Wij gaan binnenkort op wintersport en over maand wordt dochter 4. Hebben jullie ervaring met skiles? Het is of les van 2tm4 jr of 4 tm 6 jr. Het gaat overigens om 2 uur per dag
Deze week heeft onze 3 jarige zoon voor het eerst op de ski's gestaan en dat was geen succes, maar denk dat het heel erg aan je kind ligt. Zoontje vond de drukte niks, is erg verlegen bij onbekenden en vond de ski uitrusting erg zwaar. Na ruim een half uur hebben we het voor gezien gehouden. Volgend jaar nieuwe poging. Ik denk dat 2 uur trouwens prima is. Ze doen hier 2 of 5 uur (incl. 1 uur lunch, maar dat vind ik best heel lang voor die kleintjes). Ik zou zelf kiezen voor de jongste groep, omdat ik denk dat het verschil met een 6 jarige best heel groot is. En de skilesjes vooral leuk moeten zijn. Veel plezier!
Mijn dochter was de eerste keer 3 jaar en 2 uur les per dag was voor haar prima! Ze vond het geweldig. Mijn zoon was vorig jaar 5.5 jaar en zat in een lesgroepje van 4 t/m 6 jaar. Je zag een behoorlijk verschil tussen de kindjes van 4 jaar en de oudere kinderen. De jongste konden minder goed mee komen, vonden het enger en zwaarder. Als ik jou was zou ik dus voor het jongste groepje gaan. Veel plezier alvast!
k zou ook voor de jongsten kiezen, als t heel goed gaat stroomt ze waarschijnlijk wel door naar een volgende groep
Wij zijn net terug van wintersport, maar ter plekke besloten om dochter van 4 niet op skiles te doen. Wat een drama! Groepen van 12-16 peuters en kleuters met één skileraar die pedagogisch niet bepaald vaardig was (en vooral erg jong waren). Ik zag heel veel huilende kinderen, kinderen die om papa en mama riepen en kinderen die uit de lift vielen en niet geholpen werden. Ik heb zelfs tweemaal een skileraar op de piste gezien die een kind kwijt waren . Ik vond het vreselijk. Dochter had thuis al les gehad op de rolbaan, dus ik heb vooral veel met haar geoefend. Volgend jaar krijgt ze privéles of les in een hele kleine groep. Het zal vast verschillen per gebied, maar dit had ik niet verwacht. Dochter van 6 had trouwens ook les gehad op de rolbaan en het verschil met haar 4-jarige zusje was wel heel erg groot. Ik zou ze niet snel samen stoppen in één groep. Dochter van 4 zat de eerste vier dagen enkel op de kinder- en oefenpiste. Dochter van 6 kon de eerste dag al gecontroleerd een blauwe piste nemen en aan het einde van de week een rode.
Mijn dochter was 4,5 toen we gingen skiën, daarvoor waren we al een paar keer in De Uithof wezen skiën. Ik heb haar voor 5 dagen in het 'babyweidetje' opgegeven. Maar na dag één vroeg de juf al of ze een skipas had, want ze mocht de volgende dag mee de berg op. Na 5 dagen kan ze gewoon al skiën!!! Ik wist niet wat ik zag, toen wij de zesde dag zelf gingen, skiede ze zo weg met mooie bochtjes en goed remmen. Ze probeerde mij ook al na te doen en met de skies naast elkaar te skiën ipv in de ploeg. Wij waren in Frankrijk, klein gebied met 12 peuters en kleuters en twee juffen. (Zwarte hesjes, dus de allerkleinsten) Aan het eind van de lessen heeft ze een Garilou(wolfjesspeldje) gehaald, haar startkwalificatie voor volgend jaar. In haar klasje zater 3/4/5 jarigen. Ik denk wel dat je haar goed moet voorbereiden op een dag, goed vertellen wat haar te wachten staat en haar heeeeeel goed duidelijk maken op de juf te letten en die altijd te volgen (Volgend jaar krijgt mijn dochter een gps horloge om trouwens )
Twee juffen vind ik echt een stuk beter. Hier was maar één juf op een grote groep kinderen. Juf ging een keer met vier kinderen naar de wc en toen ze terug kwam was er een kind verdwenen. Ze liep toen in paniek over de piste te schreeuwen, terwijl de rest van de kinderen stond te huilen. Onverantwoord! Met twee juffen heb je dit probleem niet.
