Wij gaan binnenkort op vakantie en nemen dan alleen maar handbagage mee. Nu wil ik weten wat er bij de douanecontrole allemaal uit de tassen moet en allemaal in zo'n apart bakje moet worden gelegd. Moet je bijvoorbeeld ook je i-pad, fototoestel en e-reader er dan uithalen? En hoe zit het met de opladers? Of mag dat allemaal netjes in de trolley blijven zitten en hoef je alleen maar je vloeistoffen eruit te halen? Moeten er ook sleutels ed uit je handtas? Ben een nitwit wat dit betreft, want ik vlieg niet regelmatig ....
Alle electronica. De vloeistoffen die je wel mee mag moeten in een hersluitbare ziplock tasje, maar mag in je tas blijven. Riem uit je broek, maar mag in de tas. Sleutels en opladers hoefden niet, maar laatste keer had ik 2 portemoneetjes met munten, dus dat moest ook uit mijn rugtas gevist.
Ik laat alles in mijn tas zitten, alles wat in mijn jas/broek zakken zit en mijn riem doe ik in zo'n bakje.
Maar goed, Schiphol was er wel wat strenger in, want op de heenweg in Lissabon hoefde mijn camera, telefoon en Ilana's Storio er niet uit.
Tas met inhoud op de band, riem uit je broek, laptop uit de tas (soms met de klep open), fototoestel kan in de fototas blijven zitten, soms schoenen uit, spullen uit je zakken, toegestane vloeistof in een afsluitbaar zakje Verders instrueert de douane je vanzelf wel ...
Dan hangt het er van af wie je hebt, want ik moest dat wel. Dus ga er van tevoren maar van uit, dan kan het alleen maar meevallen.
De douane doet dat niet he, dat doet de beveiliging. Maar sowieso, de ene keer moet je alles eruit halen omdat t poortje gaat(als je iets op zak hebt) de andere keer word het eruit gehaald als ie door de xray is geweest en soms niet, is geen pijl op te trekken haha
Ipad en vloeistoffen moeten er wel uit. Soms moet je ook je schoenen uitdoen, dus trek geennlastige schoenen aan. Idd ook riem uit je broek en zakken natuurlijk leeg. Hou de bak waar je spullen inzitten wel goed in de gaten, loop pas door als je spullen echt onder de scanner staan. Roept de douanier dat je door mag/moet lopen naar de scanner, geef dan desnoods aan dat je spullen nog niet in de scanner zitten en je er zicht op wilt houden. In veel landen ben je namelijk er zelf verantwoordelijk voor om zicht op je spullen te houden om de kans op diefstal te verkleinen.
Vloeistof idd in zo'n apart doorzichtig zakje. Kijk ook dat je niet te grote verpakkingen meeneemt, als je dat wel doet ben je ze zo kwijt (worden weggegooid). Electronica, batterij uit je laptop. Schoenen ligt eraan wat je aanhebt. Zei iemand bij de beveiliging een keer tegen me. Bepaalde zolen kun je mee sjoemelen zeg maar dus die moeten uit en door de x-ray. De beveiligings mensen zeggen het idd ook als ze iets bepaalds in die bak willen hebben wat je evt draagt en krijg altijd een hoop vragen of ik evt bepaalde dingen bij me heb. Dus geen zorgen, ze zeggen het vanzelf.
Ben benieuwd. De luiertas zit vol met vloeistoffen. Crèmes worden daar ook toe gerekend. Dus daar gaan de Bepanthen/sudocrem, zonnebrandolie, flesje hygiènespul (handen wassen zonder water), neusspray en volgens mij nog wel wat dingen...