Hallo allemaal, Ik lees overal over schema's, ritme enz enz. Ik heb Een baby Van 8 maanden (maand te vroeg geboren dus nu 7 maanden gecorrigeerd en was 1,5 kg bij geboorte en weegt nu 6,2 kg) en heel eerlijk heeft zij niet een ritme terwijl ik nu wel fv geef. Ja ze is zo ongeveer 2 uur en 15 min wakker maar haar tijden verschillen echt elke dag (soms maar 1,5 uur en soms 3 uur) en de hoeveelheid slaapjes ook. Meestal is haar ochtend slaap het langst (regel is dat die thuis is) en meestal doet ze dan nog 2 slaapjes van 45 min. Maar vandaag bijv nog 3 van 45 min (ze is een beetje ziek) hierdoor verschuift haar bedtijd ook en verwacht ik dat ze vanavond rond 20.30 gaat slapen hoewel dat meestal tussen 19.00 en 20.00 is maar kan ook dus 18.30 zijn of 20.30. Ze heeft wel eens een ritme een paar weken gehad maar momenteel maakt ze er echt een potje van ook met eten. Tussendoor is ze super vrolijk, rolt heen en terug, tijgert nog niet maar kan wel bijvoorbeeld zwaaien (daaaaag). Ik snap niet zo goed dat mensen een schema hebben, lijkt me echt onmogelijk omdat ze zo snel veranderen. Wat wil ik met dit topic? Niks eigenlijk maar misschien zijn er nog meer zonder ritme...
Heel normaal hoor, dat geknoei met ritme's. Soms best wel lastig als je rond een bepaalde tijd iets wil doen en je hele schema ligt weer door de war . Over een tijdje zul je zien dat je weer een ritme hebt, totdat je kindje het gewoon gezellig weer gaat omgooien . Ik heb hier al 2 maanden geen ritme. Eigenlijk sinds mijn dochter naar het kinderdagverblijf gaat. Niks aan te doen,ik ga gewoon in haar mee. Is ze moe dan gaat ze slapen maar de etenstijden hou ik wel zoveel mogelijk op vaste tijden.
Hier ook geen ritme. Meestal wordt er uitgeslapen soms is dl midden in de nacht een uurtje wakker als ik net thuis ben. Sommige dagen maak ik haar vroeg wakker om naar de gastouder te gaan. Aangezien het nog een tijd duurt voordat dl naar school moet, kan ik mij er niet druk om maken.
herkenbaar! en net als er een ritme in zit en je die door hebt veranderd het weer. Ik had standaard een paar regeltjes die het net wat makkelijker maakte. Zo kreeg ze geen fles voor 7u s ochtends. En haar middagfles niet later dan 3u. zo had ik een rode draad en keek met de rest van het eten en slapen naar haar behoefte. je kan er voor kiezen om je heel vast aan een schema te houden maat dat ligt aan jezelf. hier werkte het niet, loslaten en kijken maar jaar behoeften heeft hier wel gewerkt
Hier 3 kindjes van 8 maanden oud (7 weken te vroeg) en sinds ze 4 maanden zijn hebben er een vast ritme. Natuurlijk verschuift het soms wel eens een half uurtje en als we van huis zijn slapen ze ook wat korter, maar over het algemeen is het elke dag hetzelfde. Hun laatste fles is altijd tussen 19.30 en 20.00, dit geven ze gewoon zelf aan ookal hebben ze hun avondeten bij wijze van pas om 18.30 gehad. Het is niet zo dat ik zelf een strak ritme aan wil houden, maar het komt gewoon elke dag hetzelfde uit, omdat ze de eerste fles eigenlijk altijd rond dezelfde tijd krijgen en zo blijft het ritme de hele dag hetzelfde..
Een ritme hebben is niet onmogelijk hoor?..zo snel verandert het allemaal niet. Ik maakte hen op een vaste tijd wakker om de dag te beginnen, legde hen op vaste tijden te slapen en ze aten op vaste tijden. Dat veranderde wel eens als er minder lange om minder slaapjes kwamen, maar dan heb ik het echt over maanden.
Dit inderdaad. Mn dochter gaat op redelijk vaste tijden naar bed en uit bed en eet ook vrij regelmatig. Het verschilt echt wel per dag hoeveel ze slaapt maar over t algemeen weet ik wel hoe en wat
Ach, ritme, tja, als jullie je prettig bij voelen hoe het nu gaat is het prima toch? Hier ook geen ritme echt, maar kind begint wel steeds meer zelf aan te geven, moet echt om 20u op bed liggen want anders niet te genieten.
Ja ik voel me er heerlijk bij hoor! En de kleine meid ook want die doet het prima! Ja als ik haar elke dag zou wakker maken dan zou het misschien wel lukken, al vraag ik me dat af...want met eten en slaapjes is het ook elke dag anders. Soms wordt ze echter al voor mijn wekker wakker (meestal rond een uur of 6) ja en ik ga haar toch echt niet eerder wakker maken hahaha een 5 op de klok is natuurlijk geen feest
Hier ook niet echt een ritme bij de kinderen.. Was bij de jongste ook niet te doen met de oudste zijn schooltijden. Het CB wilde het nog proberen, maar kwam er ook niet uit Gelukkig had mijn jongste er helemaal geen last van. Ik "plande" alleen de eetmomenten nog op die leeftijd. Dus rond half 8 ontbijt, rond 10 uur fruit, rond 12 uur lunch, rond 3 uur tussendoortje, rond half 6 avondeten en rond half 8 laatste fles. Maar ook daar zat gerust een half uurtje naast als dat zo uitkwam met slaapjes/schooltijden.. Beide kinderen hebben nooit een strak ritme gehad, maar heb vooral hun behoeftes gevolgd. Dat werkte hier prima..
