Islamitische opvoeding

Discussion in 'Baby en dreumes' started by nourenyasmin, Jan 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

Jan 19, 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Hallo allemaal,

Ik ben zelf 3 jaar geleden bekeerd tot de Islam en heb dus zelf nooit een Islamitische opvoeding meegekregen.
    Ik wil mijn dochter (en in de toekomst misschien nog meerdere kinderen) dit wel heel graag meegeven.
    Nou vroeg ik me af of er meer bekeerlingen op dit forum zijn en hoe jullie dit doen, vanaf welke leeftijd en doen jullie dit bewust?
    of zijn er (van huis uit) Moslims en hoe hebben jullie dit meegekregen van jullie ouders??

groetjes Nour

2. Zanita

Zanita Actief lid

Jan 1, 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben vanuit huis Moslim, ik wil mijn kind(eren) ook een Islamitische opvoeding geven. Mijn ouders hebben mij nooit wat opgelegd, maar vertelden mij wat onze religie inhield (doet ze nu nog hoor haha). Deden ook veel soera's samen (die ze mij leerde). Ook de gebruikelijke woorden bismillah etc. leerde ze ons aan tijdens bv. heet water afgieten in de goot of kraan opendraaien (douche/keuken etc), of voordat je gaat eten.
    zij doen dit nu ook met mijn nichtjes precies op dezelfde manier. Eigenlijk meer dan dat niet volgens mij.

3. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

Jan 19, 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ik kan niet wachten om dr dat allemaal te leren als ik dat zo lees!
    Het lijkt me ook erg leuk om een soort speel/leer middag te organiseren ofzo, net zoiets als je wel eens in de moskee ziet. Helaas wonen wij niet in zo'n grote stad en doen ze hier niet zo heel veel. Heeft iemand hier misschien ervaring mee om dit bijvoorbeeld zelf te organiseren?

4. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

May 10, 2012
    1,681
    0
    0
    Ik ben geen moslim, en geloof eigenlijk niet, maar mijn vriend wel (nederlands hervormd) en omdat ik hem graag wil ondersteunen bij een opvoeding MET geloof, ga ik ons babytje voorlezen uit de bijbel. Misschien hebben jullie bj de Islam ook mooie boeken met prenten om voor te lezen aan de kleintjes? Vast wel... Dan geef je in ieder geval de basis mee op een leuke manier...

5. mamavanpoppetje

mamavanpoppetje Bekend lid

Jun 15, 2012
    528
    1
    18
    Zaanstad
    Ik ben geboren moslim. En ik vertel dingen aan haar. Ze snapt t natuurlijk nog niet maar dan groeit ze wel op met de belangrijkste woorden in iedegeval. Zoals Alhamdulilah bismillah etc. Heb vanaf begin af aan die worden gezegd als ze niest eet boertje laat etc. En herkent ze t e brabbelt ze elke keer iets bij 1 van die dingen. En later kun je idd soerat oplezen voor t slapen gaan etc.

6. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

Jan 19, 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    iemand anders nog leuke verhalen/ervaringen hierover??

7. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,635
    0
    0
    Hier leren we haar idd ook die woorden voordat ze iets gaat doen etc. Voor het slapen gaan soeras lezen en daardoor kent ze er nu al twee uit haar hoofd.
    Verder hebben de de kinder dvd van el risala en dje vind ze ook leuk om te kijken, we vertellen op een kinderlijke manier veel ver het geloof, over Allah en de profeet saw.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb veel boekjes van de kleine moslims. Mijn oudste gaat naar de kleuters op een Islamitische basisschool, mijn middelste naar een Islamitische peuterspeelzaal.

We zeggen inderdaad dua's, eten met rechts, benoem ons geloof in verschillende situaties, leren soera's (doen we gezamelijk iedere avond), islamitische kinderliedjes op de oudhollandse kinderliedjes die ze leren op school, uitleg bij de feestdagen.

Ik ben trouwens zelf ook bekeerd.

9. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

Jan 19, 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Wat leuk om hier nog een bekeerling te ontmoeten umm!
    ik had de boekjes van de kleine moslim ook op internet zien staan, lijken me erg leuk. En wat een geluk dat jullie Islamitische scholen in de buurt hebben!
    En habibaAna, wat is dje??

10. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,635
    0
    0
    Haha een typefout! Bedoelde die vindt ze erg leuk!
    De kleine moslim boekjes hebben zijn ook leuk idd. :)

11. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

May 19, 2012
    809
    7
    18
    Ik ben zelf ook bekeerde NL'se. Ik zou denk ik gewoon inderdaad de leuke vehaaltjes eruit pakken voor het begin. Zoals van de profeet Noach vzmh en de dieren die in de ark gingen etc. En natuurlijk wat de anderen zeiden :).

12. Bilou

Bilou Bekend lid

Oct 29, 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuk om te lezen!

Ben zelf een moslima, en hoop dat ik mijn zoon veel kan meegeven. Nu ben ik er nog niet zo heel veel mee bezig, maar ik denk dat ik ermee zal beginnen zodra hij naar school gaat.

Zo zal ik hem niet laten geloven dat sinterklaas echt bestaat en dat wij dat niet vieren. Maar ik zal wel uitleggen waarom men in Nederland sinterklaas viert en hoe dat zo is gekomen etc. En dat zal ik een beetje met alles doen inshaAllah.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te laten zien, dat moslims hun eigen gebruiken, normen en waarden hebben en niet moslims hun eigen en dat je deze dient te respecteren.

Verder natuurlijk de standaard gebruiken leren en de arabische taal wil ik hem ook leren.

13. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

Jan 19, 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ik wil dat ook graag doen met de feestdagen enzo Bilou. Vind het soms wel lastig, omdat mijn hele familie waarschijnlijk wel zal proberen te bellen om tóch even te feliciteren of te vragen of yasmin mee naar sinterklaas gaat:)

14. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Even een interventie tussendoor van een niet-gelovige ;), maar: willen jullie jullie kindjes dan helemaal niet mee laten doen aan dingen als sint en kerst? Als ze op een islamitische basisschool zitten kan ik me daar wat bij voorstellen, maar het misschien toch wel goed om je te bedenken dat een kindje van 4 of 5 dat naar een NLse basisschool gaat et niet leuk vindt om niet mee te mogen doen. Ik had vroeger een (gereformeerd) jongetje op mijn school, en die mocht niet meedoen met sinterklaas vieren. Dat was echt heel sneu. Als ik je een advies mag geven, maar misschien weet ik er gewoon niks vanaf hoor, dus voel je niet verplicht, maar: laat je kindje wel de NLse feestdagen meevieren, in ieder geval op school. Dan kun je ook de islamitische feestdagen vieren, én je kindje vertellen dat de NLse feestdagen niet islamitisch zijn, maar dat ze bijvoorbeeld om een andere reden leuk zijn om te vieren. Bijvoorbeeld: dat je met sinterklaas een mooi cadeautje mag geven aan een kindje wat je lief vindt. Of dat je met kerst dankbaar bent voor alles wat je hebt in je leven en dat je dat viert. Zo geef je ze geen religieus tintje wat niet bij je overtuiging past, en kun je toch je kindje niet de uitzondering van de groep laten zijn. Maar nogmaals, ik heb er totaal geen verstand van :D.

15. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

Jan 19, 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Hoi Emily,

Leuk dat je mee denkt!!
    Ik ben zelf niet van om ze echt kerst en sinterklaas op school te laten vieren. Maar ik snap wel heel goed wat je bedoelt, want ik vond kerst vroeger ook geweldig. Helemaal vermijden wordt heel lastig, want je kunt moeilijk zeggen dat je kind geen kerststukje mag maken bijvoorbeeld tijdens het knutselen. Maar ik zou ze niet 's avonds naar het kerstfeest laten gaan.
    Wel vind ik dat daar iets tegenover moet staan, dus ik ben wel van plan om haar met bijvoorbeeld het suikerfeest te laten trakteren en een feestje te geven ofzo. Dat zijn namelijk de dagen die voor ons zo leuk en feestelijk zijn, als bij de meeste Nederlanders kerst en sinterklaas zijn.

Share This Page