Zindelijkheid dochter (juf en wij zitten niet op een lijn)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Purified, 3 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Een tijd geleden zijn wij begonnen met de zindelijkheid van mijn dochter (31/2). Na een paar dagen was ze plaszindelijk en ging alles goed, alleen ze durfde niet op de wc te poepen. Dit zorgde er voor dat ze soms wel 3x per dag en dan 2-3 dagen in de week in haar broek poepte.

Omdat wij dachten dat zij het wel durfde en het gewoon weigerde werd ze in het begin bang om te poepen, daardoor kregen wij het juiste gevoel om te stoppen met zindelijkheidstraining, ik ben hierna naar de huisarts gegaan en hij zei dat is normaal gedrag, kom over een half jaar terug.

Aangezien ze het niet durfde hebben we gezegd dat we stap terug zouden nemen de luiers in tot bijna grote ruzie van de juf, want dat hadden we niet moeten doen en dat was een gigantische fout.

Op een gegeven moment had ze zelf bij de juf erna kort aan gegeven van he, ik wil poepen. Het lukte haar om een keer op de wc te poepen, dus advies van de juf was om nu verder te gaan zonder de luier.

Dit ging een paar dagen goed, tot ze als ware het poepen om aandacht gebruikte. Ze poepte dan expres in haar broek als ze moest wachten of geen aandacht kreeg - de juf strafde haar hier enorm om en noemde haar een baby (waar ik geen fijn gevoel aan had). Juf zei verder dat we haar moesten straffen omdat ze het nu expres deed.

Dit hebben we even gedaan, en toen zijn we er mee gestopt. Onze dochter was diep ongelukkig. Het was bijna dagelijks gewoon alleen maar boos zijn en dat was niet leuk. We hebben toen weer de keuze gemaakt om gewoon een luier aan te doen. Hoewel ze perfect plaszindelijk was en kan zijn als ze een luier aan heeft doet ze de moeite niet: gevolg, alle progress van nu tot niets.

Ze plast nu gewoon in de luier terwijl ze goed weet dat ze in de wc moet plassen, ze kan het op de wc poepen, het is niet meer "eng"

Doordat we het in het begin fout aangepakt hebben vind ze het nog wel wat moeilijk. Vannacht had ze een ongelukje gehad om 1 uur, ze had gewoon een luier aan maar had blijkbaar zon spuitpoep dat heel haar bed onder lag, en ze was zo erg aan het schreeuwen. Ze was compleet in paniek, echt zo paniek dat ze er zo van over kon geven. Ze was gewoon echt bang.

Wij willen niet dat ze bang is, wij willen dat ze vertrouwd is. Wij willen echter ook dat ze het niet in haar luier doet. Wij hebben ontzettend veel commentaar van de juf dat we het niet doen op hun manier en straffen als ze het om aandacht doet, dat we terug in de luiers gaan, commentaar krijgen omdat ze toch echt zindelijk moet zijn voor de basisschool.

Enfin, ze heeft een punt. Het zou fijn zijn als ze zindelijk is voor de basisschool, het is niet verplicht maar we willen dat eigenlijk wel zeker.

De consultatiebureau heeft eigenlijk weinig om toe te voegen, in het begin was het een sticker boek, geen aandacht aan geven, alleen stickers voor poepen, verder ja.. ik weet het niet meer.

Het is nu moeilijk om niet boos te worden op haar omdat ze expres in haar luier plast, ze kan het wel... alleen ze doet het gewoon niet. Eigenlijk zit ik een beetje met mijn handen in het haar.

Ze is echt zon gevoelig meisje.. het is gewoon moeilijk.

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Dit is voor mij een heel herkenbaar verhaal. Mijn zoon is volledig plaszindelijk maar wil niet poepen op de wc. Hij vraagt dan dus om een luier. In het begin vonden wij dit niet erg omdat hij het met plassen zo goed deed. Maar nu heeft hij soms een halve dag een luier aan omdat 'hij nog niet klaar is" en begint hij ook weer te plassen in zijn luier.
    Maar poepen op de wc gaat niet goed waardoor hij het ophoudt en erg last van buikpijn krijgt.

