Rust en regelmaat...hoe ver gaan jullie hierin?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door An79, 22 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Hallo,

Onze dochter is nu ruim 7 weken en doet het hartstikke goed. Voorwaarde is wel dat we strikte rust en regelmaat aanhouden. Dus wakker worden, fles en daarna bij eerste signalen van moe worden direct naar bed. Ze valt dan zelf in slaap. Enkele keer nog het speentje erin, maar dat is het dan ook. Ze slaapt ook al heerlijk de nacht door. Helemaal top natuurlijk!
    Onze oudste dochter van 9 had dit ook echt nodig, dus het zit er echt ingebakken bij ons.
    Ik heb ook niet veel zin om hiervan af te wijken, want dan slaapt ze slecht en ook het drinken is dan een drama, omdat ze dan te moe is.
    Soms wel lastig, want je bent echt gekluisterd aan huis. Af en en toe ene blokkie om met de wagen oid, maar verder geen spannende dingen.

Ik vraag me af hoeveel moeders dit ook toepassen en hoever jullie hierin gaan. Nemen jullie onrustige baby's soms op de koop toe om toch wat verder de deur uit te kunnen?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik probeer wel altijd de regelmaat te houden, maar ik ga zeker ook wel eens het huis uit. Meestal ga ik direct na een voeding weg en afhankelijk van waar ik heen ga leg ik hem daar te slapen.
    Als ik ga wandelen blijft hij vaak wakker, vindt het veel te leuk om alles mee te maken.
    Merk wel dat hij wat moeilijker in slaap komt als we weg zijn geweest, maar meestal is dat weer over na z'n slaapje.
    Als ik hem uit z'n regelmaat haal, dus niet meer slapen eten spelen slapen, heb ik er wel de hele dag last van. Dan slaapt hij kort, wil veel drinken en blijft onrustig. Dus ik wacht bijna altijd wel tot hij zelf wakker wordt voor we wat gaan doen.

3. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Toen dochter 7 weken was sliep ze nog veel en onregelmatig dus we namen haar wel veel mee.. Ze sliep dan in de draagmand of maxi-cosi of in onze armen.

Sinds ze 6 maanden is slaapt ze boven en doet ze vastere dutjes, wij gaan altijd weg na een dutje. Tenzij we naar familie of vrienden gaan die een bedje hebben staan, dan leggen we haar daar te slapen.
    Of ze nog in de buggy zou slapen heb ik eigenlijk geen gedacht van..

4. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Wij hielden ons ook aan strikte rust en regelmaat. Dat was ook wel nodig, gezien de onrust van mijn kinderen (toen ze nog baby waren)
    Ik heb heeeeeel wat verjaardagen etc overgeslagen. Jammer genoeg werd dit niet door iedereen begrepen.

5. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Ik hield me daar ook wel echt aan. Mijn ouders wonen in een andere provincie en ik bezocht hen eens per week. Dan plande ik de dag ervoor en de dag niets. Toen hij zijn ritme echt goed te pakken had werd ik er wat flexibeler in.

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik vind rust en regelmaat belangrijk maar wil er niet in "doorslaan". In de zin van: een baby weet niet hoe laat het is. Dus ik houd een vaste volgorde aan, maar geen vaste tijden. Hij drinkt en slaapt op zijn verzoek.
    Dat ziet er hier dus vaak zo uit (even de ochtend als voorbeeld).
    - Tussen 6:30 en 7:00 is hij altijd wakker en heeft hij honger, dus krijgt hij de borst.
    - Dan relaxen we nog even in bed, hij kijkt wat om zich heen, ik klets tegen hem. En dan schone luier, kleding aan en naar de woonkamer. Daar gaat hij in de box terwijl ik de tafel dek. Als ik ga eten mag hij in de wipstoel naast de tafel zodat hij erbij is.
    - Na het eten neem ik hem bij me op de bank. Hij drinkt dan nog wat en valt uiteindelijk in slaap.
    - Als hij slaapt leg ik hem in de box. Meestal komt het neer op een slaapje van 9:00 tot 11:00 ongeveer. Soms valt hij wat eerder in slaap, soms slaapt hij wat langer door.
    - Na het slaapje neem ik hem weer bij me en mag hij weer drinken. En dan rond lunchtijd hetzelfde als bij het ontbijt: in de box terwijl ik alles klaarzet en erbij in de wipstoel als ik ga eten.

