Hoi meiden, Ik zal vast niet de enige zijn met zo een soort topic, maar wil het graag kwijt. Mijn zoontje is nu 5 maanden...een vrolijk prachtkereltje die het super goed doet! Alleen ik vind het toch best zwaar allemaal. Ik ben werkelijk 24 uur per dag met 1 vd kids bezig. Heel normaal natuurlijk, maar omdat ik bv geef komt het allemaal op mij aan. Zoontje heeft absoluut nog geen ritme, valt alleen bij mij in slaap..Dus we rommelen wat aan de hele dag. Dochter wil natuurlijk ook aandacht maar wordt continue onderbroken door haar broertje omdat hij tijdens zijn slaapjes overdag, geregeld wakker wordt en weer een paar slokken wilt drinken, hup daar gaat mama weer. Als hij dan weer net in slaap valt komt dochter de kamer weer binnenstormen, vragend waar ik blijf, baby weer wakker... Het komt nog geregeld voor dat ik mijn avondeten, even heel snel tussendoor opeet, of later op de avond pas, omdat ik met de baby bezig ben. Als we ergens anders zijn, moet ik maar weer elke keer boven gaan zitten als ik hem moet voeden en laten slapen. Ben daar zo 3 kwartier mee bezig. Als ik even weg ben, boodschappen, vriendin oid, is hij geheid na 15 min wakker. Mijn man houdt hem dan maar wakker omdat hij mij gewoon wat eigen tijd gunt. Nu zit ik net even met m'n man in de tuin, na 5 minuten, baby wakker omdat hij op zijn buik is gerold, hup gaan we weer...slaapt na 10 min weer, moeders weer in de tuin, weer wakker.. Hij heeft nu ook een periode dat hij meer wil dan dat hij kan. Wil niet meer liggen bijvoorbeeld. Allemaal geen ramp hoor en we komen de dag wel door, maar ik mis af en toe echt tijd voor mezelf. Het is nu bijna 23:00 en ik laat de volgende poging maar om nog even buiten te zitten...ik ga slapen, mama is moe! Sorry voor mijn geklaag, af en toe fijn om het van je af te schrijven! Liefs MamaZE
Heel herkenbaar, en dan heb ik er nog maar eentje. Je weet ws van de eerste dat het een stuk makkelijker wordt als ie eenmaal kan zitten. En waarom niet even een dagje/ paar uurtjes voor jezelf? Eventueel de kolf mee en papa of oppas flesjes afgekolfde melk laten geven. Dan ben je er even uit en kan je je even opladen.
Heel herkenbaar!! Met het verschil dat ik niet nog een kindje heb rondlopen... Desondanks vind ik het ook allemaal erg zwaar... Ik ben vaak de hele dag samen met m'n meisje en vind dat echt niet te onderschatten. Ze vraagt zo veel aandacht... Bovendien wordt ze nog elke nacht een twee a drie keren wakker... Ik voel me dus de hele tijd erg futloos en slap... Het avondeten lukt wel: ik zet ze in haar kinderstoel mee aan tafel en dan kijkt zij hoe we eten. Ze houdt het meestal vol tot mijn bord 3/4 op is (kwartiertje?) en dan wil ze bij me op schoot. Qua ritme ben ik ook geen held, maar ik heb me voorgenomen om hier iets strikter in te worden, dit omdat ik merk dat ze beter slaapt wanneer ze rustig haar drie dutjes kan doen, én omdat we met de groentjes zijn gestart... Ik kan er dus niet meer onderuit... Geen tips voor je, alleen respect en medeleven!
Heb jij evt een draagdoek of ergonomische draagzak? Ideaal als je t mij vraagt! Heb je ook nog eens je handen vrij en hoef je niet de hele tijd met hem te gaan liggen. Er zijn ook dragers waarmee je prima lopend kunt voeden. Google maar eens! Sterkte!