Wij zitten dus ook een beetje vast. Geen advies dus vanuit hier maar wel begrip.

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    #3 Stefanie78, 3 nov 2014
    Laatst bewerkt: 3 nov 2014
    Ik zo zeker met juf afspraken maken, jullie zijn de opvoeders en zij heeft jullie nu maar te volgen. wat wil jij en wat wil je dochter ? Je kan het even zo laten in de luiers of met haar praten. Benoemen dat het tot nu nu niet zo leuk was en niet zo gezellig maar dat "we" het nu anders gaan doen. dmv stickerkaart aftellen naar de dag dat de luier uitgaat overdag, afspraken maken over naar de wc gaan. Vraag haar of jullie tegen haar moeten zeggen of ze naar de wc gaat (bijvoorbeeld om het uur) of dat ze het zelf wil aangegeven. laat haar meebeslissen over de kleine dingen, dus over hoe aangeven, hoeveel dagen voordat je gaat beginnen etc. Geef haar hier ook een rol in.

o, ja en als je een aanpak kiest echt kortsluiten met juf dat ze dezelfde regels hanteert en zeker niet kwaad wordt . Of wachten tot de kerstvakantie ;)

4. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    hier vedrgelijkbaar
    sinds enkele maanden plaszindelijk.
    grote angst om te poepen dus poepen mocht in de luier.
    Zelfs dat vond hij heel vervelend en hield hij op dus gestart met medicatie om de poep zachter te maken
    De angst is nu weg en hij accepteerd het als ik hem op het toilet zet als ik zie dat hij gaat poepen.
    Sinds deze week gaat alleen nog een luier om met slapen. dan maar vieze onderbroeken.
    Maar ik voel een enorme druk omdat hij begin januari 4 wordt en dan dus naar school gaat. daar wordt hij niet verschoond bij een ongelukje .
    Druk erop zetten betekend ook weer dat hij gaat ophouden
    Alle tips zijn welkom

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het hewoon heel
    Onduidelijk is voor je dochter

Met luier, zonder luier, dan weer met

Kies 1 aanpak en blijf erbij
    Met ongelukjes niet teveel op ingaan, geen positieve aandacht en geen negatieve aandacht
    Wel stimuleren natuurlijk

Mijn zoontje is ook plaszindelijk
    En poepen doet hij is zn luier en 1x in de 3 weken ofzo een klein beetje in de wc

En hier echt niet langer dan 30/60 min een luier om om te poepen omdat hij zogenaamd nog niet klaar is

Heeft hij niet gepoept dat is dan jammer dan proberen we het later op de dag nog een keer

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik ken het alleen maar met mijn zoon die nog regelmatig plast in de broek.

Daar lopen we voor bij de plaspoli is het ziekenhuis en daar zeggen ze dat straffen geen enkele zin heeft. Wij straften hem ook maar het hielp niet.

In het ziekenhuis zeggen ze als straffen zou helpen dan zou hij nu toch al lang niet meer in de broek plassen, of niet!!!!!!!

Ik hou dat iedere keer in mijn achterhoofd als mijn zoon weer een natte broek heeft. Hij heeft een overactieve blaas dus hij kan er ook niet altijd wat aan doen. Vaak wel hoor want hij gaat ook veel te laat of helemaal niet uit zichzelf naar de wc.

Wij hebben het omgedraaid en zijn positief gedrag gaan belonen. We hebben hem gevraagd wat hij leuk vind en dat is op de tablet. Dus elke keer als hij netjes uit zichzelf naar de wc gaat dan krijgt hij 10 minuten extra tablet tijd. Als hij een hele dag droog blijft dan krijgt een extra boekje voor het slapen gaan.

Dit stimuleert echt en hij doet nu erg zijn best. Het lukt nog niet altijd maar dat geeft niet. De sfeer in huis is nu ook veel beter dan altijd maar dat straffen.

Misschien werkt het voor jullie ook ipv van straffen

7. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Jullie zijn de ouders en bepalen hoe jullie kind wordt opgevoed. De juf moet jullie volgen. De juf moet ook niet vergeten dat negatieve aandacht ook aandacht is. Straffen waar alle andere kinderen bij zijn en baby noemen helpt niet. Een sticker systeem werkt dan beter.

8. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik begrijp dat het misschien wat onduidelijk is om voor haar de luier weer terug aan te zetten, maar om ongeveer 6-7x in de week poepkleding te wassen zitten we niet op te wachten. Ongelukjes kan gebeuren natuurlijk maar dit is wat anders.

De reactie van de juf is vorige keer niet goed bevallen. Als ik aan haar vraag als ze naar de wc gaat als we thuis zijn dan zegt ze kan ik niet.. als ik vraag waarom dan zegt ze dat heeft de juf gezegt.. wat heeft de juf gezegd? dat ik een baby ben en het in de luier doe..

De juf weet dat we haar nu niet zonder luier gaan doen, eventueel dat we het weer in de kerstvakantie gaan proberen zonder bemoeienis van de juf.. Iets bevalt me gewoon niet..

Nataly1972, zou je dat stimulering dan doen terwijl ze een luier dragen? Om zo te zorgen dat ze toch regelmatiger naar de wc gaat? Iedere keer als je plast mag je X minuten de Ipad of TV kijken?

Hoe doe je dat met school dan Nataly?

9. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    We hebben duidelijk tegen onze juf gezegd dat we onze dochter volgen. Als wij het gevoel hebben dat ze niet klaar is dan is ze niet klaar.

Vandaag toevallig is ze een keer bij de peuterspeelzaal naar de wc gegaan, terwijl ze een luier aanhad.. ze vroeg om een sticker terwijl haar luier zo vol zat met plas dat het bijna op de grond hing.

Volgens de juf probeert ze er een spelletje als ware mee te spelen. Ik weet het niet, ik denk gewoon dat ze net als alle kinderen gewoon hetzelfde wilt hoor.. Ik geloof wel dat ze lui is want plassen kan ze wel heel goed.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Buiten alles vind ik eerlijk gezegd dat de juf haar boekje ver te buiten gaat als ze jullie dochter een baby noemt. De juf is hier de volwassene en zou toch moeten weten dat dit zo niet hoort. Ik zou dat dus zeker even aankaarten op school.

Verder niet echt tips ben ik bang. Mijn zoontje heeft dit ook een tijdje gehad, maar die was een stukje jonger en daar hebben we toen ook volledig geen aandacht aan gegeven en uiteindelijk vroeg hij niet meer om een luier.

11. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Wij hebben hier een plas en poep kalender gemaakt. Yannick mocht plaatjes voor het plassen uitkiezen en drollen voor het poepen. Wat een lol had hij zeg! Elke keer goed was een sticker en veel lol maken. Daarnaast een cadeau voor als het blad vol was. Poepen was binnen korte tijd niet eng meer. Wij hebben veel meer last van het plassen gehad.

Ben het wel met de voorgangers eens, kies een methode en blijf erbij. Ik heb bijna een jaar 7 tot 10 natte broeken per week gewassen. Is natuurlijk minder erg als poep maar werd er echt gek van. Nu we er minder aandacht aan geven gaat dit veel beter.

Sterkte!

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Weet je, wij hebben geen poep problemen alleen problemen met plassen. Mijn zoon draagt helemaal geen luiers.

Wij hebben een periode van ruim een jaar gehad met wel 6 natte broeken per dag. Dan was hij erg druk met het zelf verschonen van zijn natte broeken.

Hij moet als hij nat is zelf zijn kleren uitdoen, zich wassen met een luierdoekje en schone kleren aandoen. Hij kan dit prima zelf. Hij gaat dus met veel reserve kleren in zijn tas naar school. Ik denk niet dat dit zo makkelijk zou gaan als het om poepen zou gaan. School verschoont geen poepbroek en dan worden de ouders gebeld.

Op school werken ze heel erg met ons mee en ook op de BSO. Ze sturen hem naar de wc en houden netjes voor ons bij of hij zelf gaat en hoe vaak het mis gaat en wat de reden is. Dat komt denk ik ook omdat we nu weten dat er ook een medische oorzaak is.

