welke buikdrager?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door danielle2911, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danielle2911

danielle2911 Bekend lid

6 dec 2007
    511
    0
    16
    leerkracht basisonderwijs
    Hallo moeders,

Wie heeft er goede ervaringen met buikdragers? En welke is dan aan te raden? Ik weet dat de babybjorn goed is, maar wie heeft er ervaring met andere merken?
    Groetjes,
    Danielle

2. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Bij de oudste hebben we een babybjorn gekocht, bij de jongste een marsupi.
    Marsupi heb ik gekocht vanwege de krampjes etc, en omdat je een baby daarin kan dragen vanaf de geboorte. Hele fijne draagzak maar met 9 maanden was het wel klaar en zat het niet meer zo lekker. Zoontje kon wel heerlijk slapen erin.

Babybjorn vond ik vanaf een maand of 6 beter dragen en het voordeel is dat je je kind naar voren kan laten kijken. Het is geen ergonomische drager en niet geschikt voor lange tijd dragen. Maar wel handig als je snel ergens heen wil en de wandelwagen niet handig is.

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    babybjorn is niet ergonomisch helaas
    stokke,maxicosi,chicco enz ook niet.

een ergonomische drager is fijner voor jou èn voor je kindje :) je kindje word van knie tot knie ondersteunt en de draagzak heeft een zacht rugpand waardoor het ruggetje op zijn natuurlijke manier bolt.
    ipv geforceerd recht gemaakt word

4. Elyn

Elyn Actief lid

3 feb 2013
    103
    0
    16
    NULL
    Overijssel
    De BabyBjorn staat helemaal niet goed aangeschreven. Ook ikzelf heb er één aangeschaft voor mijn zoontje toen hij 2 maand was. Vond hem toen prima dragen, lekker stevig en dicht tegen me aan. Toen hij groter werd vond ik het erg belastend voor mijn rug en had ik echt het idee dat hij in de draagzak hing.
    Ben me toen eens goed in gaan lezen (best naïef achteraf, dat weet ik) en de Baby Bjorn is voor jou als drager niet ergonomisch, en daarnaast klopte mijn gevoel dat het kindje erin lijkt te hangen. Het stuk onder de billetjes is te kort, dus de baby hangt. Het is de bedoeling dat je kindje in een kikkerhouding zit tegen je aan.
    Heb nu een Gold Baby Carreer gekocht, €54,95. Ik mocht het zelfs eerst proberen voor ik er een aanschafte. Het is vergelijkbaar met een ergo baby, google maar eens, maar in aanschaf voordeliger. Ik ben namelijk ook weer niet zo'n fanatieke draagster, dus vond dit een fijne en betaalbare tussenweg. Hij heeft in de nek en op de heup een sluiting, dus draagt daardoor veel fijner, omdat het gewicht verdeeld is. Op de rug kan hij ook gedragen worden, dat draagt zelfs nog lichter. Succes :)

5. Crol

Crol Actief lid

17 aug 2013
    335
    106
    43
    Babybjorn raad ik niet aan ivm de heupjes, de benen hangen teveel naar beneden.
    Zelf heb ik een doek, bykay en ook een tricot slen gehad. Heel fijn voor pasgeborene. Ook heb ik een mei tai alleen is die nog te groot voor mijn kleintje.

Waar je goed op moet letten is dat de knietjes hoger zitten als de billen en dat de doek/zak goed ondersteunt tot aan de knieen.

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik heb de Boba 4g, geweldige drager en kan tegenwoordig door het inzetstuk ook vanaf kleins af aan worden gebruikt. Maar voor grotere baby's is hij helemaal super. En vanaf een maand of 7/8 kan ook op de rug gedragen worden. Heb de eerste vier maanden een tricot draagdoek gehad, maar dat werd op een gegeven moment toch wat onhandig en zwaar. Is ook best warm in de zomer.
    Wij hebben de Babybjorn als kraamcadeau gekregen, maar weinig gebruikt. Af en toe wel eens leuk om naar voren te dragen, gewoon voor de leuk. Maar voor langere stukken is hij niet prettig zowel voor drager als kind niet.