Wij zijn net terug uit Zwitserland en onze jongste van net 4 jaar heeft de hele week les gehad, 2 uur per dag. Eerste dag was geen succes. Lag veel ad juf. Die was gewoon niet goed met kinderen. Het groepje bestond uit 6 kleuters. Vanaf dag 2 een andere juf en het ging super. Laatste dag skiede ze de blauwe piste gecontroleerd af. Dochter van 6 Jaar ging op dag 1 al een lange pittige blauwe af en ging op dag 3 van donkerrode pistes en heeft ontzettend veel geleerd qua techniek. Laatste dag zelfs een zwarte afdaling gedaan. Ik vooral vond het doodeng, zij vond het geweldig! 😆
Dochter heeft met 3 en 4 jaar in Frankrijk op les gezeten, maar nooit dit soort taferelen gezien. Nu met 5 jaar echt op de piste skien in Oostenrijk, max voor alle groepen was 10 kindjes, en dat waren echt kindjes die al konden remmen en bochtjes maken... Leraren zeer attent en alles onder controle. Waar ben jij geweest? Daar wil ik nooit heen....
Oostenrijk, de wildkogel. Leuk gebied voor kinderen en beginners om te skiën, maar ik zou daar nooit les nemen of enkel in een rustige periode gaan lessen. Afgelopen week was het gekkenhuis daar. Volgens jaar laat ik ze eerst weer lessen op de rolbaan in Nederland en dan kijk ik wel of ik ze ter plekke nog laat lessen. Waar gaan jullie heen? Ik been wel benieuwd wat aanraders zijn voor volgend jaar.
Waar wij waren was het 3 tot 5. We hebben halve dagen gedaan, dat was echt genoeg voor hem. En nu komt met hij prima mee een blauwe piste af.
In mijn ervaring hangt het van het kind af: -gemakkelijk in omgang of vooral verlegen? -aandachtsspanne goed? -vindt hij/zij oefenen in de sneeuw leuk? En/of latten aan benen? -is hij/zij fysiek handig in evenwicht en leren? Mijn zoon van 4 vindt sneeuw briljant, maar heeft de aandachtsspanne van een hyperactieve pier. Fysiek was en is hij erg goed, maar hij was vooral bezig met sneeuw eten, gooien, tegen de palen van de finish aan skiën omdat het fysiek wel simpel was, maar hij keek niet voor zich want hij was skiënd aan het sneeuw rapen en eten.. En als de video van papa en mama aanging: dan kon hij de finish prima vinden. In ieder geval voor het diploma. Hoe vaak ik in accent die week gefrustreerd heb gehoord: xxxx MOET LUISTEREN!!!! ... Ontelbaar
Hier is mijn dochter met haar 4de verjaardag op skiles gegaan in NL op een indoorbaan. Daar heeft zij 10 lessen gehad met 4-6 kindjes per uur. Wij zijn naar een klein gebied geweest Chatel. Wij wilde haar op les doen, maar ze vond de skiles al vreselijk. Wat Tirani schrijft...mijn dochter was zwaar verlegen en bang om te vallen. De techniek kende ze al van skiles, maar wij hebben haar geholpen om zich veilig te voelen in de sneeuw en in te zien dat ze het kan. Eerste 2 dagen tussen papa's benen in. Dag 3 naast ons aan de hand. Dag 4 kwam ze er zelf vanaf, alleen moest ze nog werken aan de bochtjes en op tijd "pizza". Op dag 5 skiede ze zo een lange kinderpiste af, zo voorbij het net gesjeesd hopla zo de lift in. Dag 6 kon ze mee groene pistes af, mede doordat het veel sneeuwde had ze veel grip. Volgend jaar gaat ze wel op ski-les, zodat ze 2u per dag met andere kinderen kan dartelen en hopelijk meer leert.