Ik weet niet hoe goed je afspraken met je dochter kan maken. Misschien zou je haar kunnen vragen wat ze graag zou willen als beloning als ze geen luier meer zou dragen en dan plast en poept op de wc. Dan doe je de luier uit en elke keer als ze uit zichzelf dan naar de wc gaat dat ze dan de beloning krijgt. Ik zou dit wel gaan doen zonder druk erachter en in een rustige periode dus inderdaad in de kerstvakantie. Zonder een juf die in jullie nek zit te hijgen. Mijn zoon is bijna 6 dus met hem kun je al heel goed afspraken maar, 3,5 jaar is misschien wat lastiger.

13. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik zou de luier uitlaten en die 6-7 vieze broeken per week toch echt voor lief nemen.

We zitten hier al weken in een terugval. Vaak wel 6 natte vieze broeken per dag. Maar ik doe de luier echt niet aan. Word niet boos, zucht niet (ja soms inwendig pfffff) en laat haar vaak zelf de vieze kleding uitrekken en in de wasmand doen. Daarbij schone broek en een schone onderbroek pakken en zelf aan doen (al moet ik daarbij helpen want dat gaat echt niet). Elke droge broek (en zelf aangeven) is een stikker. Bij 10 stikkers krijgt ze iets kleins. Hier is ze heel gevoelig voor dus de laatste week gaat het alweer een stuk beter!

Verder ben ik het met je eens. De juf hoeft haar geen baby te noemen. Liever positief benaderen.

14. floraa

floraa Niet meer actief

Kijk, ik praat niet goed wat de juf doet, dat vind ik niet netjes. Maar op school hanteert de juf de regels van de school en van de klas. NIET die van de ouders. Helaas denken veel te veel ouders dat dat wel de bedoeling is. Maar denk je nu echt dat een leerkracht bij 25 tot 30 leerlingen elke leerling andere regels hanteert? Dat gaat niet.

TO: rotsituatie. Ik zou met juf om de tafel gaan zitten en voor een aanpak kiezen. Jullie maken het veel te verwarrend voor haar.

15. floraa

floraa Niet meer actief

Oh sorry ik lees nu pas dat het om een psz gaat, dan weet ik niet wat de regels zijn.

16. Janna

Janna Fanatiek lid

Nou inderdaad! :x Door haar gedrag heeft ze het zindelijk worden van jullie dochter alleen maar schade toegebracht. Waar haalt ze het lef vandaan?!

17. PBA

PBA Bekend lid

22 feb 2010
    711
    0
    16
    Wij zitten met het zelfde euvel. Zoonlief gaat begin december naar school maar durft niet te poepen op de wc of zegt het niet te kunnen, any way het lukt niet. Plassen gaat goed dus besloten om de luier maar uit te laten. Helaas pakte dat niet goed uit met de 3 poepbroeken per dag. Bijna nooit een natte broek. Als we de luier aandoen plast hij daar ook weer in. Erg makkelijk daarin dus. Uiteindelijk afspraak gemaakt met hem dat hij maar om een luier moet vragen om te poepen. Dat gaat goed ware het niet dat hij ondertussen altijd roept dat hij moet poepen. Ondertussen plast hij zijn luier vol en heeft niet gepoept. Gister avond de nachtluier uit gelaten, bleef de gehele nacht droog,kreeg signalen van hem dat hij dat kon dus de proef op de som genomen. Luier krijgt hij nu alleen nog als hij eerst heeft geplast en dan maar even. Eens kijken of dat gaat werken. Op de psz blijft hij droog of hij nu wel met de plasronde mee gaat of niet.

18. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Wij hebben op het moment dat de zindelijkheid goed door zetten overleg gehad met de juffen, vooraf, tijdens en tot aan het eind.

Voordat de luier af ging was het al zo dat ze mee mocht gaan met de groep naar de wc. Een droge luier werd geprezen, maar een ongelukje werd afgedaan als een ongelukje, daar heb je immers jouw luier voor toch?

In de vakantie heb ik besloten de luier af te laten met plassen, en binnen een dag was het in orde. Ze was immers al bekend met de wc.
    Bij terugkomst op school meteen gezegd dat ze plas zindelijk was, zonder luier liep, en hier hebben ze op gelet.

