Hallo, Ons zoontje heeft inmiddels een hele grote eczeemplek in z'n knieholte. Andere knieholte begint ook al. Welke werkende zalf smeren jullie op zulke eczeemplekjes? Groetjes, Hanna
Onze zoon heeft veel last van eczeem. Bepanthen werkt hier gewoon het beste. Dit smeren we zowel in zijn knieholten als op zijn wangen.
Gewoon vaseline en ook wel eens bepathen... Vaak genoeg smeren ( vet houden ) met verschillende zalfjes ( vaseline, bepathen, droog huidje van zwitsal en vaseline-lunette ) werkt hier het beste
Probeer wel zoveel mogelijk vette zalf zonder enig parfum te gebruiken. Hier op de eczeempoli hebben ze me Bepanthen en vaseline ageraden (gebruikte ik ook) omdat daar parfum in zat. Probeer iets heel vets te vinden dat Ph neutraal is en geen parfum bevat. Ik smeer met cremes die ik van het ziekenhuis krijg, vaseline-carbomeercreme als onderhoudszalf en Triamcinolon hormooncreme voor de plekjes. Ik gebruik dus creme ipv zalf, mijn zoontje kan niet zo heel goed tegen erg vette zalf, dat sluit zijn huidje te veel af. Maar er is een eczeem topic op het baby forum, als je tips wilt.
Kun je parfumvrije zalven/cremes ook gewoon bij de drogist o.i.d. kopen? Zonder recept, bedoel ik dan? 't Is namelijk (nog) niet zo ernstig dat ik denk dat we er mee naar de dokter moeten voor een zalfje. Ik heb ook niet het idee dat hij er last van heeft. Maar ik zal eens het eczeem topic opzoeken. Misschien dat ik daar nog wat tips lees. Bedankt!
Wat ik nu ineens bedenk. Zou je dan ook gewone kokosolie op die eczeemplekken kunnen smeren? Dat is toch 'puur natuur'-spul? Want dát heb ik hier wel in de keuken staan.
Bepathen is toch ook parfumvrij en ph neutraal? Ik heb zelf geen ervaring met eczeem, maar weet wel dat ze dingen als Sudocreme afraden vanwege de zink die er in zit (droogt uit).
Op lichte eczeemplekken smeerde ik op advies van de HA vaseline/paraffine. Dat is zonder recept te koop bij de apotheek (met recept krijg je het vergoed, maar het kost maar een paar euro per tube). Súpervet, niet geparfumeerd, en goed smeerbaar. Het beste is dan om 's avonds goed in te smeren en dan een legging o.i.d. aan te trekken, en die zelfde legging een paar nachten achter elkaar te gebruiken. Dan houdt die de vettigheid lekker vast. Als het daarmee niet beter gaat, is het toch hydrocortison, maar zeker in de knieholte moet je daar zuinig en voorzichtig mee zijn. Dus liever eerst die vaseline/paraffine gebruiken. Kokosolie zou ik niet doen, maar dat is omdat mijn huid ook heel gevoelig kan reageren op natuurlijke oliën. Bepanthen bevat géén parfums. Maar in mijn ervaring is het toch minder effectief dan vaseline/paraffine.
Ik zag vanmorgen ook dat op onze pot Vaseline ook staat dat het ongeparfumeerd is en 100% natuurlijk. Dus dat moet dan ook wel kunnen, lijkt mij.
Vaseline kan ook, het nadeel is wel dat het de huid 'afsluit' en dus niet zo geschikt is voor langdurig gebruik. Ik zou zeggen: probeer het. Werkt het niet goed genoeg, kun je altijd of bepanthen (meer verzorgend dan vaseline) of vaseline/paraffine (nog vetter en minder afsluitend dan vaseline) proberen. Succes ermee, hopelijk is je kind gauw van die rottige eczeem af.
Die vaseline/parrafine helpt goed vooral als het superdroog is (dus geen natte eczeemplekken) ik gebruik het nog steeds voor mijn zoon.