Wanneer uit maxi-cosi?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Yuk, 15 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Mijn zoontje is op dit moment 8 maanden. Het is een vrije grote jongen, waardoor hij nu net mijn de bovenkant van zijn hoofd bij de rand van de maxi cosi zit. Dat kan dus nog net. Zijn voetjes komen echter al iets over de rand. Hij is nu ongeveer 80 cm lang en weegt ongeveer 10 kilo.

Ik vind hem eigenlijk nog te jong om over te gaan naar een grotere stoel, zeker omdat hij eigenlijk nog helemaal niet goed kan zitten.

Wat is nu de veiligste optie? De opvolgende autostoel heb ik al staan, dat is voorwaarts vervoeren. Deze kan wel iets gekanteld worden, dus helemaal rechtop zitten hoeft dan niet.

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Zolang hij nog niet met zijn hoofd over de rand zit en niet over de 13kg weegt moeten ze nog in de maxicosi, zeker als hij nog niet goed kan zitten!

Heb je een ouder model maxicosi dan zou je even onderop moeten kijken, die gaan vaak niet tot 13kg.

3. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Ik zal als ik thuis ben eens onderop kijken, bedankt voor de tip.

Zijn hoofdje past dus nog net, hoewel dat volgens mij ook geen kwestie meer is van weken, maar zijn voetjes steken uit, goed tegen de achterbank. Zou dat niet erg zijn bij een botsing?

4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Dat de voeten uitsteken maakt niks uit. Zolang zij hoofd er maar niet bovenuit komt.

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Zodra zijn hoofd boven de rand uitkomt is de maxi-cosi niet meer veilig. Achterwaarts vervoeren blijft dan echter de meest veilige methode, zeker tot 15 maanden. Beentjes maakt niks uit. Mijn dochter van bijna 22 maanden zit in een achterwaartse vervolgstoel en haar benen komen ook tegen de achterbank aan. Toch blijft ze echt nog wel een hele tijd in deze stoel zitten, nog zeker.een jaar.

6. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Onze kleine man paste met 11 maanden nog in de maxi cosi , maar wilde echt naar buiten kijken. Omdat wij een achterwaards stoeltje hadden klaar staan hebben wij hem toen over gedaan.
    Meneer is nu 1,5 jaar en blijft voorloppig nog in het achterwaards stoeltje, wij hebben een besafe stoeltje.
    Ik zou als het mogelijk is hem zo lang mogelijk in de mc houden en anders over stappen naar een goed ! Achterwaards stoeltje

7. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Mijn dochter met 16md uit de maxicosie
    Ze is nu 80cm en rond de 10kg.

8. Koon

Koon Niet meer actief

Helemaal niet erg dat de voetjes uitsteken, de beentjes vouwen ze vanzelf. Kinderen die ook in een vervolgstoel achterwaarts zitten hebben ook weinig beenruimte.

9. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Dan heb je inderdaad best een lang zoontje!
    Jongste dochter wordt zondag 1 en is 77 cm, wel 10,5 kg.
    Denk dat ze nog zo'n 5 cm heeft?

Zo lang mogelijk in de maxi cosi houden maar als het niet meer past met het hoofdje moet je wel over..

10. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Ik ga in ieder geval geen achterwaartse opvolgstoel aanschaffen. Ik heb nog een voorwaartse staan van de eerste en die is er ook groot mee geworden.

Ik vind het gewoon lastig dat hij zo lang is. Als het hoofdje straks uit steekt heb ik geen keuze meer, maar die voetjes zitten me gewoon niet lekker. Ze zitten klem en hij kan zijn beentjes nog niet goed buigen. En als hij het al wel zou kunnen, dan is er in de breedte geen ruimte meer in de maxi-cosi daarvoor. Dan zou hij ze omhoog moeten houden.
    Ik ga het eens proberen zonder schoentjes, misschien kan ik het dan nog even rekken.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Voetjes is niet zo'n probleem meestal, maar als een probleem met buigen is, is dat wel onhandig inderdaad..

Mijn oudste is met precies 9 maand over gegaan. Toen was hij ook 13 kilo, en kwam zijn hoofd er een halve cm bovenuit..
    Wel hem de eerste 2 maanden in de ligstand vervoert, omdat hij nog niet zelf ging zitten..

12. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Bedankt voor je reactie.
    Ik had nog niet gedacht aan de ligstand inderdaad, dat zou hem iets helpen met zitten!
    Ik wil het wel zo lang mogelijk volhouden in de maxi cosi, maar te groot is te groot en hij moet af en toe toch naar de oppas gereden worden.

Ik zit er aan te denken om voor zo lang het duurt een handdoekje onder zijn beentjes te rollen, zodat hij ze wel neer kan leggen, maar ze toch een beetje de hoogte in steken zodat daar wat ruimte komt. Zou dat kwaad kunnen qua houding? Hij ligt dan wel meer opgevouwen denk ik.

13. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Zo lang mogelijk wachten. Als zijn hoofd nog in het stoeltje steunt, kan het nog, dus je zou het best nog 1 of 2 maand kunnen rekken. Hij groeit natuurlijk hard, maar die lengte zit ook in zijn benen, dus hij groeit niet alleen naar boven met z'n hoofd.

Mijn kleine meisjes gingen pas naar de grote stoel met 10 mnd en 15 mnd (resp 73 en 75 cm!)

14. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Siem hebben we met 9 maanden over in een autostoel gedaan. Een voorwaartse.
    Siem kon wel al zelf zitten, maar toch de ligstand regelmatig gebruikt aangezien we wekelijk minimaal 1,5 uur naar het westen rijden... Siem vond mc niet zo fijn en autostoel is een opluchting geweest

15. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Goed dat je probeert om de overstap naar een volgende stoel zo lang mogelijk uit te stellen. Een kind is pas te groot voor de maxi-cosi als de bovenkant van zijn hoofd boven de rugleuning uit komt of als hij meer dan 13 kilo weegt. Dat is in de meeste gevallen met 12-18 maanden. Pas dan is het veilig om over te stappen naar het volgende autostoeltje.

Zolang je zoontje nog in het autostoeltje past (en dan maakt het niet uit als zijn voetjes eruit steken), is de veiligste manier om je kind te vervoeren tegen de rijrichting in. Bij een botsing wordt een kind namelijk in het stoeltje gedrukt en zo wordt de klap opgevangen. Extra belangrijk bij de allerjongsten, omdat hun nek nog niet stevig genoeg is.

Ik zou zeggen: houd in de gaten of zijn hoofd nog niet boven de maxi-cosi uitsteekt. Bij mijn eigen zoontje zat ik precies rond 8-9 maanden met hetzelfde probleem. Het loste zich uiteindelijk vanzelf op, want bij het groeien bleef zijn hoofd op dezelfde hoogte in de maxi-cosi zitten, alleen zijn beentjes werden langer ;)

Deel Deze Pagina