Technisch lezen, avi niveau, dmt. Hoe zat het ook alweer?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 17 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.196
    4.364
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochter heeft voor DMT technisch lezen een E score. Voor spelling een D. Een probleem.
    Maar voor technisch lezen een ‘voldoende’ en ze zit op avi-niveau M4. Ze zit ook in groep 4, dus dat lijkt dan weer prima.

    Het lijkt zo tegenstrijdig. Of niet?
    Is ‘DMT technisch lezen’ niet hetzelfde als ‘technisch lezen’ ???
    Hoe worden de verschillende dingen getest?
    Ik weet alleen van DMT dat het met een lijst met vaste woordjes is, op tijd en correct lezen.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    De D en E scores die je noemt zijn voor cito's. De voldoende en de avi score is wat ze in de klas door de maanden heen scoort. Daar kan een ontzettend verschil in zitten. Wellicht ligt de cito manier haar niet zo? Technisch lezen in de klas wordt door boekjes lezen getest. De DMT is zoveel mogelijk woordjes in 3 minuten.

    Hier heeft dochter bv voor de begrijpend lezen cito een E, maar een 7,5 op haar rapport;)
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.196
    4.364
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ah ok. Dan snap ik het wat beter. Waar het precies in zit weet ik niet. Er is wel een vermoeding dyslexie. Maar ze kan veel compenseren, dus wellicht scoort ze in de klas dan beter? Verder wel gevoelig voor (tijds)druk, dat kan misschien ook meespelen? Ik vind het lastig plaats te bepalen, want de school neemt de Cito-scores heel zwaar, terwijl ik dat dan niet snap als ik die andere beoordelingen zie. Ook vind ik haar thuis eigenlijk best prima lezen (spelling niet).
    Ze willen haar nu in groep 4 Bouw! laten doen (ander topic), maar iets in mij protesteert. Dit voelt voor mij niet als de juiste weg voor haar.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dyslexie kan een reden zijn. Zeker als ze met de cito's. Als er van school uit een vermoeden van dyslexie is dan kan het zijn dat ze er met de methodetoetsen rekening mee houden en ze dus daar beter op scoort. Hoe zijn de citoscores in groep 3 geweest? Om als school een dyslexie onderzoek te mogen starten moet ze 3x een E/5 score halen op de cito.
     
  5. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    849
    365
    63
    Bij kinderen met (vermoeden van) dyslexie zie je dat wel vaker. AVI is tekstlezen, daarbij kan een kind tekstbegrip inzetten (context gebruiken) om te lezen. DMT is puur woordjes lezen. Je hebt daarbij geen steun aan de context. Hierbij zie je vaak dat kinderen met dyslexie echt onderuit gaan omdat zij veel meer tijd nodig hebben om de woorden te lezen, zij hebben bepaalde klankgroepen/letterclusters niet geautomatiseerd en moeten elk woord weer opnieuw lezen.

    Dus met het vermoeden van dyslexie bij je dochter vind ik het wel logisch verschil in score. Bij spelling is het ook zo dat kinderen met de methodetoetsen soms nog prima voldoende scoren, maar bij de Cito wordt verwacht dat kinderen regels toepassen die al langer geleden behandeld zijn en ook regels door elkaar. Dan vallen ze daarbij vaak uit. En ik weet even niet hoe de Cito spelling M4 is, maar je hebt ook een Cito waarbij kinderen moeten aangeven welke spelling goed is (en dus niet zelf woorden op moeten schrijven), dat is natuurlijk een dramatoets voor mogelijk dyslectische leerlingen. Een dictee zegt dan meer.

    O ja, en als ik dit zie zou ik echt geen Bouw adviseren! Veel beter gewoon teksten/boekjes lezen op de Ralfi of Connect Vloeiend manier. Bouw is met deze score op de AVI echt niet de beste methode.
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.196
    4.364
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat je schrijft herken ik enorm. Ik verdenk haar er idd van dat de woorden ‘herkent’ en niet leest. Zo kan ze vloeiend een woord als ‘circusartiest’ lezen en struikelen over het woord ‘kom’.
    Ook raadt ze soms hoe een zin afloopt. Of ze start een zin in enkelvoud (terwijl hij in meervoud staat) en houdt dit rustig de hele zin vol, zonder in de gaten te hebben dat het niet klopt.