Herkenbaar! Hier werd het beter toen mijn zoontje meer ritme begon te krijgen en makkelijker sliep. Tot / voor die tijd vond ik het echt afzien Nu we die heftige tijd hebben gehad (en er enorm veel van hebben geleerd), vinden we deze tijd echt dubbel zo leuk! Ik kan je helaas niet heel veel meer bieden dan herkenning, de verzekering dat het vanzelf wel weer beter wordt en een *schouderklopje*
Bedankt voor jullie reacties Ik kijk uit naar het moment dat hij kan zitten! Ik heb inderdaad een draagdoek, maar die is nu veel te warm (tricot slen) en daarbij ook, hij vind het niet altijd even leuk meer om erin te zitten. Hij ziet dan te weinig Ik ga denk ik nog voor een ringsling kijken. Wie weet is dat iets..ik hoop daar ook discreet bv in te kunt geven. Kan ik ook eens op pad
'T Klinkt idd best heftig. Vervelend dat hij zo vaak wakker wordt. Geef je al bijvoeding? Ik zelf heb heel weinig ervaring met borstvoeding (3 weken) maar de mensen in mijn omgeving met Bv. geven eens per 3 a 4uur en klaar. Op soms een regeldagje na. Zou hij geen honger kunnen hebben en daardoor zo vaak een paar slokjes willen of geregeld wakker worden? Sterkte.
Je zou ook kunnen kolven en de voedingen met de fles geven.. die van mij drinkt dan meer en is langer verzadigd dan dat ze aan mijn borst drinkt wat nooit relaxed verloopt omdat ze dan altijd onrustig is..
Herkenbaar. Maar een troost: de lastigste periode heb je nu gehad. Bij mijn dochter scheelde het enorm toen ze rechtop kon zitten en helemaal toen ze daarna kon kruipen, ineens kon ze zelf spelen en had ze mij niet meer constant nodig! En ook de bv ging na het eerste half jaar zoveel makkelijker. Dl was eerst ook een langzame drinker, maar na dat half jaar werd ze ineens super efficiënt (waardoor ik natuurlijk weer bezorgd was of ze wel genoeg dronk ). Misschien is het een goed idee om een avondje uit met je man te plannen? Lekker even samen iets leuks doen.
Ooit gedacht aan flesvoeding? Voor je er zelf aan onder door gaat? Om de 3,4 uur. Langer verzadigd waarschijnlijk, dus langer slapen (hopelijk). Meer regelmaat en ritme na een tijdje. Papa zorgt voor de kleine en jij lekker met je dochter op stap. Ik wil niet zeggen dat je moet stoppen met bv, eigen keus natuurlijk, maar ik voelde me zoveel beter! Beter meer vrijheid, waardoor ik vrolijker en uitgeruster was.
Ik zou er meer structuur in brengen en niet je leven volledig in teken van de baby zetten. Een paar slokken drinken etc zou ik echt gaan afbouwen op deze leeftijd.
Ik heb heel veel gehad aan het boek: Baby in een droomritme, dat is geschreven door Stephanie Lampe. Staan heel veel goede tips in.
Ik zou proberen om je kindje te leren zelfstandig in slaap te laten vallen en daarnaast een ritme in gaan bouwen. Dat zou al enorm schelen. Hij is nu 5 maanden, dat moet toch mogelijk zijn... Ik heb ook veel gehad destijds aan het boek van Stephanie Lampe.
Bedankt voor alle tips meiden, Ik heb niet zoveel tijd om te reageren nu. Ik reageer vanavond nog even!
Ik ging er met 2 kids ook aan onderdoor, na 8 weken borstvoeding ben ik daarom gestopt. Wat een verademing! Kind werd er ook nog eens veel rustiger van. Ik vond het gewoon sneu worden voor mn oudste...
Dacht ik ook gelijk aan. Bij mij was het op een gegeven moment de keus tussen steeds borstontsteking en stress maar borstvoeding geven of afbouwen en een flesje geven. Ik heb het laatste gedaan en ik ben een veel relaxtere mama geworden. Baal wel dat ze niet langer borstvoeding heeft gehad maar troost me dat ze in ieder geval de eerste gezondste melk gehad heeft. Als jij er ook veel relaxter van zou worden en misschien meer ritme zou krijgen, is het misschien ook beter voor jullie.
