor de keuze van de BSO ook meegespeeld dat onze jongste dochter ook op het kinderdagverblijf zit. De oudste zit nu voor en na school op verschillende BSO's, omdat degene waar ze na school op zit 's ochtends niet naar haar schoollocatie brengt, maar we het 's middag niet redden om haar op te halen bij degene die 's ochtends wel brengt ivm het ophalen van de jongste op het kinderdagverblijf. De BSO waar ze binnenkort naar toe gaat, zit in de buurt van het kinderdagverblijf, maar brengt 's ochtends wel naar de schoollocatie (onze dochter is de eerste die naar die locatie moet van die BSO, maar dat hebben ze dus speciaal voor haar geregeld, super dus!). Dat is niet de reden waarom ze switcht, maar het is natuurlijk wel een groot pluspunt.