Hier ook geen ritme hoor. Zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen, of ik zou urenlang huilen, jengelen en mekkeren op de koop toe moeten nemen en dat lijkt me niet echt het doel van een ritme. De ene ochtend is hij 5.00 wakker, de andere ochtend maak ik hem 7.30 wakker omdat ik de oudste kids anders niet op tijd op school heb. Later dan 7.30 begin de dag dus nooit, maar ja...5.00-7.30 is natuurlijk nogal een verschil. En soms blijft hij wakker in de wandelwagen, soms dut hij daarin weg...is het ritme óók weer anders. Soms slaapt hij 2 uur en soms 45 min...etc. En als hij 45 min slaapt kan ik hem niet wakker houden tot een vaste bedtijd...als ik hem dan bijv. 3 uur wakker houd, gaat hij daarna van oververmoeidheid helemáál niet meer slapen. Dus wij doen nog steeds lekker wakker worden - eten - spelen - naar bed. En dat gaat elke dag anders!
Dit ook. Gebruik eetmomenten als soort hoekstenen (daar zit jij nog wat minder in nu) dus de eerste fles, fruitje, lunch, tussendoortje, avondeten, laatste fles Daar tussen zitten twee dutjes. In de ochtend een uurtje en in de middag 1,5 tot 2 uur De dag begint hier om 7 uur en meneer ligt keurig te slapen (oké meestal) om 19:00uur Ik wil gewoon graag de avonden voor mezelf en mijn man. Even bijkomen, ontspannen en zo ben ik overdag ook een leukere mama. Ik ben dus wel erg van het vaste stramien
We volgen hier dochter, voeden op verzoek, op bed wanneer ze vermoeid is , maar blijkbaar heeft ze daar zelf een ritme in gevonden. Ik houd alles bij in de baby app van Avent (want ik vergeet echt alles zoals vorige voeding) en dan kun je maandgemiddelden zien. Je ziet dan dat ze hooguit een uur verschil heeft.
Hier ook een baby gehad icm een schoolgaand kind en juist dan is een ritme makkelijk omdat je toch al aan tijden vastzit. En wat betreft het opstaan en wakker worden....5.30 is hier gewoon midden in de nacht en dan staat er niemand op. Ook de baby niet. Het is een tijd dat je gewoon terug gaat slapen ej dat kun je een kindje aanleren.
Hier krijgen ze om 5.00 ook echt geen fles. Speen erin, soms een paar keer, maar daarna slapen ze nog wel door tot 7.30 minimaal. Verder hoef ik er niet eens moeite voor te doen om een ritme aan te houden, want dat doen ze zelf al. Als mij het moet lukken met 3 baby's, dan moet het met 1 baby toch ook wel lukken?
Hier ook geen ritme, ze krijgt borstvoeding als ze honger heeft en met de bijvoeding is het maar net hoe het uitkomt..
Hoe dan Die tip wil ik graag! (hij accepteert geen speen!) (overigens wij staan om 615 op dus dat maakt het ook wat lastig..) Hier is trouwens verder wel een ritme. Papfles tussen 6-7 weer slapen rond 830/9 fruit rond 10, boterham rond 12.00 en fles rond 1230/13 en dan slapen tot 14.00/14.30 en daarna ergens tussendoortje. om 17.30 avondeten, douchen, om 19.00 fles en tussen 19-20 naar bed (soms valt hij als we smiddags ergens zijn geweest nog in slaap dan is het eerder rond 20 maar als hij gewoon wakker is vanaf 14.00/1430 is dat om 19.15) Maarre hier duurde het wel even voor we dit ritme hadden hoor. Ik wilde al vrij snel in tijden gaan voeden (ging niet want hij dronk dan gewoon niet) en ik wilde hem ook op tijden naar bed. (ging niet dan ging hij of keihard huilen en niet slapen of hij viel in slaap terwijl ik nog aan het rekken was) Ik ben nogal van tijd en ritme en ja je kan het voor een deel bepalen. Maar als je kind gewoon na een uurtje weer wakker wordt of weigert te eten of drinken kun je heel moeilijk doen omdat het ''1200 uur is en je dus moet eten'' of om 13.00 uur een boterham geven. Ik ben in mijn dag ook flexibel en niet elke dag is hetzelfde. Ritme is voor mij ook ''ongeveer'' dezelfde tijden of dezelfde volgorde.
toch heel duidelijk het verschil tussen dag en nacht aangeven...want wat als je kindje nu om 3.00 uitgeslapen en wakker is? Accepteer je dat ook dan als zijnde wakker zijn??
Nee dat niet maar ik ben wel zo een uur bezig om hem weer zonder huilen in slaap te krijgen! Dus nee we staan niet op maar als hij om 5 wakker wordt slaapt ie om 6 weer en dan moeten we opstaan voor werk. Dus ik was meer benieuwd of je een gouden tip had!