En zo combineer ik dus rust (hij mag slapen waar en hoe hij het best slaapt, want dat hij goed slaapt en dus goed uitrust vind ik belangrijker dan dat hij zijn bed gebruikt) en regelmaat (alles op dezelfde volgorde elke dag) met voeden en slapen op verzoek.

7. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Bij mijn zoontje waren we er heel strikt in, hij had het nodig. Nu bij onze kleine meid durf ik er nog niet eens aan te denken. Ze huilt hele dagen en we zijn er nog niet achter wat het nou is. Maar zodra het kan gaan we zeker weer aan de slag!

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik ben er ook best strikt in geweest met de eerste, omdat ik het zelf ook prettig vind en ik DENK dat mijn kind het daar het beste op doet.

Maar hoe dat nu met een tweede gecombineerd gaat worden; no idea :) Ik zie het eigenlijk best wel voor me dat ik het nu anders moet gaan doen omdat mijn eigenwijze peuter iets anders in de planning heeft.

Vaak weet je het toch niet van tevoren. Ik zeg wel eens lachend: ik was een perfecte moeder - totdat ik een kind kreeg ;):D

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik vind het persoonlijk wat ver gaan maar als het voor jullie werkt prima toch!
    Ik ben van mening dat een kindje ook moet wennen aan dingen als weggaan, worden ze makkelijk van. Dus ons meisje gaat al vanaf 3-4 weken ( vanaf het moment dat ik weer mobiel was na m'n ks) mee naar mijn paard, de supermarkt, verjaardagen etc. Enige waar ik een vast ritme mee heb zijn de slaapjes in de middag en het slapen S avonds. In de middag slaapt ze tussen 12-15, of dat nou ik dr bed of de kinderwagen is maakt me dan niet uit. S avonds gaat ze rond 20.00 naar bed. Als we S avonds weg zijn krijgt ze na die voeding dr slaapzakje aan en mag ze bij mij in slaap vallen. Leg dr dan slapend in de maxicosi en thuis in dr bedje. De ene keer slaapt ze direct door, de andere keer wil ze nog wat drinken.
    Ze heeft wel dagen dat ze hier moeite mee heeft maar ik vind dat ze eraan moet wennen. Over een paar weken moet ik weer werken en dan zal het ook anders lopen allemaal. Lijkt me juist fijn als ze dan niet zo in een ritme vast gebakken zit

10. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Dat is ook fijn!! Dat was bij ons ook de bedoeling deze keer. Het werkt alleen niet helaas. Heb nog twee grote meiden en het zou het een stuk makkelijker maken. Onze dochter slaapt niet goed in de kinderwagenbak en ook niet op schoot. Raakt daardoor oververmoeid en drinkt dan heel onrustig en halve flessen. Slaapt daardoor slecht en zo komen we in een negatieve spiraal. Dat is nog veel minder fijn dan de RRR. We hebben nu een zeer tevreden en blij meisje en dat is me alles waard

11. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Ik kan me ook voorstellen dat het voor mensen met kinderen die dat totaal niet nodig hebben ook lastig te begrijpen is en dat het allemaal krampachtig overkomt.
    Wij gaan komend weekend een weekendje weg met mensen die hun kinderen overal mee naartoe konden nemen en die snappen daar geen bal van. Dat vind ik best moeilijk. Wil ook niet allen maar in het huisje zitten, dus we gaan het wel zo af en toe proberen, maar ben bang dat het niet gaat werken.

12. Veera

Veera Niet meer actief

Nee ik bleef voornamelijk thuis. Als ik wegging, dan ging ik alleen even de stad in of boodschappen doen. Mijn vriend paste dan op onze dochter
    Ik zie veel moeders lekker door de stad lopen met hun baby in de kinderwagen, dat heb ik nooit goed begrepen want onze baby krijste alleen maar.

13. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Dat deed onze oudste precies zo.

14. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Wij blijven ook niet alleen thuis, als er maar een bedje is. Ze gaat zo even naar opa en oma, omdat ik even moet werken.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dat ritme kan je toch ook buiten de deur hanteren? Zeker met een tweede kind. Wakker, fles, spelen, slapen in de wagen. Dagje shoppen is dan even lastiger maar op visite bij je vriendin of moeder kan wel. Onze jongste sliep gelukkig overal, in de Draagdoek of op de bank, als we hem maar op tijd rust aanboden. En dat is nog zo.

16. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Nee, zelfs een bezoekje bij een vriendin of moeder kan niet zomaar.
    Ik was ook zó jaloers op moeders die dat wel konden doen. Maar geloof me, er zijn babies waarbij dit soort bezoekjes uitlopen op een drama.
    Ik spreek (helaas) uit ervaring. En ik heb er (helaas) ook ervaring mee dat dit door veel mensen niet begrepen wordt.

17. Koon

Koon Niet meer actief

Ons meisje slaapt het beste in haar bedje en dat gaat nog niet heel goed overdag.
    In de mc huilt ze alleen maar en in de wandelwagen is ze stil zolang ik loop. In mijn armen slaapt ze ook niet, behalve als ik in een donkere kamer ga zitten.
    Soms ga ik weg, omdat we niet anders kunnen. Maar als dat uit haar ritme is, is het zeker weten krijsen. En dan ook echt krijsen.
    En ze heeft al zoveel gehuild dat ik dat liever voorkom.
    Je moet kijken naar wat je kindje nodig heeft, niet naar jezelf. De tijd dat het makkelijker gaat komt gauw genoeg weer.
    Mijn zoontje sliep ook nooit in de wagen of op iemands bank of zo.
    Een gemakkelijk kind creëer je niet. Die heb je of die heb je niet.

18. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hier werkt het haast averechts, teveel ritme:p. Zoon is nu 7 weken, met 2 weken al naar de andere kant van het land gereisd en met 6 weken zelfde naar een drukke verjaardag. Hij slaapt heerlijk in de auto en heeft de hele verjaardag bij iedereen op schoot gezeten, helemaal tevreden en blij. Geen vermoeidheidssignaal niks. Terugweg ook heerlijk geslapen en snachts gewoon nog zelfde tijden als normaal.
    In het begin was ik erg onzeker, je leest overal over rust en regelmaat, zelf in slaap laten vallen etc. Met drie weken ben ik dat krampachtig gaan proberen, gevolg een gefrustreerde moeder en een gefrustreerd kind.

Hij heeft nu veel last van krampen, maar ik merk juist hoe meer ik doe hoe minder last hij daarvan heeft, alsof hij afgeleid wordt.
    Overdag houd ik hem lekker bij me in de draagdoek, probeer hem af en toe over te leggen in zn wieg of ik leg hem wakker in zijn bedje. Tot nu toe kronkelt hij dan enorm, weet niet waar hij het zoeken moet dus slapen ho maar.

Ga ik op pad na een voeding dan slaapt hij eigenlijk altijd in de maxi cosi of kinderwagen, waardoor hij aan zijn slaap komt en ik aan mijn dingen toekom.

Vanaf het slaapje van 6 uur tot sochtend 6 slaapt hij wel in zijn bed, kennelijk is de dag voor hem vermoeiend genoeg zich er aan over te geven, want ook daarvoor heeft hij best pijn. Daarin heb ik dan wel een ritme van samen douchen en op bed met zijn beentjes fietsen, dan voeden en naar bed.

Dus elk kind is anders zoals iemand hier boven al zegt en daar moet je naar kijken.

19. LianneE

LianneE Niet meer actief

Om de vraag van ts te beantwoorden.. Ik ging gewoon overal naar toe vooral met de wagen eb daar sliep ze heerlijk in. Ik heb/had een makkelijk kind wat overal slaapt. Nu ze zes maanden is, heeft ze een goed ritme en zorg ik er voor dat ze haar slaapjes kan doen (al dan niet in auto/wagen etc). Savonds gaat ze nu op een vaste tijd naar bed en dat werkt goed voor ons :)

Als je meer bewegingsvrijheid wil kan je het misschien een keer uitproberen om te zien hoe baby reageert?

20. mommy2016

mommy2016 Lid

18 mrt 2016
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier 4 kids van 9.7.5 en 11 maanden

Overdag als ik weg ga dan houd ik geen rekening met slaaptijden slaapje doet die ook wel onderweg

Allleen avonden hij moet tussen half 8 en 8 u naar bed anders heb ik daar de hele nacht last van dat die hele ritme omgooit

Dus avondjes weg doe ik niet voorlopig hij krijgt ook bv dus wilt ook nog wel is paar slokjes in de avond

Deel Deze Pagina