Wel of geen fopspeen met borstvoeding

Discussion in 'De babyuitzet' started by sonjaw, May 24, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wel of geen fopspeen met borstvoeding

1. wel

2. niet

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. sonjaw

sonjaw Fanatiek lid

Oct 26, 2006
    3,346
    0
    0
    zuid holland
    Ik heb even een vraagje wist niet echt waar ik het moest zetten

Vande week heb ik een intake met de kraamhulp gehad.Zei vertelde mij dat ik dus geen fopspeen mag gaan gebruiken als ik borstvoeding geef dit omdat de baby in de war zou kunnen raken.

Nou ben ik dus gewoon met allebij groot geworden hoe denken jullie hierover?Of wat is jullie ervaring want dat zou dus betekenen dat je baby zonder speen zou moeten slapen.

Groetjes Sonja

2. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, Belgiƫ
    Als m'n kindje een speen zou willen zou ik die ook geven.

Heb Serjenka 6 weken bv gegeven en vaak een speen aangeboden, maar ze wou die gewoon niet. Maar had ze hem wel gewild, mocht ze hem zeker houden.

3. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier niet nodig gelukkig. Maar t word idd afgeraden ivm speen en tepel verwarring. Volgens mij kan t na 6 weekjes geen tja.. 'kwaad'.

4. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    Nou ja ik heb het dus juist helemaal in het begin wel gedaan, mijn borstvoeding schoot echt met een rotvaart inmijn zoons keeltje waardoor hij bijna alleen maar hoefde te slikken, dus die hadnog een enorme zuigbehoefte, hij heeft ook echt geen last gehad van tepel speen verwarring, hij heeft bovendien zelfs in de eerste week al eens gekolfde melk uit een flesje gehad en ook nooit een probleem geweest..

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Quinn zijn zuigreflex was absoluut niet sterk en daarom kwam de kraamverzorgster al vrij snel met een speentje aanzetten.
    Hij heeft trouwens nooit echt krachtig genoeg gedronken om uit mijn tepel te drinken, of het gebrek aan tepels ;)

6. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Ik heb het wel gedaan, maar pas na een paar weken. Ryan was toen goed aan de borst gewend en had overduidelijk veel zuigbehoefte.

7. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    de 2e dag had NIels al een speentje want hij had enorme zuigbehoefte. Nu wil hij geen speen meer, hij tuft hem uit.

8. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ikzelf zou het de eerste weken niet doen... om de bv op gang te krijgen kan je je kindje het beste gewoon zo vaak mogelijk aanleggen. Na een paar weken kan je bij erg sterke zuigbehoefte het evt. aanbieden. Mijn beide kids willen het zelf overigens ook niet. Dat vreemde stuk plastic in de mond terwijl ze weten hoe een tepel voelt...

Mijn kids slapen beide zonder speen.. tis maar net wat ze gewend zijn (en moet er dus ook snachts niet uit omdat ze hun speentje kwijt zijn maar das niet de hoofdreden maar wel makkelijk vind ik als ik hoor van anderen)

9. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    ik ben geen voorstander van een speen, want dat ontwennen is soms zo lastig. En als ik ergens jeuk van krijg zijn het kindjes die kunnen lopen en met een speen rondstappen. Jak.

In ieder geval, wij hebben na 2 weken bv een speen gegeven, maar die was vooral even leuk. Minuten-werk zeg maar. Na een paar weken heb ik 'm maar weggegooid en niet vervangen.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Isabella had al heel snel een speen. Al 15 uur na haar geboorte.

Ze heeft namelijk een enorme zuigbehoefte,

Hier geen verwarring, tepel, speen of fles. Ze zuigt aan alle drie.

En het afleren, ach dat zien we dan wel weer hoor, daar ga ik me nu echt niet druk om maken.

11. Harmless

Harmless Fanatiek lid

Oct 14, 2006
    1,986
    0
    0
    Zuid-Holland
    De eerste weken lijkt het me inderdaad niet de meest ideale oplossing de speen.

BV werkt het beste op vraag en aanbod. Als je kindje bijv. in het matrasje gaat happen of gaat 'smakken' kan dat het eerste signaal zijn dat hij/zij honger heeft. Zo kun je het gejank voor zijn en heb je de meest contente baby. (Uiteraard indien alles vlekkeloos verloopt). Zodra je een speen gaat gebruiken mis je deze signalen en is je eerste signaal huilen. Dan heeft het kind dus al super honger. (Meestal)

Tevens is zuigen best intensief voor kinderen (die hele kleintjes dan). Het kan dus zijn dat door het zuigen op de speen je kind enorm moe wordt in slaap valt en zo een hele voeding mist! (En dus niet voldoende aankomt)

Na 4 a 6 weken is een speen doorgaands geen probleem!

12. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    Tja ik ben het dus niet met Harmless eens, bij ons kreeg mijn zoontje dus na de borstvoeding de speen omdat hij overvol zat maar nog steeds heel veel zuigbehoefte had, ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een speentje in huis te hebben eng ewoon te kijken, niet meteen speen aanbieden, maar als je borstvoeding zo goed gaat dat het kindje niet genoeg kan zuigen naar behoefte vind ik toch echt niet dat je borst zijn speen moet zijn of eeuwig je vinger, bij mijn zoontje heb ik dus juist de eerste paar weken de speen gebruikt en hij heeft keurig elke 3 uur drinken gehad en nooit honger (je kan zelf toch ook rekenen en dergelijke dus je kan zelf wel bedenken wanneer het honger en wanneer het zuigbehoefte is lijkt me..) en na de eerste paar weken had hij dus geen behoefte meer aan de speen..

En ter verduidelijking, ik was dus juist helemaal geen voorstander van de speen, maar ja soms is het dus de uitkomst van de eeuw ;)

13. Harmless

Harmless Fanatiek lid

Oct 14, 2006
    1,986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik geloof best dat er kinderen zijn met een extreme zuigbehoefte en zo'n speen dus al heeeel vroeg nodig hebben. (Voor dat geval hebben wij ze ook al absoluut in huis hoor ;) ) Alleen dit komt gemiddeld minder voor dan dat er gedacht wordt. Het is inderdaad een kwestie van aankijken hoe jou kindje is. (Ik gebruik het woordje 'kan' niet voor niets zo vaak ;) )
    Een tepel speen verwarring komt nu eenmaal makkelijker en vaker voor dan natuurtalentjes die het vanaf dag 1 goed kunnen onderscheiden.
    Ik wilde alleen even duidelijk uiteen zetten waarom het me niet de meest ideale oplossing lijkt. Zodat er inderdaad niet TE gemakkelijk naar gegrepen wordt. Dus precies wat mist aangeeft : niet meteen de speen aanbieden maar eerst ontdekken wat voor kind je hebt!
    Er is geen mens en baby hetzelfde en jij als moeder zult straks echt wel het juiste pad vinden.
    Ook zo'n kraamhulp gaat uit van gemiddelden, vandaar dat ze dat waarschijnlijk gezegd heeft.

14. missyb

missyb Niet meer actief

Het maakt Benthe niet uit of ze een flesje speentje of de tepel krijgt.
    als ze maar eten krijg is het haar wel best.

15. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    volkomen mee eens ;)

16. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    ik sluit me bij het verhaal van mist aan! herken Nick er volledig in. Momenteel spuugt hij hem uit dus de behoefte neemt sterk af, maar als hij niet lekker is, kan hij er wel van tot rust komen. Inmiddels slaapt hij bijna altijd zonder speen en overdag krijgt hij hem so wie so niet meer

17. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Heb ik ook weleens aan gedacht. Maar goed, gaat hier niet op. Isabella is erg lang ( met 3 weken al 57 a 58 cm) en elke week nog 300 gram aangekomen ( 150 is gemiddeld in de week).

Maar idd moet je daar wel op letten.

18. melle

melle Bekend lid

May 31, 2006
    921
    1
    0
    Bij mij liep de borstvoeding vanaf het begin goed en heb Ilya dan ook na 5 dagen de speen aangeboden wanneer hij nog extra zuigbehoefte had. Maar ja voor meneer maakt 't eigenlijk niet uit hoor.... tepel, fles, speen. 't gaat er allemaal in :)

19. janice

janice Actief lid

May 14, 2006
    420
    0
    0
    hier ook na 1 week een speen. De bv liep erg goed. De kraamhulp zei dat het makkelijk kon. De tepel-speen verwarring is met name bij de flessenspeen. Uit de fopspeen komt geen drinken dus geen verwarring.
    Hier geef ik de speen alleen als ze echt getroost moet worden, en daarna gaat ie weer weg.

20. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Wij geven haar gewoon een speentje en ze heeft nu alweer bijna 5 maanden borstvoeding. Geen problemen mee gehad.

Share This Page