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    op fb heb je een groep "draagpraat" daar staat ook veel informatie

8. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Babybjörn is inderdaad niet ergonomisch en dus geen aanrader (voor jou en je baby). Kijk anders eens op Facebook, daar is een aparte groep genaamd draagpraat. Hier staat veel info op en je kunt er ook een vraag neerzetten.
    Zelf heb ik een draagdoek. Je moet wel even leren hoe je moet knopen, maar ik vind dit fijn en mijn dochter wordt nu zelfs al helemaal vrolijk als ze die doek ziet. En hierbij zijn ook andere vormen van dragen mogelijk. Ook heb ik laatst een mei tai gekocht. Dit is een middenweg tussen een draagzak en een draagdoek. (Google maar! ;))

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik ga geen anti-babybjorn verhaal ophangen. Maar ikzelf zou er nooit voor kiezen nu ik me erin verdiept heb.

Je kunt op het dragen en voeden forum heel veel informatie vinden over verschillende dragers. Het is erg persoonlijk wat iemand fijn vindt. De ene vind een drager met klik-gespen fijn, de ander knoopt het liefst zoveel mogelijk en weer een ander gebruikt een geweven draagdoek.

Ikzelf ben vriendjes met mijn bondolino. Ik heb hem zo om. Kan zl op de buik en op mijn rug dragen. En als hij moe is, is het slaapkapje lekker groot en zo kan ik hem van de wereld afschermen (anders valt ie nooooooit in slaap). Ook vind ik het makkelijk dat ik hem niet hoef te verstellen. Het meeste kun je dus met spannen en knopen. Met een draagdoek kan ik (helaas) niet uit de voeten. Ik vind ze prachtig, maar toch een gedoe. De bondolino vind ik een mooi alternatief.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou gaan voor een manduca!
    Enne... Beter niet op 'draagpraat' kijken, want als je daar over een babybjorn begint wordt je gevierendeeld! (Erg fanatiek daar. Iets wat veel vrouwen wegjaagt ondanks dat niemand daar het verkeerd bedoelt. Erg jammer wel).

11. Jezz

Jezz Actief lid

3 sep 2012
    353
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf wel een regelmatige 'draagster'
    Ikzelf ben ook begonnen met een Babybjorn, maar die vond ik ontzettend oncomfortabel. Voor beiden.
    Toen heel snel een Bykay rekbare doek aangeschaft. Heerlijk om het verschil te merken tussen de BB en een doek. Kindje met het gezicht naar voren dragen is sowieso niet aan te bevelen. Het fijne van een draagdoek/zak is namelijk dat je kindje op deze manier veilig en heel vlak bij papa of mama de wereld kan verkennen. Als het kindje met het gezicht naar voren gericht is, kan het zich niet verstoppen van alle indrukken die het op doet.
    Nu is mijn dochter bijna8 maanden en ruim 9 kilo en heb vorige maand een geweven doek aangeschaft, en de 2e is inmiddels onderweg ;)
    Ook heb ik een Mei Tai in bezit.
    Met de geweven doeken en de Mei Tai kan ik ook rugdragen.
    Hier heb ik wel eerst een workshop voor gevolgd.
    Ik ben zo blij dat ik het dragen ontdekt heb, ik vind het zo makkelijk en gezellig.
    Maar de kinderwagen komt ook nog regelmatig van stal hoor.

IMG_0096.JPG
    Deze foto laat zien wat ze bedoelen met niet ergonomisch en ergonomisch, ik denk dat het voor zichzelf spreekt wat er comfortabeler zit.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    Hier de boba. Heerlijke drager. Ik vind hem alleen fijner voor op de rug dan de buik.

13. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Met gezicht naar voren dragen is toch geen voordeel? Nooit eigenlijk ;)
    Dit is echt zo ontzettend niet goed voor je kindje. Als je kindje mee wil kijken is rugdragen een betere optie.

TS babybjorn is zeker geen goede. Zoals meerdere dames hier al aangeven: kijk anders eens op draagpraat of draagadvies. Daar is veel info te vinden over ergonomisch dragen.

14. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    ikzelf heb ook een babybjorn gebruikt. 3x welgeteld en daarna verkocht. wat een rotding! ik heb een meitai aangeschaft, en ben nu aan het sparen voor een echte draagdoek.
    ik heb geen advies voor een newborn, maar ikzelf heb de ergobaby geprobeerd, maar dochter had al maat 74, en paste al bijna niet meer. daarna de boba geprobeerd, die zat beter maar nog niet naar mn zin. ik denk dat als ik geld genoeg gespaard heb dat er een tula toddler komt!

15. Brisje

Brisje Actief lid

15 jan 2014
    238
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een ergo baby draagzak. Ik ben er zoooooo blij mee! Ukje kon er mer inzetstuk al vanaf zijn geboorte in. K. Is erg groot dus ik draag nu zonder. Kindje wordt ergonomisch gedragen en kan op buik en rug gedragen worden. Als ik een flinke wandeling ga maken bind ik hem op mijn lijf en ik heb niet eens in de gaten dat ik 7,5 kilo mee draag. Doordat die kleine zo natuurlijk tegen mij aan zit en hij er zelf zo van geniet krijg ik altijd kriebels in mijn buik als we wandelen, gewoon van geluk.

Een ergo baby kost wel wat maar hij is het mij dubbel en dwars waard. Gebruiksvriendelijk, gemakkelijk alleen aan en uit te trekken en een lief design (heb de galaxy grey met sterren :D)

16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik heb een Manduca gebruikt en was er heel erg tevreden over. Nu is mijn meisje er te groot voor en gebruiken we een Tula Toddler, een peuterdrager.

Ik sluit me verder aan bij de rest: geen BabyBjorn, Stokke, Chicco of Lodger, en niet met het gezicht naar voren dragen.

17. wens2011

wens2011 Lid

13 feb 2011
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een bondolino! Vanaf de geboorte gebruikt en ik zou nu niet meer zonder kunnen. M'n dochter slaapt er heerlijk in en ik heb m'n handen vrij voor m'n zoontje van 2 of om wat kleine klusjes te doen. Niet heel goedkoop, maar erg makkelijk in gebruik!

18. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    De bondolino! Jammer dat ik er pas bij mijn vierde en laatste kindje achter gekomen ben... Je hoeft niets te verstellen en je hebt hem in een floep en een zucht om.

19. Doo85

Doo85 Lid

14 jul 2013
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook een Bondolino! En een draagdoek, die ik na wat oefenen eigenlijk toch het meeste gebruik :D

Op draagpraat op fb zit ik trouwens ook, maar daar zou ik het woord Babybjorn niet laten vallen, want dan worden een heleboel dames daar helemaal gek, haha! Beetje jammer wel hoe fel ze daar zijn..

20. Minerva

Minerva Niet meer actief

Zoals de dames hier al zeggen: niet voor BabyBjorn gaan, hetzelfde geldt voor Chicco, Maxi Cosi, Kipling, Stokke, etc. Zijn niet ergonomisch voor de baby en meestal ook niet voor de dragende ouder.

Face forward (ff) dragen is inderdaad geen voordeel. Dit zorgt voor een onnatuurlijke holling in de rug van de baby en de baby kan zich niet afsluiten voor alle prikkels (vandaar dat ik ook geen fan ben van buggy's die alleen maar naar voren kunnen).

Kijk eens naar dragers van bijvoorbeeld Tula, Mandunca, Boba, Bondolino, Storchenwiege, etc. Dit zijn goede ergonomische dragers voor zowel moeder als kind. Daarnaast zijn ze vaak goedkoper (Stokke 150 euro (!!) en Boba 80-110 euro) of net zo duur als de onergonomische dragers. Prijs kan dus nooit een issue zijn om voor een onergonomische drager te gaan :)

Diverse dames hebben hier al de Facebookgroep "Draagpraat" genoemd en soms wordt er inderdaad wel eens wat fel gereageerd. Ik merk ook dat er heeeel veel dames zijn die je graag willen helpen met de zoektocht naar een drager die goed bij je past. Ik zou door alle felle tantes heen kijken (bijten :p ) en daar eens een kijkje nemen. Je ziet heel veel verschillende dragers en ervaringen. Als je de smaak te pakken hebt, en je hebt niet echt een groot budget, kun je op de Facebookgroep "Draagdoekenmarkt" kijken. Daar worden heel veel doeken, maar ook draagsystemen te koop aangeboden :)

Succes!

Deel Deze Pagina