    In groep 3 heeft ze voor DMT 2x een D gescoord. Voor spelling een B en een A. Dit laatste komt volgens school omdat ze in groep 3 de woorden nog kunnen hakken en plakken (per letter spellen), waardoor ze nog niet door de mand vallen. Die uitleg kan ik wel volgen.
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.521
    2.405
    113
    Het is ook wel kenmerkend voor dyslexie dat kleine woordjes, als, dan, niet, de enz. overgeslagen worden.
    Mijn dochter had en heeft ook meer moeite met kleine woorden.
    Over straat kan ze enorm struikelen, terwijl bijvoorbeeld machtsverheffen heel vlot gaat.
    Heel veel losse woordjes lezen is dan echt goed en ook onzinwoorden oefenen. Die zijn extra moeilijk voor dyslectici.
    Technisch of avi lezen is echt anders, ze kunnen zoals gezegd veel hebben aan de context.
    Hier leest dochter inmiddels E6 (hoort eigenlijk in groep 7 te zitten), dus dat is helemaal niet slecht en zeker niet als je dyslectisch bent.
    De uitslagen van je dochter passen dus wel degelijk binnen een dyslectisch profiel.

    Het kan overigens ook zo zijn dat je dochter netjes, maar te traag leest.
    Ik zou dus ook aan de leerkracht vragen of ze het niet haalt om de tijd of het aantal fouten. Of misschien beide.
     
  8. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Mijn dochter (ook groep 4)heeft dat ook. Avi leest ze m4/e4 terwijl ze met DMT op een V- zit.
    Spelling en begrijpend lezen blijft ze op het gemiddelde hangen.
    Juffen trekken haar intelligentie in twijfel. Maar ik heb een hoop vragen of er op leesgebied iets mis is. Denk aan dyslexie of hiaten. (ze heeft gecompact leesonderwijs gekregen in een voltijd hb groep)
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.196
    4.364
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #9 merah, 18 feb 2020
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020
    Waarom trekken de leerkrachten haar intelligentie in twijfel? Toch niet alleen hierdoor? Dat zou ik kortzichtig vinden.
    Hier ook een erg slim kind). Dit trekken ze niet in twijfel, maar toch snappen ze niet dat een programma als Bouw! in groep 4 misschien niet helemaal recht doet aan het kind.
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.521
    2.405
    113
    Ik snap het idee van Bouw! wel. Het is een interventie programma wat de leerkrachten niet veel extra tijd kost. Ze bieden woordpakketten aan die zorgen dat het kind weer van voren af aan de opbouw van woorden leert.
    Je moet, om in aanmerking te komen voor een onderzoek, aantoonbaar geoefend hebben. Als blijkt dat je dochter na het doorlopen van Bouw! nog steeds E'tjes haalt bij DMT, dan kan ze onderzocht worden.
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.196
    4.364
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Snap ik. Maar er zijn méér goedgekeurde interventie programma’s, dus qua leeftijd en soort kind beter passen (heb ik inmiddels begrepen). Bouw is echt veel te makkelijk voor haar (ze heeft het vorig jaar ook een poos gedaan en kon de rijtjes uit haar hoofd nog voor ze op het scherm verschenen). En vergoeding voor onderzoek gaat hem toch niet worden aangezien ze ook de diagnose ass heeft.
     
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.521
    2.405
    113
    Je zou ook taalextra van squla eens kunnen proberen. Die is ontwikkeld in samenwerking met een dyslexiezorgaanbieder.
    Wij hebben dat even gedaan toen het programma nog in de try-out zat. Dat werkt ook best mooi, is adaptief en de kinderen kunnen fysiek stickers plakken als ze weer een stapje verder zijn.
     
  13. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ja omdat haar prestaties niet overeen komen met het gemeten IQ. Ook zeggen ze geen analytische vermogens bij haar te zien.
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.521
    2.405
    113
    Bizar dat ze dat in twijfel trekken. Alsof je zo'n hoge score zomaar haalt.
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.196
    4.364
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind het ook een zeer gewaagde uitspraak voor een leerkracht. Hoeven ze bij mij niet mee aan te komen.
     
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik heb een proefabonnement op taalblobs voor haar genomen. Dat is wel een heel leuk programma. Ze heeft elke dag een aantal taakjes waaronder woordjes flitsen en spellingopdrachten. Het is adaptief en je hebt er een uitgebreide foutenanalyse bij. Twee weken geleden zat ze na de instaptoets op 1 maand achterstand en nu al op 3 maanden voorsprong.
    Taalextra hebben we ook een keer geprobeerd maar dat vond ik toen tegenvallen
     
    merah vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina