Dag dames, Ik merk dat mijn dreumes van 15 maanden in een overgang zit van 2 naar 1 slaapje. Hij slaapt tegenwoordig van 19.00 tot 8.00/8.30 dat gaat altijd hartstikke goed. Als ik hem dan om om 10.30/11.00 uur op bed leg slaapt hij nog wel 1,5 uur maar dan is de middag tot 19.00 echt te lang voor hem. Middagslaapje lukt dan echt niet meer helaas hij blijft dan wakker liggen en begint na een half uur wel te gillen dat hij eruit wilt. Op de creche red hij het makkelijk vanaf de lunch tot een uur of 3 te slapen, dus zo'n 2,5 uur. Dus ik dacht ik probeer het thuis ook leg hem na de lunch zo rond 12.30 op bed, maar ja hij slaapt dan maar 3 kwartier en word dan heel moe wakker. Doorslapen lukt dan echt niet meer. Ik twijfel nu heel erg wat te doen, toch weer om 11 uur leggen omdat hij dan al aangeeft dat hij moe is en dan slaapt hij in ieder geval wel een uur of anderhalf. Of toch blijven volhouden na de lunch zoals op de creche.
Ik deed het ochtend slaapje steeds wat later. Dus ipv 10.30 om 11 u naar bed. En de week erna om 11.30 Week later om 12 En zo langzaamaan verschoof het naar 1 slaapje op middag. Kost wat tijd maar werkte hier goed.
Ik zou dan even vroeg lunchen, dus 11.30 en daarna naar bed. Even kijken hoe dat gaat. Ik denk dat het gewoon even wennen is.
Hier ook eerst een tijd tijdens de lunch geslapen dus om 11.15 tot 14.15 en dan steeds een stukje opschuiven en dan zat ik na een paar maanden op 12.30 voor de middagslaap. (Die 3 uur is wel lang hoor maar ik heb enorme slapers 12 uur per nacht en dan in de middag nog 3 uur ben benieuwd wanneer de jongste daarmee stopt)
Hier zijn we net van 2 naar 1 gegaan. En hier was het vooral volhouden en wel elke keer dezelfde tijd doen. Hij is er nu weer aan gewend en slaapt gemiddeld 2 uurtjes dan. Het kostte alleen wel even wat moeite. Zeker omdat je zegt dat het op de opvang wel goed gaat.
Wat je kan doen is tijdelijk een tussenritme proberen: 3-3-4. Dus 3 uur na wakker worden naar bed, dan 3 uur na dutje naar bed tot maximaal 17:00 en dan maximaal 4 uur wakker tot bed tijd. Uiteindelijk schuif je de duur van het dutje zo op dat je op 5-5 ritme uit komt. Ik zou persoonlijk proberen zo lang mogelijk 2 slaapjes te houden, omdat de kans bestaat dat de nachten anders drama worden door oververmoeidheid. Ook is het beter voor het baby brein om zo lang mogelijk meerdere slaapjes te doen. Maar als hij echt niet wil, dan is dat natuurlijk oke. Maar ik zou wel een poging wagen!
Dat gaat na een paar dagen beter hoor. Onze dochter sliep ook eerst heel kort maar nu 2 uurtjes achter elkaar in de middag. Even doorzetten denk ik.
Mijn jongste is 16 maanden en het wisselt nog al. Het ligt er een beetje aan hoe laat hij wakker wordt/op moet staan. Als hij rond 07:00 wakker wordt of moet opstaan vanwege opvang slaapt hij vaak 2x op een dag, anders trekt hij het echt niet. Hij slaapt dan van 10:00 tot 11:00/11:30 en ‘s middags van 13:30 tot een uur of 15:30 Hij wordt ook wel eens later wakker, rond een uur of 08:00/08:30 en dan slaapt hij vaak maar 1x. Meestal brengen we hem dan rond 11:00/11:30 naar bed en dan slaapt hij tot een uur of 13.30/14:00 Maar ik merk wel dat hij om 18:00 dan echt kapot is en dus vaak voor half 7 in bed ligt. Slaapt hij twee keer op een dag, dan brengen we hem ook later op bed zo rond 19:30/20:00 Wij bekijken het echt per dag.
Kan je hem niet gewoon om 10.30 In bed leggen en met 45 min/1 uur weer wakker maken. Dan is hij in de middag misschien wat meer moe. Hier verdween het morgenslaapje altijd geleidelijk. Steeds later moe en op den duur was het soms even wakker houden, soms nog wel twee slaapjes. Tot opeens 1 prima ging.