Dit was ook het eerste waar ik aan dacht idd, ik durfde het alleen niet zo goed te zeggen, toch een gevoelig onderwerp.
Ik moet trouwens zeggen dat wij hier met 2,5 maand wel een redelijk vast ritme hebben. De begintijd wisselt, dat is afhankelijk van de tijd van de eerste voeding, maar ik zorg dat hij iig om 18.00 voeding krijgt. Dan 19.00 naar bed en om 22.00 wekken voor de laatste voeding. Het scheelt zo ontzettend veel als je de avond weer voor jezelf hebt, dat vond ik tenminste. Met 6 weken ging onze vent 's avonds slapen. Echt een verademing Maar misschien is dat idd inherent aan de fv, wat Arian ook zegt, dat verzadigt natuurlijk langer. Daarnaast hebben wij gewoon een heel rustig mannetje, die in zijn eigen bed in slaap valt. Maar dat is echt geen verdienste van mij, dat is gewoon zijn karakter.
Ritme! Dat is echt het code woord voor jou. Zou het niet kunnen zijn dat je in een vicieuze cirkel zit? Ik lees namelijk dat je kindje kort drinkt en weinig slaapt. Ik heb dit laatst ook gehad en toen kwam de lactatiekundige hier mee. Ik moest proberen om mijn zoontje langer te laten slapen, zodat hij ook meer honger heeft als hij wakker wordt. Ik ben hem toen gaan dragen in de doek, waar hij zo een tuk van 2 uur in kan doen. Daarna dronk hij veel meer! Dit was hierna niet meteen opgelost, maar nu zo'n 2 weken verder slaapt hij langer en drinkt hij langer. Nu snap ik dat bovenstaande misschien wat onhandig is bij een kindje van 5 maanden, maar het is misschien wel het investeren waard. Idee: Breng je oudste kindje een paar dagen te logeren bij iemand. Je hebt dan even een paar dagen de tijd om een nieuw ritme op te bouwen. Je begint dan met een voeding, daarna knuffelen en wat spelen en na uiterlijk 1 a 1,5 uur nadat je hebt gevoed, breng je je zoon naar bed. Je blijft dan bij hem in de buurt en bij de eerste kik geef je hem jouw pink (of iets anders) om aan te sabbelen/zuigen. Hierdoor valt hij weer in slaap. Probeer hem dan zo lang mogelijk te laten slapen en minstens 15 min langer dan wat hij normaal doet. Het volgende slaapje probeer je hetzelfde aantal minuten slaap te creëren voor je zoontje en het slaapje daarna probeer je daar weer 5 of 10 min (of meer als dat lukt) bij te plakken. Na het slapen altijd direct voeden en je routine van voeden, knuffelen, spelen, slapen hervatten. Wat ook helpt is hem wakker maken/houden tijdens het drinken. Bv met een nat doekje. Hij zal dan ook meer drinken. Misschien niet meteen heel veel meer, maar langzaam aan wel. Hij is nu zo gewend aan 'tapas', hij moet leren ontbijten, lunchen, dineren. Heel veel succes!
Herkenbaar! Ik heb onze dochter 3 maanden bv gegeven, toen was ik er zo zat van! Ik kolfde al vrij snel alles af, fles drinken was al een verademing. maar wat een tijd gaat er in kolven zitten zeg! Ik deed het voor haar, maar was blij toen we overstapten op kunstvoeding, opeens werd het allemaal een stuk relaxter, op alle vlakken! En over de rest; wij hebben een dochter van bijna 1 jaar, en ook ik vind het nu nog weleens zwaar. Ben thuisblijfmama, maar 24/7 "opgescheept" zitten met een zeer pinnige en drukke dochter is soms echt zo zwaar. Ik voel me aan het einde vd dag een leeggezogen batterij, terwijl mevrouw tot aan bedtijd net een duracellkonijn is. gelukkig slaapt ze goed, smiddags en snachts, en die uurtjes pik ik dan even in om bij te komen