Omdat poepen al van te voren werd aangegeven als lastiger dan plassen hebben wij gezegd als je moet poepen dan roep je even, dan gaan wij of naar de wc, of je krijgt een luier om.
    Poepen deed ze dan ook liever niet op de psz, maar gewoon thuis, en dan bij voorkeur in een luier of potje.

Wij, en de juffen, hebben hier nooit moeilijk over gedaan, en nooit gedwongen. Wat wij wel gedaan hebben, en dat was iets waar psz ook op stond, was veelvuldig overleggen.
    Toen ze op een dag diarree had hebben we ook meteen bij het afzetten aangegeven dat ze even een luier om had omdat ze dat gewoon nog niet redde, diarree en op tijd aangeven dat er iets aan kwam.
    Geen probleem, alles kon, als er maar overleg was.

Ik zag wel dat ouders die verwachten dat de juffen alles op zouden lossen te horen kregen een luier om te doen. Ik denk ook niet dat je daar vanuit kan gaan in een groep van 10/12 peutertjes, als er 5 tegelijk beginnen te roepen, en ze hebben alle 5 totaal verschillende gebruiksaanwijzingen, dan krijg je ze met zijn tweetjes (en er moet er toch 1 op de klas letten) nooit op tijd in een luier of op de wc.

Ik zou overleggen met de juf, uitschelden voor baby is natuurlijk helemaal verkeerd, en zo willen jullie het niet, maar er staat nu al zoveel druk op jullie kindje. Luier aan, luier uit, wel zindelijk, niet zindelijk, het is allemaal 1 grote warboel en ik zou nu 1 oplossing kiezen en je daaraan houden.
    Dus of de luier aan en zeggen dat deze er voor de zekerheid zit, maar dat plassen op de wc natuurlijk veel fijner is (poepen zou ik niet eens over beginnen op het moment) of de luier uit en zeggen dat ze altijd mag roepen als ze moet poepen, en dat jij dan de luier even om doet, of het potje neer zet zodat ze op haar eigen tijd kan gaan zitten en meer ontspannen haar "ding" kan doen.
    Bij vrienden zag ik dat zij het potje als hij moest poepen achter de bank oid neer zette, dan zat hij een beetje afgeschermd, trok zich terug en kon toen wel poepen.

19. Arskie

Arskie Lid

18 feb 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend voor jullie zeg,ik begrijp niet dat ze niet haar best doet om met jullie op 1 lijn te willen zitten!
    Dit is toch heel verwarrend allemaal voor n kindje.
    En fijn om te lezen dat meer mensen hetzelfde probleem als ons hebben ons zoontje is poepzindelijk,maar nog niet plaszindelijk en ook hij moet begin volgend jaar naar de basisschool:$ wij hebben al vanalles geprobeerd maar t lukt op de 1 of ander manier niet,zo ook advies gevraagt al diverse keren alleen de meningen over dit onderwerp zijn zo verschillend de 1 zegt niet pushen geef ze de ruimte,geen druk uitoefenen,positief belonen enz enz en weer een ander zegt veel strenger optreden, dus wij weten t ook niet goed meer eigenlijk.
    In ieder geval veel suc6 met t oplossen van je probleem

20. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou met de psz afspreken dat je kind om een luier mag vragen om te poepen. Hier ook een dochter welke plaszindelijk is, maar helemaal overstuur raakt bij het idee dat ze moet poepen. Ze krijgt hier ook forlax voor omdat het er gewoon niet uitkomt. We hebben hier geen issue van gemaakt, soms proberen we het eerst op de wc, als lukt wordt ze de hemel in geprezen. Lukt het niet vraagt ze vaak (huilend) zelf om een luier. Ook wij zeggen dat luiers voor baby's zijn en dat ze groot genoeg is voor de wc, maar dat de luier soms ook voor een plaagpoep is. s Nachts slaapt ze altijd met een luier, ik heb nog geen zin in nachtelijke natte ellende. Komt vanzelf wel. De keren dat we het geprobeerd hebben gingen allemaal mis waar ze erg verdrietig van werd. Ze is net 3, dus hebben nog even de tijd en anders maar niet zindelijk naar school hoor. Laat je niet gek maken en kies een aanpak die je doorzet en leg er geen druk op. Succes.

Deel Deze Pagina